Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sier dere? Jeg er 37 i år og vurderer å søke til ingeniørstudier neste år og vil komme inn. Er det verdt det? Jeg har en utdanning som ikke er verdt noe nå og er vikar i diverse jobber som betaler helt greit 450000-500000 i året men får ikke fast jobb innen det da jeg ikke har riktig utdanning. 

ser nå at den type ingeniør som jeg kan tenke meg mest- bio og/eller kjemiingeniør - ikke betaler så godt. dessuten vil jeg være 41 år når jeg er ferdig. Hvordan er konkurransen og er det vanskelig å få jobb som nyutdannet, eldre ingeniør? 

Anonymkode: 6d7aa...2be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at det kommer an på hvor relevant din tidligere arbeidserfaring er. 
Men du bør kunne trekke noe relevans fra det du har gjort så langt, til den utdanningen du tar, slik at du stiller foran i køen i forhold til de helt nyutdannede.

Ellers tror jeg bio og kjemiingeniør - arbeidsplassene har en del frafall og trenger folk, så jeg tror sjansen for jobb er ganske bra. 
(Mange som søker seg bort etter en stund fordi lønna er så lav.) 

Anonymkode: 32ab5...e6c

• Liker 1
Skrevet

Takk! Jeg har ingen relevant arbeidserfaring så det blir helt nytt. Men har sett at det er mulig å få deltidsjobb på et par blodbanker som student, så kanskje det hadde vært en mulighet. Jeg skal ta opp fysikk 1 og matematikk r2 (har r1) Til våren og søke, så får jeg se hva jeg bestemmer meg for. 

Noen med andre innspill? 

Skrevet

Jeg syns du i allefall ikke skal la deg stoppe av alderen. 

Anonymkode: 2cb37...466

• Liker 3
Skrevet
På 12.8.2020 den 13.25, AnonymBruker skrev:

Hva sier dere? Jeg er 37 i år og vurderer å søke til ingeniørstudier neste år og vil komme inn. Er det verdt det? Jeg har en utdanning som ikke er verdt noe nå og er vikar i diverse jobber som betaler helt greit 450000-500000 i året men får ikke fast jobb innen det da jeg ikke har riktig utdanning. 

ser nå at den type ingeniør som jeg kan tenke meg mest- bio og/eller kjemiingeniør - ikke betaler så godt. dessuten vil jeg være 41 år når jeg er ferdig. Hvordan er konkurransen og er det vanskelig å få jobb som nyutdannet, eldre ingeniør? 

Godt voksne studenter på universitet og høyskole er den nye normalen, heldigvis. Vi har mange år igjen :)

Anonymkode: 6c448...fde

• Liker 2
Skrevet

Ikke gå bio-ingeniør.

Anonymkode: c4687...7c6

Skrevet

Så spennende å lese, jeg vurderer det samme. Men vil være 43 år når jeg er ferdig. Heller nok mest mot bioingeniør, siden jeg er redd for at kjemiingeniør vil bli for vanskelig. Og jeg tror det er lettere å få seg jobb som bioingeniør, enn kjemiingeniør, men mulig jeg tar feil.

Anonymkode: 0eb7e...c24

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Godt voksne studenter på universitet og høyskole er den nye normalen, heldigvis. Vi har mange år igjen :)

Anonymkode: 6c448...fde

Jo jeg vet, ikke så lenge siden jeg tok min bachelor, men vet også at det kan være vanskelig i spesifikke bransjer og er nysgjerrig på hvordan det er med ingeniører. 🙂

Skrevet

Ikke gå bio-ingeniør.

Anonymkode: c4687...7c6

Hvorfor ikke? Hva er bedre? 

Skrevet

Så spennende å lese, jeg vurderer det samme. Men vil være 43 år når jeg er ferdig. Heller nok mest mot bioingeniør, siden jeg er redd for at kjemiingeniør vil bli for vanskelig. Og jeg tror det er lettere å få seg jobb som bioingeniør, enn kjemiingeniør, men mulig jeg tar feil.

Ja bioingeniør frister mest her også, men det er litt skremmende å begynne på en ny utdanning hvis arbeidsmarknaden er dårlig. Men det hadde vært veldig morro. Kanskje vi blir studiekamerater! 😀😀

Skrevet

Du burde definitivt bli ingeniør, men bioingeniør er vel mest ingeniør i navnet? Ville valgt en annen linje hvis jeg først skulle blitt ingeniør tror jeg.

Anonymkode: 7f885...92a

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja bioingeniør frister mest her også, men det er litt skremmende å begynne på en ny utdanning hvis arbeidsmarknaden er dårlig. Men det hadde vært veldig morro. Kanskje vi blir studiekamerater! 😀😀

Ja det er det som er kjedelig med å skulle omskolere seg i voksen alder, nå er vi mer avhengige av sikker inntekt osv etter endt utdannelse, derfor mer grubling... Men så tenker jeg samtidig at vi alltids skal klare å finne en noe relevant jobb bare en står på litt.😉 det blir i Bergen jeg skal studere, om jeg tør. Hadde vært gøy med en jevnaldrende studiekamerat 🤗

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du burde definitivt bli ingeniør, men bioingeniør er vel mest ingeniør i navnet? Ville valgt en annen linje hvis jeg først skulle blitt ingeniør tror jeg.

Anonymkode: 7f885...92a

Absolutt. Men samtidig søkes det ofte etter bioingeniør/kjemiingeniør på enkelte stillinger. Føler at dersom jeg velger kjemiingeniør så vil jeg være aktuelle for en del flere stillinger enn bioingeniør, men samtidig vil det være lettere å få jobb som bioingeniør, tipper jeg. Men tror uansett det bør være mulig å finne en relevant jobb, med disse utdannelsene, om man ikke er for kravstor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...