AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #1 Skrevet 12. august 2020 Eg er 88 kilo og 166 cm, har då ein BMI på 31.9. Altså fedme. Er det dumt av meg å bli gravid? Eller går det eigentlig stort sett greit? Kor stor risko er det for barnet? Og meg. Er ute etter ærlige svar som er rett fram, men trenger ikkje å væra direkte frekk. Eg veit at eg er feit, men er per dags dato heilt frisk. Altså eg har ingen kjente sjukdommar, er 100% arbeidsfør, går ca 13.000 skritt kvar dag. Drikker ikkje alhohol. Spiser faktisk sunn mat, men for mykje kalorier. Eg spise meg f.eks alltid stappmett til middag, det må eg slutta med. Kva er faren med å væra overvektig prøver? Kor mye bør eg minimalt gå ned før eg prøver få barn? Anonymkode: d266d...c85
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #2 Skrevet 12. august 2020 Jeg var også overvektig da jeg gikk gravid sist. Det blir et risikosvangerskap når man er overvektig. For min del medførte det mye veiledning på kosthold fra jordmor (som jeg ikke ba om), oppfordring om å ikke øke vekta (Noe jeg klarte), og hyppige kontroller. Samt mye om at babyen kan bli stor. Glukosebelastning pga vekta. Men det gikk helt fint, babyen var alt annet enn stor da han kom ut. Anonymkode: e63a1...6ac
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #3 Skrevet 12. august 2020 Synes det er uansvarlig. Jobb med vekten ett år, så kan du gå i gang med prøving. 🙂 Anonymkode: f684d...718
Belima Skrevet 12. august 2020 #4 Skrevet 12. august 2020 Les dette og avgjør selv hva du tenker etter å ha lest det. Får god forklaring på det du spør om der. Uansett valg, lykke til. https://oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/overvekt-og-svangerskap?sted=ulleval-sykehus&language=1044&behandling=Svangerskap 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #5 Skrevet 12. august 2020 Det er bare å prøve, men det kan samtidig være lurt å fokusere på gode kostvaner. Jeg hadde bmi på 30,9 eller noe sånt da jeg ble gravid. Hadde i forkant jobbet mye med å bedre egen kost og helse. Får ingen ekstra oppfølging (har du bmi på 35 eller mer før svangerskap får du ekstra oppfølging på sykehuset). Har snakket litt med jordmor om kosthold, men ikke mye siden jeg har med meg gode vaner fra før. Er 21 uker nå og har overhode ingen plager. Anonymkode: 61388...6b2
Amatariel Skrevet 13. august 2020 #6 Skrevet 13. august 2020 Det går som oftest helt fint. Mange overvektige som får barn hver eneste dag! Men du må nok belage deg på at ting blir litt ekstra tungt i svangerskapet. Jeg har hatt flere svangerskap, noen som overvektig, noen ikke fullt så overvektig. Og det var helt klart lettest når jeg var lettest. Mindre vondter og lettere å komme seg etter fødsel. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #7 Skrevet 13. august 2020 Ikke vent med du blir gravid til du evt forsøker å endre kostvaner. Du er ikke veldig "feit" (som du sier), så med riktig kosthold og trim fremover så kommer du jo fort innenfor overvekts-BMI som viuser seg å ha lavere risiko. Men ja, BMI over 30 vil tilsi et høyrisikosvangerskap, men da blir du jo også fulgt opp tettere. Det blir anbefalt mindre vektoppgang under graviditet for deg enn for normalvektige. Men ja, hovedbudskap. Gjerne forsøk å bli gravid allerede nå om du ønsker det (det kan jo ta tid), og start med kostendringer nå og forsøk å få til et vekttap før du blir gravid Anonymkode: 8d791...f82 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #8 Skrevet 13. august 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes det er uansvarlig. Jobb med vekten ett år, så kan du gå i gang med prøving. 🙂 Anonymkode: f684d...718 Bare fordi man har høy bmi betyr det ikke at man er uansvarlig. Ikke alle med høy bmi er veldig store og for alt du vet kan jo ts være en av dem. Anonymkode: d3dd9...815 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #9 Skrevet 13. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare fordi man har høy bmi betyr det ikke at man er uansvarlig. Ikke alle med høy bmi er veldig store og for alt du vet kan jo ts være en av dem. Anonymkode: d3dd9...815 La oss kalle en spade for en spade. En bmi på over 30 er fedme, da er man stor. Jeg synes også det er uansvarlig å bli gravid med så høy bmi, på samme måte som at det er uansvarlig å røyke under svangerskap. Anonymkode: 81b5f...d67 3
Nerine_ Skrevet 13. august 2020 #10 Skrevet 13. august 2020 Det er iallefall bedre å gjøre noe med vekten før du begynner å prøve, selvom det stort sett går fint for overvektige å gå gravide og føde. Er du flink og gjør en ordentlig innsats tar det ikke lang tid å komme i mål. 1
Amatariel Skrevet 13. august 2020 #11 Skrevet 13. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes også det er uansvarlig å bli gravid med så høy bmi, på samme måte som at det er uansvarlig å røyke under svangerskap. Det er ikke så lett for alle å gå ned i vekt. Jeg har forsøkt i årevis, prøvd alt fra dietter til livsstilsendring. Gått kurs. Men vekten er stuck. Spiser normal kost og beveger meg normalt, så vekten går ikke opp iallefall. Men heller ikke ned, ikke noe varig iallefall. Nå renner tiden fra meg, så om jeg skal ha flere barn før jeg blir for gammel så er jeg pent nødt til å gå igjennom et svangerskap med høg bmi. Å slutte å røyke er bare å... slutte. Føler ikke disse kan sammenlignes. 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #12 Skrevet 13. august 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: La oss kalle en spade for en spade. En bmi på over 30 er fedme, da er man stor. Jeg synes også det er uansvarlig å bli gravid med så høy bmi, på samme måte som at det er uansvarlig å røyke under svangerskap. Anonymkode: 81b5f...d67 For noe tull. Jeg har en bmi på 30,1. Det ene og alene betyr ikke fedme. Ja jeg er overvektig men å kalle det fedme synes jeg blir feil. Og bmien min var 30,1 før jeg ble gravid, her har jeg tilogmed gått opp 4, 5 kg. Anonymkode: d3dd9...815 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #13 Skrevet 13. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noe tull. Jeg har en bmi på 30,1. Det ene og alene betyr ikke fedme. Ja jeg er overvektig men å kalle det fedme synes jeg blir feil. Og bmien min var 30,1 før jeg ble gravid, her har jeg tilogmed gått opp 4, 5 kg. Anonymkode: d3dd9...815 Syns du ser slank ut faktisk Anonymkode: d1b25...c14 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #14 Skrevet 13. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Syns du ser slank ut faktisk Anonymkode: d1b25...c14 165 og veier nå 88 kg. Veide ca 84 før jeg ble gravid. Er det som er litt dumt med bmi, man kan være tung og tallene tilsi fedme, men så trenger det jo ikke alltid å stemme. Og dette kan jo gjøre folk manisk opptatt av vekta, har selv vært der før fordi jeg blir plassert i fedmebåsen. Anonymkode: d3dd9...815 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #15 Skrevet 13. august 2020 1 time siden, Amatariel skrev: Det er ikke så lett for alle å gå ned i vekt. Jeg har forsøkt i årevis, prøvd alt fra dietter til livsstilsendring. Gått kurs. Men vekten er stuck. Spiser normal kost og beveger meg normalt, så vekten går ikke opp iallefall. Men heller ikke ned, ikke noe varig iallefall. Nå renner tiden fra meg, så om jeg skal ha flere barn før jeg blir for gammel så er jeg pent nødt til å gå igjennom et svangerskap med høg bmi. Å slutte å røyke er bare å... slutte. Føler ikke disse kan sammenlignes. Det er faktisk bare til å slutte å innta så mye kalorier, så lett, men samtidig så vanskelig. Det kan sammenlignes med å slutte å røyke, man må ha viljestyrke og gjennomføre det. 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noe tull. Jeg har en bmi på 30,1. Det ene og alene betyr ikke fedme. Ja jeg er overvektig men å kalle det fedme synes jeg blir feil. Og bmien min var 30,1 før jeg ble gravid, her har jeg tilogmed gått opp 4, 5 kg. Anonymkode: d3dd9...815 Holder meg for god til å begynne å kommentere kroppen din. Anonymkode: 81b5f...d67
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #16 Skrevet 13. august 2020 Hvis jeg var deg og var over 30 hadde jeg startet med kostholdsendringer og trening og begynt å prøve samtidig. Om jeg var under 30 hadde jeg forsøkt å gå ned i vekt 1/2-1 år før jeg begynte for å gi meg selv og babyen en best mulig start. Du vil også mest sannsynlog bli raskere gravid om du går ned i vekt først så kan hende det "regulerer" seg selv. Lykke til! Fortell gjerne hvordan det går og hva du velger. Anonymkode: dca4d...8ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå