AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #21 Del Skrevet 12. august 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode råd. Jeg er tilhenger av det enkle og veldig glad i gjenbruk. Vi er begge det, men med litt større barn er det stadig nye behov. Utfordringen er å finne ut av hva man virkelig trenger. Som oftest er det jo svært mindre enn man tror. Anonymkode: 7cc19...953 Her i huset kjøper vi kun inn nye klær og andre ting til barna til jul og bursdag. Vi synes det er viktig at barna lærer seg at de ikke kan få nye ting i hytt og vær, for når de blir voksne kan de ikke kjøpe seg nye ting hele tiden. Hvis noe blir ødelagt mellom jul og bursdag hjelper vi dem med å reparere det, f.eks. lappe regntøy. De får ukelønn som de kan velge å spare og kjøpe seg nye klær/ting for. De skriver ønskeliste, og stryker ting etterhvert som de oppdager at den tingen egentlig ikke var noe de hadde behov for. De byttelåner ofte med venninner, så de får litt nytt på den måten også. Anonymkode: 03299...c78 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #22 Del Skrevet 12. august 2020 Det høres kanskje ut som om det er mest det at du FØLER dere har dårlig råd som er problemet, heller enn at dere faktisk sitter der og ikke har penger på konto? Kan det stemme? At du blir overveldet av at oi, nå skal det gå ut masse tusenlapper, uten å se på hva dere faktisk har på konto og i inntekt? Da må du huske på at bufferen nettopp er for trommel og kjøleskap som ryker, og med den inntekten dere har, bør det ikke være noe problem å spare opp igjen den bufferen ganske raskt om dere må ta fra den. Anonymkode: 94763...1a1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Robinson Skrevet 12. august 2020 #23 Del Skrevet 12. august 2020 Nordmenns økonomiske vaner stopper aldri å sjokkere 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #24 Del Skrevet 12. august 2020 Dere tjener mer enn meg og mannen. Vi overlever du helt fint. Spiser det vi vil, og får kjøpt det som trengs av nødvendig ting + at vi klarer å spare. Sett deg ned og skriv ned alt du bruker penger på. Så finner du ut hvor du kan kutte. Dere har mye penger TS. Anonymkode: 5a752...05d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thea82 Skrevet 12. august 2020 #25 Del Skrevet 12. august 2020 Vi er to voksne, og en liten på vei, og har et månedlig budsjett på 34.000. Hvorav lån og renter på lånet utgjør 7.000. Dette føler vi er et "luksus" budget, men ser jo så klart at det er dyrere med utstyr og klær til to barn utenom. Vi har høy fokus på sparing, så det er utenom overnevnte budget, og vi sparer mye. Tips (som fungerer for oss): - Fast budget og månedlig gjennomgang om vi har holdt det, kvartalsvis en mer grundig gjennomgang. Og en stor årlig gjennomgang sett opp mot sparemål. - Handleliste, matplan og storhandling en gang i uka. - Handlestopp på klær til de voksne for en periode (1 år +) for å bli litt mer bevisst. - Billig bil med lavt drivstoff forbruk, og kun en bil (til tross for at vi bor på landet med lite kollektiv tilbud) - Fast buget til faste kostnader, avsatt sum til vedlikehold av hus (gammelt hus). Går gjennom forsikringer o.l en gang pr år. - Reiser ikke på ferie - Bevisst forhold til handling på bensinstasjon, gå ut og spise, take away etc. - Bevisst forhold til abonnements tjenester, har max en i gang og skifter f.eks mellom hbo og netflix - Fast sum til forbruk til hver av oss ifht "gjøre hva en vil penger" (dette er satt for høyt med 5.000 til hver av oss, og vil bli nedjustert til neste år, da vi ikke klarer å bruke det). - Alt til den lille er kjøpt brukt (totalt brukt ca. 10.000, men har fått mye i gave fra besteforeldre) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Muskath Skrevet 12. august 2020 #26 Del Skrevet 12. august 2020 (endret) Fatter ikke hva folk syter og klager for når man har 100 k på buffer... hva er i veien med folk i dette landet? Og i tillegg uttrykke at man ikke «klarer» mer! Endret 12. august 2020 av Muskath 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #27 Del Skrevet 12. august 2020 Dere må jo bruke mye penger på et eller annet?! En voksen og to barn i små- og storskole i vår husstand. 31 000 utbetalt, pluss tre barnetrygder. Boliglån, fellesutgifter og kommunale avgifter på 13 200 i måneden. Lever med det jeg opplever som relativt stram økonomi. Kan sette av litt til buffer stort sett hver måned, men ikke alltid. Anonymkode: 88d93...139 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomsterjente92 Skrevet 12. august 2020 #28 Del Skrevet 12. august 2020 Dårlig råd er vel ikke akkurat det dere har vil jeg si. Hadde en gang 800 kr å leve på en mnd, det var ganske så dårlig råd, der var det heller ikke mulighet for å kutte heller. Sett opp budsjett for å se mer nøyaktige utgifter og hvor det kan kuttes. Ser du nevner mer angst for utgifter, hvorfor? Er det jeg forbinder med gjerrige folk 🤔 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #29 Del Skrevet 12. august 2020 Ta vare på alt av kvitteringen er måned, og se hva dere bruker på ting, og hva som er unødvendig. Gå over alle abonnement, og se om det er noe dere ikke trenger. Jeg er alene med 2 tenåringer, og vi har 25 000 kr i måneden, 10 000 kr i boutgifter uten strøm. Og vi klarer oss fint. Anonymkode: 94562...fef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. august 2020 #30 Del Skrevet 12. august 2020 Jeg foreslår at dere aldri tar ut kontanter - betaler alt med kort og regning laster ned til Excel en gang pr måned hva som ble brukt foregående måned sett realistiske mål for eventuelle innsparinger Bruk det dere har lastet ned som budsjett. Sett mål for buffersparingen - f.eks. skal dere ha 3 netto månedsinntekter på buffer ja da stopper dere når dere har nådd målet, og så begynner dere å se på andre sparemål. I min verden så er buffer til for dårlige tider og når et eller annet uforutsett skjer (stor tannlegeregning, stor bilregning). Dere bør lage et vedlikeholdsbudsjett for boligen. Ha gjerne flere kontoer i banken - men husk at de store beløpene bør stå på en konto slik at man får mest mulig ut av rente. Det er ikke en gang sikkert at disse beløpene skal stå i deres vanlige bank. Øremerk en konto for vedlikehold og en annen for sesongvariasjoner. Med sesongvariasjoner tenker jeg nødvendig utskifting av garderobe i forbindelse med vår, sommer, høst eller vitersesong og det samme gjelder hjemmet. Lag budsjett for dette. Dere bor svært rimelig, så det er ingen grunn til å gjøre noe med boligkostnaden (avdragsfrihet eller lignende). Ikke sammenlign dere med andre - det kommer det sjelden noe godt ut av. Det er mulig at dere ikke har noen voldsomt høy lønn, men det er heller ikke direkte på fattigdomsgrensen vi snakker om. Det viser sparekontoene deres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #31 Del Skrevet 12. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes absolutt ikke dere trenger å bekymre dere nevneverdig med den sikkerheten dere har bygd opp for dere selv med en god slump sparepenger og en bufferkonto, og tror nok du har "utgiftsangst" sånn som du sier, og føler kanskje at dere har "dårlig råd" basert på hva som står igjen på kontoen i slutten av måneden. 30 000 til sparing og forbruk burde være mer enn nok om dere så bruker 10 000 på mat til dere alle i måneden. Vaskemaskin og kjøleskap er jo ting man må regne med å bruke av bufferkontoen på. Dette er jo det dere har spart til. Selvsagt ville det vært kjipt om bilen også havarerer samtidig, men husk at dere er to stykker som står i dette, og det er nettopp dette dere sparer til bufferen til. Bruker dere bufferen til dette, kan dere fortsette livet som før og slipper å kjenne på at dette påvirket budsjettet nevneverdig. Uten å vite så mye om hva dere har og hvordan dere stiller økonomisk ellers, vil vel 100 000 være en grei bufferkonto for dere, med mindre bilen deres synger på siste verset og dere ikke har mulighet til å ta opp mer lån. Sett dere en regel om at det alltid skal være førstepri å ha 100' på bufferkontoen før dere sparer til noe annet. Dersom dere må bruke 15 000 fra bufferkontoen på hvitevarer nå, dropper dere annen sparing frem til den er fylt opp igjen. Klær og utstyr burde kanskje være en egen sparepost? Sett av 1000 i måneden i sparingen til disse tingene, så trenger heller ikke dette å bli så stort et innhugg når dere trenger noen dyrere ting. Og se etter brukt utstyr! Tenk over hva dere sparer til når dere setter av penger i bufferen eller på sparekontoen. Er det langsiktig sparing, ferie, forbruk eller ny bil.. Tenk over om noe bør øremerkes. Hva gjelder forbruk: Selv sparer jeg mye på matinnkjøp. Handler to ganger i uka; en gang til midtuka og en gang til helgen. Sånn unngår jeg at potetgullet og smågodtet forsvinner på onsdag.(😂) Planlegger middager for dagene frem til og med torsdag og handler dette søndag eller mandag. Deretter tar jeg helgehandelen på torsdag. Setter av et beløp hver uke som skal gå til mathandel. Bruker vel i gjennomsnitt 1200-1500 i uka på mat litt ettersom hva jeg setter sammen av retter, og om jeg har mye basevarer liggende. Jeg tror ikke du skal være så redd for å måtte bruke av sparekontoene deres, for det tåler dere med den holdningen du har til penger og sparing. Husk at sparekontoen en gang startet på 0 den også! Anonymkode: 4f9d7...8ba Tusen takk for veldig mange konkrete tips 🙏 Det blir nok litt for generelt det med bufferen og jeg ender opp med å se på den som urørlig. Så egen klær og utstyrs-sparing skal nå innføres. Veldig mye av det du skrev traff meg rett i levra. Vi er slitere og har karret oss opp fra ingenting, så mye handler om frykt for å ikke være bra nok. Sånn rent kronemessig vet jeg vi har det trygt og forutsigbart. Anonymkode: 7cc19...953 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #32 Del Skrevet 12. august 2020 53 minutter siden, Muskath skrev: Fatter ikke hva folk syter og klager for når man har 100 k på buffer... hva er i veien med folk i dette landet? Og i tillegg uttrykke at man ikke «klarer» mer! Som jeg selv har kommet fram til.. det ligger mer bak 🙏 Anonymkode: 7cc19...953 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #33 Del Skrevet 12. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det høres kanskje ut som om det er mest det at du FØLER dere har dårlig råd som er problemet, heller enn at dere faktisk sitter der og ikke har penger på konto? Kan det stemme? At du blir overveldet av at oi, nå skal det gå ut masse tusenlapper, uten å se på hva dere faktisk har på konto og i inntekt? Da må du huske på at bufferen nettopp er for trommel og kjøleskap som ryker, og med den inntekten dere har, bør det ikke være noe problem å spare opp igjen den bufferen ganske raskt om dere må ta fra den. Anonymkode: 94763...1a1 Takk. Ser du har rett 😳 Anonymkode: 7cc19...953 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #34 Del Skrevet 12. august 2020 Dere har veldig god råd. Dere bare prioriterer veldig dårlig. Anonymkode: 724a7...3e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #35 Del Skrevet 12. august 2020 58 minutter siden, Muskath skrev: Fatter ikke hva folk syter og klager for når man har 100 k på buffer... hva er i veien med folk i dette landet? Og i tillegg uttrykke at man ikke «klarer» mer! Helt enig. Og bekjymre seg for klær til barna når en har 300 000 konto virker veldig rart. Anonymkode: 40acc...559 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #36 Del Skrevet 12. august 2020 Dere har et vanvittig høyt forbruk. Mange klarer seg med halvparten av det dere har utbetalt. Boutgiftene deres er mindre enn det mange enslige trygdede bruker (dyrt å leie!), så det er ikke der skoen trykker. Anonymkode: 608fb...e05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Orange81 Skrevet 12. august 2020 #37 Del Skrevet 12. august 2020 Vi har rundt 45 000 I mnd, 10000 til boliglån. 1 barn, og vi klarer oss veldig bra. Syns vi har mye penger.. Og har aldri forstått hvordan folk med høyere inntekt klager.. Eller har mye gjeld. Det er mye man har kontroll over selv, hvor dyrt hus du kjøper, bil, båt, hytte, ferier, spise ute, alkohol, dyre nye dingser, nytt tøy, hudpleie, sminke, sko, spill, nye gardiner hver mnd og andre interiør ting. Det handler jo om å prioritere, enkelt. Være fornøyd med det du har, vite hvor mye penger du kan bruke på vas i mnd og aldri kjøpe på kreditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tangent Skrevet 12. august 2020 #38 Del Skrevet 12. august 2020 Høres ikke ut som dere egentlig har det særlig dårlig, men at du er overveldet av frykt for dårlig økonomi. Det er helt i orden at dere ikke skal røre bufferkontoen deres, men da må dere også ha egne kontoer der dere setter av penger gjennom året som skal gå til det utstyret dere trenger - for dere vet jo at dere kommer til å trenge ting. Jeg er veldig glad i flere kontoer og har flere sparekontoer. Vi har følgende system: matkonto (vanlig brukskonto med to kort tilknyttet som vi bruker i matbutikk) regningskonto (faste utgifter: husleie, forsikring, strøm, etc.) klær og utstyr til barna fritid/kos/gaver (resturantbesøk, minigolf etc.) hus og hjem (bruker herfra hvis vi trenger nytt vaffeljern eller nytt gulvteppe) ferie bufferkonto (kan røres ved store, uforutsette utgifter, f.eks nytt sikringsskap) sparekonto (skal i utgangspunktet aldri røres) Også har vi egne kontoer til personlig forbruk og personlige utgifter/regninger. Hvis vi etterhvert får mye penger på utstyrskonto til barna, så kan vi overføre overskuddet til spare- eller bufferkonto. Er ikke alle det passer for å ha mange kontoer, men for oss funker det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #39 Del Skrevet 12. august 2020 Blir kvalm av å lese at du skriver dere har dårlig råd! Med den inntekten og 100,000 på buffer konto. Herrejesus! Anonymkode: e4000...ac8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #40 Del Skrevet 12. august 2020 SIngelforeldre med 3 tenåringer 50/50 og 22' igjen etter husleie og lån. Det går det og. Anonymkode: c7013...87e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå