AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #1 Skrevet 13. august 2020 Min 9 åring gruer seg til skolestart, grunnen er en medelever i klassen med adferdsdiagnoser. De har forpestet skolehverdagen siden skolestart, en rekke tiltak har bært prøvd ut, både rettet mot medelever og elevene selv, men ingenting ser ut til å hjelpe. Lærere holde stortsett ikke ut mer enn ett år i den klassen. De hyppige utskiftningene har ført til enda dårligere klassemiljø. Vi har en aktiv tiltaksplan gående på skolen som skal fremme mitt barns trygghet og trivsel på skolen. Tiltakene er gode, men ting skjærer seg gang på gang. Min sønn er følsom får uro og støy, dette fører til at han mister konsentrasjon og fokus. Han er rolig av natur og har derfor vært punching-ball for en av de urolige elevene. Dette går hardt utover han. Lærere og assistenter gjør det de kan for å unngå situasjoner som kan være farlige for sønnen min, men det er ikke alltid like lett. Spesielt den ene av dem er så uberegnelig at det er omtrent umulig å stoppe. En av de utagerende guttene bor i vårt nabolag, vi merker en markant endring i stemningen her etter at vedkommende kom tilbake fra ferie. Det er brøling, herjing, sykle i stor fart på trafikkertvei , ta seg inn i andres hager for drive med tull. Lista er lang. Og jeg tenker med gru på hvor ille sånne barn må være i ett klasserom. Her kan man i det minste lukke døra for å få dempet støyen. Jeg er rådvill, hva bør jeg gjøre? Jeg har allerede snakket med inspektør og rektor, vi har jevnlige møter. Men mitt barn er fremdeles ikke trygg og det virker som det ikke er mer de kan gjøre. Skolebytte har vi vurdert, men det er vanskelig da barnet har flere gode venner på denne skolen. Anonymkode: 2eac2...1dd 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #2 Skrevet 13. august 2020 Har du prøvd å snakke med foreldrene til gutten? Høres ut som han kommer fra en ustabil familie. Eventuelt melde fra til barnevernet? Anonymkode: cffc9...9f3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #3 Skrevet 13. august 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du prøvd å snakke med foreldrene til gutten? Høres ut som han kommer fra en ustabil familie. Eventuelt melde fra til barnevernet? Anonymkode: cffc9...9f3 Dårlig ide. Her må ts snakke med læreren til sønnen sin og forklare at gutten engstet seg til skolestart, lærer vil da passe ekstra på På skolen Anonymkode: 389e1...8bb
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #4 Skrevet 13. august 2020 Noen barn burde rett og slett ikke være i et klasserom med de andre barna, men få undervisning alene. Jobbet på skole før, og da var det noen barn som var helt umulige uansett hva man gjorde. her snakker vi høylytt bråking skriking kasting av ting veggimellom og vold mot andre barn og oss lærere. Kunne omtrent ikke undervise for måtte være vakt for barnet og prøve å roe det ned hele tiden. Dette var et barn med adhd som foreldrene nektet å medisinere. Det var heller ingenting skolen kunne gjøre, fordi de hadde ikke råd til assistent som kunne ta barnet ut av klasserommet. En grusom skoledag for resten av elevene. Anonymkode: 890f8...4ce 6
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #5 Skrevet 13. august 2020 Hvilke konsekvenser får guttene på skolen når de gjør disse tingene? Håper skolen gir konsekvenser. Bare prat til slike barn virker jo ikke. Anonymkode: a3c42...855 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #6 Skrevet 13. august 2020 Hva slags konsekvenser skal skolen gi? Ikke lett å få gjort noe med sånne elever. Nytter ikke å snakke med de er min erfaring. Anonymkode: 6add2...731 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #7 Skrevet 13. august 2020 Jeg ville rett og slett vurdert privatskole. Montessoriskole, internasjonal skole eller kristen skole. Jeg gjorde det med mitt barn og her ikke angret en dag. Fantastisk å se barnet blomstre og få mange venner. Anonymkode: 68cf3...24e 5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #8 Skrevet 13. august 2020 Hvis det er så dårlig på den skolen må du vurdere om du må ta saken høyere opp eller bytte. Lærerbytte hvert år og at disse barna ikke blir tatt tak i er jo skadelig for alle, inkludert barna som er utagerende. Anonymkode: b3f3e...837 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #9 Skrevet 13. august 2020 Jeg hadde byttet skole. Det er fultmulig åholde kontakt med de vennene han har på nåværende skole likevel. Når dette har pågått så lenge så måman på et tidspunkt sette strek. Anonymkode: 33aba...868 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #10 Skrevet 13. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: grunnen er en medelever i klassen med adferdsdiagnoser. Alle med adferdsdiagnoser bør være på spesialskoler. Skoler hvor de har kompetanse til å hjelpe de, samt at de som går på ''vanlig skole'' blir beskyttet. I en del større kommuner gjør man det slik i dag, at enkelte skoler har spesialisert seg på dette. Skjønner at det kan være vanskelig å få til i mindre kommuner, men da får man gjøre tiltak på de(n) skolen man har. Slike elever kan ikke få lov til å plage resten av klassen. For all del, har sympati med foreldre til slike barn, og skjønner at de i utgangspunktet ønsker kombinasjonen av hjelp og vanlig skolegang. Samtidig må det være lov å si i fra om en elev ødelegger veldig mye for andre. Anonymkode: 1638a...85c 4
Belima Skrevet 13. august 2020 #11 Skrevet 13. august 2020 Datteren til en nabo av meg hadde en med Downs i klassen på barneskolen. Dessverre så ødela han nesten alle årene de gikk der. Da klassen skulle opp i syvende, så gikk alle foreldrene sammen og forlangte at han skulle ut av klassen sin. Foreldrene mente at han ødela så mye av undervisningen, at de andre i klassen mistet undervisningen de hadde krav på. Disse foreldrene fikk viljen sin heldigvis. De var 19 mot 1. Dette er lenge siden nå. Jeg vet at foreldre som får barn med diagnose gjerne vil at de skal gå sammen med de andre funksjonsfriske barna. Ikke alltid de burde fått lov, fordi de alltid vil være den som ødelegger for alle de andre i klassen. Ett barn klarer fint å ødelgge for en hel klasse alle årene de går sammen. I tillegg blir undervisningen for de friske barna oppstykket og ødelagt pga utagenrende oppførsel fra denne ene. Så etter min mening, burde barn med spesielle behov, hatt lærere som er utdannet til å takle dem for å få mest mulig ut av skolen. Egne klasser hadde vært best. Til foreldre med barn med spesielle behov vil jeg si: Synes det er fryktelig trist at dere fikk den ekstra belastningen det er å få et barn som ikke passer inn i samfunnet. Jeg kan ikke forstå hvordan dere har det, men jeg skjønner dere må slite hver dag i kamp mot samfunnets normer. Ikke er det lett å få den hjelpen dere trenger heller. Evig slit og mas for å få det dere har krav på av kommunene dere bor i. 5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #12 Skrevet 13. august 2020 3 minutter siden, Belima skrev: Jeg vet at foreldre som får barn med diagnose gjerne vil at de skal gå sammen med de andre funksjonsfriske barna. Ikke alltid de burde fått lov, fordi de alltid vil være den som ødelegger for alle de andre i klassen. Ett barn klarer fint å ødelgge for en hel klasse alle årene de går sammen. I tillegg blir undervisningen for de friske barna oppstykket og ødelagt pga utagenrende oppførsel fra denne ene. Dette! Det er lett å forstå ønsket til foreldrene til barn med særskilte utfordringer, om at de skal ha ''vanlig skolegang''. Samtidig kan ikke ett barns behov vinne over 20 barns behov. Har en suksesshistorie om problemstillingen herfra vårt ene barn gikk i klasse med en autistisk gutt som var ganske utagerende. Etter 1 og et halvt års skolegang ble han flyttet til en skole med spesialkompetanse på autistiske diagnoser. Klassen fungerer bedre, men minst like fint, faren til gutten kunne fortelle meg at deres gutt også har fått det mye bedre, og har stor fremgang i forhold til sine utfordringer! Anonymkode: d666c...c1a 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #13 Skrevet 13. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke konsekvenser får guttene på skolen når de gjør disse tingene? Håper skolen gir konsekvenser. Bare prat til slike barn virker jo ikke. Anonymkode: a3c42...855 Jeg vet ikke, hører bare fra sønnen min om at «Per må bli med assistenten sin ut for å roe seg ned» Men utfordringen er at «Per» ikke vil ut, da må hele klassen ut av klasserommet istedenfor. Det hender de må ut å ha frilek i skolegården når det egentlig er undervisning fordi det ikke er andre klasserom ledige på skolen. Anonymkode: 2eac2...1dd
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #14 Skrevet 13. august 2020 Vil sterkt råde dere til å bytte skole. Gikk selv i en klasse hvor flere av elevene hadde atferdsproblemer og ble t.o.m mobbet av noen av dem. Det resulterte i at jeg ble fryktelig engstelig for å gå på skolen og mistrivdes veldig de årene. En annen ting var at undervisningen ble ofte brukt til å roe ned disse problembarna, som gjorde at man mistet mye læring. Mobbingen ble tatt opp med lærer, men det gjorde egentlig bare vondt værre. Det høres ut som sønnen din kanskje går gjennom litt av det samme og derfor bekymret. Ikke kast bort tid og ressurser på å ordne opp i dette hvis dere allerede prøvd. Av erfaring får slike utagerende barn ingen konsekvenser. Men det kan være store forskjeller på skolene, og tenker at nesten det er bedre å prøve en ny skole med forhåpentligvis mye bedre klassemiljø. Fikk det selv heldigvis mye bedre etter at jeg byttet, skulle bare ønske det ble gjort mye tidligere. Anonymkode: 8a783...a70 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #15 Skrevet 13. august 2020 Hadde byttet skole, ingen skal måtte forholde seg til sånt. Anonymkode: 9ac06...76f
Belima Skrevet 13. august 2020 #16 Skrevet 13. august 2020 (endret) Se om denne loven kan brukes? 2002: Lov om Grunnskolen endres. Paragraf 8.1 åpner for å kunne flytte elever uten samtykke «når omsynet til dei andre elevane tilseier det». Fant den her:https://www.utdanningsnytt.no/grunnskole/spesialskolenes-historie/199468 Endret 13. august 2020 av Belima La til mer informasjon.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #17 Skrevet 13. august 2020 Uff, dette er dessverre hverdagen til mange. Jobbet som assistent på flere skoler. Lærere er maktesløse, de får ikke gjort stort. Er jo ikke lov til å ta i barna annet en om de er til fare for seg selv eller andre. Adhd er det mye av og jeg bekymrer meg for utviklingen. Mange lærere er redde elevene selv, og de får da nesten gjøre som de vil for ikke å hause de opp. Har selv blidt sparket, slått (med krykke, balltre) spyttet på, kastet Stein o.l på og mobbet. Noen av de vanskeligste barna, så har måtte si stopp dette vil jeg ikke lenger. så ja til flere spesial skoler som er einet for barn med andre behov. Skolen er ikke for alle Anonymkode: 8e60b...0c9
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #18 Skrevet 13. august 2020 Sånn er det, når alle skal få liv til å gå på nærskolen sin. Søk barnet din inn på en privatskole Anonymkode: c4fa9...152
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #19 Skrevet 13. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Uff, dette er dessverre hverdagen til mange. Jobbet som assistent på flere skoler. Lærere er maktesløse, de får ikke gjort stort. Er jo ikke lov til å ta i barna annet en om de er til fare for seg selv eller andre. Adhd er det mye av og jeg bekymrer meg for utviklingen. Mange lærere er redde elevene selv, og de får da nesten gjøre som de vil for ikke å hause de opp. Har selv blidt sparket, slått (med krykke, balltre) spyttet på, kastet Stein o.l på og mobbet. Noen av de vanskeligste barna, så har måtte si stopp dette vil jeg ikke lenger. så ja til flere spesial skoler som er einet for barn med andre behov. Skolen er ikke for alle Anonymkode: 8e60b...0c9 Uff! Hvordan holdt du ut i en sånn jobb?! Det er jo regelrett tortur Anonymkode: 2eac2...1dd
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #20 Skrevet 13. august 2020 Jeg mener det er sånn at skolen skal få ekstra ressurser dersom de har barn med mer eller mindre spesielle behov, nettopp fordi det ikke skal stå på ressurser? Kan være verdt å undersøke. Mange skoler har også vernepleiere som har kompetanse som er spesielt rettet mot de med spesielle behov eller utfordringer, og jeg vet det ble gjort tilnærmet et mirakel med gutten til noen jeg kjenner. Er ikke til å kjenne igjen, særlig etter foreldrene implementerte lignende strategier hjemme som på skolen. Kjenner dessverre ikke til detaljene. Men kan være verdt å ta opp. Anonymkode: 53d8e...038 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå