AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #1 Del Skrevet 12. august 2020 Hei dere. Jeg er en jente på 30 som er ganske anspent av meg. Jeg har alltid vært det tror jeg, men det er først i det siste jeg har blitt litt mer obs på at jeg faktisk er mer anspent enn hva som er normalt. Første opplevelse er etter at jeg var hos en massør, som virka helt sjokkert over hvor anspent jeg var i nakken og skuldrene, og sa at hun syntes synd på meg. En annen opplevelse var at jeg skulle ta noen blodprøver og diverse tester hos legen, og hun som skulle ta testene skulle visst sjekke pusten min uten at jeg la merke til det. Merket etter hver at hun så litt rart på meg, og så spurte hun om jeg holder pusten. Det hadde jeg ikke tenkt over før, men etter det har jeg lagt merke til at jeg holder pusten mye. Særlig hvis jeg blir nervøs eller anspent, som jeg ofte blir, så holder jeg pusten. Hadde også en lignende opplevelse med en fagperson som kommenterte at holdningen min er "trist", og at det også er psyken som påvirker holdningen. Jeg har en slags vond følelse inni meg, en klump i brystet, som jeg har slitt med siden ungdomstiden. Jeg har nå endelig kontaktet lege angående henvisning til psykolog, for å få orden på psyken. Skulle ha gjort det for lenge siden. Jeg tror absolutt at mine fysiske problemer henger sammen med psyken min, men ikke kun det. Jeg er også litt høy, som kanskje har gitt meg en litt dårlig holdning. Sitter mye ved pc, som gir anspente skuldre osv. MEN det jeg lurer på er hva jeg kan gjøre som er godt for kroppen også? Yoga eller noe lignende? Massasje? Fysioterapeut, kiropraktor, eller er det helt feil? Er litt ukjent for meg alt dette. Av trening pleier jeg bare å løpe, som er godt for helsa og psyken, men jeg føler at skuldrene mine bare blir enda mer anspent av det. Jeg har vondt i nakken, skuldrene og kjenner meg anspent. Jeg holder pusten og strammer ofte alle muskler i stressende situasjoner. Har nok litt sosial angst, uten at jeg skal diagnostisere meg selv egentlig. Ble litt rotete kanskje, bare lurer på om noen har det litt på samme måte og har noen tips til hvordan jeg kan få det litt bedre i kroppen min? Anonymkode: f85b9...47c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #2 Del Skrevet 12. august 2020 Jeg har noen av samme utfordringene som deg, jeg kan også glemme å puste. Jeg går jevnlig til kiropraktor pga stiv og låst nakke. Gå turer og rolig jogg hjelper meg. Men aller mest har jeg glede av mediyoga - en yogaform med fokus på pust og ro. Mange øvelser som hjelper meg å løse opp nakke og rygg også. Varme tanker ❤️ Anonymkode: e38e1...67a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #3 Del Skrevet 12. august 2020 Yoga, klatring, riding, dans Anonymkode: 42b8e...640 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #4 Del Skrevet 12. august 2020 Jeg glemmer også å puste noen ganger, kanskje flere enn jeg er klar over. Ofte må folk minne meg på å puste når jeg er nervøs, som hos tannlegen, når jeg tar blodprøve og lignende. Jeg merker ikke at jeg holder pusten selv før jeg blir mint på det. Jeg har også høye skuldre og er anspent, ofte vondt i nakken og stresset. Har slitt med panikkangst og angst, men trodde lenge det var noe annet pga jeg ble svimmel og kvalm noe jeg mest sannsynlig ble pga jeg holdt pusten eller hyperventilerte og fordi jeg gjennom hele oppveksten har blitt veldig lett kvalm og forbinder det med noe ubehagelig. Det er i alle fall mine tanker om det. Det som har hjulpet meg er gestaltterapi, yoga, meditasjon, bli bedre på å høre på kroppen min når jeg må roe ned, prøve å stresse ned, gå turer ute og nyte naturen, koble av med å lese en bok og høre på musikk. Jeg vet mange av disse tingene er vanskelige, men det hjelper å jobbe med de! Jeg har også en slags type sosial angst tror jeg. Alltid redd for hva andre tenker om meg, hvordan jeg fremstår, redd for å gjøre feil og bli latterliggjort osv. Anonymkode: d2029...206 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #5 Del Skrevet 12. august 2020 Jeg har ikke noe angst eller andre greier er rett og slett bare naturlig anspent. For meg hjelper bevegelse, å gå, så jeg gjøre det mesteparten av tiden for hvis ikke så "stivner" jeg og blir anspent. Må legge til at jeg sansynligvis har noe revmatisme utover FM da men det går for det samme. Ah, og fokus på å puste med magen, er litt feit og har vært det siden jeg var barn så jeg har en lei tendens til å holde inne magen og da er det ikke så lett å ikke være anspent. Anonymkode: ba0d6...260 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #6 Del Skrevet 12. august 2020 Dette kunne jeg ha skrevet selv ser jeg. Jeg får ikke til yoga og den type ting, er for anspent😅 Har ikke tenkt å gi opp det da. Merker de gangene jeg får det til, både yoga og mindfullness, at det er bra. Ellers har jeg hatt god hjelp av psykomotorisk fysioterapi. Anonymkode: 8c259...e91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #7 Del Skrevet 17. august 2020 På 13.8.2020 den 0.37, AnonymBruker skrev: Dette kunne jeg ha skrevet selv ser jeg. Jeg får ikke til yoga og den type ting, er for anspent😅 Har ikke tenkt å gi opp det da. Merker de gangene jeg får det til, både yoga og mindfullness, at det er bra. Ellers har jeg hatt god hjelp av psykomotorisk fysioterapi. Anonymkode: 8c259...e91 Hva gjorde den psykomotoriske fysioterapeuten? Anonymkode: 6da24...9a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linni23 Skrevet 29. juli 2021 #8 Del Skrevet 29. juli 2021 (endret) Viss du har pusteangst så kjøp éi vifte å sitt så nær som mulig å pusteøve. Jeg tror kroppen har skapt motstand på å slippe inn oksygen Endret 29. juli 2021 av Linni23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #9 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 12.8.2020 den 22.41): Jeg glemmer også å puste noen ganger, kanskje flere enn jeg er klar over. Ofte må folk minne meg på å puste når jeg er nervøs, som hos tannlegen, når jeg tar blodprøve og lignende. Jeg merker ikke at jeg holder pusten selv før jeg blir mint på det. Jeg har også høye skuldre og er anspent, ofte vondt i nakken og stresset. Har slitt med panikkangst og angst, men trodde lenge det var noe annet pga jeg ble svimmel og kvalm noe jeg mest sannsynlig ble pga jeg holdt pusten eller hyperventilerte og fordi jeg gjennom hele oppveksten har blitt veldig lett kvalm og forbinder det med noe ubehagelig. Det er i alle fall mine tanker om det. Det som har hjulpet meg er gestaltterapi, yoga, meditasjon, bli bedre på å høre på kroppen min når jeg må roe ned, prøve å stresse ned, gå turer ute og nyte naturen, koble av med å lese en bok og høre på musikk. Jeg vet mange av disse tingene er vanskelige, men det hjelper å jobbe med de! Jeg har også en slags type sosial angst tror jeg. Alltid redd for hva andre tenker om meg, hvordan jeg fremstår, redd for å gjøre feil og bli latterliggjort osv. Anonymkode: d2029...206 Du puster når kroppen trenger det. Det er ingen som trenger å bli minnet på å puste. Det går helt automatisk. Anonymkode: 0e69b...fd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #10 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du puster når kroppen trenger det. Det er ingen som trenger å bli minnet på å puste. Det går helt automatisk. Anonymkode: 0e69b...fd9 Ikke uttal deg når du ikke vet hva du snakker om! Anonymkode: 44c08...072 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #11 Del Skrevet 29. juli 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Ikke uttal deg når du ikke vet hva du snakker om! Anonymkode: 44c08...072 Man vil ikke sitte og holde pusten til man besvimer, altså vil man puste når kroppen trenger det. Man puster ujevnt i perioder, men det blir flisespikking. Og hvis man skulle besvimt så vil pusten begynne å gå automatisk så fort man gjør det. Min erfaring med å være anspent er at det henger sammen med stress og at alt som reduserer stress gir reduserte symptomer. Anonymkode: 54e0d...2cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2021 #12 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Man vil ikke sitte og holde pusten til man besvimer, altså vil man puste når kroppen trenger det. Man puster ujevnt i perioder, men det blir flisespikking. Og hvis man skulle besvimt så vil pusten begynne å gå automatisk så fort man gjør det. Min erfaring med å være anspent er at det henger sammen med stress og at alt som reduserer stress gir reduserte symptomer. Anonymkode: 54e0d...2cb Les deg opp på traumeproblematikk,ptsd etc og pusten,så kan vi snakke Anonymkode: 44c08...072 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå