AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #1 Skrevet 12. august 2020 https://www.nrk.no/trondelag/flytte-til-leka-kommune-i-trondelag_-kommunen-prover-a-lokke-til-seg-innbyggere-med-penger-1.15104297 "Mange små kommuner er desperate etter unge innbyggere. På Leka har de nå begynt å lokke med 300.000 kroner til husbyggere og stipend til studenter." "Er du under 40 år og vil bygge og bo i Ibestad, kan du få 250.000 kroner. Vil du pusse opp, får du inntil 75.000 kroner." Leka kommune prøver hardt å tiltrekke seg flere innbyggere. Jeg flytter gjerne til øya helt nord i Trøndelag, falt pladask for øya etter et besøk for noen år siden. Men jeg er over 40 år da... Ikke har jeg familie heller... Så da må jeg nok bygge og bo uten støtte fra kommunen. Pytt, pytt. Men hadde jeg vært i den kategorien som kommunen ønsker hadde jeg søkt med en gang. Vi som er over 40 år har kanskje gått ut på dato for småkommunene som ønsker flere innbyggere? Anonymkode: 17c47...f8a
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #2 Skrevet 12. august 2020 Ja, selvfølgelig. De får jo ikke noe igjen for det om kun du skal bo der og ikke har tenkt å stifte familie. Anonymkode: 18884...50f 9
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #3 Skrevet 12. august 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, selvfølgelig. De får jo ikke noe igjen for det om kun du skal bo der og ikke har tenkt å stifte familie. Anonymkode: 18884...50f Så det er kun evnen til å formere seg som er viktig? Hva om jeg er en driftig og arbeidssom person som kanskje kan skape en hjørnesteinsbedrift i lokalsamfunnet? Som igjen kan gi flere arbeidsplasser og inntekter (skatt) for kommunen? Kan det da være bra nok å "kun bo der"? Anonymkode: 17c47...f8a 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #4 Skrevet 12. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så det er kun evnen til å formere seg som er viktig? Hva om jeg er en driftig og arbeidssom person som kanskje kan skape en hjørnesteinsbedrift i lokalsamfunnet? Som igjen kan gi flere arbeidsplasser og inntekter (skatt) for kommunen? Kan det da være bra nok å "kun bo der"? Anonymkode: 17c47...f8a Jeg tenker at det hjelper ikke kommunen å ha masse penger om ingen bor der. Flere arbeidsplasser løser ikke problemet, for hvem skal jobbe på disse arbeidsplassene? Anonymkode: 50043...a62 5
Aragorn ll Elessar Skrevet 12. august 2020 #5 Skrevet 12. august 2020 Jeg måtte ha fått mye mer en 250.000 for å flytte til Leka. 250 millioner da hadde jeg gjort det. 5
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #6 Skrevet 13. august 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Så det er kun evnen til å formere seg som er viktig? Hva om jeg er en driftig og arbeidssom person som kanskje kan skape en hjørnesteinsbedrift i lokalsamfunnet? Som igjen kan gi flere arbeidsplasser og inntekter (skatt) for kommunen? Kan det da være bra nok å "kun bo der"? Anonymkode: 17c47...f8a Det hjelper da ikke kommunen å ha bedrifter om det ikke er folk der til å bruke dem Anonymkode: b9b6a...d45 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #7 Skrevet 13. august 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.nrk.no/trondelag/flytte-til-leka-kommune-i-trondelag_-kommunen-prover-a-lokke-til-seg-innbyggere-med-penger-1.15104297 "Mange små kommuner er desperate etter unge innbyggere. På Leka har de nå begynt å lokke med 300.000 kroner til husbyggere og stipend til studenter." "Er du under 40 år og vil bygge og bo i Ibestad, kan du få 250.000 kroner. Vil du pusse opp, får du inntil 75.000 kroner." Leka kommune prøver hardt å tiltrekke seg flere innbyggere. Jeg flytter gjerne til øya helt nord i Trøndelag, falt pladask for øya etter et besøk for noen år siden. Men jeg er over 40 år da... Ikke har jeg familie heller... Så da må jeg nok bygge og bo uten støtte fra kommunen. Pytt, pytt. Men hadde jeg vært i den kategorien som kommunen ønsker hadde jeg søkt med en gang. Vi som er over 40 år har kanskje gått ut på dato for småkommunene som ønsker flere innbyggere? Anonymkode: 17c47...f8a Det er jo flere kommuner som har gjort tilsvarende de siste årene. Bl.a Aremark kommune. Anonymkode: fd7f8...587
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #8 Skrevet 13. august 2020 Om du er over 40 og barnløs, er jo faren stor for at du forblir barnløs, og de ønsker selvsagt å få mest mulig valuta for pengene når de skal støtte noen. De ønsker flest mulig innbyggere, og det de ønsker, er da folk som tenker å få barn. Anonymkode: faafb...6cc 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #9 Skrevet 13. august 2020 Nå er jeg for gammel, men uansett ville jeg aldri flyttet ditt. Anonymkode: d0a4e...f32 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #10 Skrevet 13. august 2020 Åh, jeg elsker den øya. Hadde det vært noen år frem i tid skulle jeg vurdert det! Anonymkode: d8b98...3a1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #11 Skrevet 13. august 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Så det er kun evnen til å formere seg som er viktig? Hva om jeg er en driftig og arbeidssom person som kanskje kan skape en hjørnesteinsbedrift i lokalsamfunnet? Som igjen kan gi flere arbeidsplasser og inntekter (skatt) for kommunen? Kan det da være bra nok å "kun bo der"? Anonymkode: 17c47...f8a Altså, du har jo lov å flytte dit da! Men dette er et tiltak for å lokke til seg småbarnsfamilier for å øke befolkningen, også på sikt. Det handler ikke om hva man kan gjøre for samfunnet. Det handler bare om befolkningsvekst. Hvis alle hadde fått, vil det muligens tiltrekke fattige enslige, gjerne trygdede. Det vil ikke lønne seg eller gi valuta for pengene. Anonymkode: fda17...9b5 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #12 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (På 13.8.2020 den 14.02): Det er jo flere kommuner som har gjort tilsvarende de siste årene. Bl.a Aremark kommune. Anonymkode: fd7f8...587 Hvilke andre kommuner? Anonymkode: 217ed...968
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #13 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (På 13.8.2020 den 14.10): Altså, du har jo lov å flytte dit da! Men dette er et tiltak for å lokke til seg småbarnsfamilier for å øke befolkningen, også på sikt. Det handler ikke om hva man kan gjøre for samfunnet. Det handler bare om befolkningsvekst. Hvis alle hadde fått, vil det muligens tiltrekke fattige enslige, gjerne trygdede. Det vil ikke lønne seg eller gi valuta for pengene. Anonymkode: fda17...9b5 Står det at trygdede ikke kan få støtte da? Anonymkode: 70e61...d11
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #14 Skrevet 5. april 2021 Lurer ærlig talt på lovligheten av dette her. Hadde jeg vært over 40 og vurdert å flytte dit hadde jeg seriøst vurdert det. Hva om de hadde hatt en høyere maksalder for menn enn kvinner? Kvinner får jo tross alt barn i yngre alder enn menn, sånn i snitt. Hadde dette vært greit? Anonymkode: 095d6...0ed
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #15 Skrevet 5. april 2021 AnonymBruker skrev (På 12.8.2020 den 19.03): https://www.nrk.no/trondelag/flytte-til-leka-kommune-i-trondelag_-kommunen-prover-a-lokke-til-seg-innbyggere-med-penger-1.15104297 "Mange små kommuner er desperate etter unge innbyggere. På Leka har de nå begynt å lokke med 300.000 kroner til husbyggere og stipend til studenter." "Er du under 40 år og vil bygge og bo i Ibestad, kan du få 250.000 kroner. Vil du pusse opp, får du inntil 75.000 kroner." Leka kommune prøver hardt å tiltrekke seg flere innbyggere. Jeg flytter gjerne til øya helt nord i Trøndelag, falt pladask for øya etter et besøk for noen år siden. Men jeg er over 40 år da... Ikke har jeg familie heller... Så da må jeg nok bygge og bo uten støtte fra kommunen. Pytt, pytt. Men hadde jeg vært i den kategorien som kommunen ønsker hadde jeg søkt med en gang. Vi som er over 40 år har kanskje gått ut på dato for småkommunene som ønsker flere innbyggere? Anonymkode: 17c47...f8a Med den politikken som føres i disse dager, så forsvinner levegrunnlaget i distriktene. Bedriftene flytter, jobbene forsvinner, alt legges ned og flyttes til byene, og sykkel er det nye fremkomstmiddelet... sånn blir bygdene kun et sted for uføre og pensjonister. Norge minner stadig mer om Hunger Games. Anonymkode: 51e63...6e7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2021 #16 Skrevet 5. april 2021 Det hjelper ikke lokke med 300k om det knapt finnes jobber der. Anonymkode: 51e63...6e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå