Gå til innhold

"Karanteneplikt for alle nærkontakter" = nedstengning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag på pressekonferansen sa de at det nå blir "karanteneplikt for alle nærkontakter". Har man vært i nærhet av en smittet, så skal man i karantene. Det er slik jeg forsto det.

Vil ikke det i praksis si at flere skoler, barnehager og andre arbeidsplasser vil måtte stenge ned i perioder, hvis èn smittet har vært i kontakt med andre der? Det er ganske mange ledd i den kjeden, og sikkert ikke like lett å få skaffet vikarer etc sånn helt plutselig.

Betyr ikke dette i praksis at vi vil se mange nedstengninger framover? Smitten har jo tatt seg opp noe veldig i det siste.

Anonymkode: 13011...7c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så rart. Jeg trodde det hadde vært slik hele tiden. Har fulgt med på nyheter, men ikke fått med meg at det har vært en oppmykning på dette. 

Men ja, det blir jo slik. 

• Liker 1
Skrevet

Herregud, dette blir for dumt. Hvordan har de tenkt til å få samfunnet til å gå rundt om det her skal gjelde? Og hva i helvete skulle de åpne for reiser for om resultatet er det greiene her? De MÅ ha skjønt at reising ville føre til import av smitte. Da kan de faktisk ikke innføre denne massestraffen som dette  i praksis er. 

Anonymkode: 68be9...f67

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, dette blir for dumt. Hvordan har de tenkt til å få samfunnet til å gå rundt om det her skal gjelde? Og hva i helvete skulle de åpne for reiser for om resultatet er det greiene her? De MÅ ha skjønt at reising ville føre til import av smitte. Da kan de faktisk ikke innføre denne massestraffen som dette  i praksis er. 

Det er det eneste logiske å gjøre, det er ikke straff, det er konsekvens. Hvordan kunne dette komme som en overraskelse? 

Bedre å stenge en bhg med smitte med en gang og forhindre  ett stort utbrudd enn å vente til man må stenge ned alt (eller at vi mister kontrollen) 

Anonymkode: 2b235...a91

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er det eneste logiske å gjøre, det er ikke straff, det er konsekvens. Hvordan kunne dette komme som en overraskelse? 

Bedre å stenge en bhg med smitte med en gang og forhindre  ett stort utbrudd enn å vente til man må stenge ned alt (eller at vi mister kontrollen) 

Det er nettopp det jeg skriver: hvordan kunne det komme som en overraskelse? For myndighetene! Om de er så forbanna redde for at noen ytterst få blir smittet så fikk de holdt landet lukket til dette var over. Alle skjønner jo at det finnes flust av folk som ikke hører på anbefalinger. Istedet åpner de, men driver kollektiv avstraffelse, som i aller størst grad går utover de det ikke gjelder i det hele tatt: nemlig de unge.

Regjeringen vingler frem og tilbake og man må nærmest sette av en halvtime om dagen for å sette seg inn i hva som er lov eller ikke idag. De ber jo om sivil ulydighet med dette våset. Det hele er blitt en farse, men den tragiske konsekvens av økte økonomiske og psykiske problemer i befolkningen. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp det jeg skriver: hvordan kunne det komme som en overraskelse? For myndighetene! Om de er så forbanna redde for at noen ytterst få blir smittet så fikk de holdt landet lukket til dette var over. Alle skjønner jo at det finnes flust av folk som ikke hører på anbefalinger. Istedet åpner de, men driver kollektiv avstraffelse, som i aller størst grad går utover de det ikke gjelder i det hele tatt: nemlig de unge.

Regjeringen vingler frem og tilbake og man må nærmest sette av en halvtime om dagen for å sette seg inn i hva som er lov eller ikke idag. De ber jo om sivil ulydighet med dette våset. Det hele er blitt en farse, men den tragiske konsekvens av økte økonomiske og psykiske problemer i befolkningen. 

Jeg synes karanteneplikt for nærkontakter er ett fornuftig tiltak. Og jeg tror det er det som vil gi best kontroll og minst nedstengning totalt. 

• Liker 1
Skrevet

Alle de arbeidsgiverne som vil ha folk tilbake i kontorlandskapet må snart bite i det sure eplet og se at det blir hjemmekontor med karantene isteden. 

Anonymkode: b7fe8...bd1

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste voksne mennesker har IQ innen normalsjiktet, og burde klare å følge med på dette. Så komplisert er det ikke at man må bruke en halvtime hver dag på å oppdatere seg.

Jeg kan ikke forstå at lukking av landet skulle hjelpe på noe annet enn at utenlandske statsborgere ikke kan reise inn? Det er grunnlovsstridig å nekte noen å forlate landet, eller å nekte norske statsborgere innreise. Så lenge andre land har åpnet for norske statsborgere, er det ikke mulig å forhindre nordmenn i å reise dit, med mindre du mener at grunnloven skal endres.

Anonymkode: 85fe0...f32

Skrevet

Hvis man begrenser antall nærkontakter er det jo ikke så mange som må i karantene. På skoler og i barnehagen er nærkontaktene en kohort, ikke hele skolen/barnehagen. Og hvis resten av folket lar være å klemme og henge med masse mennesker så blir det ikke så mange. 

Anonymkode: 84281...be2

• Liker 2
  • Opprett ny...