Gå til innhold

Første mens.. og barn. Trenger tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så merkelig med dere som mener at man skal vente med tamponger til man har hatt sex... Snakk om å seksualisere et barn og en helt normal dagligdags handling. "Hei jenta mi, du kan ikke få være med på svømming når du har mensen før du har hatt kuk i tissen!"...

Selvfølgelig kan man bruke tampong fra første menstruasjon - og få bli med resten av gjengen på svømming. 

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei ville aldri gitt et barn tampong. 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noe tøys, det er ingen grunn til å unngå tampong dersom man ønsker det. 
For alt du vet putter en 11-åring andre ting inn der også... Og det er lov, fordi det er hennes kropp. 
Din egen dårlige erfaring med tamponger bør ikke stå i veien for å hjelpe ditt barn å finne frem til sin egen beste løsning.

(Og bare for å ha sagt det, det finnes ingen jomfruhinne, det er en krans rundt åpningen, som heller ikke er der hos alle. Derfor kan mange fint bruke tamponger før de har hatt sex.)

Anonymkode: 55228...daa

Saklig å si. Hva i all verden slags barn omgir du deg med som stapper ting inn der?

Anonymkode: 23e4a...72f

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er for liten til å bruke tampong, det venter man til man har hatt sex, altså når man er gift. Men for å besvare spørsmålet ditt 

Finn et ordentlig bind som ikke synes bakfra, fortell om hygiene og hvor ofte det skal skiftes. Kan være lurt med overdeler som dekker baken på den tiden. Da føler man seg tryggere. 

Svømming hadde blitt nedprioritert den uken hos oss 😊

Anonymkode: 07622...007

Oi, jeg er ikke enig i mye av dette :) Man må ikke vente med tampong til etter man har hatt sex, men det kan være enklere å få den på plass når man har hatt sex ja. Og å vente med sex til ekteskap er det de færreste som gjør. Men kan nok være lurt å vente et par år til hun tester tampong, gi henne en del ulike bind å prøve og la henne velge favoritten selv.

Å fortelle et barn at hun trenger overdeler som dekker baken er helt unødvendig. Jeg ville valgt bort hvite bukser, men det er det. Snakk om å skape usikkerhet rundt kropp fra tidlig alder....

Jeg brukte selv bind fra jeg var kanskje 13-18, og skulle ønske jeg hadde prøvd tampong tidligere. Så mye enklere i gymmen, og å trene generelt med tampong! Mer frihet og mindre lyd rett og slett.

Ville også ha latt henne stå over svømming den uka, det gjorde vi selv når vi hadde svømming på skolen en gang i uka. Flere og flere jenter avstod her og der ettersom puberteten slo inn :) 

Anonymkode: 99ba2...e1f

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjøper inn tynne bind med vinger (Always) til dagtid, og nattbind. Truseinnlegg også.

Kommer ikke til å kjøpe noen tamponger til min datter. Jeg var dum nok til å prøve det selv en sommer etter at en venninne ga meg det og det gjorde noe for jævlig vondt og den gikk ikke ordentlig inn. Hun får stå over svømming de gangene hun har mensen inntil hun er voksen nok til sex.

• Liker 1
Skrevet

Hun er for liten til å bruke tampong, det venter man til man har hatt sex, altså når man er gift. Men for å besvare spørsmålet ditt 

Finn et ordentlig bind som ikke synes bakfra, fortell om hygiene og hvor ofte det skal skiftes. Kan være lurt med overdeler som dekker baken på den tiden. Da føler man seg tryggere. 

Hjelpes! 

Nei hun er ikke for ung for tampong. Skal hun droppe svømming frem til hun blir Gift? Håper dette er troll at du ikke har denne holdningen til dine egne barn. 

Men nå i begynnelsen ville jeg droppet svømming, tatt en prat og lært henne om tampongbruk. 

Jeg var selv aktiv svømmer som barn og ungdom. Jeg begynte med tampong som 10 åring fordi jeg trente såpass mye at jeg ikke kunne hoppe over svømmetrening.

Kjøp forskjellige bind og la datteren din føle seg frem 😊

Anonymkode: fccbe...fdb

• Liker 9
Skrevet

Jeg var samme alder når jeg fikk mensen og svømte aktivt. Brukte de minste tampongene når jeg svømte. Ellers brukte jeg bind. Kjøp litt forskjellig så finner hun IT av hva hun liker

Anonymkode: 13e5c...92c

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper inn tynne bind med vinger (Always) til dagtid, og nattbind. Truseinnlegg også.

Kommer ikke til å kjøpe noen tamponger til min datter. Jeg var dum nok til å prøve det selv en sommer etter at en venninne ga meg det og det gjorde noe for jævlig vondt og den gikk ikke ordentlig inn. Hun får stå over svømming de gangene hun har mensen inntil hun er voksen nok til sex.

Så om hun selv ønsker tamponger skal du nekte henne det? 🙄 

Jeg kommer til å kjøpe både bind og tamponger, ta en prat om hvordan det brukes, og så skal min datter få velge selv hva hun ønsker å bruke. Jeg fikk selv mensen som 11 åring og har hele livet hatt kraftige blødninger. Blødde raskt gjennom bind og det var ikke mye gøy for en ung jente å plutselig ha en flekk på buksa. Jeg begynte å bruke tamponger som 12 åring og det var en ny verden. Det var litt ubehagelig første gangen, men da jeg fikk dreisen på det gikk det helt fint. Synd du lar den ene (!) erfaring med tampong diktere hva din datter skal få bruke. 

Anonymkode: e9404...a93

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du antar at din datters underliv og tampongkunnskaper er identisk med deg? 

Min erfaring er at jenter nå til dags er mye mer opplyste om sin egen kropp og vet hvor de finner informasjon, på en helt annen måte enn sånn jeg hadde det når jeg var yngre. Min mor hadde også en ide om at man ikke skulle ha tampong som ung, så jeg kjøpte det bare selv og startet med det. 

Folk har ulike kropper og ulike ønsker/behov. Det må gå an å tenke at også unge døtre har en idé om hva de selv ønsker å gjøre i fht. sin egen kropp. 

• Liker 5
Skrevet

Fra min egen mens debut husker jeg mamma fant fram bind i ulike str. Når det gjaldt svømming så var det normalt på både barne og ungdomskolen at mødrene til jentene i klassen skrev i meldings bokA til læreren at: Berit (fiktivt navn)skal ikke delta i svømming idag pga mensen.  Det ble alltid godtatt.

• Liker 3
Skrevet

Du kan jo ikke bestemme at din datter ikke får til å bruke tamponger fordi du har negative erfaringer med det for 20+(?) år siden?

Her ligger alt i en skuff, med beskjed om at det er HELT ok om det går med et lass fordi hun prøver seg fram for å se om hun får til, og det er også HELT ok om hun bare lar det ligge der. Det bestemmer hun helt selv, men JEG kan ikke velge for henne!

• Liker 3
Skrevet

For al del, kjøp inn litt forskjellig. Jeg fikk "Saba self-sit" når jeg fikk første mens, 12 år gammel..🤣 En gigantisk bleie, som kunne skremme fanden på flat mark!! Det gikk ikke så lenge før jeg gikk over til Tampax med innføringshylse. La henne selv finne ut av hva hun vil bruke, både bind og tamponger.

Anonymkode: b3e17...c40

• Liker 5
Skrevet

Menskopper er også alternativ! 

Anonymkode: f8cc0...7c3

• Liker 3
Skrevet

Jeg startet med de gule tampongene da jeg gikk i 8 klasse. Jeg orket ikke de ekle bindene og være redd for å blø gjennom hele tiden. Bindet ble klamt og ekkelt etter kun få timer. Jeg fikk mens da jeg gikk i 7ende. 

Følte meg mer fri og fikk bedre selvtillit da jeg endelig fikk prøve tamponger etter råd fra helsesøster og mamma støttet meg i valget. Da jeg gikk med bind så ville jeg bare synke i bakken. Mamma sa jeg burde alltid ha ekstra truse i sekken tilfelle jeg blødde gjennom. Jeg brukte nattbind om natten. 

Helsesøster sa at tamponger er ikke bare for voksne damer. Tilpass størrelse ettersom, men anbefaler å starte med de minste først og gå over til normal. En tampong skal ikke være vond å sette inn. Viktig å ha rett stilling ved innføring. Og ha nok blødning, det skal ikke være tørt. Ved små blødninger så holder det med truseinnlegg 

Anonymkode: 8bdef...e39

• Liker 2
Skrevet

Her kom også menstruasjonen nylig i gang, 11 år. Her har vi bare kjøpt inn de tynneste bindene og truseinnlegg. Den første tiden blør de ikke regelmessig, og med sparsommelig blødning. Ob er for tidlig tenker jeg. 

Anonymkode: 3fe32...953

Skrevet

Her kom også menstruasjonen nylig i gang, 11 år. Her har vi bare kjøpt inn de tynneste bindene og truseinnlegg. Den første tiden blør de ikke regelmessig, og med sparsommelig blødning. Ob er for tidlig tenker jeg. 

Stemmer ikke, det er helt individuelt. Jeg fikk regelmessig blødning fra start og hadde kraftig blødning. Bind blødde jeg fort gjennom. 

Anonymkode: e9404...a93

• Liker 3
Skrevet

Det gjelder ikke alle! Her var det kraftig fra gang nr 2, og mange har det jo kraftig fra første gang... 

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull. Kjøp inn tamponger iminste str og forskjellige typer bind, og la jenta ha en mulighet til å velge selv hva som passer henne. 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

8 timer siden, Oslo1980 skrev:

Helt enig. Positivt å se at andre våger å si dette rett ut. 

Er man under 16 år – altså et BARN under seksuell lavalder – skal ingenting, absolutt INGENTING, stappes inn i vagnia... 

Jeg fikk mensen som 11 åring. Testet tampong av den minste typen da jeg var 18 år og på strandferie i Spania. Fikk den ikke inn... 

Nå er jeg i tredveårene, er liten av vekst, og bruker fortsatt kun bind. Kan få inn en mini mini tampong kun om jeg tar på glidemiddel, og det er kjempeubehagelig. 

Det er faktisk opp til den som har mensen å avgjøre. Hva har tampong med sex å gjøre? Utrolig merkelig å "seksualisere" tampong. 

• Liker 4
Skrevet
På 13.8.2020 den 10.45, AnonymBruker skrev:

Når man er gift? Det er jo evigheter til! Tull og tøys! Jeg syns dette egentlig kommer an på modenheten til barnet. Jeg brukte tamponger som 12-åring. Det gikk helt fint! Men da må man kjenne sin egen kropp godt nok til å få det til. Synes det er trist at hun skal måtte droppe svømming på grunn av mens. Hvis hun er klar for å bruke det er det ingenting i veien for det. Men de fleste vil nok bruke bind de første gangene. 

Skrevet
På 13.8.2020 den 15.39, AnonymBruker skrev:

Menskopper er også alternativ! 

Anonymkode: f8cc0...7c3

Ja kjempeflott alternativ. Litt vrien i starten men når du får det til så er koppen din beste venn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...