Nicathv Skrevet 12. august 2020 #2 Skrevet 12. august 2020 Jammen jei vil ikke vil ikke vil ikke! Hvorfor skal jeg ta den enormen byrden det er å ha på meg et ekstra tøystykke bare fordi det kan redde andres liv og helse og forhindre ytterligere økonomiske skader på samfunnet? Maktovergrep! 😭 1
Den Sagnomsuste Skrevet 12. august 2020 #3 Skrevet 12. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 7e584...a22 Det er bare Norge og Sverige som har vansker med dette bildet. Alle andre land har jo mer eller mindre tatt i bruk dette virkemiddelet mot smitte i det offentlige rom. Oppgjennom historien har man dessuten brukt maske ved flere anledninger slik som i forbindelse med Spanskesyken, Manhattan plague og SARS/ MERS og Ebola. Kanskje det er noe med de lange vintrene her i nord som gjør oss dummere enn alle andre? 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #5 Skrevet 12. august 2020 4 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev: Det er bare Norge og Sverige som har vansker med dette bildet. Alle andre land har jo mer eller mindre tatt i bruk dette virkemiddelet mot smitte i det offentlige rom. Oppgjennom historien har man dessuten brukt maske ved flere anledninger slik som i forbindelse med Spanskesyken, Manhattan plague og SARS/ MERS og Ebola. Kanskje det er noe med de lange vintrene her i nord som gjør oss dummere enn alle andre? Tydeligvis et eller annet som gjør oss nordboere litt dummere ja.. Mulig en grunn kan være den naturlige sosiale distanseringen vi oppe i nord er født med? Vi overholder jo nesten alle smittevernregler helt automatisk. Sitter med avstand på buss og tog, gir hverandre lite klemmer og har minimal kroppskontakt. Vi går lite ut på kafeer/puber, men holder oss hjemme mellom fire vegger, sammen med vår lille kjernefamilie. Vi bor også spredt. Klart behovet for munnbind er større i millionbyer der man bor/oppholder seg ekstrem tett, som Hong Kong og New York. Men jeg er rimelig sikker på at det vil komme en anbefaling fra myndighetene snart. Et påbud derimot, er jeg usikker på om kommer. Anonymkode: 31a03...dbb 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #6 Skrevet 12. august 2020 10 minutter siden, LadyLemon skrev: Liker også denne: Utrolig teit sammenligning ! Anonymkode: c2c06...d3b 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #7 Skrevet 12. august 2020 Om du liker å stå 20 cm fra folk, og har en omgangskrets som nyser rett ut i lufta, så kan jeg se at det har noe for seg. Anonymkode: 68164...2a9 1
Jeffe Skrevet 12. august 2020 #8 Skrevet 12. august 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utrolig teit sammenligning ! Anonymkode: c2c06...d3b Enig. Hadde vært bedre om eksempelet hadde vært at en dret på en annen. Buksen vil beskytte bra da og poenget er det samme. Tiss på buksa vil føre til at man blir gjennomvåt og det tar lang tid at det tørker. Tror jeg heller ville valgt uten bukse i det tilfellet
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #9 Skrevet 12. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om du liker å stå 20 cm fra folk, og har en omgangskrets som nyser rett ut i lufta, så kan jeg se at det har noe for seg. Anonymkode: 68164...2a9 Spyttdråper fra snakking kan nå lengre enn 20 cm, dråper fra nys mye lengre. «But according to research by scientists at the Massachusetts Institute of Technology, it’s not just the person next to us we should worry about: coughing spreads droplets as far as six metres, and sneezing as much as eight metres. These droplets stay suspended in the air for up to 10 minutes.» https://www.sciencefocus.com/the-human-body/how-far-do-coughs-and-sneezes-travel/ https://www.nytimes.com/2020/05/14/health/coronavirus-infections.html Anonymkode: 5d27b...ec4 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #10 Skrevet 12. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spyttdråper fra snakking kan nå lengre enn 20 cm, dråper fra nys mye lengre. Anonymkode: 5d27b...ec4 Ingenting tyder på at det smitter så lett. Selv leger som har snakket med korona-positive pasienter eller kollegaer kan fortsette jobben (uten karantene/test) om de var i samme rom under 20 minutter. Og det er ingen smittespredning etter slike interaksjoner. Anonymkode: 68164...2a9
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #11 Skrevet 12. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingenting tyder på at det smitter så lett. Selv leger som har snakket med korona-positive pasienter eller kollegaer kan fortsette jobben (uten karantene/test) om de var i samme rom under 20 minutter. Og det er ingen smittespredning etter slike interaksjoner. Anonymkode: 68164...2a9 Fint om du kan komme med en kilde. Anonymkode: 5d27b...ec4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #12 Skrevet 12. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fint om du kan komme med en kilde. Anonymkode: 5d27b...ec4 Jobben min. Om du googler tilfeldige artikler finner du det du vil finne. Anonymkode: 68164...2a9
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #13 Skrevet 12. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jobben min. Om du googler tilfeldige artikler finner du det du vil finne. Anonymkode: 68164...2a9 Tilfeldige artikler er det ikke, MIT er vel en meget anerkjent utdanningsinstitusjon, og begge artiklene er basert på resultater fra seriøs forskning. Hvorfor anbefaler også leger i andre land munnbind, da? Dessuten sitter man minst like nært andre på bussen som på et fly, og med dårligere ventilasjon. Mange reiser kollektivt i mer enn 30 min på vei til/fra arbeid. Anonymkode: 5d27b...ec4 2
Iceman Skrevet 13. august 2020 #14 Skrevet 13. august 2020 13 timer siden, LadyLemon skrev: Liker også denne: Derfor bruker jeg "regnbukse" når alle løper rundt naken. 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #15 Skrevet 13. august 2020 15 minutter siden, Iceman skrev: Derfor bruker jeg "regnbukse" når alle løper rundt naken. Så du ønsker å spre smitte, gjennom å bruke en maske med ventil? Veldig usympatisk. Anonymkode: 5d27b...ec4 3
Iceman Skrevet 13. august 2020 #16 Skrevet 13. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du ønsker å spre smitte, gjennom å bruke en maske med ventil? Veldig usympatisk. Anonymkode: 5d27b...ec4 Har ikke møtt en eneste person som bruker maske eller munnbind. Begynner folk å bruke det tar jeg kirurgisk munnbind over åndedrettsvernet, akkurat nå er det meningsløst. Regner med du er en av de som løper rundt "naken" så da holder det ikke med "dongeribukse" om jeg kommer for nært noen som deg. 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #17 Skrevet 13. august 2020 1 time siden, Iceman skrev: Har ikke møtt en eneste person som bruker maske eller munnbind. Begynner folk å bruke det tar jeg kirurgisk munnbind over åndedrettsvernet, akkurat nå er det meningsløst. Regner med du er en av de som løper rundt "naken" så da holder det ikke med "dongeribukse" om jeg kommer for nært noen som deg. Du har rett i at jeg ikke har munnbind på i bilen på vei til og fra jobb, eller på tur med hunden. På arbeid bruker jeg munnbind hele dagen. Anonymkode: 5d27b...ec4 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #18 Skrevet 13. august 2020 1 time siden, Iceman skrev: Har ikke møtt en eneste person som bruker maske eller munnbind. Begynner folk å bruke det tar jeg kirurgisk munnbind over åndedrettsvernet, akkurat nå er det meningsløst. Regner med du er en av de som løper rundt "naken" så da holder det ikke med "dongeribukse" om jeg kommer for nært noen som deg. BTW, ser at du stadig anbefaler disse maskene her på forumet. Det har ikke falt deg inn å komme med tilleggsinformasjonen om at disse maskene bør bæres med kirurgisk munnbind utenpå dersom man ikke skal smitte andre? Anonymkode: 5d27b...ec4 1
Iceman Skrevet 13. august 2020 #19 Skrevet 13. august 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: BTW, ser at du stadig anbefaler disse maskene her på forumet. Det har ikke falt deg inn å komme med tilleggsinformasjonen om at disse maskene bør bæres med kirurgisk munnbind utenpå dersom man ikke skal smitte andre? Anonymkode: 5d27b...ec4 Kjøpte kun kvalitetsmasker når jeg handlet i januar, tenkte ikke på munnbind i tillegg på det tidspunktet. Det har i hovedsak for de som har brukt maske hittil vært mest interessant å beskytte seg selv, særlig med tanke på at nesten ingen andre bruker maske. Da må man bruke noe som faktisk beskytter uten å være avhengig av at alle andre bruker maske, munnbind er ikke godt nok der, det krever åndedrettsvern og øyebeskyttelse. Som du ser jeg nevnte blir jeg å bruke munnbind over åndedrettsvern så snart andre bruker maske, har en bestilling på vei. 1
Iceman Skrevet 13. august 2020 #20 Skrevet 13. august 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har rett i at jeg ikke har munnbind på i bilen på vei til og fra jobb, eller på tur med hunden. På arbeid bruker jeg munnbind hele dagen. Anonymkode: 5d27b...ec4 Jeg bruker sjeldent maske for min del, da jeg heller unngår folk, men man må jo ha et lager i tilfelle, brukte det mye i februar da jeg fortsatt handlet i fysisk butikk og da så jeg ingen andre med det. Bruker du munnbind i butikken da og ser du andre som går med det nå? 1
Anbefalte innlegg