Gå til innhold

Er jeg rasist hvis jeg irriterte meg over dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok.. jeg jobber i butikk og er alltid hyggelig med kundene mine, også denne dama selvfølgelig. Hun snakket gebrokkent norsk så var ikke sikkert hun skjønte alt. 

Men jeg er alltid redd for at kunder merker at jeg er irritert inni meg selv om jeg sier fine ting (for å jekke ned irritasjonen) og er blid i stemmen. 

Greia er at de fleste norske, også barn spriter seg. De minste gjør ikke det men disse holder da gjerne hånden til mor og man kan ikke forvente at et lite barn skal sprite seg. Men hun kom inn med en gjeng unger, utenlandske har ofte mer barn... disse gikk rundt i butikken og var høylytte og tok på alt!! Tuklet og tuklet med alt de så på... de spritet seg ikke..

Hadde du blitt irritert? Har norske folk faktisk mer peiling på hygiene enn utenlandske? Vi har ikke det når vi ser på trangen til å feste... men når man går rundt i butikk liksom... 

Anonymkode: 10745...ca5

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange innvandrere fra ikke-vestlige land har null peiling på hygiene. Mange er oppvokst i kulturer som ligger svært langt tilbake. 

Anonymkode: a4e4e...6ab

• Liker 25
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mange innvandrere fra ikke-vestlige land har null peiling på hygiene. Mange er oppvokst i kulturer som ligger svært langt tilbake. 

Ja jeg så det....... 

• Liker 2
Skrevet

En av tusen kulturforskjeller.

Anonymkode: 54eb5...0a6

• Liker 3
Gjest heimebane
Skrevet

Om du blir irritert fordi vedkommende er utenlandsk er det rasistisk.

Om du generaliserer alle utlendinger på bakgrunn av denne personens handlinger er du rasistisk.

Om du blir irritert fordi dette enkeltindividet ikke fulgte smittevernprosedyrene, så er du ikke rasistisk.

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Nei, det er helt normalt å irritere seg over dette, handler ikke om rasisme, hadde også irritert meg om det var hvite som drev på sånn. Det regner jeg med du også hadde ?

Skrevet

Nei, du er irritert fordi de ikke spriter seg, ikke fordi de er utenlandske.

70 % av de som er blitt smittet i Århus i Danmark er utenlandske - og ikke-vestlige er også langt overrepresentert i Norge (somalierne er eller var hardt rammet). 

Så nei, du er ikke rasistisk. Og så kan man jo lure på hvorfor ikke-vestlige er så mye dårligere til å ta del i dugnaden med å hindre smitte.

Anonymkode: e430c...0c5

• Liker 12
Skrevet

Om du er irritert at de ikke følger 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var veldig dumt og ignorant sagt av deg. Hvorfor mener du at folk fra ikke-vesentlig land har null peiling om hygiene? 

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så kan man jo lure på hvorfor ikke-vestlige er så mye dårligere til å ta del i dugnaden med å hindre smitte.

Japan, Sør-Korea og Vietnam er jo skikkelig dårlig på hygiene.

Anonymkode: 63167...eb6

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Nei, det er helt normalt å irritere seg over dette, handler ikke om rasisme, hadde også irritert meg om det var hvite som drev på sånn. Det regner jeg med du også hadde ?

Ja jeg hadde sett på det som uoppdragent. Men norske ser jeg er mye flinkere, også barn

• Liker 3
Skrevet

At du reagerer på oppførselen er ikke rasistisk nei. Feil oppførsel er feil uansett. Men skjønner at du blir irritert og føler deg litt hjelpeløs i slike situasjoner med korona og språkproblemer. 

Anonymkode: 54eb5...0a6

• Liker 2
Skrevet

Hvordan var det rasistisk? Det var mangel på smitteverntiltak du reagerte på, ikke hudfargen.

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, moon_child skrev:

Om du er irritert at de ikke følger 

Det var veldig dumt og ignorant sagt av deg. Hvorfor mener du at folk fra ikke-vesentlig land har null peiling om hygiene? 

Hvorfor tror du dette sprer seg så raskt i andre land?? Jeg er rett og slett overrasket over at så mange enda ikke forstår hygiene! 

I mange land skal de kysse og klemme på hverandre også. Det er slik de hilser. Jeg synes det bare er ekkelt og unødvendig

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke tvil om at innvandrere er hardere rammet av COVID-19 og det er det mange grunner til, det kan være språkproblemer og da spesielt blant kvinner som er hjemme med barn og som ikke deltar i samfunnet. De følger kanskje ikke med på norske nyheter og bor tett i overbefolkede leiligheter.

"Alna har en høyere andel av familier med svake norskferdigheter, helseutfordringer, lav sysselsetting og familier som er berørt av fattigdomproblematikk, sammenlignet med gjennomsnittet i Oslo."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P9kQjJ/slaar-alarm-om-oslo-bydel-flere-maa-ha-sosialhjelp

Sverige har et enda større problemer blant innvandrere, der har de en overdødelighet på 220%.

"Personer födda i Somalia, Syrien och Irak, som sannolikt är svagt etablerade i Sverige, hade en tydligt ökad överdödlighet jämfört med personer födda i Sverige, EU, Norden eller Nordamerika under våren 2020."

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/originalstudie/2020/06/stora-skillnader-i-overdodlighet-varen-2020-utifran-fodelseland/

Problemet i begge land er integreringen, eller heller mangel på integrering.

Det settes ikke krav til språkopplæring og deltagelse i samfunnet, introduksjonkursene går for det meste ut på å lære innvandrere hva de har krav på istedet for å lære de om samfunnet og hva som er rett og galt. Disse ender ofte opp i egne samfunn der de omgås mennesker fra samme land eller religion, de går ofte på nyheter fra hjemlandet og de blir aldri en del av det norske samfunnet. 

Anonymkode: 4c813...6b4

• Liker 4
Skrevet
38 minutter siden, heimebane skrev:

Om du generaliserer alle utlendinger på bakgrunn av denne personens handlinger er du rasistisk.

Om du blir irritert fordi dette enkeltindividet ikke fulgte smittevernprosedyrene, så er du ikke rasistisk.

Nei. Ikke ett sted har hun nevnt noe om at denne dama og barna hennes er mindre verdt enn henne, eller andre mennesker for den saks skyld.
Ut fra HI er det ingen mulighet for å påstå at vedkommende er rasist. 

Anonymkode: ddb87...f90

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, heimebane skrev:

Mye er erfaringsbasert. Dersom dette er et gjentakende mønster, så skaper det selvfølgelig fordommer uten at TS skal betegnes som rasist av den grunn. Det er et hav av nyanser på skalaen hvor rasisme utgjør ytterpunktet. 

Anonymkode: d9c9c...64b

• Liker 4
Skrevet

Det er helt klart rasisme ja. Det meste er det nå. Jo fortere du innser og godtar at du er en rasist, jo bedre. 

Anonymkode: edb02...6f5

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye er erfaringsbasert. Dersom dette er et gjentakende mønster, så skaper det selvfølgelig fordommer uten at TS skal betegnes som rasist av den grunn. Det er et hav av nyanser på skalaen hvor rasisme utgjør ytterpunktet. 

Jepp. Da jeg jobbet i butikk var det en familie som kom omtrent hver dag. Brukte lang tid i butikken og kjøpte aldri noe til full pris. I og for seg greit nok det, handler mest på salg selv, men denne familien gikk rundt for å finne (og lage) feil og mangler på produkter for å få kjøpe de til lavere pris. Skulle aldri ha pose, men når de skulle pakke varene, nei da skal de ha pose likevel. Begynte til slutt å kreve betaling for posene, men det de gjorde da var å gå til en annen kasse eller komme tilbake når jeg hadde pause. Eksemplene omhandler bare denne ene familien, men det er et gjentagende mønster for veldig mange ikke-vestlige innvandrere.

• Liker 3
Gjest heimebane
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Ikke ett sted har hun nevnt noe om at denne dama og barna hennes er mindre verdt enn henne, eller andre mennesker for den saks skyld.
Ut fra HI er det ingen mulighet for å påstå at vedkommende er rasist. 

Nei hva da? Jeg presenterte tre alternativer, som ei heller er utfyllende.

HI overlater veldig mye informasjon til spekulasjon. Derfor valgte jeg å svare med tre sannsynlige, men ikke utfyllende, svar.

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordommer, og dermed generalisering, basert på rase (urgh, jeg hater det ordet) er selve definisjonen av rasisme.

Skrevet
Akkurat nå, heimebane skrev:

Nei hva da? Jeg presenterte tre alternativer, som ei heller er utfyllende.

HI overlater veldig mye informasjon til spekulasjon. Derfor valgte jeg å svare med tre sannsynlige, men ikke utfyllende, svar.

Fordommer, og dermed generalisering, basert på rase (urgh, jeg hater det ordet) er selve definisjonen av rasisme.

Nei til at vedkommende er rasist med bakgrunn i de grunnene du oppgav.
Ei heller er vedkommende rasist på grunn av generaliseringer. 

Rasisme er å mene at noen andre er mindre verdt på grunn av deres etniske opphav. Eller rase om du vil, er ikke noe fan av det ordet selv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...