AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #1 Del Skrevet 13. august 2020 Jeg driver et EK der jeg gjør det så bra at jeg akkurat får nok inntekt til å klare meg. Jeg er lykkelig og nyter friheten. Jeg tar ut nesten all omsetning i lønn etter at 25% mva er trekt fra pluss mine faste utgifter som husleie, strøm, telefon osv. Jeg har da utbetalt mellom 25 og 30k i mnd. Er det likevel slik at jeg må skatte over 30% av overskuddet mitt, selv om overskuddet mitt gjør at jeg tjener betydelig mindre enn gj.snittslønn i Norge?? Hvor bra må jeg gjøre det for å kunne leve etter skatt liksom... Blir helt fortvilet over hvor mye staten skal ha, og trodde faktisk mine høye utgifter gjorde at jeg slapp å skatte av et så lite overskudd. Skjønner godt at folk faktisk ender opp med å jobbe svart 😔😔😔 hadde jeg hatt stor millionbedrift så hadde det vært noe annet, men jeg gjør det jeg gjør for å kunne akkurat leve av det selv og fordi jeg elsker jobben min. Hvorfor må jeg da straffes så hardt mens andre vasser i penger... Misforstå meg rett, jeg har ekstrem respekt for staten og skatt og alt dette (har autorisert regnskapsfører også), så det er på ingen måte aktuelt å ikke gjøre det riktig. Jeg blir bare frustrert over å sitte igjen med så lite når jeg jobber så mye hardere enn jeg gjorde som arbeidstaker, samtidig som jeg hadde høyere lønn da. Anonymkode: f1866...557 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #2 Del Skrevet 13. august 2020 jeg driver enk, mine kunder er fornøyd, de ansatte får lønn-mens jeg som eier og daglig leder med ansvar og stress tar ut ca 5000 i lønn per mnd. jepp du leste rett. hvorfor? jeg er for syk til å være ansatt, så dette ble løsningen. men satser på at det blir bedre da. men føles temmelig motløst innimellom ja...😓 Anonymkode: 53643...bb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #3 Del Skrevet 13. august 2020 Ut over litt mer trygdeavgift skal du ikke betale mer skatt enn andre. Trygdeavgiften kommer fordi du slipper arbeidsgiveravgift. Anonymkode: 4de73...234 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #4 Del Skrevet 13. august 2020 Du må trekke ca 40% skatt etter at ugifter til inntekts erverv er trukket. Dvs utgifter du har i forbindelse med den jobben du har. Strøm / husleie osv osv skal betales med nettoen du sitter igjen med. Dette skal du ikke betale med bruttobeløpet. Mva holder du helt utenfor alt sammen. Anonymkode: cecec...386 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #5 Del Skrevet 13. august 2020 det skal være et tak på 49,8%. flat skatt er vel 22%. trygdeavgift 11,4% så progressiv skatt som går etter inntekt Anonymkode: 53643...bb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #6 Del Skrevet 13. august 2020 Jeg driver også ENK. Det er selvfølgelig ikke lett. Men som alle andre selskaper så må du nesten budsjettere og se hvor du kan minke utgifter og hvordan du kan øke inntekten. Finnes ikke noe annet valg. Skatt må du betale uansett. Akkurat som alle andre. Du har 100% ansvar selv for å passe på at inntekten din går ann å leve av. Selv synes jeg ikke at jeg betaler så mye mer skatt enn alle andre? Litt mer er det, men det er ikke så ille! Har foreløpig en skattetrekk på 30%. Gjennomsnitt ligger kanskje på 26? Det værste er alle utgiftene + at jeg må ha en buffer med sykepenger og pensjonssparing + ekstra forsikring. P.s. Det kan lønne seg å motta noe av lønnen din som ansatt. Da får du rett på minstefradrag, noe man ikke gjør hvis inntekten er 100% fra ENK. Sparer mange penger på det. P.s. 2 Pass på at du ikke blander privatøkonomi og foretak økonomi for mye. Man kan utgiftsføre noe av husleie/strøm/telefon - men kun dersom det blir brukt til f.eks kontor eller arbeidssted. Det er også begrensninger der. Kan gå ille hvis du får ettersyn! Anonymkode: 0f18a...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #7 Del Skrevet 13. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg driver også ENK. Det er selvfølgelig ikke lett. Men som alle andre selskaper så må du nesten budsjettere og se hvor du kan minke utgifter og hvordan du kan øke inntekten. Finnes ikke noe annet valg. Skatt må du betale uansett. Akkurat som alle andre. Du har 100% ansvar selv for å passe på at inntekten din går ann å leve av. Selv synes jeg ikke at jeg betaler så mye mer skatt enn alle andre? Litt mer er det, men det er ikke så ille! Har foreløpig en skattetrekk på 30%. Gjennomsnitt ligger kanskje på 26? Det værste er alle utgiftene + at jeg må ha en buffer med sykepenger og pensjonssparing + ekstra forsikring. P.s. Det kan lønne seg å motta noe av lønnen din som ansatt. Da får du rett på minstefradrag, noe man ikke gjør hvis inntekten er 100% fra ENK. Sparer mange penger på det. P.s. 2 Pass på at du ikke blander privatøkonomi og foretak økonomi for mye. Man kan utgiftsføre noe av husleie/strøm/telefon - men kun dersom det blir brukt til f.eks kontor eller arbeidssted. Det er også begrensninger der. Kan gå ille hvis du får ettersyn! Anonymkode: 0f18a...fe0 ikke ts her, men har enk. skal omdanne til AS. for å få minstefradrag og sosiale rettigheter. vet jeg må betale AGA på min lønn, men tror det er verdt det. hvis jeg faktisk tjener gode penger en vakker dag kan jeg evt ta noe som utbytte. Anonymkode: 53643...bb2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #8 Del Skrevet 13. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: ikke ts her, men har enk. skal omdanne til AS. for å få minstefradrag og sosiale rettigheter. vet jeg må betale AGA på min lønn, men tror det er verdt det. hvis jeg faktisk tjener gode penger en vakker dag kan jeg evt ta noe som utbytte. Anonymkode: 53643...bb2 Jeg har også vurdert å starte AS, pga sosiale rettigheter som du nevner. Men.... når jeg ser på hvor mye jeg må betale i regnskap så klarer jeg ikke å få budsjettet til å gå opp i opp. Da må jeg ev. få en til inn i selskapet. Regnskapet blir mye, mye dyrere. Anonymkode: 0f18a...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #9 Del Skrevet 13. august 2020 ENK er jo den billigste måten å drive en bedrift på. Problemet her er ikke at staten tar mye (de tar ikke mer av deg enn av andre), men at ENKet ditt ikke tjener nok penger. Forøvrig er det når man starter opp helt vanlig å drive i inntil tre år før man kan ta ut lønn. Det høres ut som om du bør sette deg bedre inn i regelverket når du mener at høye utgifter i ENK burde føre til lavere skatteprosent på det du tar ut som inntekt. Det er ikke sånn skattesystemet fungerer. 🤷🏻♀️ Anonymkode: 24dd2...d5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #10 Del Skrevet 13. august 2020 Litt på siden, men min samboer har et AS og jeg er ansatt der. Synes det fungerer veldig godt, og gir stor fleksibilitet ifht uttak av lønn, og fradrag for utgifter. Så kanskje verdt å sjekke ut, vil tro din revisor kan hjelpe deg. Anonymkode: fcfc3...369 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #11 Del Skrevet 13. august 2020 Hva driver dere med som driver for dere selv? Drømmer om å drive eget og styre egen hverdag! Anonymkode: 3c51d...40c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #12 Del Skrevet 13. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva driver dere med som driver for dere selv? Drømmer om å drive eget og styre egen hverdag! Anonymkode: 3c51d...40c Godt spørsmål:) For oss (jeg og samboer) er det mye følelsen av å jobbe for oss selv, og stå på egne ben (både på godt og vondt), og ikke minst frihets følelsen. Og så er det attraktivt ifht å reinvestere pengene vi tjener direkte i firmaet, da man innledningsvis bare betaler 22% skatt (vi har AS). Men tok lang tid før jeg turte ta sjansen, og det er fortsatt dager jeg savner tryggheten ved å være fast ansatt. Anonymkode: fcfc3...369 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #13 Del Skrevet 13. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Godt spørsmål:) For oss (jeg og samboer) er det mye følelsen av å jobbe for oss selv, og stå på egne ben (både på godt og vondt), og ikke minst frihets følelsen. Og så er det attraktivt ifht å reinvestere pengene vi tjener direkte i firmaet, da man innledningsvis bare betaler 22% skatt (vi har AS). Men tok lang tid før jeg turte ta sjansen, og det er fortsatt dager jeg savner tryggheten ved å være fast ansatt. Anonymkode: fcfc3...369 Nå spør og graver jeg fælt, men hva slags tjenester har dere eller hva selger dere? Anonymkode: 3c51d...40c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #14 Del Skrevet 13. august 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå spør og graver jeg fælt, men hva slags tjenester har dere eller hva selger dere? Anonymkode: 3c51d...40c KG-fenomen. Alltid masse folk som har både AS og ENK, men aldri et ord om hva de selger eller gjør😂 Anonymkode: 3b664...50b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #15 Del Skrevet 14. august 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva driver dere med som driver for dere selv? Drømmer om å drive eget og styre egen hverdag! Anonymkode: 3c51d...40c Jeg er illustratør. Hva kunne du tenkt deg? Anonymkode: 0f18a...fe0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #16 Del Skrevet 14. august 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: ENK er jo den billigste måten å drive en bedrift på. Problemet her er ikke at staten tar mye (de tar ikke mer av deg enn av andre), men at ENKet ditt ikke tjener nok penger. Forøvrig er det når man starter opp helt vanlig å drive i inntil tre år før man kan ta ut lønn. Det høres ut som om du bør sette deg bedre inn i regelverket når du mener at høye utgifter i ENK burde føre til lavere skatteprosent på det du tar ut som inntekt. Det er ikke sånn skattesystemet fungerer. 🤷🏻♀️ Anonymkode: 24dd2...d5f Det er en forskjell på å være ansatt og drive ENK likevel, som ansatt får du lønner hver måned (eller i det minste per time) bortsett fra i enkelte jobber som utelukkende går på provisjon. Og arbeidsgiver ordner alt av det skattemessige slik at de fleste ikke trenger å tenke på det. Når man driver ENK, så tar staten uforholdsmessig mye kontra det å være fast ansatt, siden man sjelden har stordriftsfordeler på lik linje med en større bedrift som ansetter. Det gjør at marginene blir mindre selv om det skattemessig kanskje er et likt utgangspunkt. Anonymkode: 5c01f...9e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #17 Del Skrevet 14. august 2020 Staten eier deg, tar alt av deg uansett- Først såkalt skatt, etterpå avgifter, Så skal du kjøpe varer for resten etterpå. Bare lureri, forstår ikke at folk godtar dette. Måten vi lever på. På tide at alle legger ned arbeidet å stopper kapitalismen. Anonymkode: a2c71...fb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #18 Del Skrevet 14. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Staten eier deg, tar alt av deg uansett- Først såkalt skatt, etterpå avgifter, Så skal du kjøpe varer for resten etterpå. Bare lureri, forstår ikke at folk godtar dette. Måten vi lever på. På tide at alle legger ned arbeidet å stopper kapitalismen. Anonymkode: a2c71...fb6 Ja sånn føler jeg det også i stor grad 😔 Har faktisk vurdert å flytte til et annet land der man får større egenbelønning for å jobbe hardt, enn at alle andre enn meg selv skal tjene på det. Anonymkode: f1866...557 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #19 Del Skrevet 14. august 2020 På 13.8.2020 den 10.42, AnonymBruker skrev: men jeg gjør det jeg gjør for å kunne akkurat leve av det selv og fordi jeg elsker jobben min. Tingen er at du er selv ansvarlig for å jobbe med noe som gir deg høy nok inntekt til at du kan leve av det. Ikke alle er så heldige at de kan elske jobben sin Anonymkode: ee9cd...598 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #20 Del Skrevet 14. august 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en forskjell på å være ansatt og drive ENK likevel, som ansatt får du lønner hver måned (eller i det minste per time) bortsett fra i enkelte jobber som utelukkende går på provisjon. Og arbeidsgiver ordner alt av det skattemessige slik at de fleste ikke trenger å tenke på det. Når man driver ENK, så tar staten uforholdsmessig mye kontra det å være fast ansatt, siden man sjelden har stordriftsfordeler på lik linje med en større bedrift som ansetter. Det gjør at marginene blir mindre selv om det skattemessig kanskje er et likt utgangspunkt. Anonymkode: 5c01f...9e5 Du vet at arbeidsgiver betaler både arbeidsgiveravgift og skatt? Og må spare til pensjon til sine ansatte? At en mindre bedrift ikke har stordriftsfordeler er ikke statens ansvar, og er ingen grunn til at man skal betale mindre skatt hvis man har ENK. Anonymkode: 24dd2...d5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå