AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #1 Skrevet 12. august 2020 Har ei venninne med baby på 3 mndr som får erstatning. helt siden de fikk henne omtrent har hun vært veldig på å følge klokka for mating og mengde etc. Hun gulper visst en del, så de gir henne nå 90 ml per måltid fordi da mener de hun gulper mindre. Dette er jo samme mengde som en nyfødt skal ha? Skal sies at babyen er ganske liten, 5,5 kg ved 3 mndr, født 3700 ca. Babyen sover visst lenge på natt uten mat, og det virker som om når babyen sutrer to timer etter mat, får hun ikke noe før det er gått så og så lang tid... altså- selv om ungen virker som hun vil ha mer mat, får hun ikke for da gulper hun.. tenker; er det ikke bedre å gi mat til hun er fornøyd, så får hun bare gulpe litt?🤷🏻♀️ Vil jo tro magesekken aldri utvider seg gradvis til å tåle den mengden en voksende baby trenger? Gulpingen er jo ikke direkte farlig eller så ukomfortabelt for babyen som jeg vil tro sult er? Har prøvd å hinte om selvregulering etc., men det virker rett og slett som om de er litt «enkle» i toppen når det kommer til å innhente informasjon om baby.. Vet selv jeg har googla og styrt maaasse når jeg har lurt på ting med baby, men de er ikke så informasjonssøkende rett og slett. Hva tenker dere? Er jeg helt på bærtur? Eller bør jeg si noe? Får så vondt i mammahjertet av å tenke på at lille babyen kanskje er sulten og ukomfortabel ofte.. Anonymkode: ef10d...69b 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #2 Skrevet 12. august 2020 Kan du kontakte helsestasjonen? Ungen skal på 3mnd kontroll. Anonymkode: f346f...db1 10
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #3 Skrevet 12. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan du kontakte helsestasjonen? Ungen skal på 3mnd kontroll. Anonymkode: f346f...db1 Ts her. De har allerede vært på 3 mndr kontroll Anonymkode: ef10d...69b
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #4 Skrevet 12. august 2020 Det er da normalt at en baby gulper litt i blant, men her høres det ut som om du ikke kan stole på at barnet får nok bare ved å prøve å prate med foreldrene.. Virker lurt å ta kontakt med en instans - så de kan få informasjon fra noen de vil tenke er troverdige (altså noen med utdannelse på området). De vil jo sikkert gjøre så riktig som mulig, så har de låst seg fast i et uheldig spor som det er viktig blir tatt tak i! Hører de ikke på deg må de få høre det fra noen andre. (Ser nå de har vært på kontroll. Kan du likevel ta kontakt med noen og få råd selv om det gjelder andres barn? Vet ikke hvordan det fungerer..) Anonymkode: 677cf...470 1
GulSitron Skrevet 12. august 2020 #5 Skrevet 12. august 2020 Gulping kan være et tegn på at baby får for mye mat. 10
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #6 Skrevet 12. august 2020 Ville ringt helsesøster og sagt jeg var bekymret. Nå ammet jeg da så aner egentlig ikke mengde osv - men jeg pumpet helt i starten og babyen min drakk 90 ml per måltid før han var to uker gammel... Babyer gulper, thats life. Kan ikke la være å mate dem for det 🤷🏽♀️ Jeg synes bæsjebleier er grusomme, men jeg sulter ikke babyen for å unngå at den lager bæsj for det 😯 Anonymkode: de66c...143 8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #7 Skrevet 12. august 2020 Er helt normalt at babyer gulper. Anonymkode: 0f9ea...a76 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #8 Skrevet 12. august 2020 Tenker at du ikke er mor til dette barnet, og at hun kjenner sitt barn best. Ligg unna. Anonymkode: 5949e...a22 20
ToveM Skrevet 12. august 2020 #9 Skrevet 12. august 2020 Ingen hadde reagert om moren ammet, da kan en ikke måle mengde. Hadde del en på mme som spiste veldig lite pr måltid. Men han la helt greit på seg og fulgte kurven helt gjennomsnitt. Har de vært på 3mnd kontroll har de vel registrert om ungen legger nok på seg. 12
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #10 Skrevet 12. august 2020 Min var mett etter 90 ml frem til 8 mnd. Anonymkode: 1043f...6d2 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #11 Skrevet 12. august 2020 Akkurat nå, ToveM skrev: Ingen hadde reagert om moren ammet, da kan en ikke måle mengde. Hadde del en på mme som spiste veldig lite pr måltid. Men han la helt greit på seg og fulgte kurven helt gjennomsnitt. Har de vært på 3mnd kontroll har de vel registrert om ungen legger nok på seg. Jeg troooor nok folk hadde reagert like mye om en ammende mor ikke matet en baby som var tydelig sulten fordi det ikke var gått mange nok timer enda. Anonymkode: 695c6...948 14
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #12 Skrevet 12. august 2020 1 minutt siden, ToveM skrev: Ingen hadde reagert om moren ammet, da kan en ikke måle mengde. Hadde del en på mme som spiste veldig lite pr måltid. Men han la helt greit på seg og fulgte kurven helt gjennomsnitt. Har de vært på 3mnd kontroll har de vel registrert om ungen legger nok på seg. Ts her. Problemet er jo at ungen har falt ned på kurven to gang.. de snakker om at de kanskje skal begynne med grøt litt tidligere enn 4 mndr. Men tenker kanskje første steg hadde vært å gitt babyen melk når den gir signal på at hun vil ha melk?? Anonymkode: ef10d...69b 12
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #13 Skrevet 12. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg troooor nok folk hadde reagert like mye om en ammende mor ikke matet en baby som var tydelig sulten fordi det ikke var gått mange nok timer enda. Anonymkode: 695c6...948 Ja, skulle ønske de ammet, for da hadde hvertfall kanskje babyen fått mat når den gir uttrykk for det.. herregud, de som sprutgulper da, skal de ikke få mat de da?? Anonymkode: ef10d...69b 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #14 Skrevet 12. august 2020 Hadde ungen vært så sulten, hadde den ikke sovet natten igjennom. Tror du skal passe dine egne saker. Anonymkode: 01c69...927 13
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #15 Skrevet 12. august 2020 Ville ikke blandet meg. Helsestasjonen gir råd om hvilke tiltak som skal settes inn hvis babyen legger på seg for lite 5,5 kg ved tre måneder er innenfor normalen. Anonymkode: 5ebe7...f13 7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #16 Skrevet 12. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at du ikke er mor til dette barnet, og at hun kjenner sitt barn best. Ligg unna. Anonymkode: 5949e...a22 Det at man kjenner barnet sitt best er på ingen måte ensbetydende med at man handler på den måten som er best for barnet. Anonymkode: 7218c...a43 24
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #17 Skrevet 12. august 2020 Hvis en baby er sulten, skrikes det. Hvis babyen er underernært oppdages det på en kontroll og vekten følges opp. Du vet ikke alt som foregår hjemme hos denne familien, og jeg mener du bør holde deg unna, og ikke legge deg opp i dette. Anonymkode: 83938...248 8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #18 Skrevet 12. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det at man kjenner barnet sitt best er på ingen måte ensbetydende med at man handler på den måten som er best for barnet. Anonymkode: 7218c...a43 Er så enig.. jeg legger meg ikke opp i ting som at de setter ungen i vippestol foran tv’n flere timer daglig f.eks., eller at de ikke tilrettelegger for søvn på dagtid osv. Det er bare summen av mange ting som tilsier at de ikke er særlig oppdatert på hva som er anbefalt for en baby. Men synes først og fremst dette med maten er verst å være vitne til.. En unge som sover godt er ikke nødvendigvis fornøyd, om hun ikke er vandt til å få dekket behov når hun sier fra.. eller er slapp? Skal også sies at hun fra dag en har vært veldig negativt innstilt til helsesøster, fordi hun ville få henne til å prøve litt mer på amminga (ga opp etter ei halv uke), og pga det vil jeg tro hun ikke spør så mye henne om ting, eller tar til seg råd fra hs.. Anonymkode: ef10d...69b
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #19 Skrevet 12. august 2020 Hvis de regner ut fra et væskebehov på 100-120 ml/kg, fordelt på 6-8 måltider, kan 90 ml være innafor det. Det som oppgis på pakken er såvidt jeg vet bare ca-mål, og tar ikke alltid hensyn til at noen barn er større eller mindre enn andre. Anonymkode: 0f644...008 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #20 Skrevet 12. august 2020 Nå kan det også være at de faktisk kjenner babyen sin godt og merker at noe av den uroligheten du tolker som sult er andre ting. Som at babyen er for varmt/for kaldt/er overtrøtt osv. Veldig mange lærer barna sine at mat er løsningen på alle problemer ved å fore dem/tilby mat med en gang de gir tegn til ubehag. Når mor sier at det har gått kort tid siden siste foring så kan det være hun mener at det ut i fra hennes erfaring sannsynligvis ikke er mat som er problemet. I så fall er det ansvarlig å ikke bare ty til mat som første løsning. Så lenge babyen vokser innenfor normalen og de har kommunikasjon med helsepersonell og følges opp så ville jeg ikke blandet meg. Anonymkode: 4c4d5...4f6 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå