Gå til innhold

Vet ikke om jeg er hormonell og overdriver men....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på riksen igår for vekstkontroll på baby, har passet på sukkernivået med kostholdet mitt og skulle nå få en ekstra UL for å kontrollere om baby ikke var for stor.. jeg er i uke 36.

Har stusset litt over hvordan legen som undersøkte meg var egentlig og angrer nå på at jeg ikke sa noe... men kansje fordi jeg er hormonell for tiden at jeg fremdeles tenker på det, hva syns dere...?

Det som skjedde var: ble først ropt inn, hun ropte etternavnet mitt som er utenlandsk, går da inn og sier hei til henne og uten at jeg har sagt noe ser hun på meg og spørr: Kan du norsk? Ja sier jeg litt forbløffet...

Kom til Norge som 2 åring, men går helt vanlig kledd og snakker perfekt norsk så ble litt satt ut av det spm, jeg er hvit, men mørkt hår og brune øyne...

hvorfor skulle jeg ikke snakket norsk fordi jeg har utenlandsk etternavn og ikke ser etnisk norsk ut?

Så når hun drev med UL spørr hun hvor jeg kommer fra.. javel, jeg anser meg selv som norsk men skjønte jo at det ikke er det hun er ute etter så svarte hvor jeg er født men sa at jeg har bodd i Norge siden jeg var 2. Så spørr hun pokker meg om mannen min er norsk..?! Hva i alle dager har dette med noe å gjøre tenker jeg.. men sa ingenting og svarte høflig at ja det er han.

På slutten av timen når hun så på helsekortet mitt så hun at jeg hadde et barn fra før som er 9, så da spørr hun om det er samme far jeg skal ha barn med nå!

Ja det er det ja sier jeg! 

Jeg forstår ikke hvorfor hun spurte om disse tingene..? Er det ikke fordomsfult?

Anonymkode: 71ab8...a1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, reagerer både på spørsmålene om hvor du og mannen er fra og om barna får samme far. 

Sistnevnte kunne jo selvsagt vært fordi det er så mange år mellom barna at det er kunne vært med to forskjellige fedre/i to forskjellige forhold, men da legger jeg godviljen til.

Anonymkode: b713f...2d0

• Liker 4
Skrevet

Hun hørtes fryktelig fordomsfull ut ja. 

Anonymkode: 76834...2fe

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, reagerer både på spørsmålene om hvor du og mannen er fra og om barna får samme far. 

Sistnevnte kunne jo selvsagt vært fordi det er så mange år mellom barna at det er kunne vært med to forskjellige fedre/i to forskjellige forhold, men da legger jeg godviljen til.

Anonymkode: b713f...2d0

Det har vel uansett ikke hun noe med, men kan forstå at hun tenker det ja..

Vet ikke burde jeg gjøre noe med det si fra eller noe?

• Liker 1
Skrevet

Sært... kvifor er det relevant?

• Liker 2
Skrevet

Mikro aggresjon, veldig unødvendig. Burde egentlig klage sånn at folk begynner å skjønne at det ikke er greit med hverdagsrasisme. Den legen tenkte sikkert ikke over hvordan sånne små bekker blir store elver når man må forklare og rettferdiggjøre sin egen eksistens hele tiden.

Anonymkode: 8c88b...ea2

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig relevant for graviditeten om hun har to forskjellige fedre? Mye godvilje i så fall. 

Skrevet

Flere av spørsmålene er jo relevante - hun må vite om du forstår med 100% sikkerhet det dere kommuniserer om på norsk, da dette gjelder babyen sin helse. 

Det står jo nasjonalitet på foreldre på helsekort for gravide, så dette anses jo da tydeligvis som relevant. 

I svangerskapssammenheng er det vel også relevant om du har født et friskt barn med samme genmiks tidligere også. 

Damen var åpenbart veldig direkte, og kunne framstått med bedre sosiale antenner, men tror det meste hun spurte om kan forsvares.

Anonymkode: c1617...a48

• Liker 5
Skrevet

Hun kunne nok formulert seg på en mer fintfølende måte, men opplysningene hun var ute etter er relevante.

Anonymkode: 54098...f90

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere av spørsmålene er jo relevante - hun må vite om du forstår med 100% sikkerhet det dere kommuniserer om på norsk, da dette gjelder babyen sin helse. 

Det står jo nasjonalitet på foreldre på helsekort for gravide, så dette anses jo da tydeligvis som relevant. 

I svangerskapssammenheng er det vel også relevant om du har født et friskt barn med samme genmiks tidligere også. 

Damen var åpenbart veldig direkte, og kunne framstått med bedre sosiale antenner, men tror det meste hun spurte om kan forsvares.

Ja det er egentlig akk det samme mannen sier og... at ikke alle leger har gode sosiale antenner, men at jeg ikke skulle ta meg nær av det...

TS

Skrevet

Ja det er egentlig akk det samme mannen sier og... at ikke alle leger har gode sosiale antenner, men at jeg ikke skulle ta meg nær av det...

TS

Men hun kunne jo feks ventet til jeg hadde sagt noe og da hadde hun jo hørt at jeg snakket norsk før hun spurte om det så fort...

Ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan tenke meg følgende årsaker. Ditt opphav er relevant for eventuell ekstra risiko for diverse svangerskapsrelaterte komplikasjoner, hun lurte på om du trengte tolk/informasjon på annet språk fordi hun ofte opplever det og veldig mange får barn med flere barn. Når det er stor aldersforskjell er det naturlig å tenke slik samt det kan være relevant mtp svangerskapet. 

Anonymkode: a524c...a1e

• Liker 2
Skrevet

TS

Her var vi på kontroll og da vi akkurat hadde svart ja på spørsmålet om vi var gift (vi satt begge to der..), så var neste spørsmål "og han er faren til barnet? “. 

Det var en vanlig kontroll med vekt, blodtrykk osv.... Så ja, det blir stilt spørsmål som er litt rare til tider.

Anonymkode: fac69...c84

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hun kunne jo feks ventet til jeg hadde sagt noe og da hadde hun jo hørt at jeg snakket norsk før hun spurte om det så fort...

Ts

Med utenlandsk etternavn må du bare tåle at de spør om du forstår norsk, det er da helt fair. Jeg er norsk og bor i Danmark, og hvis jeg hadde tatt meg nær av det hver gang noen lurte på om jeg forstår dansk hadde jeg vært fornærmet ofte... eller hver gang jeg blir spurt om jeg er svensk. 

Jeg ble forøvrig også spurt om nasjonalitet på min mann av legen. Og hvor jeg kom fra.

Det med samme far er litt lengre ute, men som noen over skriver, det kan være ifht om det er samme genmix.

Jeg synes du overreagerer, men det er lett og gjøre når man er full i hormoner;)

Anonymkode: 5cd9d...6da

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var vi på kontroll og da vi akkurat hadde svart ja på spørsmålet om vi var gift (vi satt begge to der..), så var neste spørsmål "og han er faren til barnet? “. 

Det var en vanlig kontroll med vekt, blodtrykk osv.... Så ja, det blir stilt spørsmål som er litt rare til tider.

Anonymkode: fac69...c84

Lege her. Det kan lønne seg å spørre, jeg har hatt konsultasjoner hvor jeg ikke har spurt, og tatt opp full slektshistorikk fra begge sider før det kommer frem at en av dem ikke er biologisk forelder 🤷‍♂️ (Eggdonasjon, sæddonasjon, begge deler, gift med ny partner..) 

Selv om vi kan spør om mye rart til tider er det som regel en grunn til det, eller at vi har "brent" oss på å ikke spørre tidligere. Og det kan fort oppfattes som litt korte sosiale antenner ;) Vi mister litt sperrer for hva vi spør om, og vi tenker ikke alltid på å forklare hvorfor vi spør :)

Anonymkode: c33d5...e1f

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanlig å bli spurt om det er barn med amme mann, nei. Man blir spurt om svangerskapet var normalt, men hvem som er far er ikke relevant å spørre om i en slik setting. 

Anonymkode: 03553...227

Skrevet

Jeg ble stilt akkurat samme spørsmålene, og jeg har veldig "norsk" etternavn med ø og alt i seg. Min mann har etternavn med skrivefeil så mange tror han er utenlandsk når de leser det, sånn er det bare. Jeg ble også spurt om det er samme far til barna mine, selv om det bare er 2,5 år mellom de. 

Så ja, jeg synes du overdriver. Hun kunne nok spart seg overraskelsen over at du prater norsk, men spørsmålene er helt normale. Men ikke lett å være hormonell, overreagerer på svært mye selv 😂

Anonymkode: ee101...8e6

• Liker 2
Skrevet

Æsj for ei ekkelt kvinnemenneske!! Hva har det av en betydning at du ikke var norsk, og evt at du skal ha barn med en annen.... herregud, makan. Det var VELDIG frekt. Og at hun tror hun kan oppføre seg sånn😡 neste gang må du svare for deg, du må ikke la noen behandle deg slik... ☹️

Anonymkode: 355ed...990

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke vanlig å bli spurt om det er barn med amme mann, nei. Man blir spurt om svangerskapet var normalt, men hvem som er far er ikke relevant å spørre om i en slik setting. 

Anonymkode: 03553...227

Tja, jeg hadde en spontanabort for 10 år siden, og fikk også spørsmål om det var med samme far nå som jeg er gravid igjen. Svarte bare nei, så spurte hun om jeg visste om genetiske årsaker til abort på forrige fars side, jeg svarte nei og så spurte hun ikke mer og fortsatte som normalt.

Anonymkode: 1c7ab...913

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...