Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne ta en utdanning(kurs?) innen regnskap, jeg ser først og fremst etter årsstudium og har noen noe å anbefale?

Jeg ser at bedrifter oftest ser etter folk innen regnskap, når det er innen økonomi. Jeg har søkt på en del økonomi jobber, der jeg har fått noen gode tilbakemeldinger, men det stopper opp pga jeg ikke snakker godt nok norsk, forstår ikke dialekter godt nok eller at jeg ikke har en regnskaputdanning(er nok den største grunnen).

Tidligere har jeg jobbet cirka 8 år som forretningsanalytiker(business analyst) i større selskap i hjemlandet, dette finnes dessverre for min del få stillinger som det i Norge, spesielt når jeg nesten ikke har noen kontakter.
Jeg har tidligere bachelor fra Korea i International politics and economy og master i Helseøkonomi (UiO).

Jiae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ta en årstudium i bedriftøkonomi :

https://uit.no/utdanning/program/380536/bedriftsokonomi_nettbasert_-_arsstudium

Men det smarteste er å ta det tredje året på en bachelor i økonomi og administrasjon med profilering i regnskap. Da kan du være autorisert regnskapsfører etter 2 år praksis. Eller du skal spørre skole hvilken emner du trenger for fullføre kravene fra finanstilsynet for å være autorisert regnskapsfører. Vanligvis er bare skatterett 1 + 2 , finansregnskap, årsregnskap og rettslære. 

https://www.bi.no/studier-og-kurs/bachelorstudier/okonomi-og-administrasjon/regnskapsforer-arf/

Anonymkode: b76ca...2fa

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta en årstudium i bedriftøkonomi :

https://uit.no/utdanning/program/380536/bedriftsokonomi_nettbasert_-_arsstudium

Men det smarteste er å ta det tredje året på en bachelor i økonomi og administrasjon med profilering i regnskap. Da kan du være autorisert regnskapsfører etter 2 år praksis. Eller du skal spørre skole hvilken emner du trenger for fullføre kravene fra finanstilsynet for å være autorisert regnskapsfører. Vanligvis er bare skatterett 1 + 2 , finansregnskap, årsregnskap og rettslære. 

https://www.bi.no/studier-og-kurs/bachelorstudier/okonomi-og-administrasjon/regnskapsforer-arf/

Det holder ikke å ta det tredje året. Kravene finner du i forskrift til regnskapsførerloven:

§ 1-1.Utdanningskrav for autorisasjon

Det kreves at søker har bachelorgrad i økonomi og administrasjon eller en annen høyere grad enn bachelorgrad. Utdanningen må oppfylle profileringsemnene i anbefalt plan for bachelor i økonomi og administrasjon – profilering regnskapsfører vedtatt av Nasjonalt råd for økonomisk-administrativ utdanning. Profileringsemnene skal omfatte norske regler om skatt, avgift og rettslære. Dokumentasjon for utdanningen skal vise hvordan kravet til profileringsemner er oppfylt.

Mastergrad i regnskap og revisjon, bachelorgrad i regnskap og revisjon, høyere revisorstudium (HRS) og treårig revisorutdanning i samsvar med tidligere rammeplaner, oppfyller utdanningskravet uten hinder av kravene i første ledd.

Dersom utdanningen som nevnt i første og andre ledd er avsluttet for mer enn tre år siden, må søker i tillegg oppfylle etterutdanningskravet i § 4-1 for siste treårsperiode.

Skrevet

Det tredje året er profileringsemner i regnskap, og det holder vanligvis hvis du har en bachelor i økonomi fra før. I hvertfall jeg kjenner noen som har tatt mindre fag enn hele året. Men det er bare universitet som kan si nøyaktig hvilken emner du trenger. Og det kan være forskjellige fra universiteter til universiteter.  

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tredje året er profileringsemner i regnskap, og det holder vanligvis hvis du har en bachelor i økonomi fra før. I hvertfall jeg kjenner noen som har tatt mindre fag enn hele året. Men det er bare universitet som kan si nøyaktig hvilken emner du trenger. Og det kan være forskjellige fra universiteter til universiteter.  

Ja  det er riktig. Hun kan søke om å få godkjent utenlandsk utdannelse, og ta tredjeåret. Evt få innpass av emner og uansett ha et kortere løp om det er noe annet de mener hun mangler.

Anonymkode: 1caf9...73e

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke jobb med et årsstudium. Du må som de andre sier ha minst bachelor, og helst med fag som gir mulighet for autorisasjon. Jeg jobber i byrå, vi ansetter få som ikke har master.

Anonymkode: dce75...f49

• Liker 2
Skrevet
On 8/13/2020 at 8:02 AM, AnonymBruker said:

Du får ikke jobb med et årsstudium. Du må som de andre sier ha minst bachelor, og helst med fag som gir mulighet for autorisasjon. Jeg jobber i byrå, vi ansetter få som ikke har master.

Anonymkode: dce75...f49

Hvilken master har de dere ansetter da? Man trenger jo kun bachelor for å bli autorisert

Anonymkode: 3d2b7...1a3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...