Gå til innhold

Beste hundemat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert at tråden om beste kattemat så lurer jeg på;

Hva synes DU er den beste hundematen, og hvorfor? 🙂

Anonymkode: c0043...0bc

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg har aldri smakt hundemat så det vet jeg ikke 😉

Skrevet

Hunden min fungerer bra på "kjøtt", varierer mellom Provit, Vom og Raw. Må i tillegg bruke slankefor da den har litt lett for å bli rund. Etter litt prøving og feiling fant jeg ut at den fungerte best med Hill's slankefor og bruker den som også skal være bra for leddene.

Hunden brukes mest som turvenn, men også noe trekk (kickbike/ski).

Tror ikke det er et for som er optimalt for alle, men man må tilpasse etter bruk og alder blandt annet. Og så må jo hunden like det 😊

• Liker 1
Skrevet

Den med okse, hva heter den igjen pedigri pal? Smaker nesten som lapskaus 😊

Skrevet

Hunden min har til nå spist royal canin. Pga lokal dyreforretning ikke har rc, men Eukanuba vurderer jeg å skifte til dette. Er Eukanuba samme kvalitet som rc, eller er det andre tørrfor som er bedre?

Skrevet (endret)
1 time siden, Moonlight40 skrev:

Hunden min har til nå spist royal canin. Pga lokal dyreforretning ikke har rc, men Eukanuba vurderer jeg å skifte til dette. Er Eukanuba samme kvalitet som rc, eller er det andre tørrfor som er bedre?

Har brukt høyenergiforet til Eukanuba,var helt greit det. 

Mange ulike meninger om hva som er det beste hundeforet. Det beste svaret får du ved å se på bikkja; opptak/mengde avføring, pels og potekvalitet. Min erfaring er at det er sammenheng mellom pris og kvalitet, som med så mye annet. Forer vekselvis med Hills og Appetitt, ispedd rå storfevom i aktive perioder. 

Endret av Julie
  • Liker 1
Skrevet

Kommer helt an på hva som fungerer for de forskjellige hundene. For min hund som har sensitiv mage fungerer kun Hills, har prøvd mye før det.

Skrevet

Royal Canin for den rasen jeg har. Fungerer bra, hunden virker fornøyd og produserer ikke enorme mengder med avføring, noe jeg tror er et godt tegn.

Av og til gir jeg litt laktosefri yoghurt i tillegg, bare fordi jeg kan.

Anonymkode: 7f4fc...fed

• Liker 1
Skrevet

Fôrer på VOM, storfornøyd med det. Ellers gir jeg litt Eukanuba innimellom dersom jeg har glemt å tine nok råfôr. 

• Liker 3
Skrevet

Her bruket vi vom digestive og hills for sensitiv mage. Blir ca 50% tørt og 50% rått. Hunden min elsker det! Men hun elsker også first price våtfor, så smak og kvalitet henger ikke alltid sammen😂

Anonymkode: d23b7...ea4

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt VOM de siste 12 årene og er storfornøyd,

Anonymkode: d9d77...eda

Skrevet

Vom og Norwegian Polar. Vom er aller best for hunden, men det stinker og er skikkelig nasty å håndtere, og min hund vil ikke spise det. Norwegian Polar ser ut og lukter mer som leverpostei, fortsatt ekkelt men absolutt ikke i like stor grad. 

Hunder som får tørrfor røyter mer, og bæsjer mer og oftere.

Gjest heimebane
Skrevet
32 minutter siden, velociraptor skrev:

Hunder som får tørrfor røyter mer, og bæsjer mer og oftere.

Men er det dårligere for dem?

Skrevet
1 minutt siden, heimebane skrev:

Men er det dårligere for dem?

Jeg mener det ja. Det er jo derfor de røyter mer og at de tar opp mindre av det (= mer av det kommer ut igjen).

Men at noe er dårligere for dem betyr ikke at det er farlig eller at de ikke kan leve lange liv på tørrfor. De aller aller fleste mennesker spiser langt i fra optimalt, de heller.

Skrevet
2 timer siden, velociraptor skrev:

Jeg mener det ja. Det er jo derfor de røyter mer og at de tar opp mindre av det (= mer av det kommer ut igjen).

Men at noe er dårligere for dem betyr ikke at det er farlig eller at de ikke kan leve lange liv på tørrfor. De aller aller fleste mennesker spiser langt i fra optimalt, de heller.

Helt enig, mindre røyting, mindre avføring, sunne og sterke tenner. 

Jeg har nettopp tatt over søsteren til min hund, og det er stor forskjell på pelskvaliteten til de to hundene. Etter noen måneder på vom så er jeg spent på å se om de får mer lik pels.

Gjest heimebane
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig, mindre røyting, mindre avføring, sunne og sterke tenner. 

Jeg har nettopp tatt over søsteren til min hund, og det er stor forskjell på pelskvaliteten til de to hundene. Etter noen måneder på vom så er jeg spent på å se om de får mer lik pels.

Men spiser de bare vom, eller blander du?

Må jo bli ekstremt kostbart med bare vom, og jeg har begrenset med fryserplass så kan ikke kjøpe i store kvanta heller.

Skrevet
9 timer siden, heimebane skrev:

Men spiser de bare vom, eller blander du?

Må jo bli ekstremt kostbart med bare vom, og jeg har begrenset med fryserplass så kan ikke kjøpe i store kvanta heller.

Mine spiser bare vom ja, men jeg har eukanuba alltid tilgjengelig dersom jeg glemmer å ta opp nok vom. Jeg kjøper 200 kg om gangen, da får jeg det for 15 kr kiloen. Mye billigere enn om jeg skulle fôret på tørrfor! I tillegg har jeg kjøpt egen fryser til hundene, så jeg får plass oppi der til alle de store 6-kgs pølsene.

Gjest LaptopPute
Skrevet

Bruker Acana. Fornøyd med det. Lite og fast avføring, fin pels og myke poter.

Skrevet

Har også begynt med Acana. Hunden har fått mindre avføring enn tidligere.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...