Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest kenneth
Skrevet

Hvor viktig er smaken av alkoholholdig drikk jfr. rusen?

I "Er avholdsfolk kjedelige?"-tråden ble spørsmålet "Hvorfor skal jeg drikke alkohol når jeg ikke liker smaken?" stilt. Et modig spørsmål synes jeg, da jeg mistenker at smaken ofte er underordnet.

Selv liker jeg i utgangspunktet ikke alkohol. Nå drikker jeg øl som en svamp, men før jeg fylte 20 tvang jeg i meg sprit, da dette ga mest effekt på minst mulig volum. Øl var uaktuelt. I likhet med mange andre nordmenn har jeg gått gradene. Jeg synes ikke øl er vondt, men det kunne ikke falle meg inn å drikke det for smakens skyld. Da kunne jeg like gjerne drukket vann.

For min del er alkoholkonsum (fortrinnsvis øl) et spørsmål om rus og sosiale ritualer. Noe sier meg at jeg ikke er alene om det.

Hvor mange har sagt "Nå var det jaggu meg godt med øl!", hvor velværen strengt tatt var mest relatert til det koselige aspektet med sosialt samvær og viten om at rusen er i anmarsj?

Det er kanskje ikke helt politisk korrekt å si "jeg drikker alkohol (kun) for å bli ruset?". Selv innrømmer jeg det gjerne, vel vitende om at jeg slettes ikke er unik.

Videoannonse
Annonse
Gjest Guest
Skrevet

Smaken er god, den, men det hadde blitt kjedelig uten rusen. Selv klarer jeg faktisk ikke oppnå en alkoholrus uten alkohol.

Skrevet

jeg drakk alkohol hovedsakelig for rusen sin del før, det er ingen tvil om det.

så drakk jeg rødvin i flere anledninger hovedsakelig fordi jeg synes det var kjempegodt på smak, og kunne gjerne sitte hjemme å åpen en flaske alene og drikke ett eller to glass bare fordi jeg syntes det var godt.

nå drikker jeg stort sett ikke lenger i det hele tatt, tåler ikke rødvin lenger, synes ikke øl smaker godt etter at jeg sluttet å røyke og hater å føle den minste grad av påvirkning fra alkoholen.

har vært full mange ganger, så jeg vet hvordan det føles og har hatt det mye gøy i påvirket tilstand.

men hater å bli full og drikker derfor veldig sjelden alkohol pga det og at det ikke er så mye jeg tåler å drikke som jeg faktisk synes smaker godt.

men populært eller akseptert vil jeg ikke si det ofte er, blir j*vla mye mas når jeg er ute med f.eks jobb fordi jeg ikke drikker alkohol. når jeg sier jeg ikke liker øl og sprit og ikke tåler rødvin så ser folk bare rart på meg og fortsetter å mase, kjøper gjerne øl til meg selv om jeg har sagt jeg ikke vil ha men gjerne kunne tenke meg en eplemost eller ett glass isvann.

mange mener det ikke er mulig å være avslappet nok og ha det moro "nok" uten alkohol, og jeg tror de seriøst ikke tror det går an.

Skrevet

Da jeg var yngre var nok mye for rusen sin del, men nå er det så og si bare for smaken sin skyld. Særlig fordi jeg lett blir dårlig hvis jeg drikker sprit eller større mengder av andre ting, så det orker jeg ikke. Elsker smaken på øl og rødvin. :sikle:

Skrevet

Vel, det kommer alt an på anledning. Noen ganger er jeg ute etter rusen, mens andre ganger nyter jeg heller smaken. Hender at jeg tar meg et glass vin i uka, bare for kosens skyld.

Skrevet

Jeg kan også ta meg en øl eller et glass vin, og lar det bli med den ene enheten, fordi jeg syns det er godt.

Av og til drikker jeg også for å oppnå rus, men jeg ville ikke drukket hva som helst heller. Derfor er egentlig smaken viktigere en rusen.

På mange måter føler jeg at modenhet har litt med dette å gjøre. Da jeg var fjorten, drakk jeg meg full for første gang. Drikken var whiskey, og det smakte ille... Jeg hadde aldri i verden tvunget ned noe jeg ikke likte i dag, bare for å bli beruset.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Smaken betyr alt. Drikker ikke noe om det ikke er godt. Gøy får jeg det uansett hvis det er et hyggelig lag.

Gjest Guest
Skrevet

Både og. Jeg synes ett eller et par glass rødvin kan være GODT, en konjakk smaker som "godteri" og jeg kan drikke øl som "tørstedrikk" i sola eller andre ganger jeg får lyst på. Jeg drikker da såpass lite at jeg kjenner lite til rusen. Andre ganger drikker jeg mer for påvirkningens skyld. Øl i større mengder er ekkelt - man blir mett og oppbåst, det fjerde rødvinsglasset smaker surt, sprit blir vel kanskje bedre og bedre jo fullere man blir... Men har ingen problemer med å innrømme at jeg i slike tilfelle drikker for rusens skyld, og at ønsket om å bli beruset er større enn ønsket om godt drikke.

Skrevet

Før var det rusen, nå drikker jeg for smakens skyld, elsker gode rødviner, men rusen som kommer med er ikke så dum den heller. Men den er liten og begrenset, da jeg ikke drikker så mye lenger. ;)

Skrevet
men populært eller akseptert vil jeg ikke si det ofte er, blir j*vla mye mas når jeg er ute med f.eks jobb fordi jeg ikke drikker alkohol. når jeg sier jeg ikke liker øl og sprit og ikke tåler rødvin så ser folk bare rart på meg og fortsetter å mase, kjøper gjerne øl til meg selv om jeg har sagt jeg ikke vil ha men gjerne kunne tenke meg en eplemost eller ett glass isvann.

mange mener det ikke er mulig å være avslappet nok og ha det moro "nok" uten alkohol, og jeg tror de seriøst ikke tror det går an.

Det at dine kolleger kjøper alkohol til deg til tross for at du har sagt du ikke vil ha, er kanskje et signal om at du faktisk ikke er så morsom når du er edru som du kanskje tror?

Skrevet

Smaken er alfa og omega, jeg drikker aldri for rusen eller bare for å drikke.

Skrevet

Smaken.

Jeg lar gjerne alkohol stå (eller kaster det), hvis det ikke smaker godt.

Jeg liker øl, og jeg liker vodka (bar).

Drikker aldri for rusens skyld. Når jeg merker at jeg begynner å "miste kontrollen" over meg selv, drikker jeg heller noe annet!

Gjest Leola
Skrevet

Tidligere drakk jeg kun for rusen sin del - bortsett fra "Tyrkisk pepper" så syntes jeg ikke alkoholholdige drikker smakte særlig godt. De siste 20 årene har jeg stort sett kun drukket rødvin eller irish coffee av alkohol-drikker ... da er det fordi jeg liker smaken - men selvsagt også fordi det gir meg en avslappet følelse.

Skrevet
Det at dine kolleger kjøper alkohol til deg til tross for at du har sagt du ikke vil ha, er kanskje et signal om at du faktisk ikke er så morsom når du er edru som du kanskje tror?

mye mulig, dersom man må være dritings og teit fra første sekund man treffes.

men ærlig talt, jeg kjenner faktisk kollegaene mine, og nei, det har ikke noe med at jeg ikke er morsom nok. tro det eller ei. :roll:

Skrevet

:overrasket:

:roll:

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg drikker alkohol først og fremst pga rusen. Eller det vil si, at det får meg til å bli såpass mye mindre sjenert at jeg ikke bare blir sittende i en krok og lure på når jeg skal gå hjem.

Jeg er nemlig veldig sjenert og usikker på meg selv. Når jeg drikker alkohol så klarer jeg å forholde meg til andre mennesker på en mer naturlig måte.

Men jeg drikker bare på fest, og det blir ca. 4-5 ganger i året. Ellers stotrer og stammer jeg meg gjennom livet, og prøver så godt jeg kan å være sosial.

Gjest Guest
Skrevet

Jeg drikker øl for å legge på meg. Litt vanskelig for meg å bli full, om dere skjønner.

Gjest Feit på grændiss
Skrevet
Jeg drikker øl for å legge på meg. Litt vanskelig for meg å bli full, om dere skjønner.

Hmm, logga ut ble jeg og.

Gjest Darcy
Skrevet (endret)

Jeg er utrolig kresen på alkoholholdig drikke, nettopp fordi jeg ikke takler smaken av alkohol.

Kjenner jeg et snev, brekker jeg meg, så å si.

Øl liker jeg ikke, ei heller rødvin og den eneste hvitvinen jeg fikk ned var winecolooler, og den finner jeg ingensteds mer.

Drinker kan hverken lukte eller smake alkohol, da får jeg det ikke ned.

Alkohol er ikke viktig for meg, jeg kunne blitt avholds på dagen.

Jeg drikker Cider, og tar imot en drink fra de som er såpass tålmodige at de tar jobben med å mikse en drink som passer min sære smak ;)

Ærlig talt er jeg ganske lei av hvor opphengt andre er i om hvor mye eller lite jeg drikker.

Føler jeg for å ha brus i glasset mitt, lever jeg utmerket godt med det, men det er klart, av og til hadde jeg også syns det hadde vært artig å "komme i stemning", uten at det betyr at grøftefyll er min stil.

Når alle andre er fulle rundt deg og flirer av ingenting, kan det til tider være nokså kjedelig å være på byen !

En god grunn til at jeg sjelden gidder.

Det er bare ikke så lett for meg å "ta meg en drink", når jeg er så kresen og vàr på smaken !

Endret av Darcy
Gjest Milah
Skrevet

Drikker aldri noe jeg ikke synes er godt. Og jeg drikker ikke med et mål om at jeg skal bli fullest mulig. Drikker av og til for kosens skyld, og av og til for å komme i stemning sammen med gode venner!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...