Gå til innhold

Drikke pen jente/gutt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er greia? Både min farmor og svigermor sier dette så ofte til datteren min. Nå må du sitte pen jente, nå må du drikke pen jente osv...flere med familiemedlemmer som sier dette? 😅Kjenner det irriterer meg mer og mer, har prøvd å spørre om de mener at hun ikke er pen hvis hun ikke f.eks drikker på en pen måte, men får aldri noe svar og de bare fortsetter med det

Anonymkode: 0fb38...d3d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

PenT*!

Anonymkode: 6776e...8d6

• Liker 5
Skrevet

Sitte pent = sitte i ro og rett opp og ned, ikke halvligge i stolen. Spise pent = ikke grise når du spiser. Er ikke dette ganske vanlige ting å si?

• Liker 8
Skrevet

Trodde av overskriften at dette handlet om "ølbriller" 😄 Så feil kan man ta.

• Liker 28
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det betyr at man skal sitte pent ved bordet, det kalles bordskikk. 

Gjest Trynefaktor
Skrevet

Sitte pent har jeg hørt, men aldri pen jente/pen gutt. 🙈

Skrevet

Drikke pen jente/gutt? Trodde først du snakket om ølbriller? 

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke pen de sier, men pent. Du er kanskje ikke oppvokst i Norge? Dette er nemlig en helt vanlig talemåte på at man skal sitte rolig, ikke søle/grise/tulle med maten/drikken osv. Men det er kanskje den mer voksne genrasjonen som bruker disse talemåtene aktivt fortsatt. Det har absolutt ikke noe med utseendet å gjøre, men oppførselen.

Anonymkode: 71376...9a1

• Liker 6
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Jeg sier "sitt fint" når ungen min sitter dårlig. Da vet han at han skal sette seg opp. 

Sier det ikke fordi han må se veloppdragen ut da, men fordi han ofte halvsitter/ligger med nakken i en dårlig posisjon som ikke er bra for nakke/rygg. 

Skrevet

Nei de sier ikke sitte pent, men sitte pen 😅😂er en grunn for at jeg ikke skjønner greia med det, meninga er at de f.eks skal drikke slik som pene jenter gjør 🤷🙈er ikke bare jeg som har reagert på det i familien og vi er etnisk norske, født og oppvokst i Norge alle sammen 👍🏻😅

-ts  

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, 911 skrev:

Trodde av overskriften at dette handlet om "ølbriller" 😄 Så feil kan man ta.

Det trodde jeg og! :hoho: 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei de sier ikke sitte pent, men sitte pen 😅😂er en grunn for at jeg ikke skjønner greia med det, meninga er at de f.eks skal drikke slik som pene jenter gjør 🤷🙈er ikke bare jeg som har reagert på det i familien og vi er etnisk norske, født og oppvokst i Norge alle sammen 👍🏻😅

-ts  

Og hvordan drikker så pene jenter? Og hvordan drikker mindre pene jenter? Søler og raper de? Spruter kullsyre ut av nesa når de drikker cola? Hva skjer om en pen jente raper? Tror farmoren og svigermoren din må røyke et eller annet om de virkelig sier drikke pen og sitte pen. Sitte pent og drikke pent heter det. 

• Liker 3
Skrevet

Det brukes ikke til mindre barn da? Mener ikke det er greit likevel, men at de sier det på den måten for å forenkle setningene til mindre barn f.eks? Babyspråk eller sånne setninger som det har jeg desverre ikke sansen for at brukes, selv til mindre barn, men det får være opp til hver enkelt 😅

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke pen de sier, men pent. Du er kanskje ikke oppvokst i Norge? Dette er nemlig en helt vanlig talemåte på at man skal sitte rolig, ikke søle/grise/tulle med maten/drikken osv. Men det er kanskje den mer voksne genrasjonen som bruker disse talemåtene aktivt fortsatt. Det har absolutt ikke noe med utseendet å gjøre, men oppførselen.

Anonymkode: 71376...9a1

Jo, folk sier «sitte pen jente». Ingen i min alder, men besteforeldregenerasjonen idag. 

Anonymkode: c611a...bd8

Skrevet

Har jeg aldri hørt. Kun 'sitte pent', 'oppføre seg pent', og det har selvsagt ikke noe med utseende å gjøre. 

• Liker 1
Skrevet

Kun hørt om å sitte pent, spise pent eller drikke pent. Aldri hørt noen si pen. 

Jeg bruker derimot «fint». 
«Nå må du sitte fint ved bordet» «Du må spise fint nå». Etc 

Anonymkode: 287cf...98e

• Liker 1
Skrevet

Aldri høyrt (utan å ta med "t" til slutt, slik at det blir pent

Dialekt? 

Anonymkode: 5ceb0...681

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri høyrt (utan å ta med "t" til slutt, slik at det blir pent

Dialekt? 

Anonymkode: 5ceb0...681

Sikkert dialekt, har hørt flere av den eldre generasjonen her jeg bor på bygda si det. «Sitte pen jente» osv. Altså sitte rolig, feks ved matbordet. 

Anonymkode: c611a...bd8

• Liker 1
Skrevet

Det er bedre å si at barnet skal sitte rolig, det skjønner de hva betyr.. men pent? 

Anonymkode: 949a5...a65

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags "dialekt" kan dette egentlig være snakk om da? :P    

Anonymkode: 8c670...ae9

Eiganes :P

Anonymkode: 9abad...80b

Skrevet

Aldri hørt.

Anonymkode: 51db2...20e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...