Gå til innhold

Alltid dårlig råd. Tror ikke vi klarer mer. Hva forandre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke rart TS føler hun har dårlig råd når de fleste her inne som svarer på tråder om hvor mye de tjener, tjener over gjennomsnittet. 

Og først når Ts «klager» over at de har dårlig råd, kommer det frem at de faktisk tjener mer enn nok. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har et barn på 4. Samboer er student. Inkludert hans studielån har vi 42000 utbetalt i måneden. Budsjettet ser ca sånn ut:

Huslån: 11 000

Husleie: 3500

Barnehage: 2000

Nedbetaling studielån: 2500

Bil (billig): 2000

Kollektiv: 500 

Strøm: 500

Bøker: 500

Div abonnement inkl telefon: 500

Klær: 500 (maks)

Mat: 7-8000 kanskje? (Mye god mat, øl og brus)

Ferie og turer: en del! men reiser gjerne på telturer osv. Tar gjerne en øl ute i blant. La oss si 5000 på kos. 

Sparing: ca 7000 

Vi har jo bare et barn, men synes vi har god råd! Kunne lett ha kuttet 10 000. Vi har levd for langt mindre i flere år da jeg også var student, så det har kanskje noe med det å gjøre. Går ikke til frisør, bruker ikke penger på sminke, hudkrem osv, og kjøper lite nye klær siden det ikke interesserer meg. Ingen av oss kjøper noe særlig med "ting", interiør osv heller. Drar til gjengjeld ofte på turer, og bruker en del penger på det.

Anonymkode: 07065...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et barn på 4. Samboer er student. Inkludert hans studielån har vi 42000 utbetalt i måneden. Budsjettet ser ca sånn ut:

Huslån: 11 000

Husleie: 3500

Barnehage: 2000

Nedbetaling studielån: 2500

Bil (billig): 2000

Kollektiv: 500 

Strøm: 500

Bøker: 500

Div abonnement inkl telefon: 500

Klær: 500 (maks)

Mat: 7-8000 kanskje? (Mye god mat, øl og brus)

Ferie og turer: en del! men reiser gjerne på telturer osv. Tar gjerne en øl ute i blant. La oss si 5000 på kos. 

Sparing: ca 7000 

Vi har jo bare et barn, men synes vi har god råd! Kunne lett ha kuttet 10 000. Vi har levd for langt mindre i flere år da jeg også var student, så det har kanskje noe med det å gjøre. Går ikke til frisør, bruker ikke penger på sminke, hudkrem osv, og kjøper lite nye klær siden det ikke interesserer meg. Ingen av oss kjøper noe særlig med "ting", interiør osv heller. Drar til gjengjeld ofte på turer, og bruker en del penger på det.

Anonymkode: 07065...ea9

Hvilken barnehage er set som koster så lite? Og kollektiv koster nærmere 800.

Anonymkode: 707b4...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager vet du hvor mye en anonym bruker på nett bruker på kollektivtransport?

Anonymkode: 85b42...c0e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt Ann på. Student i min by koster 350 ca, månedskort fra 650kr, men så har flere arb.givere avtale med Buss selskapet (inkl båt og tog) Til 500kr

Anonymkode: 628c5...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2020 den 13.12, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode tanker og litt "spikeren på hodet".

Vi lever ikke et luksusliv, budsjetterer med 20.000 til regningskonto og har 30.000 til mat, sparing, gaver og forbruk. Kan tenkes at jeg setter av litt vel mye til buffer og at det derfor føles knapt 🙈

Vi har 100.000 på buffer og 200.000 på sparing.

Regner med å måtte bruke ca 10.000 på klær og utstyr til oss alle 4 i løpet av høsten, diverse ting som vaskemaskin og kjøleskap ++ synger på siste verset så tenker at det er dette som stresser meg nå 😳

Anonymkode: 7cc19...953

30000 til mat, sparing og gavler?! Det er myyyye! Syns dere har god råd, dere har jo lite lån!

Anonymkode: 45373...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

For du veit hvor dette er? Eller tror du at alle priser i Norge er like? 🤔

Anonymkode: 0c65b...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever ikke et luksusliv, budsjetterer med 20.000 til regningskonto og har 30.000 til mat, sparing, gaver og forbruk. Kan tenkes at jeg setter av litt vel mye til buffer og at det derfor føles knapt 🙈

Regner med å måtte bruke ca 10.000 på klær og utstyr til oss alle 4 i løpet av høsten, diverse ting som vaskemaskin og kjøleskap ++ synger på siste verset så tenker at det er dette som stresser meg nå 😳

Jeg er så møkka lei av disse "snikskryt"-trådene. 

"Åh, jeg er så redd for at vaskemaskinen ryker når jeg bare har 300 000 kr i oppsparte midler". 

Er ikke bare du TS, men mange som har masse oppspart men som går rundt å er så "slitne" av dårlig råd. 

Jeg trodde av overskriften at dette var en seriøs tråd, men det var misledende nok til at jeg rapporterer hele tråden. 

Sorry, men jeg er JÆVLA sur i kveld. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
På 13.8.2020 den 7.23, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ingenting om barnehager. Men kollektiv koster svært forskjellig i hele landet. Her koster det rundt 600/mnd hvis man kjøper for et halvt år om gangen og over 800 dersom du kjøper en måned av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2020 den 13.33, AnonymBruker skrev:

Dere eier og har 300k på sparing så bør dere ikke tenke at dere sliter. 

Anonymkode: 38546...0f9

stusset og på dette. de har råd til å spare men sliter når de skal kjøpe klær til vinteren..

Anonymkode: aeb9e...6b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer ann på hvor du bor i landet

Anonymkode: aeb9e...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også utgiftsangst, TS. Får mer glede av å spare penger enn å bruke dem.
Har veldig lav inntekt, men klarer likevel å spare hver måned. 

Dere har grei buffer, og jeg tror nok dere klarer å betale alle høstens utgifter uten engang å røre sparing eller buffer, du må bare belage deg på å ikke sette inn så mye der i høst kanskje som du pleier å gjøre.

Utgiftsangsten tror jeg det er vanskelig å gjøre noe med. Jeg har hatt dårlig råd lenge, nå har jeg egentlig ikke det fordi jeg har en god buffer og trenger ikke spare på den hver måned, men jeg gjør det likevel. Det kan jo hende bilen og alt det elektriske ryker samtidig og at jeg må bytte verandaen og alle vinduene også. Det kan jo skje. (Det kan jo ikke det, men jeg har jo råd til det hvis det hadde skjedd) Og sånn må jeg ha det, ellers har ikke jeg det noe bra.

Anonymkode: a459b...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter

Dere vasser i penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo an på hvor mye man bruker kollektivtransport. For min del er det snakk om kanskje 2 fergebilletter til rundt 50 kr (med Autopass, ellers ca 100 kr) annenhver måned. Jeg har tatt buss totalt 4 ganger i år, og det er mer enn jeg pleier.

Anonymkode: d4721...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS

Jeg skal prøve å gi deg et svar på det du spør om :) så får du selv bestemme om du syns det er noe får deg. Men først og fremst vil jeg si at det er utrolig godt gjort å jobbe seg opp fra ingenting til å ha trehundre tusen på konto, kjøpt bolig osv :) 

Hva kan du forandre? Du har allerede fått mange tips om ukeshandel og sånt. Jeg sitter mye dårligere i det økonomisk enn dere, har aleneansvar for et barn, eier ikke bolig ,men jeg klarer å spare en god del. Målet mitt er å komme meg ditt dere er, eie bolig og samtidig ha mulighet til å ha en bufferkonto og en sparekonto. Så hvordan klarer jeg å spare så mye? Jeg selger alt som kan selges, bøker, klær og ting. Jeg har faktisk ikke noe som ligger å støver ned fordi jeg selger alt unna. Bøker selger jeg på ibok og bookis, klær og ting på finn. Om jeg selger noe får 50 kroner så er det like vel 50 kroner mer enn jeg hadde da jeg sto opp :) Jeg kjøper ekstremt lite. Interiørting kjøper jeg aldri, klær kjøper jeg kun billig og mest brukt. Barnet mitt har ikke mye leker og utstyr. Et konkret eksempel er drikkeflaske, barnet mitt har kun en da man strengt talt ikke trenger mer enn en. Vi bor veldig lite og enkelt. Kun et soverom på deling. Lite hyggelig område. Flytter herfra så fort jeg får råd. 

Stusset litt på at du skrev at barna trenger nye skolesekker. Gjør de virkelig det? Går ut fra at de hadde en i fjor om de ikke er 1 klassinger. Kan du kjøpe en brukt i så fall, kan de ønske seg det til bursdag eller jul (altså få den nå, men få mindre på selve julaften). Jeg også har jo lyst til å gi barnet mitt de søte og fine tingene jeg ser i butikker, men jeg gjør det ikke. Jeg skjønner at det er mer kjøpepress med større barn og de sammenligner seg mer med andre. Her må du rett og slett ta et valg, kjøp nye skolesekker til de og slå deg til ro med at de pengene måte du bruke. Eller vær åpne med de, si at dere må spare de pengene, de kan ønske seg sekk i gave osv. Jeg fikk aldri en så stor ting som ny sekk uten at det var gave eller noe jeg hadde vært med å spare til. Du skriver at du har større barn, er de større nok til å få seg en liten jobb som feks barnevakt? Så kan de selv være med å spare til ting som feks ny sekk :) Selv fikk jeg jobb da jeg var 13 og brukte pengene på klær og ting. 

Det virker litt som du er redd for å ikke strekke til for barna dine? Det er helt forståelig og sånn tror jeg dessverre de fleste foreldre føler. Men kan du kanskje snu den tankegangen? Mitt barn får ekstremt lite materialistisk, men får mye tid og omsorg. Det er noe jeg kan gi :) Jeg snakker aldri om at vi har dårlig råd foran barnet, sier aldri at jeg vil flytte, klager over liten plass osv fordi jeg vil ikke fi barnet mitt følelsen av at vi mangler noe. At vi liksom er mindreverdige pga økonomi, boligsituasjon osv. 

Anonymkode: b6712...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS

Jeg skal prøve å gi deg et svar på det du spør om :) så får du selv bestemme om du syns det er noe får deg. Men først og fremst vil jeg si at det er utrolig godt gjort å jobbe seg opp fra ingenting til å ha trehundre tusen på konto, kjøpt bolig osv :) 

Hva kan du forandre? Du har allerede fått mange tips om ukeshandel og sånt. Jeg sitter mye dårligere i det økonomisk enn dere, har aleneansvar for et barn, eier ikke bolig ,men jeg klarer å spare en god del. Målet mitt er å komme meg ditt dere er, eie bolig og samtidig ha mulighet til å ha en bufferkonto og en sparekonto. Så hvordan klarer jeg å spare så mye? Jeg selger alt som kan selges, bøker, klær og ting. Jeg har faktisk ikke noe som ligger å støver ned fordi jeg selger alt unna. Bøker selger jeg på ibok og bookis, klær og ting på finn. Om jeg selger noe får 50 kroner så er det like vel 50 kroner mer enn jeg hadde da jeg sto opp :) Jeg kjøper ekstremt lite. Interiørting kjøper jeg aldri, klær kjøper jeg kun billig og mest brukt. Barnet mitt har ikke mye leker og utstyr. Et konkret eksempel er drikkeflaske, barnet mitt har kun en da man strengt talt ikke trenger mer enn en. Vi bor veldig lite og enkelt. Kun et soverom på deling. Lite hyggelig område. Flytter herfra så fort jeg får råd. 

Stusset litt på at du skrev at barna trenger nye skolesekker. Gjør de virkelig det? Går ut fra at de hadde en i fjor om de ikke er 1 klassinger. Kan du kjøpe en brukt i så fall, kan de ønske seg det til bursdag eller jul (altså få den nå, men få mindre på selve julaften). Jeg også har jo lyst til å gi barnet mitt de søte og fine tingene jeg ser i butikker, men jeg gjør det ikke. Jeg skjønner at det er mer kjøpepress med større barn og de sammenligner seg mer med andre. Her må du rett og slett ta et valg, kjøp nye skolesekker til de og slå deg til ro med at de pengene måte du bruke. Eller vær åpne med de, si at dere må spare de pengene, de kan ønske seg sekk i gave osv. Jeg fikk aldri en så stor ting som ny sekk uten at det var gave eller noe jeg hadde vært med å spare til. Du skriver at du har større barn, er de større nok til å få seg en liten jobb som feks barnevakt? Så kan de selv være med å spare til ting som feks ny sekk :) Selv fikk jeg jobb da jeg var 13 og brukte pengene på klær og ting. 

Det virker litt som du er redd for å ikke strekke til for barna dine? Det er helt forståelig og sånn tror jeg dessverre de fleste foreldre føler. Men kan du kanskje snu den tankegangen? Mitt barn får ekstremt lite materialistisk, men får mye tid og omsorg. Det er noe jeg kan gi :) Jeg snakker aldri om at vi har dårlig råd foran barnet, sier aldri at jeg vil flytte, klager over liten plass osv fordi jeg vil ikke fi barnet mitt følelsen av at vi mangler noe. At vi liksom er mindreverdige pga økonomi, boligsituasjon osv. 

Anonymkode: b6712...a93

Takk for at du skrev dette. Jeg er TS og følger med i tråden uten å ha så mye mer å si.

Mange har forstått at det ikke handler om kroner og ører, men frykt for å ikke strekke til som foreldre. Vet vi har mer enn nok, men jeg sparer også for mye innimellom når jeg tenker på framtidige utgifter. Derav følelsen av dårlig råd.

Tar til meg gode tips og tanker og vil også få ønske deg lykke til med sparing. Ja, det er enklere før barna blir store, men jeg skal jobbe hardt med min egen innstilling og ikke rakke ned på meg selv for at vi ikke tjener altfor mye. Vi har nok! 🙏 Ha en god dag 🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også utgiftsangst, TS. Får mer glede av å spare penger enn å bruke dem.
Har veldig lav inntekt, men klarer likevel å spare hver måned. 

Dere har grei buffer, og jeg tror nok dere klarer å betale alle høstens utgifter uten engang å røre sparing eller buffer, du må bare belage deg på å ikke sette inn så mye der i høst kanskje som du pleier å gjøre.

Utgiftsangsten tror jeg det er vanskelig å gjøre noe med. Jeg har hatt dårlig råd lenge, nå har jeg egentlig ikke det fordi jeg har en god buffer og trenger ikke spare på den hver måned, men jeg gjør det likevel. Det kan jo hende bilen og alt det elektriske ryker samtidig og at jeg må bytte verandaen og alle vinduene også. Det kan jo skje. (Det kan jo ikke det, men jeg har jo råd til det hvis det hadde skjedd) Og sånn må jeg ha det, ellers har ikke jeg det noe bra.

Du vet hvordan jeg har det! 

Jeg sliter litt med angst generelt så er nok en forgreining her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet hvordan jeg har det! 

Jeg sliter litt med angst generelt så er nok en forgreining her. 

Ja, det er vanskelig å forklare egentlig hvordan det er, men utgiftsangst var et fint ord på det. Jeg har ikke noe angst eller ocd eller noe annet ellers, men når det kommer til penger og buffer så har jeg et enormt kontrollbehov og må vite at jeg har penger på konto til enhver tid. Og det kjennes som et nederlag å måtte bruke av sparepengene. Det jeg har gjort er at jeg har satt meg en grense for hvor mye penger jeg må ha. Eksempel så må jeg ha 100 000 på en konto jeg har spesielt til ungene, jeg liker ikke at den er under 100 000, men det går bra fordi jeg vet den fylles raskt opp igjen, men jeg trenger ikke føle meg presset til å måtte spare på den. Denne kontoen har jeg på grunn av at det ene barnet har store, ujevne utgifter i forbindelse med sin fritidsaktivitet. Så denne kontoen er en brukskonto, men kun for ungene og det må helst stå minst 100 000 der. 

Har en konto som er buffer for uforutsette ting, der går det "aldri" penger ut. Forsøker så godt det lar seg gjøre å ikke bruke den. Fordi da kommer tanken "men shit! tenk om vaskemaskinen ryker i morgen da? også har jeg ikke penger til det, mjaaaa er dette kjøpet virkelig nødvendig da?"

Det jeg tror du bør gjøre er å sette minimumsbeløp som du er komfortabel med på kontoene og så prøve å leve litt mer ellers. 
Du har nok penger på kontoene foreløpig, du trenger ikke sette inn en eneste krone i høst, da kan dere bruke av lønna og sette inn mer penger etter nyttår eller noe sånt feks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt skummelt hvor likt vi har det 🙈

Har også en konto øremerket barna og den rundet 100.000 denne måneden så har bestemt meg for at fram til jul blir det ingen sparing. Da tenker jeg at jeg ikke kommer til å føle vi har dårlig råd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Litt skummelt hvor likt vi har det 🙈

Har også en konto øremerket barna og den rundet 100.000 denne måneden så har bestemt meg for at fram til jul blir det ingen sparing. Da tenker jeg at jeg ikke kommer til å føle vi har dårlig råd 

Haha så gøy! Har aldri møtt noen som meg før! 
Men trikset mitt for å slappe av er i hvert fall det å sette et minimumsbeløp som jeg syns jeg må ha, og så prøve å leve litt mer for resten :) 

Eller så kan du opprette enda en konto når du har de beløpene du syns er ok, så kan det være en feriekonto, eller betale ned ekstra på boliglånet eller noe annet gøy (ja det er gøy å se boliglånet synke 🙈) som dere tømmer en gang i året eller noe sånt så får dere litt hygge ut av pengene og. De vokser jo ikke på sparekonto om dagen, for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...