Gå til innhold

Noen som har fått overgangsstønad under utdanning med bachelor fra før?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med de relativt nye reglene om at utdanningen må være hensiktsmessig?

Hørt at man ikke får støtte til mastergrad. 

Jeg valgte helt feil yrkesvei som 19-åring (ung og dum), og er nå i gang med ny bachelorgrad (med påfølgende master), som 30-åring, innen et område jeg virkelig brenner for og føler meg hjemme. 

Det ser ut til at det går mot skilsmisse mellom meg og mannen. 

Noen som har fått overgangsstønad, selv om dere har bachelor i noe annet fra før?

Med høye boutgifter i by vil det ikke gå opp kun med studielån, og jeg barna endre nok med å bo hos meg i alle fall 80 %, så jobb ved siden av kan bli vanskelig. 

Anonymkode: bd426...b10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får ikke OS til verken master eller ny bachelorgrad/fagbrev hvis man allerede har en fra før. Da er det ditt ansvar å finne jobb selvom du valgte feil den gang da, og ikke noe NAV skal lastes for.

Anonymkode: 58cbc...165

• Liker 6
Skrevet

Spurte ikke etter dine personlige meninger. Jeg vet om to som har fått dette, da NAV ofte gjør unntak, uansett hva du måtte mener. Hun ene måtte ha en slags erklæring fra legen på at hun ikke klarte helsemessig å jobbe i det hun var utdannet i. Hun andre bare fikk det uten noe mer om og men.

Spør igjen: noen som har fått dette? 

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg fikk ikke. Prøvde, men fikk avslag da jeg allerede hadde en bachelor. Mener de er ganske strenge på det.

Anonymkode: 68e47...cc2

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spurte ikke etter dine personlige meninger. Jeg vet om to som har fått dette, da NAV ofte gjør unntak, uansett hva du måtte mener. Hun ene måtte ha en slags erklæring fra legen på at hun ikke klarte helsemessig å jobbe i det hun var utdannet i. Hun andre bare fikk det uten noe mer om og men.

Spør igjen: noen som har fått dette? 

Det er ikke mine personlige meninger men erfaringer. NEI, du får ikke OS ved ny bachelor, da vil du få beskjed om å flytte på deg for å finne jobb. Var tydelig nok?

• Liker 5
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke mine personlige meninger men erfaringer. NEI, du får ikke OS ved ny bachelor, da vil du få beskjed om å flytte på deg for å finne jobb. Var tydelig nok?

Da bør du skrive at du har erfaring med dette, ikke at "Man" får ikke OS. Om du selv har vært i samme situasjon og søkt om dette, hvorfor svarer du så nedlatende, da?

• Liker 1
Skrevet

Det får du ikke, med mindre helsesituasjonen din tilsier at du ikke kan jobbe innen det du er utdannet innen fra før. 

Anonymkode: fe512...5c4

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg fikk ikke. Prøvde, men fikk avslag da jeg allerede hadde en bachelor. Mener de er ganske strenge på det.

Anonymkode: 68e47...cc2

Det er jo få bachelorgrader som fører til jobb i dag, da. Litt urettferdig at om du ikke har gjort noe i det hele tatt, så har du mer rett på støtte enn om du har tatt en litteratur-bachelor for eksempel. 

Ts

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da bør du skrive at du har erfaring med dette, ikke at "Man" får ikke OS. Om du selv har vært i samme situasjon og søkt om dette, hvorfor svarer du så nedlatende, da?

Det er du som tolker det som nedlatende. Det er irrelevant om jeg skriver «man» eller ikke, jeg svarer på det jeg har peiling på.

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo få bachelorgrader som fører til jobb i dag, da. Litt urettferdig at om du ikke har gjort noe i det hele tatt, så har du mer rett på støtte enn om du har tatt en litteratur-bachelor for eksempel. 

Ts

Jeg har vært i den situasjonen at jeg ikke hadde utdanning fra før (ikke videregående engang), ble gravid på pillen, klarte ikke ta abort og det ble brudd med meg og barnefar kort tid etter fødsel. Da fikk jeg overgangsstønad for å ta en bachelor og kunne fått den utvidet med 2 år (altså totalt 5 år med støtte) om jeg hadde valgt å ta en master - men jeg brukte disse to årene "opp" før bachelorgraden med å ta studiekompetanse. 

Det kan jo hende at du kan søke om støtte til en mastergrad om du skriver et brev hvor du begrunner ordentlig at du ikke har noen særlige jobbmuligheter med kun bachelorgrad og at du mener du vil være bedre rustet til å tjene inn for deg og barnet (barna?) om du tar en master. Men da avhenger jo det litt av at du kan ta en master på den bacheloren du har da og om den masteren i det hele tatt vil hjelpe noe særlig på.

Angående dette med å måtte flytte for å bedre jobbmulighetene - det avhenger veldig av saksbehandler tror jeg - for min saksbehandler var veldig på med at når man har barn bør man få bo i samme by som den andre foresatte og evnt. annen familie, nær bhg og skole hvor barnet har gått o.l. Så der var det aldri noe snakk om at man måååå flytte til Alta liksom fordi det kaaaan jo hende man får en jobb der. 

Det kan også faktisk hende at du kan få godkjent støtte under ny bachelor om du kan bevise på noe vis at det er komplett umulig å få relevant jobb med den bacheloren du har fra før - igjen, jeg snakker av erfaring etter å ha hatt en saksbehandler som var veldig behjelpelig med at man må være litt realistisk og at om du for eksempel har bachelor i et fag som krever mye reising, og du nå har barn og blir alenemor - at det ikke går opp i hverdagen. Dermed kan de vurdere at du er aktuell kandidat for å få støtte til ny bachelor, men da må dette være en veldig yrkesrettet bachelorgrad, ikke en grad i "fred og konflikt" liksom. 

Håper dette var til noe hjelp! ❤️ Synd det er så mange nedlatende her inne, men heldigvis er vi ikke alle slik! 

Lykke til! :)

Anonymkode: b99c5...eac

• Liker 2
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært i den situasjonen at jeg ikke hadde utdanning fra før (ikke videregående engang), ble gravid på pillen, klarte ikke ta abort og det ble brudd med meg og barnefar kort tid etter fødsel. Da fikk jeg overgangsstønad for å ta en bachelor og kunne fått den utvidet med 2 år (altså totalt 5 år med støtte) om jeg hadde valgt å ta en master - men jeg brukte disse to årene "opp" før bachelorgraden med å ta studiekompetanse. 

Det kan jo hende at du kan søke om støtte til en mastergrad om du skriver et brev hvor du begrunner ordentlig at du ikke har noen særlige jobbmuligheter med kun bachelorgrad og at du mener du vil være bedre rustet til å tjene inn for deg og barnet (barna?) om du tar en master. Men da avhenger jo det litt av at du kan ta en master på den bacheloren du har da og om den masteren i det hele tatt vil hjelpe noe særlig på.

Angående dette med å måtte flytte for å bedre jobbmulighetene - det avhenger veldig av saksbehandler tror jeg - for min saksbehandler var veldig på med at når man har barn bør man få bo i samme by som den andre foresatte og evnt. annen familie, nær bhg og skole hvor barnet har gått o.l. Så der var det aldri noe snakk om at man måååå flytte til Alta liksom fordi det kaaaan jo hende man får en jobb der. 

Det kan også faktisk hende at du kan få godkjent støtte under ny bachelor om du kan bevise på noe vis at det er komplett umulig å få relevant jobb med den bacheloren du har fra før - igjen, jeg snakker av erfaring etter å ha hatt en saksbehandler som var veldig behjelpelig med at man må være litt realistisk og at om du for eksempel har bachelor i et fag som krever mye reising, og du nå har barn og blir alenemor - at det ikke går opp i hverdagen. Dermed kan de vurdere at du er aktuell kandidat for å få støtte til ny bachelor, men da må dette være en veldig yrkesrettet bachelorgrad, ikke en grad i "fred og konflikt" liksom. 

Håper dette var til noe hjelp! ❤️ Synd det er så mange nedlatende her inne, men heldigvis er vi ikke alle slik! 

Lykke til! :)

Anonymkode: b99c5...eac

Tusen takk for hjertevarmt svar :) Ja, det er godt å høre. Vet at mange saksbehandlere er mer forståelsesfulle enn de generelle reglene tilsier. Har gode sjanser til å få jobb innen det jeg studerer nå, og dårlige utsikter med den forrige bacheloren, så kanskje jeg skal gi det en sjanse i alle fall. Haha "fred og konflikt"... 

Ja, det blir jo helt på jordet om det blir krevd at man flytter timesvis fra den andre forelderen, slekt og familie når man er nyskilt, eller generelt sett. Det er jo ikke til barnets beste på noen måte. Godt at du ble møtt med god hjelp og forståelse. Den viktigste jobben er jo å skape et godt liv for barna, med gode rammer rundt, og når man ender opp alene eller delvis alene, trrenger man hjelp i et samfunn som er lagt opp til at man skal være to.  

Kjenner mange som har fått overgansstønad i kortere perioder, og kjennetegnet er at saksbehandlerne har vært forsåelsesfulle mtp livssituasjon. 

Tusen takk for oppmuntring ❤️

Mange bitre folk her, ja. 

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Har dette skjedd med deg? Er det derfor du er så bitter?

Skrevet

De gir ikke overgangsstønad til master uansett, med mindre det er profesjonsstudie du tar (feks tannlege). Og det vurderes (heldigvis) strengt når du allerede har en grad fra før av. Uansett om din veileder på NAV-kontor vurderer utdanningen som hensiktsmessig så skal det godkjennes på nytt av NAV Arbeid og ytelser (som eventuelt fatter vedtak), og de er strenge. 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, MissyB skrev:

De gir ikke overgangsstønad til master uansett, med mindre det er profesjonsstudie du tar (feks tannlege). Og det vurderes (heldigvis) strengt når du allerede har en grad fra før av. Uansett om din veileder på NAV-kontor vurderer utdanningen som hensiktsmessig så skal det godkjennes på nytt av NAV Arbeid og ytelser (som eventuelt fatter vedtak), og de er strenge. 

Det er akkurat det, det gjøres to vurderinger. En av veileder på lokalkontoret som tar samtalen og lager sin innstilling. Så av en saksbehandler på NAV Arbeid og ytelser som kun følger lovverket, ikke noe skjønn. Det er blitt veldig strengt. 

Anonymkode: 1f4eb...bb9

• Liker 2
Skrevet
På 12.8.2020 den 17.25, AnonymBruker skrev:

Med de relativt nye reglene om at utdanningen må være hensiktsmessig?

Hørt at man ikke får støtte til mastergrad. 

Jeg valgte helt feil yrkesvei som 19-åring (ung og dum), og er nå i gang med ny bachelorgrad (med påfølgende master), som 30-åring, innen et område jeg virkelig brenner for og føler meg hjemme. 

Det ser ut til at det går mot skilsmisse mellom meg og mannen. 

Noen som har fått overgangsstønad, selv om dere har bachelor i noe annet fra før?

Med høye boutgifter i by vil det ikke gå opp kun med studielån, og jeg barna endre nok med å bo hos meg i alle fall 80 %, så jobb ved siden av kan bli vanskelig. 

Det gis ikke overgangsstønad til en ny bachelor. Du skal ha jævlig mye flaks for at det i det hele tatt skal skje. Bra at det har blitt strengt!

Anonymkode: 685e5...df4

• Liker 2
Skrevet

Er aleneforsørger på OS selv. Har vært arbeidssøker siden januar i fjor, aktivt (offisielt) siden august i fjor og får ikke jobb. Har en jobbspesialist jeg samarbeider med, og vi finner ikke tilgjengelige plasser for arbeidstrening engang etter at pandemien brøt ut.

Det vi har her derimot er et årsstudium som ville bygd på min bachelor og gjort meg mye mer ettertraktet i området. Det er også samlingsbasert så en deltidsjobb eller en flexijobb hadde vært lett å kombinere. Jeg får ikke studere med OS. Så dessverre er sjansene små. Jeg har skannet dette lovverket opp og ned og finner ikke ett smutthull heller som gjør det mulig så lenge sjansen for arbeid innenfor ditt fagfelt kan dukke opp.

Derimot anbefaler jeg deg å lese deg opp på rundskrivene rundt nettopp dette å flytte og reisevei når du har hovedomsorgen for barn som aleneforsørger. Lovverket sørger også for at du skal slippe å flytte langt unna eller ha lang pendling samt ugunstige arbeidstider når du har barn så her er du rimelig trygg. 

Jeg håper du finner ut av det, og ønsker deg lykke til fremover❤️

Anonymkode: 4701a...eb4

Skrevet

Jeg fikk støtte fordi jobben jeg hadde ikke var lett å kombinere med 100% ansvar for små barn. Utdannet og jobbet som politi. Fikk støtte til ny utdannelse så jeg kunne jobbe dagtid med ok inntekt. 

Anonymkode: df2d3...071

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...