Gå til innhold

Trefjølen min bøyde seg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig fått en trefjøl av mamma. Den har bøyd seg! Er det mulig! Kan jeg få den fin igjen eller er «løpet» kjørt? 

Anonymkode: c15c7...c60

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig fått en trefjøl av mamma. Den har bøyd seg! Er det mulig! Kan jeg få den fin igjen eller er «løpet» kjørt? 

Har du hatt den i solen? Eller oppvaskemaskin?

Anonymkode: 4f3e5...a08

Skrevet

Trefjøl skal du bare vaske raskt i vasken og tørke med en gang.  Ikke i oppvaskmaskinen eller ligge i vann. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Palma skrev:

Trefjøl skal du bare vaske raskt i vasken og tørke med en gang.  Ikke i oppvaskmaskinen eller ligge i vann. 

Og gjerne smøre den inn med litt nøytral matolje en gang i blant. 

Men, spørs om det er mulig å få rettet den ut igjen 😕

• Liker 1
Skrevet

Aldri ta trefjæl i oppvaskmaskin! Den bøyer seg. Vær også forsiktig med noen typer plastikk,  kan også bøye seg. 

Skrevet

Hvis du fukter den og legger den i press kan den kaaansje bøyes tilbake. Si meg, har du ikke hatt sløyd?

Anonymkode: 8a7c5...b79

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du fukter den og legger den i press kan den kaaansje bøyes tilbake. Si meg, har du ikke hatt sløyd?

Anonymkode: 8a7c5...b79

Vi brukte aldri treverk i K&H, med mindre male på en plankebit teller. 

Hvis du ikke har behandlet den feil TS så kan du klage der den er kjøpt. Hadde en brødboks med trelokk som bare bøyde seg, klagde og fikk pengene igjen etter å ha byttet lokket to ganger først. 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt den i solen? Eller oppvaskemaskin?

Anonymkode: 4f3e5...a08

38 minutter siden, Palma skrev:

Har den vært våt?? 

Ja, ja og ja🤕

Skrevet

Man lærer så lenge man lever... :fnise: 

Anonymkode: f1677...495

Skrevet

Enig med at du kan prøve å fukte den opp og legge i press 😛

Anonymkode: 36873...197

Skrevet

Å dampe fjøla gjør den enda mer bøyelig enn bare vann. Du kan f.eks legge fjøla på en rist over en panne med kokende vann, og ei bakeplate oppå der igjen.

Når du har fått den rett må du sette den inn med olje. Bruk vanlig matolje, ikke oliven, og smør inn hele fjøla med et tykt lag. Vær ekstra nøye på endeveden, den trekker met fukt. La det trekke, og smør på mer når det blir tørt. Når den har stått med olje over natta uten å få tørre flekker kan du tørke av resten med tørkepapir. 

Når du har brukt fjøla bør du skylle av den med en gang og sette den på høykant til tørk. En gang i blant, dersom den trenger det, vasker du den med vann og såpe, men uten å la den ligge i vann.

Etter vask bør fjøla smøres med et tynt lag olje.

Det er litt ekstra styr, men fjøla vil holde seg bedre, og siden den blir vannavvisende i stedet for absorberende er det mer hygienisk. Du unngår også at lukt fra løk ol setter seg og smitter over på annen mat.

Andre redskaper av tre behandles på samme måte.

Anonymkode: 2f0b4...ab9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...