Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er den vennen som alltid hjelper andre, alltid gir råd og trøst. Det er personligheten min , jeg bryr meg faktisk om andre mennesker og vil hjelpe dersom jeg kan. Jeg har opplevet mye motgang i livet og vet hvordan det er å stå alene uten noen støtte og slik vil jeg ikke at andre skal ha det.
MEN så er det sånn da, at når jeg en sjelden gang ber om hjelp fra mine venner , så får jeg det ikke ?!  Eller hvert fall sjelden og jeg må nesten mase meg til det, noe jeg finner ubehagelig.
For meg er det slik at jeg syns det skulle være en selvfølge at mine venner hjelper eller hører på meg og prøver å vise noe forståelse når jeg sliter med ting..
Føler at jeg må bytte ut venner... Eller er det meg som forventer for mye ?  Virkelig ?

Anonymkode: 6fdc8...8bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver ikke noe om hva det er du spør om hjelp til, hvordan eller når. Forventer du de skal slippe alt de har i hendene? Har vennene dine barn? Jobber? Studier? 

Jeg forventer overhodet ikke at vennene mine skal komme løpende og hjelpe med allskens. Folk er opptatte, og jeg liker ikke å bli mast på om å hjelpe med flytting og vasking og whatnot jeg heller. 

Anonymkode: 2edd0...612

Skrevet

Jeg er akkurat sånn selv, og har samme erfaring som deg. Det siste året har jeg vært syk, og har vært sengeliggende hjemme, hvor jeg bor alene, laaang unna noe som heter familie. Men ingen av mine venner har tid til å komme på besøk, hjelpe meg, eller en gang å snakke med meg.

Har funnet ut at jeg må slutte å være så empatisk og hjelpsom, pluss at jeg må skaffe meg nye venner. Det er bare ikke lett når man er innestengt hjemme.

Føler med deg, mennesker er noe dritt. Ikke alle naturligvis, men når man generaliserer så blir de fort det. 🙂 

Anonymkode: 5833f...178

• Liker 1
Skrevet

Er du sikker på at du velger venner som er istand til å gi? 

Anonymkode: 041ab...9e1

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver ikke noe om hva det er du spør om hjelp til, hvordan eller når. Forventer du de skal slippe alt de har i hendene? Har vennene dine barn? Jobber? Studier? 

Jeg forventer overhodet ikke at vennene mine skal komme løpende og hjelpe med allskens. Folk er opptatte, og jeg liker ikke å bli mast på om å hjelpe med flytting og vasking og whatnot jeg heller. 

Hva i all verden er det for en holdning du har ?  Jeg skriver at jeg er en som bryr meg om mennesker og da skjønner ikke du at jeg kjenner vennene mine så passe godt at jeg vet hvordan livene deres er ??
At jeg vet når dem legger barna eller jobber , eller hvortid de pleier å være opptatt med andre ting ? Jeg vet slike ting, det er vel vanlig i vennskap ?
Jeg skrev også at jeg sjelden ber om hjelp , jeg ordner for det aller meste opp med ting selv . Men jeg mener at når venner vet at jeg sliter med noe, så bør de kunne tilby seg å hjelpe meg , det skal ikke alltid være nødvendig å be , mellom venner.

Hva er det folk flest trenger hjelp til i livet da ? Det er vel råd og støtte i vanskelige situasjoner der man ikke helt vet hva man skal gjøre , eller at man er trist for noe og trenger å høre at det kommer til å ordne seg. Eller bare hjelp til å hente en kommode på ikea. 

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at du velger venner som er istand til å gi? 

Anonymkode: 041ab...9e1

Nei, det er det jeg begynner å lure på..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden er det for en holdning du har ?  Jeg skriver at jeg er en som bryr meg om mennesker og da skjønner ikke du at jeg kjenner vennene mine så passe godt at jeg vet hvordan livene deres er ??
At jeg vet når dem legger barna eller jobber , eller hvortid de pleier å være opptatt med andre ting ? Jeg vet slike ting, det er vel vanlig i vennskap ?
Jeg skrev også at jeg sjelden ber om hjelp , jeg ordner for det aller meste opp med ting selv . Men jeg mener at når venner vet at jeg sliter med noe, så bør de kunne tilby seg å hjelpe meg , det skal ikke alltid være nødvendig å be , mellom venner.

Hva er det folk flest trenger hjelp til i livet da ? Det er vel råd og støtte i vanskelige situasjoner der man ikke helt vet hva man skal gjøre , eller at man er trist for noe og trenger å høre at det kommer til å ordne seg. Eller bare hjelp til å hente en kommode på ikea. 

Kjære deg, jeg stilte spørsmål. Jeg SPURTE om vennene dine hadde barn og sånt. Jeg anklaget deg ikke for noe. Du er ikke så hyggelig som du tydeligvis tror, når du biter hodet av folk for å spørre om ting for å få et klarere bilde av situasjonen. 

Jeg har forøvrig andre vennskap enn deg. Jeg har ikke detaljert kunnskap om når vennene legger barna sine, ei heller nøyaktig når de har fotballtrening eller korpsøving, eller når de foretrekker å spise middag og hvor viktig det er for dem å ikke få disse tingene avbrutt. 

Jeg er ikke vant med at man skal drive og hjelpe hverandre så voldsomt heller. Sånn er ikke jeg vokst opp, og sånn er ingen av mine venner, ei heller mannens venner. Jeg kan fint tilby meg å hjelpe å flytte, men altså, det ramlet meg ikke inn å bli fornærmet for at ingen tilbød meg hjelp da jeg skulle flytte. Mine nærmeste venner hyret flyttebyrå fremfor å ta imot hjelp. 

Jeg ville ikke spurt om hjelp til å hente en kommode på ikea - da ville jeg bestilt den og fått den levert hjem. Jeg vet ikke NÅR vennene mine har trening og leggetider og ungegreier, men jeg vet at de har det, og at de er travle, og alt jeg kan unngå å spørre om hjelp til, unngår jeg. 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er akkurat sånn selv, og har samme erfaring som deg. Det siste året har jeg vært syk, og har vært sengeliggende hjemme, hvor jeg bor alene, laaang unna noe som heter familie. Men ingen av mine venner har tid til å komme på besøk, hjelpe meg, eller en gang å snakke med meg.

Har funnet ut at jeg må slutte å være så empatisk og hjelpsom, pluss at jeg må skaffe meg nye venner. Det er bare ikke lett når man er innestengt hjemme.

Føler med deg, mennesker er noe dritt. Ikke alle naturligvis, men når man generaliserer så blir de fort det. 🙂 

Anonymkode: 5833f...178

Du skulle hatt meg som venn ☺️  Helt enig med du skriver. Folk er blitt veldig overfladiske ser det ut til .

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg, jeg stilte spørsmål. Jeg SPURTE om vennene dine hadde barn og sånt. Jeg anklaget deg ikke for noe. Du er ikke så hyggelig som du tydeligvis tror, når du biter hodet av folk for å spørre om ting for å få et klarere bilde av situasjonen. 

Jeg har forøvrig andre vennskap enn deg. Jeg har ikke detaljert kunnskap om når vennene legger barna sine, ei heller nøyaktig når de har fotballtrening eller korpsøving, eller når de foretrekker å spise middag og hvor viktig det er for dem å ikke få disse tingene avbrutt. 

Jeg er ikke vant med at man skal drive og hjelpe hverandre så voldsomt heller. Sånn er ikke jeg vokst opp, og sånn er ingen av mine venner, ei heller mannens venner. Jeg kan fint tilby meg å hjelpe å flytte, men altså, det ramlet meg ikke inn å bli fornærmet for at ingen tilbød meg hjelp da jeg skulle flytte. Mine nærmeste venner hyret flyttebyrå fremfor å ta imot hjelp. 

Jeg ville ikke spurt om hjelp til å hente en kommode på ikea - da ville jeg bestilt den og fått den levert hjem. Jeg vet ikke NÅR vennene mine har trening og leggetider og ungegreier, men jeg vet at de har det, og at de er travle, og alt jeg kan unngå å spørre om hjelp til, unngår jeg. 

Hva betyr ordet    sjelden       for deg ?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr ordet    sjelden       for deg ?

For meg betyr det en gang eller to i året, maks. Og så er det forskjell på størrelsen på tjenstene man ber om. 

Skrevet

hvis noen hele tiden fremstiller seg som et offer, er klengete og krevende, trekker jeg meg unna. sier ikke at du ts er sånn☺️

og jeg er selv syk og vet hvordan det er å kjempe alene. jeg kan være sengeliggende av smerter, men likevel snakke med min deprimerte venn som trenger støtte. kanskje neste gang er det omvendt.

Anonymkode: df058...0e3

Skrevet

Jeg synes dette høres rart ut - du er en som gir mye hjelp, men får ingenting tilbake. Det er jo ikke sånn vennskap skal fungere, og kanskje har du vært litt uheldig med vennene dine, og kan ha godt av noen andre akkurat nå. Det kan jo hende at vennene dine er spesielt opptatt nå en periode og kan komme sterkere tilbake senere. Samtidig reagerer jeg på noen av tingene du skriver og sier deg enig i - som at du skal «bytte ut» vennene, og at mennesker er noe dritt og er overfladiske. Det er uvanlige påstander som signaliserer at du sliter litt med mellommenneskelige forhold - er du så god venn og så hjelpsom som du tror? Kan det være at du krever for mye? For er du en venn som hjelper er den naturlige reaksjonen som venn og hjelpe tilbake. 

Anonymkode: ae31a...308

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...