Gå til innhold

Alltid dårlig råd. Tror ikke vi klarer mer. Hva forandre?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Familie på 4, med to barn i småskolen.

Nytt skoleår og mange utgifter og på tross av spinking og sparing i hele sommer må jeg fortsatt tenke så det knaker for å dekke månedens behov..

Vi er i jobb begge to, men lavtlønte og dessverre ingenting å få gjort for å øke inntekt nå.

52.000 utbetalt inkl barnetrygd burde da være nok? Noen med ca dette som vil dele budsjett for sammenligning? Vi betaler 8000 på boliglån.

Anonymkode: 7cc19...953

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts igjen.. Tror jeg egentlig sliter mest med utgiftsangst. Veldig redd for uforutsette regninger/utgifter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 000 utbetalt, og med så lite utgifter til boliglån burde da være helt uproblematisk. 

Først må dere få oversikt over hva i alle dager det er dere bruker pengene på? 

Anonymkode: 94763...1a1

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er alle faste utgifter? 
Har dere sett på alle småbeløp som brått forsvinner i sluket? Div abonnement på netflix, sumo, spotify osv? avslutt alle slike unødvendige pengesluk. 
kjøper dere mat ute? Slutt.

Planlegger dere måltider og handling for en hel uke? 

Dere har faktisk mye å leve på, men om dere gjør dumme valg og ikke ser at den ene lille brusflasken om dagen utgjør mye i løpet av en mnd så er det ikke rart om du føler at dere har lite penger. 

Anonymkode: 0c65b...7e8

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med utgiftsangst? At dere har en sparekonto dere ikke bruker, og sparer litt for mye hver måned? Eller at dere ikke egentlig tørr å se på budsjett, hva ting koster, kviteringer og priser på produkter? 

Første jeg ville gjort var å regnet meg frem til alle faste utgifter (lån, forsikringer, sfo, internett, tv, renovasjon, telefoner, strømmetjenester osv).

Anonymkode: fc9c0...f0d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sett av en buffer. 52000 på 4 er litt lite, men ikke svært lite. Vil tro dette kommer av at dere kanskje har lite bevisst forhold til forbruk. Selvom dere har 20000 totalt i utgifter til  alle faste utgifter, inkl mat, er det fortsatt 32 000kr igjen. Lever dere et luksusliv? Mye take-away og små shopping her og der? Jeg fikk mye ut av å ha et bankkort som viser presis forbruk i kategorier og av å se på luksusfellen og lære. Uansett så må dere sette "tæring etter næring" - men det burde ikke være vanskelig med såpass lave boutgifter og den inntekten dere har. #Selvdisiplin

Anonymkode: 3146b...4ea

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tanker og litt "spikeren på hodet".

Vi lever ikke et luksusliv, budsjetterer med 20.000 til regningskonto og har 30.000 til mat, sparing, gaver og forbruk. Kan tenkes at jeg setter av litt vel mye til buffer og at det derfor føles knapt 🙈

Vi har 100.000 på buffer og 200.000 på sparing.

Regner med å måtte bruke ca 10.000 på klær og utstyr til oss alle 4 i løpet av høsten, diverse ting som vaskemaskin og kjøleskap ++ synger på siste verset så tenker at det er dette som stresser meg nå 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har jo en helt grei lønn? :) Dette får dere til. Anbefaler å laste ned en budsjett app eller et budsjetteringsprogram.
Prøvde det for en stund siden. Har alltid trodd at jeg var flink med penger men der tok jeg feil! Masse små unødvendige beløp her og der som helt fint kunne droppes men som til sammen ble en stor sum.

Anonymkode: 68971...766

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å sette av fr mye i buffer og heller hente penger fra buffer konto enn å se penger forsvinne fra brukskonto uten styring på hva det går til. 

Dere må loggføre absolutt alt av utgifter. Ofte er det mye å spare på å droppe småkjøp, droppe enkelte dyre matvarer, erstatte med billigere versjoner. Men, om det kun er du som fokuserer på  styre pengeskuta og partneren har lettere for å sløse med penger er du like langt. 

Du kan øremerke alle kroner ned til minste krone. Og heller ha en bufferkonto til "ekstra kos og sløsing. Legger du til side penger til feks 1 gang i mnd/uka til kos så er det utenfor matpengene feks. Om du forstår.

Anonymkode: af048...aba

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi lever ikke et luksusliv, budsjetterer med 20.000 til regningskonto og har 30.000 til mat, sparing, gaver og forbruk. Kan tenkes at jeg setter av litt vel mye til buffer og at det derfor føles knapt 🙈

Regner med å måtte bruke ca 10.000 på klær og utstyr til oss alle 4 i løpet av høsten, diverse ting som vaskemaskin og kjøleskap ++ synger på siste verset så tenker at det er dette som stresser meg nå 😳

Fører dere regnskap, så dere ser nøyaktig hva dere bruker penger på? 

Vi fører opp alt vi bruker, selv om vi har god råd. Hva er mat? Er det mye brus, dyre ting? Hva er forbruk? Mye "en kaffe på kaffebaren"? 

100 000 på buffer høres ikke ut som unormalt mye, ei heller det dere sparer. Så jeg ville begynt å føre regnskap, tatt vare på alle kvitteringer, og delt inn i poster, og sett nøyaktig hva pengene går til. 

Anonymkode: 94763...1a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nytt skoleår og mange utgifter og på tross av spinking og sparing i hele sommer må jeg fortsatt tenke så det knaker for å dekke månedens behov..

Vi er i jobb begge to, men lavtlønte og dessverre ingenting å få gjort for å øke inntekt nå.

52.000 utbetalt inkl barnetrygd burde da være nok? Noen med ca dette som vil dele budsjett for sammenligning? Vi betaler 8000 på boliglån.

Har selv to barn på under 3 år og vi er to voksne. Bruker 5k i mnd på mat, dette er et området de fleste kan spare på. Må man ha full middag hver dag? Vi syns ikke det og dette sparer vi mye på. Jeg kjøper kun inn pålegg jeg vet blir spist, det ser enkelt ut i kjøleskapet, men det fungerer. 

Vi har kuttet ut alt av viaplay, Netflix, kuttet stramt ned på mobilbudsjett. Gjeldstrekk har jeg tatt så lavt jeg kan og betaler heller mer når jeg har mulighet. Klær kjøper jeg brukt så langt det lar seg gjøre. Hår klipper jeg selv. Trening foregår hjemme. Vi reiser lite. Vi spiser aldri ute, aldri på kino. 

For oss er det en 3 års periode mens jeg gjør ferdig utdannelsen min, at vi lever så tynt vi kan. Når jeg er ferdig utdannet så vil vi ligge på 55 inn. 

Anonymkode: 38546...0f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere eier og har 300k på sparing så bør dere ikke tenke at dere sliter. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Bruk Finn.no istedenfor å kjøpe nytt😉. Mye bra klær, sports- og hobbyutstyr der. Og hvitevarer. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv to barn på under 3 år og vi er to voksne. Bruker 5k i mnd på mat, dette er et området de fleste kan spare på. Må man ha full middag hver dag? Vi syns ikke det og dette sparer vi mye på. Jeg kjøper kun inn pålegg jeg vet blir spist, det ser enkelt ut i kjøleskapet, men det fungerer. 

Vi har kuttet ut alt av viaplay, Netflix, kuttet stramt ned på mobilbudsjett. Gjeldstrekk har jeg tatt så lavt jeg kan og betaler heller mer når jeg har mulighet. Klær kjøper jeg brukt så langt det lar seg gjøre. Hår klipper jeg selv. Trening foregår hjemme. Vi reiser lite. Vi spiser aldri ute, aldri på kino. 

For oss er det en 3 års periode mens jeg gjør ferdig utdannelsen min, at vi lever så tynt vi kan. Når jeg er ferdig utdannet så vil vi ligge på 55 inn. 

Takk for gode råd. 

Jeg er tilhenger av det enkle og veldig glad i gjenbruk. Vi er begge det, men med litt større barn er det stadig nye behov. Utfordringen er å finne ut av hva man virkelig trenger. Som oftest er det jo svært mindre enn man tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes absolutt ikke dere trenger å bekymre dere nevneverdig med den sikkerheten dere har bygd opp for dere selv med en god slump sparepenger og en bufferkonto, og tror nok du har "utgiftsangst" sånn som du sier, og føler kanskje at dere har "dårlig råd" basert på hva som står igjen på kontoen i slutten av måneden. 30 000 til sparing og forbruk burde være mer enn nok om dere så bruker 10 000 på mat til dere alle i måneden. 

Vaskemaskin og kjøleskap er jo ting man må regne med å bruke av bufferkontoen på. Dette er jo det dere har spart til. Selvsagt ville det vært kjipt om bilen også havarerer samtidig, men husk at dere er to stykker som står i dette, og det er nettopp dette dere sparer til bufferen til. Bruker dere bufferen til dette, kan dere fortsette livet som før og slipper å kjenne på at dette påvirket budsjettet nevneverdig. 

Uten å vite så mye om hva dere har og hvordan dere stiller økonomisk ellers, vil vel 100 000 være en grei bufferkonto for dere, med mindre bilen deres synger på siste verset og dere ikke har mulighet til å ta opp mer lån. Sett dere en regel om at det alltid skal være førstepri å ha 100' på bufferkontoen før dere sparer til noe annet. Dersom dere må bruke 15 000 fra bufferkontoen på hvitevarer nå, dropper dere annen sparing frem til den er fylt opp igjen. 

Klær og utstyr burde kanskje være en egen sparepost? Sett av 1000 i måneden i sparingen til disse tingene, så trenger heller ikke dette å bli så stort et innhugg når dere trenger noen dyrere ting. Og se etter brukt utstyr!

Tenk over hva dere sparer til når dere setter av penger i bufferen eller på sparekontoen. Er det langsiktig sparing, ferie, forbruk eller ny bil.. Tenk over om noe bør øremerkes. 

Hva gjelder forbruk:

Selv sparer jeg mye på matinnkjøp. Handler to ganger i uka; en gang til midtuka og en gang til helgen. Sånn unngår jeg at potetgullet og smågodtet forsvinner på onsdag.(😂

Planlegger middager for dagene frem til og med torsdag og handler dette søndag eller mandag. Deretter tar jeg helgehandelen på torsdag. Setter av et beløp hver uke som skal gå til mathandel. Bruker vel i gjennomsnitt 1200-1500 i uka på mat litt ettersom hva jeg setter sammen av retter, og om jeg har mye basevarer liggende. 

Jeg tror ikke du skal være så redd for å måtte bruke av sparekontoene deres, for det tåler dere med den holdningen du har til penger og sparing. Husk at sparekontoen en gang startet på 0 den også!

Anonymkode: 4f9d7...8ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her er det bare å senke standarden, dere har masse penger!

Anonymkode: 741a0...37c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standard er allerede senket, men ikke alltid enkelt å få tak i alt brukt. Barna trenger regnklær, vinterklær, støvler og vintersko, sykkelhjelm, skolesekk osv. Ikke alt på én gang, men i løpet av høst/vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avdragsfrihet på lånet. Dere nedbetaler sikkert lånet med en del tusenlapper PR. Måned. Det er bare tull dersom dere har dårlig råd. Om 10 år har dere høyere inntekt og antakelig lavere kostnader for barna (minst en er vel på vei ut av huset). Alt for mange fokuserer på rask nedbetaling. Det er ikke noe poeng når det er gratis å låne penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavtlønte med 52 000 utbetalt?! :dåne:

Vi har samlet 40, og klarer fint spare 7000 på en vanlig mnd 

Anonymkode: feabb...583

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...