Gå til innhold

3 åring hører ikke etter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker som 3 åringen min ikke hører etter med vilje. Flirer hvis jeg snakker til han. Og sier «nei hei». 

Nå nettopp kastet han over 1000 perler på gulvet. Første gangen sa jeg nei og fikk han til å hjelpe meg å rydde opp. Så kastet han de en gang til før jeg rakk å putte de vekk i skapet. Da ble jeg irritert og sa at han ikke fikk perler. Da hentet jeg støvsugeren. Han fikk støvsuge de opp, men han så på det som en lek. Så «straffen» min fungerte ikke der.. da skulle han bort i skapet igjen å kaste alle perlene som vi hadde på gulvet igjen. Jeg sa strengt nei og tok han bort igjen. Da begynte han å slå meg. Jeg sa strengt nei og spurte om vi skulle gå å legge oss. Da da han nei og sluttet. 

Prøver liksom å gjøre at straffen passer med gjerningen, men ofte fungerer det mot sin hensikt. Alt er en lek for han. 

Vi er mye i aktivitet i dag. Vært på stranda i hele dag og tenkte at rolig aktivitet var tingen nå i ettermiddag. 

Noen gode innspill? Hva gjør jeg feil her? 
Han sa unnskyld etterpå for at han slo. Han forstår at jeg får vondt. 

Jeg og faren har helt forskjellige oppdragelsesmåter. Jeg synes at straffen skal passe til gjerningen. Det at jeg sier at vi skal legge oss er ofte et siste desperat forsøk. Faren tror på smekk på fingre og time-out. Vi bor ikke sammen lengre. Han er ekstra vanskelig etter å vært til faren sin merker jeg. 

Anonymkode: 6d84d...d6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å si nei slutter raskt å hjelpe. Bedre avlede- få fokuset over på noe annet. Enten en annen gjenstand eller aktivitet.'

Smekk på fingre er for øvrig barnemishandling

Anonymkode: dd819...4f1

Skrevet

Unngå at legging er straff, er et godt tips. Å legge skal bør helst være noe fint og godt.

Det høres ut som helt normal oppførsel for en 3-åring. Min erfaring er at det hjelper lite å bli sint (barnet ønsker reaksjoner). Konsekvent er stikkordet. Normal rolig stemmebruk og vær konsekvent. Etter å ha gitt enkel beskjed om at perlene skal få stå i fred, hadde jeg plassert de et sted barnet ikke får tak i de dersom barnet fortsatte. Ofte lurt å fortelle barnet hva man ønsker at det SKAL gjøre, heller å si hva de ikke skal.

Anonymkode: c6eec...b50

• Liker 1
Skrevet

Kan anbefale "How to talk so that little kids will listen, and listen so little kids will talk" (merk: dette er en annen bok enn "how to talk so kids will listen", denne er rettet mot barn i alderen 2-7). 

Der er det en god del praktiske tips til ting du kan prøve for å få ungene til å høre etter og få samspillet til å gå bedre. 

Jeg har en på 2,5, og har hatt nytte av denne boken :)

Anonymkode: edf16...b8a

Gjest theTitanic
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker som 3 åringen min ikke hører etter med vilje. Flirer hvis jeg snakker til han. Og sier «nei hei». 

Nå nettopp kastet han over 1000 perler på gulvet. Første gangen sa jeg nei og fikk han til å hjelpe meg å rydde opp. Så kastet han de en gang til før jeg rakk å putte de vekk i skapet. Da ble jeg irritert og sa at han ikke fikk perler. Da hentet jeg støvsugeren. Han fikk støvsuge de opp, men han så på det som en lek. Så «straffen» min fungerte ikke der.. da skulle han bort i skapet igjen å kaste alle perlene som vi hadde på gulvet igjen. Jeg sa strengt nei og tok han bort igjen. Da begynte han å slå meg. Jeg sa strengt nei og spurte om vi skulle gå å legge oss. Da da han nei og sluttet. 

Prøver liksom å gjøre at straffen passer med gjerningen, men ofte fungerer det mot sin hensikt. Alt er en lek for han. 

Vi er mye i aktivitet i dag. Vært på stranda i hele dag og tenkte at rolig aktivitet var tingen nå i ettermiddag. 

Noen gode innspill? Hva gjør jeg feil her? 
Han sa unnskyld etterpå for at han slo. Han forstår at jeg får vondt. 

Jeg og faren har helt forskjellige oppdragelsesmåter. Jeg synes at straffen skal passe til gjerningen. Det at jeg sier at vi skal legge oss er ofte et siste desperat forsøk. Faren tror på smekk på fingre og time-out. Vi bor ikke sammen lengre. Han er ekstra vanskelig etter å vært til faren sin merker jeg. 

Anonymkode: 6d84d...d6b

Jeg syntes det er en uting at det å legge seg skal være en straff. Straff til handlingen vil være å advare om først å sette bort perlene. Deretter gjøre det. Finner han dem frem igjen så advarer du om at du kommer til å kaste dem og ikke kjøpe nye på veldig lenge. (Veldig lenge er hvertfall et par måneder. Perler er tross alt ikke en nødvendighet.)  Deretter må du gjøre det. (Gjennomføre) 

Selv om han ler og gjør støvsuger straffen din til lek så lærer han noe. Og den største lærdommen er at når du advarer om konsekvens så kommer denne til å skje. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...