Gå til innhold

Hvorfor er det slik at tidligere dreit man i de eldre mens nå skal man ofre alt for å redde alle på sykehjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har i flere tiår vært umenneskelige forhold på sykehjem rundt omkring. Eldre som ble skiftet på en gang om dagen og lå i egen avføring og urin hele dagen, ble dusjet en gang i måneden, fikk dårlig mat, ble skilt fra partneren sin, måtte betale hele pensjonen sin for opphold der osv. Ingen brydde seg. Mens nå skal visst hver eneste beboer på sykehjem holdes lengst mulig i live, barn skal frarøves utdanning, folk går konkurs osv slik at eldre på sykehjem skal få leve et par måneder lengre?

Det samme med verdien av menneskeliv. Mange kreftpasienter måtte selge hus og sette seg i gjeld for å få livreddende behandling i utlandet fordi Norge ikke godkjenner behandlingen og ikke dekker den. Når det gjelder korona, skal alle kluter til for å redde absolutt alle. Kassa er åpen og penger siver ut. Hvorfor? 

Anonymkode: d9904...f48

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det handler ikke om 90åringene, men 60åringene det her. Rundt 90 % av de døde her til lands døde uten annet enn smertelindring på sykehjem, altså de hønngamle!

Grunnen til at intensiven var full var alle 60+ åringene. Det er dem vi unner 20 år til på jorda. Dessuten kan det være verdt å minne deg på at de fleste 80åringer faktisk bor hjemme. Hvorfor skal de automatisk være mindre verdt enn deg og meg?

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Det handler ikke om 90åringene, men 60åringene det her. Rundt 90 % av de døde her til lands døde uten annet enn smertelindring på sykehjem, altså de hønngamle!

Grunnen til at intensiven var full var alle 60+ åringene. Det er dem vi unner 20 år til på jorda. Dessuten kan det være verdt å minne deg på at de fleste 80åringer faktisk bor hjemme. Hvorfor skal de automatisk være mindre verdt enn deg og meg?

Det er ikke snakk om verdi, men at deres liv ikke var så mye verdt før. Ingen gjorde noe for at de ikke skulle dø av lungebetennelse, influensa og forkjølelse. Det har også forekommet hvert år at eldre frøs ihjel fordi de ikke hadde råd til den dyre strømregningen. Ingen brydde seg. 

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om verdi, men at deres liv ikke var så mye verdt før. Ingen gjorde noe for at de ikke skulle dø av lungebetennelse, influensa og forkjølelse. Det har også forekommet hvert år at eldre frøs ihjel fordi de ikke hadde råd til den dyre strømregningen. Ingen brydde seg. 

Vi synes at det er morbid med en masseutryddelse over få måneder istedenfor over mange år...? 

• Liker 1
Skrevet

Det handler om alle. Det er lenket til nok undersøkelser av langtidsvirkning tidligere, så jeg gidder ikke grave dem fram igjen. Vi risikerer i verste fall en kraftig økning i uføretrygdede og mennesker som trenger mye mer hjelp fra helsevesenet.

Anonymkode: 15d6c...41e

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om alle. Det er lenket til nok undersøkelser av langtidsvirkning tidligere, så jeg gidder ikke grave dem fram igjen. Vi risikerer i verste fall en kraftig økning i uføretrygdede og mennesker som trenger mye mer hjelp fra helsevesenet.

Nettopp! Takk for supplement.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Den Sagnsomsuste said:

Helt ærlig, med den rå boligmangelen vi har her i Norge så kan godt noen gen x og boomere rydde av veien slik at vi som er født på 80-90 tallet kan faktisk få bo i et hus uten å bo seg ihjel på et krypin

Anonymkode: e9d1d...d41

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Tidligere undersøkelser av langtidsvirkninger av et virus som er helt nytt..?

For øvrig helt enig med hi. Det er absurd. Og du må for all del aldri ymte frempå at det faktisk er helt normalt at mennesker på gamlehjem dør. Da er du en syk, kynisk jævel. 

Anonymkode: 24742...b23

• Liker 5
Skrevet

De eldre er akkurat like mye verdt som oss yngre, så det skulle bare mangle at vi skulle gjøre det vi kunne for å redde de. 

• Liker 5
Skrevet
19 minutter siden, Uatskillelig skrev:

De eldre er akkurat like mye verdt som oss yngre, så det skulle bare mangle at vi skulle gjøre det vi kunne for å redde de. 

Hvorfor gjorde vi ikke det før? Eldre blir for eksempel stilt sist i køen for organtransplantasjon. 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gjorde vi ikke det før? Eldre blir for eksempel stilt sist i køen for organtransplantasjon. 

Det kan ikke jeg svare på. Jeg skulle virkelig ønske at de eldre ble like mye prioritert som de yngre, og hadde det vært opp til meg så ville jeg ikke gjort forskjell på folk på grunn av alder. Alle mennesker er like mye verdt.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Det kan ikke jeg svare på. Jeg skulle virkelig ønske at de eldre ble like mye prioritert som de yngre, og hadde det vært opp til meg så ville jeg ikke gjort forskjell på folk på grunn av alder. Alle mennesker er like mye verdt.

Jada, men man har alltid prioritert. Man har aldri prioritert et friskt skolebarn foran en kreftsyk åttiåring i transplantasjonskø. Og åttiåringen synes det er helt greit. 

Skrevet

Fordi det ikke bare er eldre som dør av dette.

• Liker 4
Skrevet

Korona kan være brutal sykdom som sprer seg så da har lagt mange ressurser i å redde alle. Ny sykdom gir mer oppmerksomhet. Lungesykdommer etc. hos eldre blir ikke ansett som noe skummelt.

Anonymkode: 27225...596

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt ærlig, med den rå boligmangelen vi har her i Norge så kan godt noen gen x og boomere rydde av veien slik at vi som er født på 80-90 tallet kan faktisk få bo i et hus uten å bo seg ihjel på et krypin

Anonymkode: e9d1d...d41

Sjarmerende.🙄 Du vet at generasjon x har mange yrkesaktive år foran seg? Snakk om å være utakknemlig overfor tidligere generasjoners innsats. Det er heller ikke boligmangel i Norge, så jeg forstår ikke hva du klager over. 

Anonymkode: 2b41b...b51

• Liker 5
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du virker noe uopplyst når du tror at ingen ting har blitt gjort for å unngå f.eks influensasmitte hos eldre. Både eldre og risikogrupper, samt helsepersonell har i årevis blitt anbefalt å ta vaksine mot sesonginfluensa. At «vanlige folk» og pårørende til eldre har tatt lett på smittevern og det å holde seg hjemme når man har luftveissymptomer, er noe annet. 

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du virker noe uopplyst når du tror at ingen ting har blitt gjort for å unngå f.eks influensasmitte hos eldre. Både eldre og risikogrupper, samt helsepersonell har i årevis blitt anbefalt å ta vaksine mot sesonginfluensa. At «vanlige folk» og pårørende til eldre har tatt lett på smittevern og det å holde seg hjemme når man har luftveissymptomer, er noe annet. 

Men det har fortsatt ikke vært nok. De kunne ha nektet pårørende uten influensavaksine adgang til sykehjemmet for eksempel? 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har i flere tiår vært umenneskelige forhold på sykehjem rundt omkring. Eldre som ble skiftet på en gang om dagen og lå i egen avføring og urin hele dagen, ble dusjet en gang i måneden, fikk dårlig mat, ble skilt fra partneren sin, måtte betale hele pensjonen sin for opphold der osv. Ingen brydde seg. Mens nå skal visst hver eneste beboer på sykehjem holdes lengst mulig i live, barn skal frarøves utdanning, folk går konkurs osv slik at eldre på sykehjem skal få leve et par måneder lengre?

Du beskriver tilstander som er helt fremmed for de aller fleste. 
Jeg har hatt slekt og familie på sykehjem gjennom hele livet mitt, og tross hyppige besøk har jeg aldri opplevd slike tilstander som det jeg har uthevet i innlegget ditt.

Jeg vet det har vært dokumentert enkelttilfeller der eldre har blitt dårlig behandlet på sykehjem, men du må gjerne dokumentere at dette har vært standarden over flere tiår.

Hvorfor de ikke blir prioritert ved diverse medisinske inngrep, som f.eks organtransplantasjon er flerdelt.
Først og fremst fordi organer er en knapphetsressurs, og det må prioriteres hvem som vil ha størst nytte av det organet som er tilgjengelig. 
Men også fordi det er lite sannsynlig at veldig syke eldre, på grunn av fysisk svekkelse, vil ha mulighet til å overleve operasjonen og behandlingstiden etterpå.

Det er også derfor at alvorlig covid-19-syke eldre på sykehjem blir behandlet i hjemmet, eller annet egnet behandlingssted fremfor på sykehuset.
De har redusert sjanse til å tåle respiratorbehandling, og all annen behandling (smertelindring og oksygentilførsel) kan gis like godt på andre steder enn på sykehus.

Men som flere her sier, dette er en avsporing.  Tiltakene er ikke iverksatt for å redde folk på sykehjem for enhver pris.

Anonymkode: 0c307...953

• Liker 5
Skrevet

Korona har fokus og er synlig pga mediefokus, dermed blir det prestisje å ha lave dødstall.

Politikerne bekymrer seg kun for oppslutningen ved neste valg og er livredde for å ta upopulære beslutninger selv om det faktisk kan være bedre i det lange løp.

Anonymkode: 5bd8f...585

• Liker 3
Skrevet

Man prøver jo å unngå at helsevesenet kneler pga haugevis av folk som er innlagt/respirator. Det er jo de eldre som blir fortest syke. Hvis helsevesenet kneler kommer mange unge og gamle til å dø av helt andre årsaker fordi helsevesenet ikke har kapasitet. 

Se f.eks i Sør Afrika, tror det var port elizabeth. På en dag døde 9 nyfødte babyer + noen av mødrene fordi de ikke hadde personell til å bistå ved fødsel. Noen trengte f.eks keisersnitt. 

Anonymkode: 17b10...cf2

• Liker 1
  • Opprett ny...