AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #1 Skrevet 12. august 2020 Er så mye forskjellig folk spiser. Men hva spiser du ofte som gir mye sunn næring og som metter godt? Anonymkode: 3a74a...be8 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #2 Skrevet 12. august 2020 Avocado. Hjemmelaget knekkebrød som kun består av diverse frø/kjerner og havregryn, med ost, makrell i tomat, røkt laks eller røkt makrell. Rå grønnsaker. 😊 Anonymkode: 0b1e4...a59 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #3 Skrevet 12. august 2020 Tja, går ikke ned i vekt men har alltid vært slank. Spiser mye fisk (gjerne sei), grønnsaker (gjerne brokkoli, grønnkål, spinat, erter, gulrot, løk), grovt brød, gul ost og smør. Spiser ikke mye hvitt mel, sukker og ferdigprodukter. Anonymkode: daec2...362 3
SM30 Skrevet 12. august 2020 #4 Skrevet 12. august 2020 Spis alt men dropp: sukkerholdige varer (mat og drikke/juice også) prosessert mat saus/smør/fløte lyst brød for mye nøtter/kcal heavy frukt 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #5 Skrevet 12. august 2020 Mye grønnsaker for å fylle opp magen, både mellom måltider og til lunsj/middag. Går i mye salater, rå grønnsaker eller bakt i ovnen med bittelitt olje. Dansk rugbrød Cottage cheese med lett syltetøy på rugbrødet, knekkebrød eller riskaker Anonymkode: 083ad...44b
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #6 Skrevet 12. august 2020 Ren fisk, rent kjøtt, linser, vellagret fast ost (f.eks. vellagret jarlsberg eller parmesan), pasta, mye grønnsaker, hjemmelaget knekkebrød, mye nøtter (sikkert minst 50 g pr dag), egg, bær. Ingen ferdigmat overhodet. Lager all mat selv (eller bestiller "hjemmelaget" mat på kafe/restaurant). Og nei, nøtter er ikke særlig fetende: https://www.sciencealert.com/will-eating-nuts-make-you-gain-weight Anonymkode: 4dbdb...94f 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #8 Skrevet 13. august 2020 Jeg går ikke ned lenger. Men spiser slik jeg lærte meg å gjøre det da jeg tok grep for en del år siden, og endelig "knekte koden" Frøknekkebrød, hummus, frø, bær, avocado, egg, linser, spinat, grønnkål, brokkoli, alt av salatgrønnsaker, mye fisk, kylling. Jeg spiser som utgangspunkt ikke ting som brød, wraps, pasta, poteter. Jeg er på ingen måte lavkarbo, men forstod raskt at denne typen mat for min del kun var kalorier og sukker, uten god nok metthetsfølelse. Å spise grønnsaker i stedet gjør at jeg er stabilt mett. Alle måltider lages fra grunnen. Alle måltider har rikelig med grønnsaker. Jeg drikker aldri kalorier utover vin til god mat. Det finnes ingenting jeg ikke spiser - jeg tror den type forbud og dietter er oppskriften på å gå på en smell før eller senere. Anonymkode: fdfe4...21b 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #9 Skrevet 13. august 2020 I tilfeldig rekkefølge: Nøtter og nøttesmør (passer på mengden, da), fisk og skalldyr, mye grønnsaker, frukt og bær. Yoghurt naturell, havregryn, egg, quinoa. Foretrekker knekkebrød i stedet for brød, men det handler om preferanser og ikke slanking. Er veldig glad i godteri, spesielt is, pluss vin. Men jeg har det best med meg selv om jeg ikke spiser sånt så ofte. Annen mat jeg sparer til spesielle anledninger er pasta, pizza, hamburger, chips, nudler, etc. Er ikke fan av kunstig søtning. Føler egentlig bare at jeg bare blir mer fysen av sukkererstatninger, pluss at magen går bananas. Spiser ikke proteinbarer, sukkerfri pudding osv. Vil heller bruke kaloriene mine på næringsrik mat (eller en vanlig sjokolade, for den saks skyld). Anonymkode: 3efb9...426 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #10 Skrevet 14. august 2020 På 12.8.2020 den 13.03, AnonymBruker skrev: Er så mye forskjellig folk spiser. Men hva spiser du ofte som gir mye sunn næring og som metter godt? Anonymkode: 3a74a...be8 Mye brukt pålegg: Avocado, egg, peanøttsmør, røkt makrell, røkt ørret, sursild, banan, tomat, kylling. Middag: Ofte fiskefilèt (torsk, sei, laks, ørret), ren kylling uten skinn, litt storfekjøtt, ofte vegetariske retter (eller at grønnsaker er hovedingrediens). Ovnsbaker mat i stedet for å steke i panne der det er mulig. Spiser grovt brød, pasta, ris, hummus, bulgur eller potet ved siden av. Alle måltider inneholder en del grønnsaker. Spiser også 1-2 frukt pr.dag. (minus 15 kg på 6 mnd 😊) Anonymkode: 2d29c...156
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #11 Skrevet 18. august 2020 Grovbrød, yoghurt, frukt/ grønnsaker/ bær, belgvekster, kylling, ris. Mye supper. Anonymkode: ae85d...225
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #12 Skrevet 18. august 2020 På 12.8.2020 den 13.03, AnonymBruker skrev: Dere som går ned i vekt: Kan du nevne noen få næringsrike, sunne matvarer du spiser ofte? hva spiser du ofte som gir mye sunn næring og som metter godt? Anonymkode: 3a74a...be8 Du tenker helt feil. Alle voksne trenger å tenke over hva de spiser, ikke bare de som skal ned i vekt, og de som skal ned i vekt, trenger ikke å spise andre ting enn de som ikke skal ned i vekt, bare i andre mengder. Ingen matvarer er "sunne" (eller "usunne"), og ingenting er sunt om man spiser for mye av det (eller) for ofte. Variert og balansert er viktige stikkord. "Sunn næring" er det ikke noe som heter, for hva skulle da være "usunn næring"? Sunn mat metter godt - å gjøre oss mette er jo en av de helt sentrale oppgavene mat har. Men betydningen av "metthet" er overdrevet. Vi skal ikke sulte oss, men vi tåler godt å være litt sultne av og til, det er faktisk helt normalt å bli sulten før man spiser igjen, og det får maten til å smake bedre. Mye av det folk oppfatter som sult, er bare å ha lyst på noe godt. Når man da spiser noe man ikke har lyst på, isteden, bare fordi man tror det er sunt, er det noe rart det blir krøll? Anonymkode: af344...224
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #13 Skrevet 18. august 2020 Spis vanlig mat du, laget fra bunnen av. Kjøtt/fisk/kylling med potet/ris og litt grønnsaker. Er mengden som teller vet du! 🙂 Et rent kjøttstykke(helst økologisk) er den beste næringen du kan få i deg, innmat er også veldig bra. Anonymkode: 351ad...64d 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #14 Skrevet 18. august 2020 Gikk ned da jeg endelig tok steget til å bli veganer for noen år siden og har holdt meg der Bedre for dyra, verden og meg. Prøver å ikke spise for mye pasta og hvetemel, men variere med quinoa, bulgur og salater til. Anonymkode: 6e42b...08b
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #15 Skrevet 18. august 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gikk ned da jeg endelig tok steget til å bli veganer for noen år siden og har holdt meg der Bedre for dyra, verden og meg. Prøver å ikke spise for mye pasta og hvetemel, men variere med quinoa, bulgur og salater til. Anonymkode: 6e42b...08b Er det ikke egg i pasta? Anonymkode: 6b52d...cf0
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #16 Skrevet 18. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke egg i pasta? Anonymkode: 6b52d...cf0 Mesteparten av tørr pasta er uten egg Anonymkode: b1b1b...221 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #17 Skrevet 18. august 2020 Ting som metter godt og lenge for meg er havregryn (havregrøt), egg og fiberrike knekkebrød. Alle disse tingene er sunne. Men uansett hva du spiser handler det om mengder også. Anonymkode: a0d3e...d94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå