AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #1 Skrevet 12. august 2020 Hva hvis jeg vil ha 3 tette? Det virket som en feil i hennes øyne at jeg har 2.5 år mellom barna mine. Begge er planlagt Anonymkode: ded10...ac2 2
LoppeLiten Skrevet 12. august 2020 #2 Skrevet 12. august 2020 Du bestemmer jo selv, men lurt å gi kroppen litt tid til å komme seg etter fødsel. Nå vet ikke vi noe om din historie ang prøving, svangerskap ol. om det er lenge siden siste ble født osv. Men har dere nettopp fått en baby er det for de fleste et godt råd. 7
mammahjarte Skrevet 12. august 2020 #3 Skrevet 12. august 2020 Seier dei ikkje det til alle? Vi og fekk det annbefalt fordi det er mange som "bommer" og trur at amming er prevensjon o.l. Det å få to veldig tette er ganske heftig for kroppen og familielivet. Var det ikkje meir ein oppfordring eller oplysning? Ba ho deg virkelig begynne? 21
boblevann Skrevet 12. august 2020 #4 Skrevet 12. august 2020 21 minutter siden, mammahjarte skrev: Seier dei ikkje det til alle? Vi og fekk det annbefalt fordi det er mange som "bommer" og trur at amming er prevensjon o.l. Det å få to veldig tette er ganske heftig for kroppen og familielivet. Var det ikkje meir ein oppfordring eller oplysning? Ba ho deg virkelig begynne? Samme her. På 6-ukers kontroll etter fødsel fikk jeg beskjed om å begynne på prevensjon for det var viktig og ivareta sexlivet. Jeg fikk store skader under fødselen og gråt av smerte da legen skulle inn med spekulumet - så sexlivet var det siste jeg tenkte på for å si det slik 😅😅 I tillegg vet jeg det er urovekkende mange som tror amming er sikker prevensjon. Tror bare dette er noe de har i programmet sitt, og som gjerne kan komme feil ut på barselkontroll. 11
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #5 Skrevet 12. august 2020 Tror også de sier det til alle. Anonymkode: 69a01...278 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #6 Skrevet 12. august 2020 Det er standard prosedyre å informere om prevensjon på barselkontroll. Ikke tenk på det som kritikk av deg, jordmor tenkte garantert ikke på det sånn. Anonymkode: 07ebf...667 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #7 Skrevet 12. august 2020 De sa det til oss, det er egentlig frekt og dårlig gjort. Vi visste ikke bedre og angret som faen at vi lyttet. Anonymkode: 1f3fc...026 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #8 Skrevet 12. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: De sa det til oss, det er egentlig frekt og dårlig gjort. Vi visste ikke bedre og angret som faen at vi lyttet. Anonymkode: 1f3fc...026 Jaha hvorfor det? Anonymkode: 25477...057 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #9 Skrevet 12. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: De sa det til oss, det er egentlig frekt og dårlig gjort. Vi visste ikke bedre og angret som faen at vi lyttet. Anonymkode: 1f3fc...026 Agrer på at dere lyttet til råd om å gå på prevensjon etter fødsel? Hvorfor det? Og hvordan er det frekt og dårlig gjort å informere om at man kan bli gravid rimelig fort og at amming ikke er sikker prevansjon samt å anbefale prevensjon dersom du ikke ønsker nytt barn med en gang? Anonymkode: 07ebf...667 14
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #10 Skrevet 12. august 2020 Jeg tror det er noe de sier til alle. Anonymkode: 7d2e7...d06 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #11 Skrevet 12. august 2020 Enkelt fordi det var første gang for oss, kona mi liker å lytte til erfarne fagfolk. Men de kjenner IKKE hennes historikk med menstrasjon og syklus. Prevensjon fucket opp hennes menstrasjon og det tok 9 måneder før det normaliserer igjen. Dvs vi har tapt nesten et år på det. Dvs det er tre år mellom ungene våre, når det gjerne kunne ha vært et eller to år Anonymkode: 1f3fc...026 1
Cleopatra. Skrevet 12. august 2020 #12 Skrevet 12. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: De sa det til oss, det er egentlig frekt og dårlig gjort. Vi visste ikke bedre og angret som faen at vi lyttet. Anonymkode: 1f3fc...026 Hvorfor det? Kunne jo bare latt vær. Mange som tror at fullamming er prevensjon, så de ville vel derfor opplyse om prevensjonstart etter fødsel. 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #13 Skrevet 12. august 2020 Vel, både jeg og mannen er leger, og da vi hadde fått nummer tre på fire år (både ønsket og planlagt) fikk vi grundig prevensjonsveiledning av en velmenende jordmor på sykehuset to dager etter fødselen😂 Anonymkode: 7787c...5cb 12
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #14 Skrevet 12. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkelt fordi det var første gang for oss, kona mi liker å lytte til erfarne fagfolk. Men de kjenner IKKE hennes historikk med menstrasjon og syklus. Prevensjon fucket opp hennes menstrasjon og det tok 9 måneder før det normaliserer igjen. Dvs vi har tapt nesten et år på det. Dvs det er tre år mellom ungene våre, når det gjerne kunne ha vært et eller to år Anonymkode: 1f3fc...026 Men herregud, cry me a river. Det er da velkjent at hormonprevensjon kan forstyrre syklusen midlertidig de første månedene etter prevensjonsslutt, og ikke noe som berettiger at du er sur på rådgivende helsepersonell som utfører jobben sin korrekt i henhold til nasjonale retningslinjer🤦🏻♀️ Anonymkode: 7787c...5cb 29
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #15 Skrevet 12. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkelt fordi det var første gang for oss, kona mi liker å lytte til erfarne fagfolk. Men de kjenner IKKE hennes historikk med menstrasjon og syklus. Prevensjon fucket opp hennes menstrasjon og det tok 9 måneder før det normaliserer igjen. Dvs vi har tapt nesten et år på det. Dvs det er tre år mellom ungene våre, når det gjerne kunne ha vært et eller to år Anonymkode: 1f3fc...026 Menstrasjon? Anonymkode: 22df6...b80
Nerine_ Skrevet 12. august 2020 #16 Skrevet 12. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkelt fordi det var første gang for oss, kona mi liker å lytte til erfarne fagfolk. Men de kjenner IKKE hennes historikk med menstrasjon og syklus. Prevensjon fucket opp hennes menstrasjon og det tok 9 måneder før det normaliserer igjen. Dvs vi har tapt nesten et år på det. Dvs det er tre år mellom ungene våre, når det gjerne kunne ha vært et eller to år Anonymkode: 1f3fc...026 Men kjære vene, hun kunne vel valgt spiral om hun visste at hormonprevensjon tullet med syklusen? Det er fult lovlig å tenke og undersøke selv. 15
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #17 Skrevet 12. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Enkelt fordi det var første gang for oss, kona mi liker å lytte til erfarne fagfolk. Men de kjenner IKKE hennes historikk med menstrasjon og syklus. Prevensjon fucket opp hennes menstrasjon og det tok 9 måneder før det normaliserer igjen. Dvs vi har tapt nesten et år på det. Dvs det er tre år mellom ungene våre, når det gjerne kunne ha vært et eller to år Anonymkode: 1f3fc...026 Men om dere var ok med å ha 1 år mellom så kunne dere jo ha ventet 3 mnd med å ha sex og så bare kjørt på som normalt? Hvis dere ville ha 2 år mellom og også ha sex måtte dere jo ha en form for prevensjon. Da var jo rådet berettiget. Det er dessuten helt vanlig å bruke opp til 12 mnd med prøving for par hvor alt er som det skal, så risikoen for at ting ikke blir som "planlagt" er alltid der. Det blir liksom for dumt å klage på at helsesøster har gjort jobben sin, og hvertfall i og med at dere selv valgte å begynne på prevensjon igjen. Anonymkode: 07ebf...667 9
Fjaselina Skrevet 12. august 2020 #18 Skrevet 12. august 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkelt fordi det var første gang for oss, kona mi liker å lytte til erfarne fagfolk. Men de kjenner IKKE hennes historikk med menstrasjon og syklus. Prevensjon fucket opp hennes menstrasjon og det tok 9 måneder før det normaliserer igjen. Dvs vi har tapt nesten et år på det. Dvs det er tre år mellom ungene våre, når det gjerne kunne ha vært et eller to år Anonymkode: 1f3fc...026 Du kunne brukt kondom, da... 11
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #19 Skrevet 12. august 2020 Det er rutine å snakke om det, men den holdningen at «de skal få satt deg på prevensjon sånn at du får gjort din plikt i forholdet», liksom... jeg skjønner hva du mener også, TS. Jeg synes også de er belærende, anmassende og litt ovenfra og ned på det der. Fastlegen min gjorde store øyne da jeg kontant avbrøt prevensjonspraten hennes på seksukerskontrollen og sa at nå kunne vi hoppe til neste punkt, for jeg hadde ikke tenkt å ha samleie på lenge ennå, og dessuten hadde jeg 10+ seksuelt aktive år bak meg FØR jeg ble gravid, så jeg var fint i stand til å håndtere min egen familieplanlegging. Jeg har ikke gått én dag på prevensjon siden jeg fant ut at det ikke var noe for meg, og vi klarer oss fint. Aldri hatt noen uønskede graviditeter. Da vi begynte å prøve tok det EN syklus, så satt spiren som et skudd. Det er kanskje ikke et folkehelsemessig verdig råd, men det KAN fungere helt fint. Vi har ikke flere unger enn vi har gått inn for å få. Og for øvrig KAN fullamming være «prevensjon», for oss som alltid kjenner når vi har eggløsning. Jeg kunne kjenne det den dagen jeg fikk det, fem uker etter (brå) ammeslutt, og da sa jeg til mannen at nå kom mensen om to uker. Det tok 15 døgn, så var den der. Anonymkode: 6e5c0...ab6 2
Biloba Skrevet 13. august 2020 #20 Skrevet 13. august 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Og for øvrig KAN fullamming være «prevensjon», for oss som alltid kjenner når vi har eggløsning. Jeg kunne kjenne det den dagen jeg fikk det, fem uker etter (brå) ammeslutt, og da sa jeg til mannen at nå kom mensen om to uker. Det tok 15 døgn, så var den der. Anonymkode: 6e5c0...ab6 Da kan det fort være for sent, man blir jo gravid av samleier få dager før eggløsning og på eggløsningsdagen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå