Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

nyutdannet sykepleier her. 

Jeg jobber på sykehus og mistrives enormt. Har gode kollegaer, men syntes det er kjedelig og gruer meg til hver eneste dag (av ulike årsaker). Jeg har sett litt på andre jobbmuligheter, men det er ingenting som virkelig fanger interessen min. Jeg valgte sykepleieryrket pga. muligheten til å få en stabil økonomi, men jeg trodde ikke at jeg skulle mislike hverdagen som sykepleier så mye som jeg gjør nå. Det jeg misliker mest med jobben min nå er å ha gruppeansvar. Jeg opplever at kollegaene mine (som ikke har ansvar den dagen) fraskriver seg all ansvar den vakten, og opplever ofte at en del sykepleieoppgaver blir lempet på meg - om det er å skrive masse PLO, ringe kommunen, snakke med pårørende osv. Det er også slitsomt å jobbe med assistenter/hjelpepleiere siden de ikke får lov til å gjøre mange sykepleieprosedyrer - og det gjør at jeg har både administrative oppgaver, legevisitt og prosedyrer som jeg må gjøre. Noen vakter kommer jeg hjem og er helt utslitt mentalt og fysisk. Jeg vet at det er sikkert mange som opplever det sånn og "slik er det bare" men jeg må bare få ut frustrasjonen min...😣

Jeg har jobbet på sykehjem før og dette er greit hvis man vil ha lite ansvar og en arbeidsdag preget av få akuttsituasjoner. Jeg har faktisk tenkt å gå tilbake til å jobbe på sykehjem fordi jeg føler meg ganske fortvilet. Jeg har også vurder hj. spl. Hvordan er det å jobbe i hjemmesykepleien? Jeg har sett noen annonser, men ser at det også innebærer ansvarsvakter. Kan noen beskrive hvordan en ansvarsvakt ser ut?

Takk for tips!

Anonymkode: dc3de...bc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er travelt å ha gruppeansvar, da er det mange oppgaver som skal gjøre og det krever stor evne til multitasking. Alle steder ejg har jobbet så er det faktisk den som er gruppeleder som skriver, PLO, har kontakt med kommune og pårørende, går legevisitt 8da er det jo du som kjenner planene) o.l., så vil ikke si de andre dumper oppgaver på deg. Hvis du ikke trives så er det vel best å skaffe seg en annen jobb. Hvis somatikken blir for travel kan du jo forsøke psykiatren?

Anonymkode: 6f223...426

• Liker 1
Skrevet

Hjemmesykepleie er vel så slitsomt. Ville søkt med inn i psykiatri, avlastningsbolig for barn/unge el lign. 

Anonymkode: 469e4...c1f

• Liker 2
Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver om sykehjem. Jeg jobber som spl. på sykehjem og har derfor ansvarsvakter, ansvarsvaktene går ut på at det er jeg som har hovedansvaret for alt som skjer på avdelingene mine. Om det er fall, uhell, medisinfeil, døende og lignende så er det jeg som har ansvaret, i tillegg til vanlig pleie. Det er få akuttsituasjoner, men det er mye ansvar "til daglig", hvertfall hvor jeg jobber og vi har nærmeste legen minst 30 min unna. Ansvarsvakt i hjemmespl. (her hvertfall) er ganske likt, medisindosering, kontakt med pårørende, kommune, lege, sykehus og lignende. Mye papirarbeid. Og så noe akutt innimellom. 

Jeg synes ikke du skal være så redd for ansvarsvakter. Personlig synes jeg de er de beste vaktene, med "normale" vakter innimellom, fordi jeg kan prioritere bort ting til andre mens jeg selv får svart, ringt og gjennomgått ting jeg har utsatt. Til gjengjeld får jeg de andre pleiernes "papiroppgaver", og det er helt greit for jeg sitter uansett med pcen da. 

Anonymkode: f5a90...f29

Skrevet

Hva med legevakt? 

Anonymkode: 3434d...c8a

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Jeg jobber på sykehus og mistrives enormt. Har gode kollegaer, men syntes det er kjedelig og gruer meg til hver eneste dag (av ulike årsaker). Jeg har sett litt på andre jobbmuligheter, men det er ingenting som virkelig fanger interessen min. Jeg valgte sykepleieryrket pga. muligheten til å få en stabil økonomi, men jeg trodde ikke at jeg skulle mislike hverdagen som sykepleier så mye som jeg gjør nå. Det jeg misliker mest med jobben min nå er å ha gruppeansvar. Jeg opplever at kollegaene mine (som ikke har ansvar den dagen) fraskriver seg all ansvar den vakten, og opplever ofte at en del sykepleieoppgaver blir lempet på meg - om det er å skrive masse PLO, ringe kommunen, snakke med pårørende osv. Det er også slitsomt å jobbe med assistenter/hjelpepleiere siden de ikke får lov til å gjøre mange sykepleieprosedyrer - og det gjør at jeg har både administrative oppgaver, legevisitt og prosedyrer som jeg må gjøre. Noen vakter kommer jeg hjem og er helt utslitt mentalt og fysisk. Jeg vet at det er sikkert mange som opplever det sånn og "slik er det bare" men jeg må bare få ut frustrasjonen min...😣

Jeg har jobbet på sykehjem før og dette er greit hvis man vil ha lite ansvar og en arbeidsdag preget av få akuttsituasjoner. Jeg har faktisk tenkt å gå tilbake til å jobbe på sykehjem fordi jeg føler meg ganske fortvilet. Jeg har også vurder hj. spl. Hvordan er det å jobbe i hjemmesykepleien? Jeg har sett noen annonser, men ser at det også innebærer ansvarsvakter. Kan noen beskrive hvordan en ansvarsvakt ser ut?

Takk for tips!

Du er nok mest usikker fordi du er nyutdannet. Det er jo helt normalt å føle seg ubekvem og stresset under slike omstendigheter.

Alle arbeidsplasser har noen unnasluntrere. På sykehjem jobber ledelsen kun dagvakter og når katten er borte danser musene på bordet. Det er forståelig at du føler det sånn. Når du blir mer rutinert vil du føle at du har mer kontroll og du kan disponere tiden din mer effektivt. 
Enhver jobb er ekstra mentalt og fysisk slitsom når en er ny. Du vil klare det, bare pust med magen og ta en dag av gangen. 

Anonymkode: 6e5fd...097

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hei, 

Takk for tips!

Når du har gruppeansvar, kan du da fokusere KUN på det de ute ikke kan gjøre? Dette med legevisitt og kontakt med PLO og pårørende er nok ditt ansvarsområde, men la de/den andre ta alt annet. Hos oss kunne både helsefagsarbeidere og studenter utføre mer sykepleiefaglige oppgaver, samt alt av stell og slikt. Om du ikke føler du rekker hjelpe til ‘’ute’’ så gjør du ikke det før du er komfortabel med det. Det var først da jeg klarte slippe å føle at jeg hadde ansvaret for at det som skjedde både inne og ute i avdelingen var på stell at ble det lettere for meg, samt at det ansvarliggjorde den/de jeg jobbet med. I starten følte jeg at jeg både gjorde mitt arbeid ‘’inne’’ og sørget for/hjalp til ‘’ute’’, men etterhvert ble det litt mer sånn at ‘’ok, de jeg jobber med har ikke rukket å registrere hva pasienten har drukket’’ og informert senvakten fremfor å gå overtid for å gjøre det selv.

Usikker på hva du mener med at du kjeder deg samtidig som det er så mye å gjøre? Synes selv både sykehjem og hjemmesykepleie er kjedelig sammenlignet. Nattevakter på sykehus kan mulig være roligere? Evnt har du mulighet til å ta videreutdanning kan det anbefales.

som en annen sier her er det mulig du trenger mer erfaring først for å bli trygg og litt mindre ‘’flink pike’’. Tok meg noen år før jeg klarte slappe nok av til å kunne komme på jobb på tida og ikke 20 minutter før for å sjekke hva som ventet meg....

Endret av anonymLala
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Jeg jobber på sykehus og mistrives enormt. Har gode kollegaer, men syntes det er kjedelig og gruer meg til hver eneste dag (av ulike årsaker). Jeg har sett litt på andre jobbmuligheter, men det er ingenting som virkelig fanger interessen min. Jeg valgte sykepleieryrket pga. muligheten til å få en stabil økonomi, men jeg trodde ikke at jeg skulle mislike hverdagen som sykepleier så mye som jeg gjør nå. Det jeg misliker mest med jobben min nå er å ha gruppeansvar. Jeg opplever at kollegaene mine (som ikke har ansvar den dagen) fraskriver seg all ansvar den vakten, og opplever ofte at en del sykepleieoppgaver blir lempet på meg - om det er å skrive masse PLO, ringe kommunen, snakke med pårørende osv.Dette er helt normalt. Med gruppeansvar så må en ofte har mer ansvar for administrative oppgaver, legevisitt, dosering, kontakt med pårørende osv. Jeg likte selv best å ha gruppeansvar da jeg ofte synes det var fysisk krevende å jobbe ute i avdelingen (mye stell) og mange alarmer (kjipt fordi vi fikk mye pes fordi vi var trege, men umulig å rekke alle alarmer i tide med lav bemanning og sykefravær). Hør med leder om du kan ha litt mindre gruppeansvar. Det er også slitsomt å jobbe med assistenter/hjelpepleiere siden de ikke får lov til å gjøre mange sykepleieprosedyrer - og det gjør at jeg har både administrative oppgaver, legevisitt og prosedyrer som jeg må gjøre. Slik er det jo de fleste steder. Men om du opplever at det burde vært flere sykepleier mtp oppgavene så kan du jo forsøke å ta det opp med leder. Ofte er avdelingene delt i grupper og det er ofte flere sykepleiere på noen enn andre. Kanskje de kan fordeles mer jevnt eller noen kan avlaste litt. Noen vakter kommer jeg hjem og er helt utslitt mentalt og fysisk. Jeg vet at det er sikkert mange som opplever det sånn og "slik er det bare" men jeg må bare få ut frustrasjonen min...😣Jeg sluttet pga dette. Hatet 3-delt turnus og at det var fult kjør hele dagen. At det er mye som skal gjøres er en ting, men det er ikke gøy når det går utover pasientene.

Jeg har jobbet på sykehjem før og dette er greit hvis man vil ha lite ansvar og en arbeidsdag preget av få akuttsituasjoner. Jeg har faktisk tenkt å gå tilbake til å jobbe på sykehjem fordi jeg føler meg ganske fortvilet. Jeg har også vurder hj. spl. Hvordan er det å jobbe i hjemmesykepleien? Jeg har sett noen annonser, men ser at det også innebærer ansvarsvakter. Kan noen beskrive hvordan en ansvarsvakt ser ut?Lite ansvar? Da tar du rimelig feil. Som sykepleier på sykehjem så har man faktisk større ansvar. Det er færre sykepleiere å støtte seg på og kun lege på dagtid/et par dager uken. Sykepleierne har derfor det største ansvaret. Her er det jo sykepleierne som må vurdere pasientene for så å melde til lege ved behov. Man må stole på seg selv. Men på sykehjem vil du nok få en del likt ansvar som gruppeansvar på sykehus. En del administrativt arbeid, kontakt med pårørende osv. Jeg har også jobbet i HSY. Det likte jeg godt. Likte det å ha en pasient i fokus av gangen. Men du bør like å jobbe alene. Men vi kunne ringe hverandre om vi var usikker og vi gikk to til de som trengte det. Er også deilig å få den lille pausen i bilen mellom hver pasient. Også utrolig varierende oppgaver. Vi var mye ute i "felt", men innimellom hadde vi ansvar for dosering, svare på e-meldinger og diverse andre administrative oppgaver. Men opplevde at de som likte dette godt fikk gjøre dette oftere og motsatt. 

Takk for tips!

Anonymkode: 46ad0...9bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...