Gå til innhold

Hvorfor gjør arbeidsgiver dette og hbordan ian jeg si ifra? Er lei!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en arbeidsgiver som sier ting som irriterer meg noe vanvittig ofte. Hun er veldig skarp og har sterk personlighet så jeg orker aldri å ta så mye "igjen" fordi da blir det bare sånn kjegling frem og tilbake. Et eksempel nå her om dagen var at jeg skulle servere noen poteter til brukeren som bar ferdig kokt med skall på, så sier arbeidsgiver: MEN bare så du vet det, så så jeg at du skrelte kokte poteter med potetskreller her om dagen og det gjør man jo ikke, man bruker kniv til å skrelle kokte poteter. Så sa jeg: javell, ja det vet jeg jo? Så sa hun: nei jeg så deg gjøre det. Så sa jeg: nei, det har jeg aldri gjort, må ha vært noen andre. Hadde ikke falt meg inn engang. 

Altså, for det første: jeg har aldri rørt ved noen poteter på den arbeidsplassen før, for det andre, om hun har "sett meg skrelle kokte poteter med potetskreller" så hvorfor sa hun ikke noe om det "da hun liksom SÅ det" ? 

Sånne her type ting skjer ofte, at hun bebreider meg for å ha gjort det ene elle det andre, eller forklare meg hvordan jeg skal gjøre ting jeg har gjort 150 ganger før, ting som jeg gjør hver BIDIGE vakt og har gjort i 4 år. Jeg blir alltid så satt ut, også virker det som at hun lukker ørene når jeg sier f.eks "ja det gjør jeg hver vakt"(hun kan forklare meg den samme tingen hver gang jeg kommer på jobb) eller "nei det har jeg aldri gjort". Hun sier ikke "åh beklager" eller noe sånt, svarer ofte bare sånn: mhm så da vet du det. Så blir jeg stående der å tenke jamen... jeg vet jo.... tror du jeg er helt sandblåst... 

Også hver eneste gang jeg kommer uten sminke så blir jeg møtt med: åh nå ser du sliten ut. Og jeg sier HVER gang "det er nok fordi jeg ikke har på sminke idag, for jeg er ikke sliten". Men den samme kommentaren kommer hver gang.... 

Dette høres sikkert ut som ting å ikke bry seg om, men vett du meg hva....jeg blir faktisk litt opprørt av dette her. 

Hva/hvordan kan jeg ta opp dette? Hun kommer bare til å bli irritert og nekte for det. Hun er ellers veldig hyggelig og gir også mye komplimenter og gaver og legger på ekstra timer på vaktlista mi osv... så huff ja... syns det er litt kjipt at hun gjør sånne ting. Er mange eksempmer på det, men tok bare noen nå. 

Anonymkode: d0169...2d5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er galt med å bruke en potetskreller til å skrelle poteter?

• Liker 3
Skrevet
34 minutter siden, Iceman skrev:

Hva er galt med å bruke en potetskreller til å skrelle poteter?

Potetskreller bruker man på rå poteter. Kokte poteter skrelles lett med kniv for med en potetskreller på kokte poteter kan det bli mye klin siden de er myke og den skreller av tjukke lag. 

Jeg har ihvertfall aldei skrelt noe kokte poteter med en potetskreller, det hadde ikke falt meg inn av ren logikk, så irriterer meg at hun mener at jeg har gjort det, og andre rare ting som jeg heller aldri ville gjort. 

• Liker 2
Gjest 24/7SylviaPlath
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Potetskreller bruker man på rå poteter. Kokte poteter skrelles lett med kniv for med en potetskreller på kokte poteter kan det bli mye klin siden de er myke og den skreller av tjukke lag. 

Jeg har ihvertfall aldei skrelt noe kokte poteter med en potetskreller, det hadde ikke falt meg inn av ren logikk, så irriterer meg at hun mener at jeg har gjort det, og andre rare ting som jeg heller aldri ville gjort. 

Men hvorfor ikke bare skrelle potetene først om man likevel skal skrelle de?

🤔

Skrevet
3 minutter siden, Pusejenta13 skrev:

Men hvorfor ikke bare skrelle potetene først om man likevel skal skrelle de?

🤔

Jeg vet ikke jeg vel. Det var bare noen ferdig kokte potetet med skall på som brukeren skulle ha skrelt. Den som har kokt de har vel ikke giddet å skrelle de først. 

Skrevet

Det første jeg tenker nå, det er jo at hun "belærer" deg disse tingene som du "gjør hver eneste vakt" og "kan fra før". Fordi hun mener at du ikke gjør de tingene bra nok? 

Gjest 24/7SylviaPlath
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke jeg vel. Det var bare noen ferdig kokte potetet med skall på som brukeren skulle ha skrelt. Den som har kokt de har vel ikke giddet å skrelle de først. 

Håper de skreller de først i framtiden 😙

Skrevet
Akkurat nå, Rosatoast skrev:

Det første jeg tenker nå, det er jo at hun "belærer" deg disse tingene som du "gjør hver eneste vakt" og "kan fra før". Fordi hun mener at du ikke gjør de tingene bra nok? 

Det er helt umulig,.for det går ikke an å gjøre de feil... det er f.eks at : kl 20:30 så skal du knuse tablettene klare til imorgen, eller brukeren skal ha fibertablett til middagen. Eller: her sorterer vi plast og kartong. Assa.... det er ting man ikke får gjort feil, og jeg har heller aldri glemt det, og samme rutine har vært i de 4 årene jeg har jobbet der. 

• Liker 1
Skrevet

Okei, nei da er det relativt umulig å ikke gjøre det riktig.

Mistenker her at du jobber på ett sykehjem/gamle hjem? Jeg kjenner flere som har jobbet, og jobber - på slike plasser. Alle disse venninne mine klager alltid på sjafene sine, de er typ slik du beskriver. Ikke til å fordra, alltid hakke på andre - og ingen tør å si imot. 

Dette er typisk personer som har såpass lav selvfølelse etc, at de må sjenere andre for å føle seg bedre selv.

Skrevet
5 minutter siden, Pusejenta13 skrev:

Håper de skreller de først i framtiden 😙

Samme for meg hva de gjør, bare hun slutter å beskylde meg for å gjøre alskens rare ting og itilleg antyde at jeg har kraftig demens eller noe. 

Skrevet
1 minutt siden, Rosatoast skrev:

Okei, nei da er det relativt umulig å ikke gjøre det riktig.

Mistenker her at du jobber på ett sykehjem/gamle hjem? Jeg kjenner flere som har jobbet, og jobber - på slike plasser. Alle disse venninne mine klager alltid på sjafene sine, de er typ slik du beskriver. Ikke til å fordra, alltid hakke på andre - og ingen tør å si imot. 

Dette er typisk personer som har såpass lav selvfølelse etc, at de må sjenere andre for å føle seg bedre selv.

Nei det er bpa og arbeidsgiver er familie av brukeren. Bor i samme hjem. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei det er bpa og arbeidsgiver er familie av brukeren. Bor i samme hjem. 

Da blir det personlig i tillegg, for hun. 

Hadde jeg vært deg hadde jeg virkelig "mannet meg opp", og faktisk tatt den "kjeglinga" bare for å sette hun på plass. Det går ikke an å holde på sånn.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Rosatoast skrev:

Da blir det personlig i tillegg, for hun. 

Hadde jeg vært deg hadde jeg virkelig "mannet meg opp", og faktisk tatt den "kjeglinga" bare for å sette hun på plass. Det går ikke an å holde på sånn.

Ja.. men jeg blir så satt ut hver gang, også går jeg å gnager på det også kommer jeg på noe jeg ville sagt i ettertid også blir det for dumt å dra det opp igjen sånn. 

Skrevet

Har vært borti den typen overordnede før. Beste er å bytte jobb. Vet jeg gjorde en god nok jobb, fikk til slutt byttet avdeling og fortsatte slik som jeg alltid har gjort ting og der fikk jeg skryt av de samme tingene jeg hadde fått belæringer over på den gamle avdelingen. Trøsten er at det ikke er deg det er noe galt med! Min erfaring er at det egentlig ikke nytter å prøve å ordne opp i det, det er vanskelig å få andre til å endre seg om de ikke ønsker det selv og det er heller ikke sannsynlig at sjefen din bytter arbeidsplass eller avdeling. Ops, ser nå at du jobber som bpa, men svaret mitt er fortsatt det samme.

Anonymkode: c596f...b62

Skrevet

Ja.. men jeg blir så satt ut hver gang, også går jeg å gnager på det også kommer jeg på noe jeg ville sagt i ettertid også blir det for dumt å dra det opp igjen sånn. 

forstår godt hva du mener, men dette kommer ikke til å stoppe hvis du ikke setter ned foten - og står opp for deg selv"

Skrevet

Er det en kollega som er veldig lik deg utseendemessig? Virker merkelig å kritisere deg for noe du ikke gjøre, må være en misforståelse, ellers så er hun jo gal. 

Skrevet
Akkurat nå, Utelukke skrev:

Er det en kollega som er veldig lik deg utseendemessig? Virker merkelig å kritisere deg for noe du ikke gjøre, må være en misforståelse, ellers så er hun jo gal. 

Nei, eller vi er 3 ansatte der, så er jo ikke så mange å holde styr på akkurat. 

Skrevet

Nei, eller vi er 3 ansatte der, så er jo ikke så mange å holde styr på akkurat. 

Hm. Virker som hun prøver å støte deg vekk.

Skrevet

Henger nok mye sammen med at jobben din er BPA og at sjefen din er i familie med brukeren. Har jobbet på en sånn plass før. Du bør snakke med kollegaene dine og så må du vel ha en annen sjef som er sjef over virksomheten i kommunen? Jeg har ikke jobbet som BPA altså, jeg jobbet i en litt annen sektor, men jobben er nok ikke helt ulik.

Anonymkode: c596f...b62

Skrevet
1 minutt siden, Utelukke skrev:

Hm. Virker som hun prøver å støte deg vekk.

Syns ikke det heller. Hun prøver å prakke på meg en 100% stilling flere ganget månedlig også. Jeg har en fast jobb i kommunen jeg stortrives i og ville aldri jobbet 100% som bpa, men hun skjønner ikke det heller. Denne bpa jobben jobber jeg kanskje på 5-10 vakter i mnd som ekstra og det er en time å kjøre. Fast jobben min er 5 min unna meg, men så prøver hun å si at ja men "hun og hun" drar jo 3 timer for å jobbe her, så 1 time er jo ingenting!! Hun legger også til ekstra dager og timer på lønningene mine og gjør andre ting som er snilt liksom. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...