Gå til innhold

Tilvenning i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi holder på med tilvenning nå, og vår bhg kjører Tydeligvis nå et opplegg med at foreldre bare kan være 1 time, grunnet Corona. Vi hørte ikke noe om dette før nå når vi var i gang, og har bare tatt fri denne uken. Vi er på 3 dagen og ser ikke noen tegn til at sønnen vår virker trygg på avdelingen eller de ansatte, vi dro 10 min i går og i dag men det ble bare gråting. Vi etterlyste mer tid, men det lot seg visst ikke gjøre.. har forståelse for smittesituasjonen men jeg syns det er veldig spesielt å ha en tilvenning med så kort tid. Jeg spurte i dag om vi må beregne å ta fri neste uke, da kunne de ikke svare.. vi har begge samfunnskritiske jobber som krever planlegging så dette er litt fortvilende å ikke føle at han er trygg og å ikke vite hva vi skal gjøre med jobben. 

flere som har slikt opplegg? Hvordan går det? 

Anonymkode: 7d243...74f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vi måtte også bare gå selv om hun gråt. De presser veldig på at "jeg kan ta henne også stopper hun når dere går"..

Nå har hun gått der 1 uke, det går bedre for hver dag, men hun skriker ved levering. Jeg kjenner at det ikke føles riktig, men hva skal man gjøre. 

Anonymkode: 326c9...4b9

Skrevet

Jeg sa at det ikke fungerer for oss. Vi dro da hjem med barnet og ble oppringt, da lot det seg visst gjøre likevel.

Anonymkode: 234e4...844

Skrevet

Bor dere i ett område med økt smittetrykk? Hadde selv tilvenning i forrige uke, da fikk vi bli så lenge det var behov.

Skrevet
9 minutter siden, Mango skrev:

Bor dere i ett område med økt smittetrykk? Hadde selv tilvenning i forrige uke, da fikk vi bli så lenge det var behov.

Nei det er nesten ingen tilfeller i vårt område.. forstår at de tar forhåndsregler men samtidig er det små barn og man bør kanskje være litt fleksible ut fra behovene deres også.. 

Ts 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi holder på med tilvenning nå, og vår bhg kjører Tydeligvis nå et opplegg med at foreldre bare kan være 1 time, grunnet Corona. Vi hørte ikke noe om dette før nå når vi var i gang, og har bare tatt fri denne uken. Vi er på 3 dagen og ser ikke noen tegn til at sønnen vår virker trygg på avdelingen eller de ansatte, vi dro 10 min i går og i dag men det ble bare gråting. Vi etterlyste mer tid, men det lot seg visst ikke gjøre.. har forståelse for smittesituasjonen men jeg syns det er veldig spesielt å ha en tilvenning med så kort tid. Jeg spurte i dag om vi må beregne å ta fri neste uke, da kunne de ikke svare.. vi har begge samfunnskritiske jobber som krever planlegging så dette er litt fortvilende å ikke føle at han er trygg og å ikke vite hva vi skal gjøre med jobben. 

flere som har slikt opplegg? Hvordan går det? 

Det som er vanskelig med tilvenning blir nå at det er umulig å si om det ville vært bedre om du var der i 4 timer dagen. De fleste barn vil gråte når mamma går uansett om det har gått 3 timer eller 1 time de første dagene. Det ER skummelt å bli forlatt med folk du ikke kjenner. Samtidig er det effektivt for å få erfare at det er trøst og nærhet også hos andre. Så lenge barnehagen er en god barnehage med aksept for barnets følelser selvsagt. 

Har to barn og har prøvd begge deler. med første skulle jeg bruke sååååå god tid etc. Hun ble jo aldri trygg. Altså, hadde det vært opp til henne skulle vi gått i bhg sammen og hatt det gøy. Det ble ALDRI ok at jeg dro. Og hun søkte BARE til meg for trøst og selvsagt aldri til de ansatte så lenge jeg var der. Det tok en evighet for henne å finne tryggheten. Med lillesøster innså jeg tidlig dag 3 at hun aldri kom til å søke til de ansatte og finne ut at de er gode kjærlige mennesker opptatt av hennes ve og vel, så det var veldig lett å si hade og "jeg henter deg etterpå" og gå fra gråtende barn. En ansatt holdt henne i armene med smokken og kosen og trøstet - hun var helt trygg og det var ingen grunn til å ta fra henne erfaringen at det finnes flere mennesker som kan ta seg av henne... Og hun ble SÅ mye raskere trygg. Altså, kanskje en uke eller to så syns hun det var akseptabelt at jeg gikk. Og ikke lenge etter løp hun bare inn.

Så... jeg er enig i at 1t er kanskje drøyt lite, men ta med barnet hjem de par første dagene da... etter den timen. Og så gå fra barnet en kort stund og hent igjen raskt. Men det er ikke gitt at å hale det ut med masse tid egentlig er så mye bedre for barnets del...

Anonymkode: 26b27...170

Skrevet

Vi har foreldreaktiv tilvenning, og det er 5 dager. Dvs at foreldrene er sammen med barnet flere dager. 
Dag 1: forelder og barnet i bhg for to timer

Dag 2: forelder og barnet i bhg slik at barnet kan sove der. Forelder legger og skifter bleier, gir mat osv

Dag 3: samme som dag 2

Dag 4: forelder er med, men kan gå fra noen timer mens barnet sover
Dag 5: være litt alene

Anonymkode: ade85...e0c

Skrevet

Det er ikke greit, skjønner at det er korona, men barnas trygghet må jo veie tungt det og. Om dere er der en time eller 5 har ingenting å si for smitte liksom. 

Anonymkode: 3ad67...c76

Skrevet

Hm... Jobber som pedagog på småbarnsavdeling, og vi er midt i tilvenning. Det står ingen steder at tilvenning skal ikke bare mer enn 1 time! Det er ønskelug at bare 1 forelder er med av gangen, men de kan fordele dager mellom seg. Man blir ikke mer smittet på 3 timer enn på 1? 🤔 
Høres ut som et merkelig opplegg. Om dere har begrenset med tid og blir ikke møtt på det av personalet,  snakk med styrer!

Anonymkode: 0d4eb...197

Skrevet

Her er vi i bhg i tre dager uten å forlate barnet. Fra dag 4-14 forlater vi barnet men de har korte dager fra kl 9-14. 

Anonymkode: d433d...727

Skrevet

Her får vi være så lenge vi vil, men med beksjed om å holde avstand til andre voksne. Var to timer første dagen, en time andre dagen og 20 minutter i dag... Ped.leder har ikke presset i det hele tatt, og bare sagt "du går når du føler det er riktig, enten det er i dag eller i neste uke". Hun har jobbet der i 20 år så hun kan jo ikke være helt fjern selv om mange på KG mener det er fullstendig hysterisk å tillate den slags fleksibel tilvenning. 🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...