Gå til innhold

Har huseier lov til å sette opp skjult kamera??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Bor i blokk. Her hvor jeg bor er i en hybel. Alle andre har leiligheter. Jeg bor inn en dør hvor det står hybel/ kjølerom. Og det stinker veldig i gangen på utsiden hos meg. Alle naboer har klaga til styret på meg og jeg hadde også politiet her for noen måneder siden. Men de dro igjen da de så at jeg hadde det fint i leiligheten min. Nå har en nabo ringt min mor i tillegg.. 

Greia er at i den gangen som stinker er det 4 dører. Dør til kjølerom som alle går til, dør til min hybel og to dører til som er laget og et vaskerom. Vaskerommet er det som stinker kloakk... Jeg får ikke bort lukten. Det er ingen ting der som jan likte. Jan det være gamle rør? Jeg får jo klager på å ordne opp, men jeg leier så det er vel ikke jeg som skal betale fir å få det fiksa ? En annen ting som kan skape lykt er at i etasjen under er der vi slenger søpla...

Nå har de i tillegg satt opp et kamera i oppgangen min og det har de vel ikke lov til å gjøre? ...

Har hørt flere naboer har snakka når de har gått forbi og sagt ting som at håper ho blir kasta ut snart. Ikke veldig trivelig. Og folk ser stygt på meg. Jeg har jo ikke gjort noe galt. Har ikke bodd her lenge og dette har vært et problem siden jeg flyttet inn. Vet ikke hva jeg skal gjøre her...? 

Anonymkode: 28734...ab2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Burde ikke dette vært postet på Jus-forumet, i stedet for vennskap og relasjoner? 

Anonymkode: 1729b...691

Skrevet

FLYTT! dette er ikke greit i det hele tatt.

Anonymkode: daf46...c01

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Burde ikke dette vært postet på Jus-forumet, i stedet for vennskap og relasjoner? 

Anonymkode: 1729b...691

Ts. Jeg beklager. Ante ikke hvor jeg skulle poste det..handler jo om sure naboer blant annet så tenkte det kunne postes her.. Men ja har fester noe over kameraet. De har vel ikke lov til dette? Jeg eier vaskerom og lager pluss leiligheten så da blir jeg jo privat overvåket? 

Skrevet

De har satt opp kamera i oppgangen og hengt opp skilt at det er kamera der?

Anonymkode: 2496d...5bb

Skrevet

Se på leiekontrakten din. Er det ditt vaskerom? Om det er det så kan det være igjennom kontrakten at du er ansvarlig for vedlikehold. Hiv ett par bøtter vann i sluket på gulvet, det kan hindre lukt om det er vannlåsen det er noe galt med - noe det ofte er når det er kloakklukt. 

Om ikke, er det sannsynligvis utleiers ansvar. Hva sier utleier? 

• Liker 2
Skrevet

Er det bare du som bruker den gangen? Forstår ikke helt hva du mener. Om de har hengt opp kamera på ditt område som du leier, så ringer du politiet og anmelder. 

Hva sier husvert om vaskerommet? Han må bestille rørlegger om han ikke vet hva problemet er. 

Anonymkode: f8b00...bef

Skrevet

Glemte å svare på kamera. I felles gang er vel kamera innafor, men ikke inne i det du betaler for å leie. Det er privat. 

Heng opp en lapp på døra om at lukten ikke er din feil og du vet ikke hvor det kommer fra

• Liker 2
Skrevet

Lukt kommer mest sannsynlig fra sluk som ikke brukes (les dusj feks). Hell oppi vann. 

Kamera skal være skiltet på offentlig sted. Inne i dine private boarealer kan de selvfølgelig ikke sette opp noe kamera.

Anonymkode: d7044...d06

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det bare du som bruker den gangen? Forstår ikke helt hva du mener. Om de har hengt opp kamera på ditt område som du leier, så ringer du politiet og anmelder. 

Hva sier husvert om vaskerommet? Han må bestille rørlegger om han ikke vet hva problemet er. 

Ts. Nei det er ikke bare jeg som bruker gangen. Folk går forbi i den lille gangen fordi kjølerom er der. Men det er også tre andre rom og de eier jeg. Så når det er dårlig lukt er det jeg som får skylda. 

Har aldri snakker med huseier. Han har bare kontakter politi og de var hos meg og så at alt var greit. Det er noen måneder siden nå. For noen dager siden hadde noen naboer kontakter min mor... ellers hører jeg naboer snakker om meg, er ganske lytt her.

Skrevet
4 minutter siden, sssssh! skrev:

Se på leiekontrakten din. Er det ditt vaskerom? Om det er det så kan det være igjennom kontrakten at du er ansvarlig for vedlikehold. Hiv ett par bøtter vann i sluket på gulvet, det kan hindre lukt om det er vannlåsen det er noe galt med - noe det ofte er når det er kloakklukt. 

Om ikke, er det sannsynligvis utleiers ansvar. Hva sier utleier? 

Ts. Ja jeg eier der men jeg bruker det ikke. Det står helt tomt. Vi får felles vaskeri og jeg bruker det isteden. Kan det hjelpe ned ø helde klor i sluket? 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ts. Ja jeg eier der men jeg bruker det ikke. Det står helt tomt. Vi får felles vaskeri og jeg bruker det isteden. Kan det hjelpe ned ø helde klor i sluket? 

Har du prøvd å helle på vann? Vann brukes som et lokk på kloakken og hindrer lukt. Om du aldri fyller på vann fordamper alt vannet og lokket forsvinner og lukten kommer frem. Ta en bøtt, hell på vann og se om lukten er bedre i morgen. Om lukten er bedre så var det det som var problemet. Om det ikke gjaldt må du kontakte huseier og si han må kontakte rørlegger for det er vond lukt på vaskerommet. 

• Liker 4
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, det er ikke lov. Hadde flyttet.

Skrevet

Det første jeg kom til å tenke på, er at siden du bor i en blokk, så bor du nok i en storby. I en storby kjenner man ofte ikke naboene sine. Noe av det som kan stinke, er for eksempel døde folk. Så jeg ville faktisk først bedt huseier sjekke at alle som bor i nærheten av lukten kan gjøre rede for seg. Det har skjedd i Norge, for ikke så mange år siden, at flere personer døde der de bodde, og ble der lenge før det ble oppdaget. Det er tragisk.

Anonymkode: 9e3ff...e3d

• Liker 2
Skrevet

Hvor gammel er du? Har du ikke en gang prøvd å vaske/fikse lukten der/sluk etc? I det minste må du jo kontakte utleier og prate...

Anonymkode: b965b...b75

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første jeg kom til å tenke på, er at siden du bor i en blokk, så bor du nok i en storby. I en storby kjenner man ofte ikke naboene sine. Noe av det som kan stinke, er for eksempel døde folk. Så jeg ville faktisk først bedt huseier sjekke at alle som bor i nærheten av lukten kan gjøre rede for seg. Det har skjedd i Norge, for ikke så mange år siden, at flere personer døde der de bodde, og ble der lenge før det ble oppdaget. Det er tragisk.

Anonymkode: 9e3ff...e3d

Ts. Det lukter kloakk. Ikke dlde mennesker. Jeg tror noe som er mer sannsynlig er at lukta henger sammen med søpoellukt fra under etasjen siden lukten stiger opp.. Men hva vet vel jeg..

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å helle på vann? Vann brukes som et lokk på kloakken og hindrer lukt. Om du aldri fyller på vann fordamper alt vannet og lokket forsvinner og lukten kommer frem. Ta en bøtt, hell på vann og se om lukten er bedre i morgen. Om lukten er bedre så var det det som var problemet. Om det ikke gjaldt må du kontakte huseier og si han må kontakte rørlegger for det er vond lukt på vaskerommet. 

Ts. Jeg helt litt klor i sluket nå så får vi se om det bedrer seg 😉

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom kontrakten definerer at du alene disponerer dette, så er du ansvarlig. Du trenger ikke klorin, bare hell noen bøtter med vann i sluket så kan det hende hele problemet er løst. Dersom du heller opp i en liten mengde klor vil det ikke være nok væske til å lage det lokket. 

Anonymkode: d7044...d06

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke å bare helle litt klor i sluket, du må helle på en bøtte vann. Og siden sluket ikke blir brukt er dette noe du må gjøre regelmessig.

Anonymkode: c56e8...7fd

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre du heller flere liter så vil ikke det ha effekt. 

Hell på en bøtte med vann, gjerne flere. Grunnen til dette, som noen andre nevner, er at etter sluken du ser så er det lagd en bue på rører som går ned og så opp. Dette er for at det skal holde vann inni den buen. Grunnen til det er at det hindrer luft fra kloakksystemet å komme ut i rommet, man stenger luftstrømmen. Når sluket aldri blir brukt kan dette bli tørt, da kommer luft fra kloakken inn i tommet. Dropp klorin, det har ingen effekt 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...