Gå til innhold

Første mens.. og barn. Trenger tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 11 åring som fikk mensen igår. Men hva slags bind er liksom å anbefale til nykommere/unge jenter? Har dere noen tips?

og barnet går også aktivt på svømming. Er det ikke litt tidelig å starte med tamponger? Hva gjør man da med svømming...🥺

takker for råd og tips. 

Anonymkode: e040a...a99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Døtrene mine var eldre enn 11 da de fikk første mens, men hos de gikk det lenge før de brukte tampong, faktisk flere år med bind. Så mtp svømming så er det nok best å ikke presse på med tampongbruk og heller la henne stå over svømming den dagen hun har mens. Mest sannsynlig så får hun uansett ikke regelmessig syklus nå helt i starten heller, veldig vanlig at det kan bli et langt opphold mellom første og andre mens, og det kan ta ei stund før hun får mens en gang i måneden

Ang bind så ville jeg kjøpt inn bind med vinger, både vanlige bind og nattbind. Her foretrekkes det Always foran liberesse, men det er jo en smakssak. Ville også kjøpt inn truseinnlegg til å bruke på slutten av mensen når det er lite mengde som kommer

Jeg viste jentene mine hvordan de la bindet i trusa og festet vingene under, og snakket med de om type bind ift mengde blod. Likedan kan det være lurt å kjøpe inn truser som sitter godt og som er smale nok i skrittet til at vingene festes skikkelig sånn at bindet ikke forflytter seg og det kommer blod gjennom buksa

Det kan også være lurt å si til henne at hun alltid bør ha bind med seg i skolesekken

• Liker 11
Skrevet

Datteren min bruker samme bind som meg. Tampong har hun ikke prøvd enda. 
Vet at det finnes en pille som kan utsette mens, men vet ikke helt kriteriene for å få noe såndt. 

Anonymkode: 469cc...124

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøpte ulike typer til min da 12-åring, så fikk hun prøve seg fram selv. Always ble fort forkastet, og det går i Libresse her. 

Det med svømming er selvfølgelig litt annerledes. Min datter har venninner som driver aktivt med svømming som bare bestemte seg for å få til tampong. Ikke første eller andre mens kanskje, men etter at ikke alt var nytt og ekkelt lenger. Men klart, det krever en samtale med dem om at det kan gjøre vondt første gang, men det er på ingen måte farlig osv. Ellers må hun jo nesten bare stå over trening og konkurranser. Kommer an på motivasjonen hennes også, hvor mye hun orker å prøve. 

Min 14-åring har prøvd, men har ikke "nok" behov til å ha blitt komfortabel med det. Men hun har venninner som kun bruker tamponger. Ja, her snakker man om alt også med venninnene 😉

Kjøp inn ulike bind i ulike størrelser, også nattbind. Det hender de blør en dle i starten. Så velger din datter selv hvilke hun liker best. 

• Liker 1
Skrevet

La henne stå over svømming.

Og når dere kommer dithen at hun skal bruke tampong: Sørg for all del å snakke med henne om hvordan man skal bruke den. Det gjorde aldri min mor med meg, så første gangen klarte jeg det ikke ordentlig... Noe som endte med at jeg gikk med den kun halvveis inni meg...... Noe som var ganske ubehagelig og slettes ikke å anbefale. Jeg var da eldre enn 11. 

Men pass også på at de bindene hun bruker ikke synes på henne bakfra, når hun har bukse på seg. Det skjedde med meg på ungdomsskolen, noe som førte til baksnakking og mobbing av meg. Utrolig ubehagelig å høre på, og ikke tør man å ta det opp med dem det gjelder, når man er på den alderen heller.

Anonymkode: 663e8...304

• Liker 3
Skrevet

Hun er for liten til å bruke tampong, det venter man til man har hatt sex, altså når man er gift. Men for å besvare spørsmålet ditt 

Finn et ordentlig bind som ikke synes bakfra, fortell om hygiene og hvor ofte det skal skiftes. Kan være lurt med overdeler som dekker baken på den tiden. Da føler man seg tryggere. 

Svømming hadde blitt nedprioritert den uken hos oss 😊

Anonymkode: 07622...007

• Liker 3
Skrevet

Min var aktiv i friidrett og bind var i veien der også. Hun fikk en stor pakke med de minste tampax-tampongene, forklaring, og oppmuntring om å forsøke til det gikk og forsikringer om at hun ikke ville få kjeft for vaskekrevende uhell (det fikk nemlig jeg av min mor). Hun fikset det ganske fort.

Anonymkode: 1cde3...593

Skrevet

Hvis hun selv ønsker å få til tamponger, så begynn med dem som har en hylse for innføring og gi god informasjon om at hun skal skifte tampong etter svømminga etc. Jeg regner med at de fleste jenter som driver aktivt med svømming lærer seg tamponger fort.

Jeg begynte så fort jeg turte med tamponger, fordi bind er noe herk (synes jeg). I voksen alder begynte jeg med menskopp. 

• Liker 1
Skrevet

Ville kjøpte inn litt forskjellig av både innlegg, bind og små tamponger. Tatt en prate med henner og latt ho prøve seg frem. 

Anonymkode: ae19c...3c7

• Liker 2
Skrevet

Hu min hadde startet i 8 klasse da mensen kom. Vi hadde allerede kjøpt inn bind og truseinnlegg.  Valgte å kjøpe inn tamponger og ba henne prøve seg frem litt. Mye mer behagelig med tanpong, så hun brukte ikke lang tid på å venne seg til det,

jeg husker at ikke jeg selv turte å bruke tanpong, men Gud bedre for en lettelse det ble nå jeg begynte med det. Følte meg mye mere fri. Så la henne prøve seg frem litt, 

Anonymkode: 37b7f...356

Skrevet

Det kan være greit å ha litt ulike typer bind, sånn at hun kan prøve seg litt frem selv. Snakk om hvor ofte det bør skiftes, og juster i forhold til hvor mye hun blør. Jeg synes det er stor forskjell på Libresse og Always, men hva som er best er en smakssak.

Ellers erfarte jeg selv at tamponger var det som fungerte best for meg, og skulle ønske jeg bare hadde hevet meg i det og begynt tidligere. Kanskje skal du kjøpe inn noen av minste type, så kan hun prøve når hun selv føler seg klar for det. Det vil være praktisk for henne med tanke på svømming, men det kan også være at hun erfarer det som mest komfortabelt.

Anonymkode: 98254...4be

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hun er for liten til å bruke tampong, det venter man til man har hatt sex, altså når man er gift. Anonymkode: 07622...007

Helt enig. Positivt å se at andre våger å si dette rett ut. 

Er man under 16 år – altså et BARN under seksuell lavalder – skal ingenting, absolutt INGENTING, stappes inn i vagnia... 

Jeg fikk mensen som 11 åring. Testet tampong av den minste typen da jeg var 18 år og på strandferie i Spania. Fikk den ikke inn... 

Nå er jeg i tredveårene, er liten av vekst, og bruker fortsatt kun bind. Kan få inn en mini mini tampong kun om jeg tar på glidemiddel, og det er kjempeubehagelig. 

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, Oslo1980 skrev:

Er man under 16 år – altså et BARN under seksuell lavalder – skal ingenting, absolutt INGENTING, stappes inn i vagnia... 

Jeg fikk mensen som 11 åring. Testet tampong av den minste typen da jeg var 18 år og på strandferie i Spania. Fikk den ikke inn... 

Nå er jeg i tredveårene, er liten av vekst, og bruker fortsatt kun bind. Kan få inn en mini mini tampong kun om jeg tar på glidemiddel, og det er kjempeubehagelig. 

Om du er liten eller stor av vekst har ingen sammenheng med hva du klarer å putte inn, bare så det er sagt.

Anonymkode: f4fb6...72d

• Liker 23
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun er for liten til å bruke tampong, det venter man til man har hatt sex, altså når man er gift.

Eh nei.

Anonymkode: 69e91...58b

• Liker 26
Skrevet

Kjøp inn alt mulig. La henne prøve seg frem.

Og tip dere som mener hun er for liten for tampong? Man kan da ikke sidestille tampong med sex??? Vente til 16 år høres helt merkelig ut. 

Når det gjelder svømming, så kan dere prøve menskopp. Litt vanskelig å få til, men finnes mange fine videoer på YouTube. 

Tamponger med innføringshylse er muligens også lettere og kan prøves. Mensen skal ikke være til hinder for fysisk aktivitet. ❤️

• Liker 10
Skrevet

Min datter fikk mensen som 11-12 åring, og begynte med tamponger rett etterpå. Hun hatet bind (og det gjør jeg også, så jeg har full forståelse for det). Hun klarte fint å lære seg tamponger selv uten veiledning fra mor. 😉 Jeg kjøpte inn begge deler og lot henne velge og bruke det hun var komfortabel med. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg brukte tampong fra første dag jeg fikk mensen da jeg var 11. De aller fleste av mine venninner hadde til og med prøvd å stikke en av de små tampongene vi fikk utdelt på skolen opp i skjeden allerede før vi fikk første menstrasjon. Det var selvsagt noe som aaaaldri ble nevnt til foreldrene våre - vi var jo fortsatt små og uskyldig ;)

Ikke vær redd for å gi henne dette, men fortell litt om det. Du kan også foreslå tampax, det likte jeg best da jeg var yngre og det var lettere å få tampongen ordentlig oppi der. 

Anonymkode: e5f75...f46

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun er for liten til å bruke tampong, det venter man til man har hatt sex, altså når man er gift.  

Anonymkode: 07622...007

Herre min hatt 🤡 hva er grunnen til at man må vente med tampong til etter man har hatt sex?

Jeg var litt over 11 jeg også da jeg fikk mensen. Var på sydentur med familien da jeg var ca på den alderen og fikk irriterende nok mensen akkurat da. Jeg hadde jo lyst til å bade, og da fiik jeg mamma til å kjøpe tampax, sånne med hylse. Fulgte bare bruksanvisningen selv og ordnet med det alene, og det gikk helt fint.

Anonymkode: d7933...138

• Liker 7
Skrevet
41 minutter siden, Oslo1980 skrev:

For noe tøys, det er ingen grunn til å unngå tampong dersom man ønsker det. 
For alt du vet putter en 11-åring andre ting inn der også... Og det er lov, fordi det er hennes kropp. 
Din egen dårlige erfaring med tamponger bør ikke stå i veien for å hjelpe ditt barn å finne frem til sin egen beste løsning.

(Og bare for å ha sagt det, det finnes ingen jomfruhinne, det er en krans rundt åpningen, som heller ikke er der hos alle. Derfor kan mange fint bruke tamponger før de har hatt sex.)

Anonymkode: 55228...daa

• Liker 11
Skrevet
48 minutter siden, Oslo1980 skrev:

Tredveårene og bruker bare mini tampong med glidemiddel? Du får teste ut sex da kanskje. Jeg brukte selv tampong på ungdomsskolen. 

Anonymkode: e20cf...fe9

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...