Gå til innhold

Forstoppet 2-åring og bruk av klyster

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en litt akutt situasjon med forstoppet 2-åring (barnet er snart 3 år). Det er 8 dager siden siste ordentlige avføring, men er kommer flere runder med litt og litt de siste dagene. Vi forsøker med fiberrik kost, vann, mosjon, de vanlige råd. Men må få løst opp i det som er stoppet opp. Vi ga klyster i går, men det kom ikke noe. Har forhørt meg på apotek ved kjøp av klyster i dag om man kan bruke klyster dagen derpå. De rådet oss til å høre med lege. Forsøker å ringe fastlege, men kommer ikke fram. Ringte også tidligere i uka og ble da henvist til apotek som hadde god oversikt over medikamenter. Man skal jo ikke bruke for mye av noe legemiddel, men dette er litt akutt.

Har noen andre erfaring med å bruke klyster (microlax) to dager på rad for å løse opp i forstoppelse? 

Anonymkode: c7331...74d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en litt akutt situasjon med forstoppet 2-åring (barnet er snart 3 år). Det er 8 dager siden siste ordentlige avføring, men er kommer flere runder med litt og litt de siste dagene. Vi forsøker med fiberrik kost, vann, mosjon, de vanlige råd. Men må få løst opp i det som er stoppet opp. Vi ga klyster i går, men det kom ikke noe. Har forhørt meg på apotek ved kjøp av klyster i dag om man kan bruke klyster dagen derpå. De rådet oss til å høre med lege. Forsøker å ringe fastlege, men kommer ikke fram. Ringte også tidligere i uka og ble da henvist til apotek som hadde god oversikt over medikamenter. Man skal jo ikke bruke for mye av noe legemiddel, men dette er litt akutt.

Har noen andre erfaring med å bruke klyster (microlax) to dager på rad for å løse opp i forstoppelse? 

Anonymkode: c7331...74d

Hadde det vært ungen min hadde jeg møtt opp på legekontoret og bedt om time. Jeg vet det er mye mas på telefonen deres om dagen så å møte opp gjør det lettere å få time. 

Anonymkode: 0a931...3a4

• Liker 2
Skrevet

Men hva skjer med at alle på død og liv skal putte ting oppi baken på barn? Kjøp laktulose, det smaker sukker, eller "frukt og fiber" tyggetabletter. 

For oss voksne, anbefaler jeg senna te. Drikk litt på kvelden og alt kommer ut dagen etter. 

Anonymkode: 717b4...f7f

• Liker 4
Skrevet

Skjønner heller ikke hvorfor du ikke forsøker med noe som tas via munnen først. Vil du gjøre det enkelt så bestil legetime via en app, Kry e.l., så får du snakke med lege på tlf med en gang for råd. 

Anonymkode: 0890d...01f

• Liker 1
Skrevet

Ville forsøkt lactulose i første omgang.

Anonymkode: ca03f...365

Skrevet

Gi ungen magnesium så kommer det antagelig.

Sitter forstoppelsen lenger inn må du nok til med kraftigere klyster enn microlax

Anonymkode: 2ab15...168

• Liker 1
Skrevet

Vi har samme problemet med vår toåring. Til oss så sa barnelegen at det kan ta inntill 3 mnd før man får bukt med forstoppelsen. Det som har hjulpet for oss er å gi movicol morgen og kveld og sviskemos til dessert eller mellommåltid. 

Anonymkode: 99f00...bbb

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva skjer med at alle på død og liv skal putte ting oppi baken på barn? Kjøp laktulose, det smaker sukker, eller "frukt og fiber" tyggetabletter. 

For oss voksne, anbefaler jeg senna te. Drikk litt på kvelden og alt kommer ut dagen etter. 

Det hjelper jo ikke en dritt når det sitter fast nede i tarmen. Det blir bare vondere. 

Anonymkode: 8dee7...96d

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper jo ikke en dritt når det sitter fast nede i tarmen. Det blir bare vondere. 

Da går man til legen. Men tenk da, hver gang barnet blir syk eller får forstoppelse, så vet barnet at ett eller annet skal opp i rumpa. Det er ikke greit. 

Skrevet

Dere må gå til legen. Barnet må få riktig behandling og dere trenger råd. Ikke gi microlax uten å ha snakket med lege. 

Min toåring ble innlagt på barneavdeling. Full runde med oljeklyster og vannklyster i tre dager. Movicol i 5-6 måneder etterpå. Ja..vi måtte så lenge. 

Barnet var plaget med treg mage. Ga sviske og vann og det løste seg alltid. Men ikke denne gangen. Barnet hadde sterke magesmerter og var hvit i ansiktet, oppkast. Hadde tørr avføring. Veldig uvant konsistens. Men hadde nok en propp lenger oppe. 

Masse lykke til. 
ps! Hvis barnet ikke har sterke magesmerter og det kommer litt, så hør med fastlege om movicol. Evt annet. Det er vanskelig å få tak i movicol. Voksen movicol kan brukes. Må bare halvere dosen. 

Skrevet

Dra til legen!! Hjelpe meg, dette med behandling hjemme kan få konsekvenser (spesielt med å føre gjenstander inn i endetarmsåpningen) og dere kan i verste fall gi ungen deres angst og redsel for å tømme seg, og kan begynne å verge seg. 

Vi har to barn som var født med umodne tarmer, begge slet med kronisk forstoppelse de første leveårene deres. Verst var det med yngste, for der gikk det tilslutt over til at hun verget seg og holdt igjen avføringen sin på grunn av frykten over smertene hun tidligere hadde opplevd ved forstoppelse. Hun fikk klyster 4 ganger, men det var tiltak som lege bestemte og det var IKKE noe som ble tatt lett på. Hun brukte movicol jr fast fram til hun rundet 3 år, og med begge mine barn var det lang og tett oppfølgning med helsestasjon og barneavdelingen på sykehuset. 

Få barnet ditt til lege.

Anonymkode: a3fa9...331

Skrevet

8 dager, stakkars barn. Vår 2 (snart 3) -åring hadde ikke avføring på 3 dager nå, og vi ga laktulose. Funket etter noen timer.

Ville absolutt gått til legen etter 8 dager ja.. evt ring legevakt om du ikke kommer gjennom hos legen.

Anonymkode: fb468...b70

• Liker 1
Skrevet

Hadde kontaktet legevakten om du ikke når gjennom til legen. 

Evnt ring helsestasjonen å høre om barnelegen er tilgjengelig. Siste løsning er å kontakte barneavdelingen på dagtid om de vil ta dere inn der. Har måttet gått den veien selv ved kriser. 

Håper dere får bukt på dette for forstoppelse er ikke noe godt. Hadde et søskenbarn som ble så alvorlig forstoppet at hun ble innlagt på sykehus en ukes tid. Da hadde hun gått nesten 14 dager med lite avføring, var en diger propp. 

Anonymkode: bc98a...fed

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ville forsøkt lactulose i første omgang.

Anonymkode: ca03f...365

Lactulose hjelper ikke en dritt (...) når forstoppelsen har vart så lenge. Det tar også noen dager før effekten kommer, og etter 8 dager bør man helst ikke vente noen dager til... 

TS, kan du ikke ringe legevakta og høre? Jeg tror vi har brukt microlax to dager etter hverandre, men du bør ikke høre på fremmede på nett. ;) Da microlax ikke fungerte her en gang ble vi anbefalt skikkelig klyster i stedetfor (på en som den gang var 2). Men det var i samråd med lege. Heldigvis slapp vi å bruke den. 

Har også mye bedre erfaring med Movicol enn lactulose. Men hvis det først er bom stopp over flere dager må gjerne klyster til ja. Huff, virkelig plagsomme greier. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke. Movicol løser opp fra toppen også, men det må en heftig dose til - SOM LEGEN kommer til å gi råd om. 

Ikke bruk Microlax, TS. Det kan resultere i langvarig avføringsvegring. Typ årevis. 

Anonymkode: afd66...87c

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette stemmer ikke. Movicol løser opp fra toppen også, men det må en heftig dose til - SOM LEGEN kommer til å gi råd om. 

Ikke bruk Microlax, TS. Det kan resultere i langvarig avføringsvegring. Typ årevis. 

Ved en så langvarig forstoppelse anbefaler legen klyster først og så eventuelt Movicol i etterkant for å unngå ny forstoppelse. 

Anonymkode: ac18a...baf

Skrevet

Du må ringe lege. 8 dager er altfor lenge. Jeg gir sviskejuice om ikke ungen har avføring daglig. Får barnet i seg nok væske ila en dag? Væske er like viktig som alt annet av tiltak. Gi noe han liker å drikke. Rikelig. 

Anonymkode: 269ec...f67

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ved en så langvarig forstoppelse anbefaler legen klyster først og så eventuelt Movicol i etterkant for å unngå ny forstoppelse. 

Anonymkode: ac18a...baf

Da er det tydeligvis ulik praksis, for det gjorde de ikke her. Av de grunnene jeg nevnte. 

Skrevet

Få legetime via Kry, er verdt de kronene!! 

Anonymkode: e04f6...e04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...