Gå til innhold

Blir ikke like høy som faren min

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen andre gutter/menn her utenom meg som fremdeles er kortere enn faren sin? Jeg skal bli 18 dette året og er 173 cm høy, og faren min er rundt 180 cm høy. Jeg regner med at jeg ikke kan være den eneste som opplever dette. Trodde høyde ble bestemt av gener. Så hvorfor er ikke jeg like høy som faren min? Hvorfor er det 7 cm forskjell mellom oss?

Anonymkode: c340b...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er klar over at du også har genene til din mor ikke sant ?

Om din mor ikke er så høy, så er det ikke så rart at du blir lavere enn din far.

Anonymkode: 10242...e8e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen andre gutter/menn her utenom meg som fremdeles er kortere enn faren sin? Jeg skal bli 18 dette året og er 173 cm høy, og faren min er rundt 180 cm høy. Jeg regner med at jeg ikke kan være den eneste som opplever dette. Trodde høyde ble bestemt av gener. Så hvorfor er ikke jeg like høy som faren min? Hvorfor er det 7 cm forskjell mellom oss?

Det kommer til å ordne seg. Moren min er 150 cm høy og faren min er 176cm, og jeg er 182cm høy. Har en ganske lav mor, men ble fortsatt høyere enn faren min. Du kommer sikkert til å ta han igjen😊

Anonymkode: 6f254...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint vokse en stund enda da, man er ikke utvokst som 17-åring.. Forøvrig er mannen min like høy som deg og jeg er 170. Var aldri noe problem for noen av oss, han hadde mer enn nok selvtillit til å drite i det. :)

Anonymkode: 61ac7...8ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fortsatt vokse noen år til. 

Søsteren min er 13 cm høyere enn meg, selv om vi har samme lave mor og far. 

Anonymkode: a8adc...0e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er klar over at du også har genene til din mor ikke sant ?

Om din mor ikke er så høy, så er det ikke så rart at du blir lavere enn din far.

Anonymkode: 10242...e8e

50% av genene til både mor og far vises ikke (er ikke aktive, bare med i DNA som videreføres)

Så kan godt hende man arver lav høyde fra far selv om faren er høy.

Anonymkode: 882d9...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil (heldigvis) alltid være noen som aldri blir høyere enn faren sin, men du er jo ikke voksen enda så det kan godt være at du blir like høy eller høyere :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da en fin høyde, ikke alle damer liker kjempehøye menn.

Anonymkode: 1b33d...689

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får gener bakover i slekta og, så selvom man har høye foreldre så er det ikke sikkert at du blir høy. Min mor er 168 og min far er 185 jeg som er dame ble fortsatt bare 157cm høy, og det gjelder to andre søstre.

Anonymkode: 1cf33...6fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Utelukke skrev:

Du blir ikke høyere enn faren din om moren din er lav. 

Klart du kan bli det! 
Min mann er over 180, mens faren og broren er rett over 170. Moren er ca 165. (Det er altså også mulig med samme foreldre og samme kjønn og bli helt forskjellig høyde.) 

Som flere påpeker, det er ingen garanti for at du blir like høy som eller høyere enn faren din. Du er en sammensetning av gener fra både mors og fars familie, og blir akkurat så høy som du blir. Hvordan er høyden din i forhold til andre menn i familien? (Bestefedre, onkler, fetter osv.)

Anonymkode: 9f0e9...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Utelukke skrev:

Det er da bare tull, jeg er 160 cm, og far til sønnen min er 175 cm, han er nå 13 år, og 178 cm. Og han skal da vokse noen år til. Og er allerede høyere enn sin far.

Anonymkode: a8adc...0e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
11 timer siden, Utelukke skrev:

Hvor får det det fra? Min bonussønn på 14 er høyere enn faren sin. Men en mor som er 160 cm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal bli 18 dette året og er 173 cm høy, og faren min er rundt 180 cm høy. Jeg regner med at jeg ikke kan være den eneste som opplever dette. Trodde høyde ble bestemt av gener. Så hvorfor er ikke jeg like høy som faren min?

Det stemmer at høyde er bestemt av gener, forutsatt at man ikke er underernært (i en grad som ikke forekommer i vår del av verden). Gener kommer fra begge foreldrene, og de kan bære på andre høydegener enn de som deres egen høyde viser. Hvis dine foreldre har søsken, kan du få en idé ved å se på høyden deres.

Du er ikke den eneste. Jeg er mye kortere enn mannen min, og begge barna våre - voksne, en av hvert kjønn - er lavere enn han er. 

Jeg forsøker å si til dem at de kunne arvet verre ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som begynte på steroider da han stresset med å bli høyere (han er 170 og faren hans ca 180). Kompisen min ble stor, men han sluttet selvsagt å vokse i høyden pga steroidene.. Så angrer han voldsomt. Så ikke prøv å kompenser med noe tull for å håpe at du blir "større" :)

Anonymkode: 11848...516

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen garanti for det. Min mor er 170, min far er 180, og jeg er 171. Genetikk er litt lotteri, og ikke alle vinner.

Anonymkode: d6f1f...dde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du arver jo ikke høyde kun etter faren din. Mors familie og mor selv spiller inn, samt dine slektninger blant besteforeldre også. Vi arver litt etter dem alle sammen. Genene plasseres litt tilfeldig rundt om :- )

Min sønn er 176 (20 år) og faren hans er 180. Dette sutrer sønnen min også litt over, og ønsket at han også ble 180. Og alt jeg har å si til den klagingen er; "Du skulle spist grønnsakene dine da du var liten og i vekst. Nå får du igjen fordi du aldri ville ha dem" :fnise:

PS! Jeg, som er moren hans, er 160. Kanskje han har arvet genene for litt lavere høyde etter meg?  

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Utelukke skrev:

Det der er jo ikke sant. Her er mamma og tantene mine mellom 156 og 163 og deres sønner er alle høye, de fleste er høyere enn sin far. Jeg derimot har en far som er nesten 190 og jeg er lavere enn min mor... 

Anonymkode: ece25...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ene kompisen min har en mor på 150 cm, far på 160. Han selv endte opp med 178 cm.

En annen kompis har en mor på 149 cm, far på 165 cm. Han selv endte opp med 155 cm. Han har for øvrig aldri hatt problemer med å dra damer, og har vært i forhold med damer på både 160 cm og 180 cm.

Her er det selvtilliten din som avgjør.

Anonymkode: f8243...101

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Faren min er 1.90 og jeg er bare 1.85 😒 Tar ingen sjanser så har funnet meg en lang kone.

Anonymkode: 0ed9d...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...