AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #1 Del Skrevet 12. august 2020 Lifesum har regnet seg frem til at jeg må spise 1248 kalorier daglig for å gå ned i vekt. Jeg er 158 høy forresten, og hadde en startvekt på 69 kg. Jeg ligger i realiteten på 1500-1600 kalorier. Men sørger for å brenne minst 300 kcal med hver dag med trening. Gikk ned til 63 kg på 2 måneder. Kan jeg stole på at skrittelleren på samsungappen min viser riktig mengde brente kalorier? Fordi lifesum appen viser mye mindre for tilsvarende minutter med powerwalk. Utfordringen nå er at vekten har begynt å gå opp. Veier 65 kg. I tillegg er jeg skikkelig sliten og utmattet. Vet ikke hvorfor... På treningen igår slet jeg med 10 kg på stanga i knebøy og armløfting. For å kompensere for manglende energi spiser jeg lavkalori proteinpuddinger og muslibarer. Hjelper i kort tid før jeg kjenner at jeg er energiløs igjen. Hva gjør jeg feil? Spiser jo maks 1600 kcal på det meste.~Hjelp... Anonymkode: fec43...1cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 12. august 2020 #2 Del Skrevet 12. august 2020 (endret) 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg stole på at skrittelleren på samsungappen min viser riktig mengde brente kalorier? Anonymkode: fec43...1cc Nei, skrittellere og aktivitetsklokker viser ikke riktig mengde brente kalorier. Det er ikke mulig å måle energibruk via puls og bevegelse. De andre tingene du tar opp, tror jeg ikke det er lov å svare på, her på forumet, men jeg kan anbefale deg en veldig enkel bok, som lærer deg absolutt alt du trenger for sunn og funksjonell vektreduksjon, basert på fakta og vitenskap. Den heter Thinner Leaner Stronger, og er skrevet av Mike Mathews. Edit: Du kan forresten få hele boka gratis, som lydbok, via Audible. Endret 12. august 2020 av Yme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #3 Del Skrevet 12. august 2020 Du er ikke ærlig med deg selv når du loggfører maten. Du veier ikke maten ordentlig eller gjør det ikke nøyaktig. Det er fysisk umulig å gå opp i vekt om du ligger i underskudd. Hva gjør du for å forbrenne 300 kalorier? Du vet at du må trene ganske tungt/være i mye fysisk aktivitet for å klare det? Du er sliten fordi du ikke spiser skikkelig mat. Lavkalori proteinpudding og muslibar? Hva faen? Når du har så lite kalorier å gå på så bør du spise næringsrik og sunn mat som metter. Altså normal mat og ikke alt dette tullet. Anonymkode: c8a23...c57 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #4 Del Skrevet 12. august 2020 11 minutter siden, Yme skrev: Nei, skrittellere og aktivitetsklokker viser ikke riktig mengde brente kalorier. Det er ikke mulig å måle energibruk via puls og bevegelse. De andre tingene du tar opp, tror jeg ikke det er lov å svare på, her på forumet, men jeg kan anbefale deg en veldig enkel bok, som lærer deg absolutt alt du trenger for sunn og funksjonell vektreduksjon, basert på fakta og vitenskap. Den heter Thinner Leaner Stronger, og er skrevet av Mike Mathews. Edit: Du kan forresten få hele boka gratis, som lydbok, via Audible. Hvor mange kalorier brenner man pånen times powerwalk? Anonymkode: fec43...1cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #5 Del Skrevet 12. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor mange kalorier brenner man pånen times powerwalk? Anonymkode: fec43...1cc En times powerwalk skulle det stå* Anonymkode: fec43...1cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 12. august 2020 #6 Del Skrevet 12. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange kalorier brenner man pånen times powerwalk? Anonymkode: fec43...1cc Det varierer så mye fra person til person at det ikke er mulig å gi et presist svar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SM30 Skrevet 12. august 2020 #7 Del Skrevet 12. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor mange kalorier brenner man pånen times powerwalk? Anonymkode: fec43...1cc Er den flat eller i motbakke? Hvor langt kommer du? Vil tro du vil brenne mellom 250-550kcal på en slik tur, opp mot 800kcal i fjellet med sekk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #8 Del Skrevet 12. august 2020 Alt har med forbrenningen din og det du putter inn å gjøre. Man kan fint gå ned mange kilo uten å trene om man spiser rett mat. Jo eldre du blir, desto tregere går forbrenningen. Og noen har høyere forbrenning enn andre. Jeg har veldig lav forbrenning og går ikke ned i vekt på lavkalori med mindre jeg spiser under 800 kcal per dag. Noe som er altfor lite. Men jeg går ned på lavkarbo (keto) selvom jeg da har et høyere kaloriinntak. Mulig type mat du spiser ikke passer for din kroppstype..? Anonymkode: 056dd...bac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #9 Del Skrevet 12. august 2020 Jeg forbrenner feks 250 kalorier ved å løpe raskt i 30 min. Veier 59 kilo. Forbrenner 1600 kalorier i døgnet de dagene jeg ikke trener (mitt 0-punkt, går verken opp eller ned). Hvor lenge har du gått opp i vekt nå? Er det snakk om et par dager er det nok bare naturlige variasjoner i vannvekt. Hvis du er helt kraftløs ville jeg spist litt mer er par dager, og heller mer kaloririk mat i mindre mengder, enn å spise lavkaloripuddinger. Anonymkode: c0dad...fbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #10 Del Skrevet 12. august 2020 I tillegg til de andre svarene du har fått så vil jeg også si at det en vanlig å minske i energi under menstruasjonssyklusen. Du må passe på å spise variert så du får all næring du trenger. Spiser du lite karbohydrater er det lurt å legge disse 2- 3 timer før trening så du har energi til treningen. Bedre å spise to egg enn en Proteinpudding da eggene gir bedre næring, feks. . Anonymkode: c51fb...0a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #11 Del Skrevet 12. august 2020 Jeg spiser ikke treningskalorier, men spiser mer enn lifesum foreslår siden 1200 kalorier som lifesum foreslår er lite. Er mindre enn deg både i høyde og vekt. Reagerer mest på at det høres ut som kroppen din er veldig sliten. Hva slags mat er det du spiser? Gir du kroppen nok hvile? Etter å ha slanket meg nesten 40 kilo det siste året har jeg lært en viktig ting. Det er hardt for kroppen å gå i kaloriunderskudd over lang tid. I perioder der jeg kjenner at jeg er veldig sliten, gir jeg kroppen hvile både fra trening og slanking. Hvis jeg ikke lytter til kroppen står vekta stille, eller den går kanskje litt opp også. Det kan hende kroppen trenger bare en dag eller to med mer mat og hvile, eller den kan trenge en ukes tid. Det er ikke snakk om frotsing, men kanskje en ekstra brødskive eller to, en yoghurt med musli, kanskje at jeg unner meg et kakestykke.. Noe som gir greit inn med kalorier samtidig som man ikke overdriver inntaket. For min del har denne strategien fungert veldig bra. Oftest er det etter slike dager at jeg har mistet mest vekt. De andre tingene orker jeg ikke å si noe om da andre har svart greit synes jeg Anonymkode: d6ff3...644 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #12 Del Skrevet 12. august 2020 1 time siden, Yme skrev: De andre tingene du tar opp, tror jeg ikke det er lov å svare på, her på forumet, men jeg kan anbefale deg en veldig enkel bok, som lærer deg absolutt alt du trenger for sunn og funksjonell vektreduksjon, basert på fakta og vitenskap. Den heter Thinner Leaner Stronger, og er skrevet av Mike Mathews. Edit: Du kan forresten få hele boka gratis, som lydbok, via Audible. Det kommer vel an på om hun trives med de grepene han foreslår i boka? Her er et utdrag av en anmeldelse skrevet av en fitnessblogger: -It makes it seem like it’s the “only way to do it.” Counting macros isn’t the only way to get a strong, hot, and healthy body. There are millions of people who look and feel awesome, who don’t count macros, or who don’t lift super heavy weights. I’ll occasionally hop back on the macro-counting train, but I know it’s not for everyone. Also, endurance training (high reps, lower to moderate weights) is an effective way to build strength. While the plan in this book is one way to do it, it’s certainly not the only way. The best training and nutrition strategy is one that makes you feel amazing, and one that you can actually maintain for the long haul. https://fitnessista.com/review-thinner-leaner-stronger/ Anonymkode: c6c7a...6a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #13 Del Skrevet 12. august 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forbrenner feks 250 kalorier ved å løpe raskt i 30 min. Veier 59 kilo. Forbrenner 1600 kalorier i døgnet de dagene jeg ikke trener (mitt 0-punkt, går verken opp eller ned). Hvor lenge har du gått opp i vekt nå? Er det snakk om et par dager er det nok bare naturlige variasjoner i vannvekt. Hvis du er helt kraftløs ville jeg spist litt mer er par dager, og heller mer kaloririk mat i mindre mengder, enn å spise lavkaloripuddinger. Anonymkode: c0dad...fbc Hvordan finner jeg ut hvor mange kalorier jeg brenner i døgnet uten å trene? BMR? Anonymkode: fec43...1cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #14 Del Skrevet 12. august 2020 Jeg er 170cm og veier samme som deg. Jeg må ligge på likt antall kalorier du sier for å gå ned. Så vil tro du må lavere. Jeg blir også litt energiløs og slapp av å ligge i kaloriunderskudd. Derfor trener jeg ikke når jeg slanker meg. Man forbrenner relativt få kalorier uansett, og som du sier, øker sulten og man spiser mer. Vinninga går opp i spinninga.. Anonymkode: b5779...c01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #15 Del Skrevet 12. august 2020 Forsøk 5/2 i tillegg til det du gjør nå. Funker for meg. Er du sliten så ta blodprøver hos legen. Anonymkode: eceba...334 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #16 Del Skrevet 12. august 2020 Steg 1: anta at du teller kalorier feil. Steg 2: anta at du teller forbrennte kalorier feil. Steg 3: godta at det ikke finnes noen "quick fix" på vektkontroll, det er en livslang prosess som er en del av å opprettholde sunn helse. Som trening - du legger ikke opp til å trene intensivt i 4 måneder for så å sette deg i sofaen igjen, gjør du? Nei. Det samme gjelder vekt - dersom du over tid øker i vekt betyr det at kostholdet ditt må justeres slik at du over tid opprettholder vekt. Det du må gjøre nå er derfor først å etablere et sunt og balansert kosthold der vekta går rett frem. Dette kostholdet skal og må du føle at det er ok å leve med de neste 80 årene av livet. Når du har etablert dette kostholdet øker du mengden lavkalori-produkter (les: grønnsaker) slik at du blir mett samtidig som du sakte siger ned i vekt, helt uten imponerende innsats. Når idealvekta er nådd returnerer du til ditt normalt sunne kosthold. Anonymkode: 23441...b04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 12. august 2020 #17 Del Skrevet 12. august 2020 Nei du kan ikke stole på antalet forbrente kalorier fra en app eller klokke. Det beste er å ikke telle forbrente kaloririke og bare ta det som en bonus. Hvor lenge har du telt kalorier? Har du nylig begynt å trene? Det kan hende du er litt utålmodig og har gått opp litt i vannvekt. Hvis du etter 4 uker ikke går ned i vekt kan det være lurt å justere kaloriene ned. Kaloritelling er også bare et estimat, og selv om du teller 1600 kan det i realiteten hende du inntar 2000. Juster derfor ned målet hvis resultatene uteblir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #18 Del Skrevet 12. august 2020 4 minutter siden, Albbas said: Nei du kan ikke stole på antalet forbrente kalorier fra en app eller klokke. Det beste er å ikke telle forbrente kaloririke og bare ta det som en bonus. Hvor lenge har du telt kalorier? Har du nylig begynt å trene? Det kan hende du er litt utålmodig og har gått opp litt i vannvekt. Hvis du etter 4 uker ikke går ned i vekt kan det være lurt å justere kaloriene ned. Kaloritelling er også bare et estimat, og selv om du teller 1600 kan det i realiteten hende du inntar 2000. Juster derfor ned målet hvis resultatene uteblir. Om du bommer på 400 kalorier ved å regne ut dette så må man begynne på nytt. Er virkelig ikke noe problem å telle kalorier. Tar bare litt tid i starten, men blir en vanesak. Jeg tror TS bare får i seg for mye mat. Anonymkode: fff59...86b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 12. august 2020 #19 Del Skrevet 12. august 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kommer vel an på om hun trives med de grepene han foreslår i boka? Her er et utdrag av en anmeldelse skrevet av en fitnessblogger: -It makes it seem like it’s the “only way to do it.” Counting macros isn’t the only way to get a strong, hot, and healthy body. There are millions of people who look and feel awesome, who don’t count macros, or who don’t lift super heavy weights. I’ll occasionally hop back on the macro-counting train, but I know it’s not for everyone. Also, endurance training (high reps, lower to moderate weights) is an effective way to build strength. While the plan in this book is one way to do it, it’s certainly not the only way. The best training and nutrition strategy is one that makes you feel amazing, and one that you can actually maintain for the long haul. https://fitnessista.com/review-thinner-leaner-stronger/ Anonymkode: c6c7a...6a4 Boka legger frem objektiv fakta om energibalanse, ernæring generelt, og lærer deg hvordan du kan lage din egen kostholdsplan og hvordan man lager effektive treningsprogram. Han gir 3 eksempler på hvordan du kan trene, men du kan fint lage ditt eget program også. Programmene i boka er mynta på nybegynnere, og handler mest om at du skal få prøve forskjellige øvelser, så du til slutt kan skreddersy noe som passer for akkurat deg... Og jeg vil jo tro at en hver person vil trives best med et program de selv lager etter å ha lært det de trenger om trening og ernæring. Jeg syns omtalen du linker til var bra, men stussa litt over akkurat den lille biten du siterte, helt til jeg så at det var en gammel omtale for en tidligere utgave av boka. Den ble fullstendig skrevet om i 2019, etter mye tilbakemeldinger. Alt som står i boka, er også tilgjengelig gratis på hjemmesiden til bedriften hans, som oppdelte artikler. Endret 12. august 2020 av Yme 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 12. august 2020 #20 Del Skrevet 12. august 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Om du bommer på 400 kalorier ved å regne ut dette så må man begynne på nytt. Er virkelig ikke noe problem å telle kalorier. Tar bare litt tid i starten, men blir en vanesak. Jeg tror TS bare får i seg for mye mat. Anonymkode: fff59...86b Man vet jo ikke nødvendigvis hvor mye man bommer, og jeg vet ikke helt hva du mener med å begynne på nytt. Man begynner jo på nytt hver dag man teller... Poenget er at du ikke vet nøyaktig hvor mye kalorier det er i eplet du spiser. Hva appen eller en tabell sier er fortsatt bare et estimat, et gjennomsnitt for alle epler, men to ulike epler kan ha ulik kcal per 100 gram. I tillegg til dette kommer målefeil og underrapportering. Man kan gå inn for å telle mer nøyaktig (men helt riktig vil det aldri bli), eller man kan innfinne seg med feilmarginen og akseptere at selve tallet man lever etter ikke betyr så mye, så lenge man er villig til å senke det når vektnedgangen uteblir. Det er altså ikke så interessant om ts skal ha 1600 eller 1200 eller 2000 kalorier - hun går ikke ned i vekt og må derfor spise enda færre kalorier. Selv har jeg en ganske upresis kaloritelling, jeg teller for eksempel ikke grønnsaker, jeg veier ikke olje og diverse middagsgreier og lunsjen fra kantina blir et grovt estimat. Går helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg