Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min har blitt så innmari glad i grovbrød med leverpostei. Til nå har han fått en til lunsj hver dag, men i det siste vil han ha brødskive til frokost og middag og. Så måltidene pr døgn består nå av:

Frokost:

1 brødskive med leverpostei

100 ml MME

Lunsj:

Brødskive med leverpostei

vann til drikke

Middag:

Middag eller brødskive med leverpostei (kommer litt an på humøret)

Vann til drikke

Kvelds:

Fullkornsgrøt lagd av 125 ml vann

100 ml MME

Andre som har barn på denne alderen som vil dele erfaringer med måltider?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Datteren min var også veldig glad i brødskive allerede på den alderen. Tror det kom av at vi spiste frokost sammen hver dag og da ville hun helst spise det samme som jeg etterhvert. (Jeg spiser ikke grøt). Filadelfiaost (ikke light) slo veldig an med en gang, sammen med leverpostei som ditt barn spiser. Den er jo også til å smøre på. Nå spiser hun alle slags ost (gul, brun, smøreost med krydder, smøreost med urter), prim, kaviar (av og til) og skinke i små biter. Men det sistnevnte er nok for tidlig for din datter. Min er nå halvannet snart og det er først i det siste jeg har begynt å gi henne litt skinke. På filadelfiaosten tar jeg også små biter kiwi eller agurk (skjærer av det grønne). Fiskepudding er også veldig fint å spise på for sånne små tror jeg.

Tror med fordel du kan gi datteren din most banan og biter av moden og myk pære (la den ligge et par dager på kjøkkenbenken etter du har kjøpt den).

Endret av Varja
Skrevet

Gutten min ville ikke ha noe særlig brød før han var 15 mnd ca. Det er helt greit å gi gutten din brød nå, men det er også lurt å holde på et grøtmåltid i døgnet ennå pga jernet.

Prøv å innføre mer frukt og grønt (hvis du ikke har gjort det allerede), slik at han får i seg andre vitaminer og mineraler.

Skrevet

Min lille datter er også glad i brødskive.

Hun er nå 1 år og spiser 4 brødskiver om dag.

Som Pimbila skriver kan det være lurt å holde på ett grøtmåltid i døgnet enda,og begynne å innføre frukt og grønt.

Skrevet

Tusen takk for svar. Vi har fortsatt ett grøtmåltid hver dag (kvelden) og han elsker frukt. Får banan, pære og eple til vanlig, og nå på sommeren er fersken/nektarin slager så lenge han får holde den selv. Han får jo i seg en del jern i leverposteien, men for andre vitaminer har vi minst en, helst to, frukter hver dag.

Gjest Gjest_la Flaca_*
Skrevet

Jenta vår er også 10 mndr. og måltidene er som følger;

frokost: 150- 200 ml. MME, 1/2 glass grønnsakspuré og 1 grovbrødskive med pålegg. (leverpostei, ost, makrell i tomat, skinke, smøreost ol.)

lunsj: 150 - 200 ml. MME, frutti eller frukt i biter og 1 grovbrødskive.

Middag: 1/2 middagsglass og/eller det samme som vi spiser

Kvelds: forskjellige typer grøt (av ca.125 ml. vann) sviskesaft og tran

Ellers vann til alle måltidene, og utenom måltider så ofte hun vil. Noen ganger blir det også litt ekstra melk før hun sovner på dagtid.

Totalt blir det bare et par brødskiver per dag, men hadde hun fått bestemme hadde det nok blitt brød til morgen middag og kvelds ja! :) Ikke det at jeg tror det gjør noe heller, for det viktigste er at ungen får mat i kroppen å vokse på, og grovbrød med feks. leverpostei er da sunt og bra det!? Men nå har det seg sånn at frøkna her sluker alt vi tilbyr henne, så da prøver vi å variere så mye som mulig. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...