Gå til innhold

Foundation for lett-irritert hud + sminkefjerning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen råd om foundation og sminkefjerning for svært lett-irritert, kombinasjonshud? Huden min reagerer lett med å bli rød når jeg har på produkter, og er ekstra sårbar for dette samme dag jeg har dusjet. Jeg har funnet ansiktskremer som hjelper litt på dette heldigvis, men jeg skulle hatt en annen foundation enn den jeg har(max factor skin luminizer). Jeg liker lett til medium dekkeevne og jeg er ganske lys i huden så den må ha farger som er lyse. Denne fra max factor reagerer jeg på, det går litt opp og ned i perioder, virker å ha noe med temperatur(verre på vinteren) og sol(blir lett solbrent men huden trives bedre når den får sol).

Jeg skulle også hatt en annen sminkefjerner. Jeg har pleid å bruke simplewipes samt forsøkt en sånn sminkeklut man bare har vann på, men de er for harde for huden min. Blir tomatrød etterpå, og er gjerne noe rød det neste døgnet etter å ha hatt sminke på huden.

Noen råd?

Anonymkode: 47e53...897

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du tydeligvis har sensitiv hud, er slike rensewipes noe av det verste du kan bruke. Som du selv har opplevd, så er de for harde mot huden. Du kan prøve en mild rensemelk, f.eks. La Roche-Posay Tolèriane Dermo Cleanser, den fjerner hudsminke helt fint. For øyesminke kan du forsøke øyesminkefjerneren for sensitiv hud fra samme merke. Du kan også prøve rensene fra Bioderma, den blå er spesielt beregnet på sensitiv hud. Et tredje alternativ er rens, fukt etc. fra Paula's Choice CALM-serie, som er spesielt utviklet for sensitiv hud som har lett for å bli rød.

Siden du har sensitiv hud, er det mulig at du burde forsøke med mineralfoundation. Noen merker som skal passe for sensitiv hud er bl.a Cover FX, Makethemake, BareMinerals og Jane Iredale.

Skrevet

Jeg har sensitiv hud, og har prøvd utallige foundationer som jeg har reagert på enten med en gang eller etter noen dager eller uker. Nå veksler jeg mellom to fra guerlain (lingerie de Peau og lingerie de Peau aqua nude. Førstnevnte har litt mer dekk enn den siste). 

Angående sminkefjerner har jeg også prøvd ekstremt mange forskjellige. Har funnet ut at det beste for meg er å vaske bort det som går bort av sminke med vann først, bruke fuktighetskrem (Canoderm) og smøre i ansiktet. Gnir bort den med fuktig klut for da kommer all sminken av og så vasker jeg ansiktet og smører med ansiktskrem. 

Anonymkode: be463...7b9

Skrevet
På 13.8.2020 den 14.05, Roci skrev:

Siden du tydeligvis har sensitiv hud, er slike rensewipes noe av det verste du kan bruke. Som du selv har opplevd, så er de for harde mot huden. Du kan prøve en mild rensemelk, f.eks. La Roche-Posay Tolèriane Dermo Cleanser, den fjerner hudsminke helt fint. For øyesminke kan du forsøke øyesminkefjerneren for sensitiv hud fra samme merke. Du kan også prøve rensene fra Bioderma, den blå er spesielt beregnet på sensitiv hud. Et tredje alternativ er rens, fukt etc. fra Paula's Choice CALM-serie, som er spesielt utviklet for sensitiv hud som har lett for å bli rød.

Siden du har sensitiv hud, er det mulig at du burde forsøke med mineralfoundation. Noen merker som skal passe for sensitiv hud er bl.a Cover FX, Makethemake, BareMinerals og Jane Iredale.

Det har vel egentlig jeg også funnet ut:\ Gikk bra før men huden min har blitt verre:\ Den du nevner for hudsminke, kan den ikke brukes i øynene? Jeg bruker 90% av tiden ikke vannfast mascara. Orker bare ikke ha så veldig mange produkter stående:P Men CALM-serien hørtes spennende ut! Takk for tipset!

Bare Minerals har jeg ofte tenkt på men skulle jo hatt en prøve før jeg kjøpte den. Er redd den bare skal legge seg på dunhårene jeg har i fjeset:P

På 13.8.2020 den 18.27, AnonymBruker skrev:

Jeg har sensitiv hud, og har prøvd utallige foundationer som jeg har reagert på enten med en gang eller etter noen dager eller uker. Nå veksler jeg mellom to fra guerlain (lingerie de Peau og lingerie de Peau aqua nude. Førstnevnte har litt mer dekk enn den siste). 

Angående sminkefjerner har jeg også prøvd ekstremt mange forskjellige. Har funnet ut at det beste for meg er å vaske bort det som går bort av sminke med vann først, bruke fuktighetskrem (Canoderm) og smøre i ansiktet. Gnir bort den med fuktig klut for da kommer all sminken av og så vasker jeg ansiktet og smører med ansiktskrem. 

Klut gir meg ca. samme effekt som sminkewipes, tomatrød:P Men takk for foundationtips! Er disse flytende?

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med fundation for sensitiv hud, men jeg bruker LRP sine sminkefjernere (og andre hudpleieprodukter), og elsker dem!
De fjerner vannfast mascara også raskt og effektivt, ikke noe gnikking, og jeg har veldig sensitiv hud. Jeg bruker dermocleanseren i hele ansiktet, men har også make-up remover fra samme merke, som jeg bruker de få gangene jeg har brukt tyngre sminke enn mascara/øyenskygge og bb cream.
Simplewipes sine servietter fjennes ut som syre mot huden min.

Kanskje LRP sin fundation kunne vært noe å prøve? https://www.laroche-posay.no/produktbehandlinger/Toleriane-make-up/Toleriane-Flytende-Foundation-p4496.aspx

Eller kanksje CC creamen? https://www.laroche-posay.no/produktbehandlinger/Rosaliac/ROSALIAC-CC-CREAM-p16480.aspx

Anonymkode: 4f436...e24

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har vel egentlig jeg også funnet ut:\ Gikk bra før men huden min har blitt verre:\ Den du nevner for hudsminke, kan den ikke brukes i øynene? Jeg bruker 90% av tiden ikke vannfast mascara. Orker bare ikke ha så veldig mange produkter stående:P Men CALM-serien hørtes spennende ut! Takk for tipset!

Bare Minerals har jeg ofte tenkt på men skulle jo hatt en prøve før jeg kjøpte den. Er redd den bare skal legge seg på dunhårene jeg har i fjeset:P

Klut gir meg ca. samme effekt som sminkewipes, tomatrød:P Men takk for foundationtips! Er disse flytende?

Bare for å skyte inn, jeg har prøvd bare minerals både hudsminke og øyenbrynspudder. Reagerte på begge to. Er sikkert den eneste i verden som gjør det men. 

Da høres det kanskje ikke ut som klut er noe for deg nei. Merk at jeg gnikker ikke, kun gnir av det meste og med sånn myk babyklut (ikke frotté, kjennes bare som jersey) 

De to foundationene jeg snakker om er flytende ja. 

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å skyte inn, jeg har prøvd bare minerals både hudsminke og øyenbrynspudder. Reagerte på begge to. Er sikkert den eneste i verden som gjør det men. 

Da høres det kanskje ikke ut som klut er noe for deg nei. Merk at jeg gnikker ikke, kun gnir av det meste og med sånn myk babyklut (ikke frotté, kjennes bare som jersey) 

De to foundationene jeg snakker om er flytende ja. 

Samme her! Fikk veldig irritert hud av bare minerals ( mineralpudderet ) :( 

Endret av Jente35
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare Minerals har jeg ofte tenkt på men skulle jo hatt en prøve før jeg kjøpte den. Er redd den bare skal legge seg på dunhårene jeg har i fjeset:

Du kan fint bruke rensen på øynene også, den er veldig mild og svir ikke. Personlig synes jeg ikke den var så effektiv på mascara, da. 

Mineralfoundation er ikke det samme som pudder, jeg har ikke hatt problemer med at denne typen foundation legger seg på dunhår. Men enig i at det kan være greit å prøve først. 

Skrevet

Jeg fjerner all sminke, ink maskara, med elemis pro collagen cleansing calm. Veldig mild.

Anonymkode: 283aa...3e6

Skrevet

Takk for alle tips, skal se om jeg får tak i en prøve fra bare minerals, og finne noe annen sminkefjerner for jeg blir straffet med rød hud i 1-2 dager etter å ha brukt hudsminke. Brynssminke og mascara går helt fint. Tror muligens også jeg skal forsøke CALM serien som ble anbefalt lengre opp her, fant et sånt trial kit/reise sett men det var seff utsolgt:P Hvor pleier dere å kjøpe disse?

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle tips, skal se om jeg får tak i en prøve fra bare minerals, og finne noe annen sminkefjerner for jeg blir straffet med rød hud i 1-2 dager etter å ha brukt hudsminke. Brynssminke og mascara går helt fint. Tror muligens også jeg skal forsøke CALM serien som ble anbefalt lengre opp her, fant et sånt trial kit/reise sett men det var seff utsolgt:P Hvor pleier dere å kjøpe disse?

Så vidt jeg kan se, er det bare SkinCity som har disse prøvesettene, men du får kjøpt de samme produktene separat i mini-størrelser. Det blir litt dyrere, men ikke mye.

https://skincity.no/no/calm-nourishing-cleanser-normal-to-dry-skin

https://skincity.no/no/calm-restoring-moisturizer-normal-to-dry

https://skincity.no/no/calm-1-bha-lotion-exfoliant

https://skincity.no/no/calm-mineral-moisturizer-spf-30-normal-to-oily-skin

Bruk. rens og mineral moisturizer om morgenen (siden den har solfaktor), og rens etterfulgt av BHA-lotion og restoring moisturizer om kvelden.

Skrevet
36 minutter siden, Roci skrev:

Så vidt jeg kan se, er det bare SkinCity som har disse prøvesettene, men du får kjøpt de samme produktene separat i mini-størrelser. Det blir litt dyrere, men ikke mye.

https://skincity.no/no/calm-nourishing-cleanser-normal-to-dry-skin

https://skincity.no/no/calm-restoring-moisturizer-normal-to-dry

https://skincity.no/no/calm-1-bha-lotion-exfoliant

https://skincity.no/no/calm-mineral-moisturizer-spf-30-normal-to-oily-skin

Bruk. rens og mineral moisturizer om morgenen (siden den har solfaktor), og rens etterfulgt av BHA-lotion og restoring moisturizer om kvelden.

Oi! Det la jeg ikke merke til! Takk:D Var på vei å få en venn i tyskland til å bestille fra den tyske nettsiden og sende til meg, for de hadde fremdeles. Da blir det bursdagsgave til meg selv snart :fnise:

Skrevet

Jeg har samme hud som deg virker det som. Bare minerals har funket fint i årevis for meg, men nå som jeg begynner å bli eldre i huden (er 36) så har jeg byttet til lumene CC Cream, son funker kjempebra for meg. Den demper rødhet og dekker fint uten å bli unaturlig. Forsvinner jevnt i fra huden, i motsetning til bare minerals. Er relativt lys i huden, men denne bruker jeg om vinteren, nå har jeg faktisk medium uten at den blir for mørk. 

Det er denne:

Screenshot_20200817_104758_com.android.chrome.jpg

Skrevet
13 timer siden, neon_sun skrev:

Jeg har samme hud som deg virker det som. Bare minerals har funket fint i årevis for meg, men nå som jeg begynner å bli eldre i huden (er 36) så har jeg byttet til lumene CC Cream, son funker kjempebra for meg. Den demper rødhet og dekker fint uten å bli unaturlig. Forsvinner jevnt i fra huden, i motsetning til bare minerals. Er relativt lys i huden, men denne bruker jeg om vinteren, nå har jeg faktisk medium uten at den blir for mørk. 

Det er denne:

Screenshot_20200817_104758_com.android.chrome.jpg

Takk for tips! Aldri prøvd hverken BB eller CC cream, hvordan oppfører de seg mtp. påføring i forhold til foundation? Jeg må bruke svamp ellers får jeg microeksfoliering uansett hva jeg gjør og er flakete:P

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips! Aldri prøvd hverken BB eller CC cream, hvordan oppfører de seg mtp. påføring i forhold til foundation? Jeg må bruke svamp ellers får jeg microeksfoliering uansett hva jeg gjør og er flakete:P

Ikke så mye annerledes enn foundation syns jeg, bortsett fra at de ikke gir så mye dekk. Jeg bruker kun fingrene da, har aldri fått til den der svampen. Men har prøvd med svamp både med foundation og CC Cream og merket ikke store forskjellen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...