AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #1 Skrevet 12. august 2020 Det virker ekstremt kjedelig og repetetivt å bare sitte å kode dagen lang. Gjennomsnittslønna er ca 670 000 og øverste kvartil 780 000. Man må bruke masse av fritiden sin på å holde seg oppdatert fordi faget er i konstant rivende utvikling. Så man har ikke engang en jobb man legger fra seg på jobb, men må bruke timevis hjemme. Så det er ikke egentlig et skille mellom jobb og fritid. Og det vil alltid være faglig konkurranse mellom folk og bedrifter innad fordi noen bruker mer tid og er mer interessert så man må virkelig stå på for å holde nivået med de beste, fremfor at man "bare" lærer når man er på jobb som i de fleste andre jobber Til sammenligning, jeg har gått indøk-emil hvor vi hadde to programmeringsfag, som jeg hatet. Men etter to år i jobb innen finans har jeg bikket en million, og jeg jobber ca 45-50 timer i uken og legger fra meg jobben på jobb. Så hvorfor orker noen dette rotteracet med IT? Anonymkode: bdf58...516 1
Støvsugerør Skrevet 12. august 2020 #2 Skrevet 12. august 2020 Fordi det er mer penger å tjene der hvis man er god. 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #3 Skrevet 12. august 2020 Pappa jobber som det, og han har ikke med seg jobben hjem. Han jobber fra 8-16 hver dag. Anonymkode: 15a78...175 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #4 Skrevet 12. august 2020 De fleste gjør det tidlig i karrieren for å bygge opp en CV. Det er en tøff jobb, ingen tvil om det. Veldig vanskelig, teknisk tungt, stort press, stadig bytte av arbeidssted, de du jobber med er kunder heller enn kolleger, ofte blir man mislikt. Og man får lite respekt i samfunnet, det er ikke som å være sykepleier hvor alle synes du er snill og gjør en bra jobb. Anonymkode: 1e348...fc8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #5 Skrevet 12. august 2020 Koding vil bli automatisert innen kort tid. Det man trenger 20 kodere til i dag vil bli gjort av én om 5 år. Konkurransen om å bli den ene som beholder jobben vil bli beinhard. Resten må finne nye arbeidsfelt å jobbe innenfor. Dessverre lar folk seg forføre av stadig medieoppslag om behovet for koding, uten å tenke på at det er en av de letteste jobbene innen it å automatisere bort. Anonymkode: 2a4e3...8c2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #6 Skrevet 12. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Koding vil bli automatisert innen kort tid. Det man trenger 20 kodere til i dag vil bli gjort av én om 5 år. Konkurransen om å bli den ene som beholder jobben vil bli beinhard. Resten må finne nye arbeidsfelt å jobbe innenfor. Dessverre lar folk seg forføre av stadig medieoppslag om behovet for koding, uten å tenke på at det er en av de letteste jobbene innen it å automatisere bort. Anonymkode: 2a4e3...8c2 Hva vil du heller anbefale da? Anonymkode: 4b37f...b16
Kalevala Skrevet 12. august 2020 #7 Skrevet 12. august 2020 De fleste som jobber med koding over lengre tid, gjør det fordi de elsker det. Jeg kjenner mange. 4
axillea Skrevet 12. august 2020 #8 Skrevet 12. august 2020 De som velger å bli IT-konsulent (feks meg) gjør jo dette for at de interesserer seg for faget og syns dette er spennende og gøy å både lære og jobbe med. Det går jo ikke an å si at det bare er kjedelig å repetetivt, når du har null interesse for dette. Ja, det er faglig konkurranse i dette yrket, man må holde seg oppdatert. Men kommer det noe nytt man er nødt til å lære seg, får man kurs via jobben. Og etter som jeg liker dette, er det ikke så ille å bruke litt tid etter jobb på å lese meg opp på nye ting. Dette kan veldig lett være en 8-16 jobb, jeg har mange kollegaer som er beinharde på det. Jeg har null interesse for for eksempel regnskapsføring, og har da selvsagt valgt å ikke jobbe med dette. Men man kan jo ha full forståelse for at det er andre mennesker som syns det er kjempegøy. Vi har alle ulike interesser, og det er en veldig god ting. Enn så lenge trenger vi programmerere, og da er det jo veldig fint at det er noen som ønsker å jobbe med det. 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #9 Skrevet 12. august 2020 1 minutt siden, Kalevala said: De fleste som jobber med koding over lengre tid, gjør det fordi de elsker det. Jeg kjenner mange. Man kan jobbe med koding uten å være konsulent da. 13 minutter siden, AnonymBruker said: Koding vil bli automatisert innen kort tid Koding må jo bli den siste jobben som blir automatisert bort. I det den siste koderen slår av PCen for siste gang kan menneskeheten gå V med pensjon 😀 Det er jo koding som automatiserer andre jobber Anonymkode: 1e348...fc8 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #10 Skrevet 12. august 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det virker ekstremt kjedelig og repetetivt å bare sitte å kode dagen lang. Gjennomsnittslønna er ca 670 000 og øverste kvartil 780 000. Man må bruke masse av fritiden sin på å holde seg oppdatert fordi faget er i konstant rivende utvikling. Så man har ikke engang en jobb man legger fra seg på jobb, men må bruke timevis hjemme. Så det er ikke egentlig et skille mellom jobb og fritid. Og det vil alltid være faglig konkurranse mellom folk og bedrifter innad fordi noen bruker mer tid og er mer interessert så man må virkelig stå på for å holde nivået med de beste, fremfor at man "bare" lærer når man er på jobb som i de fleste andre jobber Til sammenligning, jeg har gått indøk-emil hvor vi hadde to programmeringsfag, som jeg hatet. Men etter to år i jobb innen finans har jeg bikket en million, og jeg jobber ca 45-50 timer i uken og legger fra meg jobben på jobb. Så hvorfor orker noen dette rotteracet med IT? Anonymkode: bdf58...516 For noen av oss er økonomi og finans bare det mest uinteressante man kunne finne på å bedrive dagene med. Kanskje det er fordi de har helt andre interesser enn deg? Jobber ikke med koding i dag, men under utdannelsen kunne jeg kode 14 timer i døgnet, mesteparten kun fordi det var gøy! (Og vet du hva, studenter får altså ikke betalt noe som helst.) Og det å jobbe 45-50 timer i uka er ikke målet for alle. Mange jobber 8-16 eller tilsvarende. Også mange IT-konsulenter. Og de tjener kanskje ikke en million i året, men det er ikke alle som har det som mål heller. De fleste er fornøyde med en jobb de trives med, til en lønn de kan ha et greit liv for. Anonymkode: 5b4f5...c04 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #11 Skrevet 12. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man kan jobbe med koding uten å være konsulent da. Koding må jo bli den siste jobben som blir automatisert bort. I det den siste koderen slår av PCen for siste gang kan menneskeheten gå V med pensjon 😀 Det er jo koding som automatiserer andre jobber Anonymkode: 1e348...fc8 Tja, før windows kom måtte alle lære seg kommandoer. Med windows holder det at de som lager windows kan det. En brøkdel av alle som måtte kunne det tidligere. Med kunstig intelligens er mye som tyder på at koding går samme vei. Anonymkode: cd733...8b2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #12 Skrevet 12. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det virker ekstremt kjedelig og repetetivt å bare sitte å kode dagen lang. Gjennomsnittslønna er ca 670 000 og øverste kvartil 780 000. Man må bruke masse av fritiden sin på å holde seg oppdatert fordi faget er i konstant rivende utvikling. Så man har ikke engang en jobb man legger fra seg på jobb, men må bruke timevis hjemme. Så det er ikke egentlig et skille mellom jobb og fritid. Og det vil alltid være faglig konkurranse mellom folk og bedrifter innad fordi noen bruker mer tid og er mer interessert så man må virkelig stå på for å holde nivået med de beste, fremfor at man "bare" lærer når man er på jobb som i de fleste andre jobber Til sammenligning, jeg har gått indøk-emil hvor vi hadde to programmeringsfag, som jeg hatet. Men etter to år i jobb innen finans har jeg bikket en million, og jeg jobber ca 45-50 timer i uken og legger fra meg jobben på jobb. Så hvorfor orker noen dette rotteracet med IT? Anonymkode: bdf58...516 Jeg tror du troller, fordi en som har klart å ordnet millionlønn etter bare 2 år burde ha nok vett til å skjønne hvor priviligert man er, og også hvor langt over snittet man ligger. Med mindre du driver med salg, eller noe andre provisjons-greier, så skjønner jeg ikke helt hvordan de har målt verdien din til å være så høy. Dessuten så kjenner jeg mange utviklere som ligger mellom 600k-1.6mil etter bare noen få år i arbeid. Det handler om hvor ambisiøs du er, og IT gir deg muligheten til å tjene mye penger veldig fort, med relativt lite og enkelt arbeid. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tja, før windows kom måtte alle lære seg kommandoer. Med windows holder det at de som lager windows kan det. En brøkdel av alle som måtte kunne det tidligere. Med kunstig intelligens er mye som tyder på at koding går samme vei. Anonymkode: cd733...8b2 Vi er ikke i nærheten av det engang. Hvilken jobb har du som du mener er så mye tryggere? Anonymkode: 1a516...332 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #13 Skrevet 12. august 2020 Datanerder elsker det de gjør. Kan ikke skjønne annet enn at dette er drømmejobben deres. Anonymkode: 69425...873 1
FunnyBoy123 Skrevet 12. august 2020 #14 Skrevet 12. august 2020 (endret) Dumt innlegg.. Alt handler om lidenskap. Mange spør meg "Er det ikke kjedelig å sitte i cockpiten dagen lang?", da svarer jeg alltid nei, fordi flyging er livet mitt og lidenskapen. Dessuten kan IT-konsulenter tjene utrolig godt! En kompis av meg fikk søren meg betalt 800 000 ,- brutto etter 3 år i IT-bransjen. Utrolig interessant er det også, en bransje som stadig er i utvikling. Uten disse IT-personene hadde vi ikke hatt velfungerende nettsider. Du har alt å takke IT-folkene! Tok IT-faget på VGS.. Var ikke mitt sterkeste fag for å si det sånn..😅 Det handler om å elske jobben sin. Endret 12. august 2020 av FunnyBoy123 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #15 Skrevet 12. august 2020 Jobber innen it selv, her var det fælt så mange fantasi lønninger! 🤭 Jeg tjener TO millioner kroner!!! Not! Anonymkode: cb19a...136 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #16 Skrevet 12. august 2020 Hadde vært utrolig kjedelig om alle hadde samme interesser, gitt. Anonymkode: adb7f...214 1
baldrian Skrevet 12. august 2020 #17 Skrevet 12. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det virker ekstremt kjedelig og repetetivt å bare sitte å kode dagen lang. Hvorfor tror du at IT-konsulenter gjør det? For de aller fleste IT-folk er koding en begrenset del av jobben, hvis de i det hele tatt gjør det.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #18 Skrevet 12. august 2020 1 minutt siden, baldrian skrev: Hvorfor tror du at IT-konsulenter gjør det? Fordi han har gått indøk-emil og har ikke peiling Eller fordi han troller og bare skriver tull Anonymkode: 54333...1ce 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #19 Skrevet 12. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Koding vil bli automatisert innen kort tid. Det man trenger 20 kodere til i dag vil bli gjort av én om 5 år. Konkurransen om å bli den ene som beholder jobben vil bli beinhard. Resten må finne nye arbeidsfelt å jobbe innenfor. Dessverre lar folk seg forføre av stadig medieoppslag om behovet for koding, uten å tenke på at det er en av de letteste jobbene innen it å automatisere bort. Anonymkode: 2a4e3...8c2 Automatisk kodegenerering finnes, men det er ofte ikke så bra kode, man kan ikke bruke det til alt, og man må uansett ofte tilpasse det til domenet man utvikler for. Kanskje med unntak av svært enkle applikasjoner som kan lages av ikke-profesjonelle innen andre yrker. Kunstig intelligens er heller ikke så modent som folk skal ha det til, det burde man få med seg når ikke engang Google med sine store ressurser greier å lage en taleassistent som er spesielt optimal ennå. AI med tilhørende ML/DL er et tungt fagfelt med mye matematikk, koding, samt som også er avhengig av meget store datasett (for læringsgrunnlaget) for at det skal bli effektivt nok i den ekte verden. Dyktige programmerere som samtidig har god nok domenekunnskap innen et eller flere felt er blant de siste som trenger å frykte for jobbene sine. At flere fagfelt/utdanninger skal inneholde litt koding betyr for øvrig ikke at målet er at alle skal bli programmeringseksperter, men at flere vil bli i stand til å gjøre noen enkle ting selv. Kanskje lage noen enklere scripts/applikasjoner for å støtte egen arbeidsflyt eller bli i stand til å lage noen makroer i Excel med kodespråk (Ja, det er faktisk overraskende mye brukt ennå til tross for sine sikkerhetsutfordringer), men man blir ikke profesjonell programmerer av det. Anonymkode: 5c90c...20e
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #20 Skrevet 12. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: De fleste gjør det tidlig i karrieren for å bygge opp en CV. Det er en tøff jobb, ingen tvil om det. Veldig vanskelig, teknisk tungt, stort press, stadig bytte av arbeidssted, de du jobber med er kunder heller enn kolleger, ofte blir man mislikt. Og man får lite respekt i samfunnet, det er ikke som å være sykepleier hvor alle synes du er snill og gjør en bra jobb. Anonymkode: 1e348...fc8 En del jobber svært mye ja, men færre enn før. Og det finnes måter å jobbe seg rundt det på. Man må kanskje gjennom en liten periode med mye jobb for å opparbeide erfaring, men er man dyktig så kan man etter det være selvstendig konsulent. Jeg kjenner en del av dem, og man er da i stand til å styre oppdragsmengden i mye større grad. De som vil jobbe mye gjør da det, mens de som ønsker en mer vanlig arbeidshverdag gjør det. Men du har nok delvis rett i at man gjør det relativt tidlig i karrieren. Mitt inntrykk er at bortsett fra de som er svært spesialiserte innen en fagretning, så er det ikke så veldig mange rene programmerere som jobber med det noe særlig lenger enn 40-50 års alderen. Men det er faktisk helt greit for mange, for da har man gjerne tjent en god del, de jeg kjenner har f. eks. nedbetalt bolig og alt de trenger allerede før de når middagshøyden i livet og kan fint ta det roligere i arbeidslivet uten at man taper så mye på det rent materielt. Anonymkode: 5c90c...20e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå