Gå til innhold

Beste kuren mot sår hals

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med at jeg blir sår i halsen opptil 1 gang i mnd. Noen ganger utvikler det seg til en skikkelig forkjølelse, andre ganger går det over etter bare et par dager. Har hatt det sånn mer eller mindre hele livet, og det er utrolig irriterende! Kommer særlig viss jeg fryser eller har sittet i trekk. Har ikke tatt medisiner for det før nå, som jeg er begynt å ta Ibux el Paracet for å dempe smerten (de gangene jeg får skikkelig sår hals, som verker også når jeg ikke svelger). 

Ser også at der er mange andre preparat på apoteket mot sår hals. I pastillform (med bedøvelse) og sprayform. Er det noen som har prøvd og kan anbefale noen av desse? Tar gjerne i mot gode råd fra andre som sliter med kronisk sår hals, og hvilken preparat som fungerer best 😃

Anonymkode: 526ed...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, Humle Brumle skrev:

Koronatest det er kuren mot sår hals.

Har ikke hatt korona hele livet vil jeg tro 🤣

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen symptomer før sår hals oppstår? Kjennes halsen tørr for eksempel? Da kan det kanskje være en mulighet at du kunne prøvd sugetabletter mot munntørrhet, disse stimulerer til spyttsekresjon som samtidig smører halsen din i større grad.  Tørre slimhinner i halsen kan oppleves irriterende og er mer utsatt for infeksjoner av faktorer som du nevner kulde eller trekk.

Hvis du bruker medisiner kan det også være aktuelt å sjekke med pakningsvedlegget eller apoteket om det du opplever kan være en bivirkning av disse. I så fall er det lurt å ta det opp med legen.

Hvis årsaken er ukjent bør du kontakte legen.

Anonymkode: 7783c...686

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen symptomer før sår hals oppstår? Kjennes halsen tørr for eksempel? Da kan det kanskje være en mulighet at du kunne prøvd sugetabletter mot munntørrhet, disse stimulerer til spyttsekresjon som samtidig smører halsen din i større grad.  Tørre slimhinner i halsen kan oppleves irriterende og er mer utsatt for infeksjoner av faktorer som du nevner kulde eller trekk.

Hvis du bruker medisiner kan det også være aktuelt å sjekke med pakningsvedlegget eller apoteket om det du opplever kan være en bivirkning av disse. I så fall er det lurt å ta det opp med legen.

Hvis årsaken er ukjent bør du kontakte legen.

Anonymkode: 7783c...686

Går ikke på medisiner 😀 Har vurdert å ta problemet opp med legen, men etter å ha lest på nettet tar de ikke mandlene før man har betennelse med feber veldig ofte (jeg har sjelden feber, bare vondt), eller synlig hovne mandler (noe jeg sjelden har). Er heller ikke redd for alvorlig sykdom. Hadde det vært det hadde jeg vært dau for lengst 😅 

Tørr hals sliter jeg gjerne med. Føler iallefall jeg må drikke ofte, også på natten, så takk for tipset om at dette faktisk kan være årsaken 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har jeg tørrhoste eller veldig tørr hals er honning det beste middelet for min del. det smører halsen bedre enn vann eller annet og har naturlig antiseptisk effekt. honning er nå også godkjent som legemiddel ettersom det er så effektivt. jeg har allerede brukt dette i årevis mot tørrhoste om det skulle oppstå. har du slimhoste derimot ville jeg styrt unna

Anonymkode: d4eae...724

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg koker opp gurkemeie krydder sammen med kvernet sort pepper. Det hjelper godt mot min såre hals. Booster humøret gjør det og 😃

Anonymkode: 9c6c0...bf0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler sterkt Bertolix munnspray på apoteket. Den tar sterke halssmerter. Den har litt kort varighet, men har du sterke svelg smerter, er det som å komme i himmelen da den slår inn. 

Anonymkode: febc0...521

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gurgle jegermaister, så får du velge selv om du spytter ut eller svelger. :P Det funker faktiskveldig bra, gjorde det et år jeg hadde så mange halsbetennelser, da ble jeg kvitt det raskt.  😄 

Ellers er og Strepsils gode men da må du jo ut av landet for å få tak i de, er ikke like lett nå det.

Endret av FrøkenMånestråle
La til noe...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjelper mot "sår hals", det er å sove! Om du vil ha noe som lindrer, så funker varm og sterk blåbærsaft eller solbær-sirup med honning (iaf. for meg) :opplyser: Verdt ett forsøk, i det minste :Nikke:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SPERM.

Anonymkode: 4f31c...74d

Nei, det er brekkmiddel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gurgle med Corsodyl. Reseptfritt. Fikk rådet fra en lege en gang jeg hadde halsbetenbelse pga virus (hjelper ikke med antibiotika da). Har alltid gjort det med en gang halsen blir sår, og det hjelper. 

Anonymkode: b9747...901

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gurgle med Corsodyl. Reseptfritt. Fikk rådet fra en lege en gang jeg hadde halsbetenbelse pga virus (hjelper ikke med antibiotika da). Har alltid gjort det med en gang halsen blir sår, og det hjelper. 

Anonymkode: b9747...901

Ja, det hadde jeg glemt, det funker og bra. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.8.2020 den 18.04, AnonymBruker skrev:

Gurgle

sperm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

sperm?

Voldsom hang-up du hadde på sperm da...

Anonymkode: a70ad...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...