Gå til innhold

Reaksjoner på valg om 1 barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har valgt å få 1 barn: 

Måtte dere tåle mas fra venner og familie angående valget dere tok? Eventuelt hvor lenge? Hva var deres reaksjon på dette? Har det vært utfordrende for dere? 

Jeg og mannen venter barn til høsten, og vi er ganske sikre på at vi ønsker kun dette barnet. Familie og venner snakker allerede om vår nr. 2 🥴🙄 Vi unngår temaet foreløpig men innser at om noen år at vi må si ifra at det ikke blir mer. Har luftet temaet før om kun 1 barn og da ble alle så sykt hissig 🙄 Det var barnemishandling og direkte stygt gjort å kun få 1 barn. Mine argumenter om fordelene med 1 barn ble bare nedsnakket som tankeløst og egoistisk. Ironisk nok så er det samme folka som ble nærmest sint som hele tiden skal klage til meg og mannen om hvor fælt det er å ha 2-3 barn. 

Føler at jeg må nærmest psyke meg opp i årene fremover for å stå i det. Kommer ikke til å la meg rikke, men orker ikke at folk skal prøve å gi meg og mannen dårlig samvittighet for våres prioriteringer de neste 10 årene heller. 

Tips til hva man kan svare til de som blir hissig og skal kveulere? Har allerede sagt en gang at "det har du strengt tatt ikke noe med", og da ble det dårlig stemning lenge. De som er mest hissig er dessverre nær familie.. 

Anonymkode: 01a73...acf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rolig henvis til forskning, som viser at enebarn er som alle andre barn, og ikke har det noe verre enn dem med søsken. Så nekter du diskutere mer. 

Ja, man får pes, er min erfaring.. Mange som tviholder på gamle myter som er avvist for lenge, lenge siden.. 

Anonymkode: d4613...1ad

• Liker 2
Skrevet

Om dere har nær familie som har mange barn vil jo disse barna være med å sosialisere dine barn.

Finn forskning som tilsier at barn som vokser opp som enebarn har like gode forutsetninger for å lykkes i livet enn andre.

Eventuelt: vi prøver å få barn nummer to, men det går rett og slett ikke. Dette er et sårt tema for oss, så vennligst la det ligge.

Skrevet

"Barn kommer ikke på bestilling". Du kan antyde at det er vanskelig for dere å få barn, og at det er et sårt tema. Og at du sier at de ikke har noe med det, det har du helt rett i. Det får bare bli dårlig stemning, det er jo de selv som legger opp til det :) 

Si nei, det er vårt valg, og nå er vi ferdig snakket om dette temaet, ikke sant? Ganske strengt kan du gjøre det. Kan du se for deg hvor vondt det er for alle som sliter med å få barn med det konstante maset også? Syns vi må gjøre noe med det alle sammen, og å slå hardt ned på mas er noe jeg har gjort selv i alle år. Og jeg har ikke barn enda! "Når kommer første?" "Skal ikke dere ha barn snart?". Jeg sier bare at barn ikke er bestillingsvare, og at det er opp til oss to når vi vil ha. De får tidsnok beskjed.

Jeg er forøvrig enebarn, og jeg hadde det topp hele oppveksten og nå i voksen alder. Det er ikke barnemishandling å få "bare" ett barn. Stå på deres, ikke bli påvirket av alle andre. 

Anonymkode: 634e0...d1f

Skrevet

Du er ikke nødt til å drøfte ditt valg med noen. Hvis folk maser om nr.2 så bare si at det ikke blir noe av, og at det ikke er noe å diskutere. Hvis folk er frekke med deg så ber du dem gi seg, eller fjerner deg fra diskusjonen (på samme måte som hvis de er frekke om andre ting). Det er ikke noe de har noe med, det er ikke noe trenger å mene noe om. Ferdig arbeid. 

Hilsen 3-barnsmor. 

Anonymkode: ed63e...c64

Skrevet

Her var det mye mas om nr 2 når jeg gikk gravid med nr 1.. Planen var jo forøvrig å få to tette, men nå har vi en gutt på 4,5 år med en del utfordringer, så når jeg sier at vi er fint ferdige får vi tilbakemelding om at det forstår dem godt 😅

Anonymkode: f4619...445

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har valgt å få 1 barn: 

Måtte dere tåle mas fra venner og familie angående valget dere tok? Eventuelt hvor lenge? Hva var deres reaksjon på dette? Har det vært utfordrende for dere? 

Jeg og mannen venter barn til høsten, og vi er ganske sikre på at vi ønsker kun dette barnet. Familie og venner snakker allerede om vår nr. 2 🥴🙄 Vi unngår temaet foreløpig men innser at om noen år at vi må si ifra at det ikke blir mer. Har luftet temaet før om kun 1 barn og da ble alle så sykt hissig 🙄 Det var barnemishandling og direkte stygt gjort å kun få 1 barn. Mine argumenter om fordelene med 1 barn ble bare nedsnakket som tankeløst og egoistisk. Ironisk nok så er det samme folka som ble nærmest sint som hele tiden skal klage til meg og mannen om hvor fælt det er å ha 2-3 barn. 

Føler at jeg må nærmest psyke meg opp i årene fremover for å stå i det. Kommer ikke til å la meg rikke, men orker ikke at folk skal prøve å gi meg og mannen dårlig samvittighet for våres prioriteringer de neste 10 årene heller. 

Tips til hva man kan svare til de som blir hissig og skal kveulere? Har allerede sagt en gang at "det har du strengt tatt ikke noe med", og da ble det dårlig stemning lenge. De som er mest hissig er dessverre nær familie.. 

Tips til hva du kan si dersom de snakker om at det er stygt gjort og barnemisshandling å kun få ett barn: "sier dere det samme til de som ikke KAN få flere barn?"

Generelt kan du jo bare svare "vi får se hva som skjer". Fortsetter de med å spørre så kan du svare "størrelsen på vår familie er da virkelig ikke en demokratisk beslutning der hele jævla slekta har en stemme. Det blir ikke flere barn enn så lenge, end of story"

Hva skjer når de blir hissige? Mitt siste forslag vil mest sannsynlig ikke gjør dem mindre hissige.

Anonymkode: f0d35...7e2

• Liker 1
Skrevet

Mitt barn har en onkel som på ramme alvor mener at «enebarn lærer ikke å dele, de blir bortskjemte drittunger som mangler sosiale antenner og får relasjonsproblemer som voksne.»

Jeg pleier å si at det var jo merkelig, for forskning viser ikke det i det hele tatt.

Barnet vårt deler fint, har et lass med venner, og får gode skussmål overalt. 

Anonymkode: 44268...0a3

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tips til hva du kan si dersom de snakker om at det er stygt gjort og barnemisshandling å kun få ett barn: "sier dere det samme til de som ikke KAN få flere barn?"

Generelt kan du jo bare svare "vi får se hva som skjer". Fortsetter de med å spørre så kan du svare "størrelsen på vår familie er da virkelig ikke en demokratisk beslutning der hele jævla slekta har en stemme. Det blir ikke flere barn enn så lenge, end of story"

Hva skjer når de blir hissige? Mitt siste forslag vil mest sannsynlig ikke gjør dem mindre hissige.

De hever stemmen, smeller kaffekoppen i bordet og bare viser med hele kroppsholdningen at dette er uhørt. Så ender det med at de sitter med bein og armer i kryss og sukker resten av besøket 🙄 Veldig barnslig.. 

Så har du de som har prøvd å være på "godsiden" og gi meg bekymringer som at "hva hvis barnet ditt ikke får barn? Da blir du ikke bestemor" eller "hva hvis barnet ditt dør? Da har du ingen". 

At det ikke er viktig for meg med barnebarn og jeg tar heller ikke sorger på forskudd er tydeligvis kjemperart. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De hever stemmen, smeller kaffekoppen i bordet og bare viser med hele kroppsholdningen at dette er uhørt. Så ender det med at de sitter med bein og armer i kryss og sukker resten av besøket 🙄 Veldig barnslig.. 

Så har du de som har prøvd å være på "godsiden" og gi meg bekymringer som at "hva hvis barnet ditt ikke får barn? Da blir du ikke bestemor" eller "hva hvis barnet ditt dør? Da har du ingen". 

At det ikke er viktig for meg med barnebarn og jeg tar heller ikke sorger på forskudd er tydeligvis kjemperart. 

Ikke gå inn i diskusjonen. For du kan ikke "vinne" mot sånne folk. 

Bare si klart og tydelig, én gang, "Vi bestemmer selv hvor mange barn vi vil ha, og vi vil ha én. Det er ikke noe du har noe med"; og så nekter du diskutere med. Gir de seg ikke, så gå. Bare gå. Å begynne å diskutere er helt fåfengt.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gå inn i diskusjonen. For du kan ikke "vinne" mot sånne folk. 

Bare si klart og tydelig, én gang, "Vi bestemmer selv hvor mange barn vi vil ha, og vi vil ha én. Det er ikke noe du har noe med"; og så nekter du diskutere med. Gir de seg ikke, så gå. Bare gå. Å begynne å diskutere er helt fåfengt.

Ja, jeg får forberede meg på at det blir noen tilfeller hvor jeg bare må forlate situasjonen. Det som egentlig bekymrer meg mest er hvis en av de skal prøve å manipulere vårt barn når vi ikke er til stede ved å spørre om hen ikke ønsker seg søsken og innbille hen at det har det trist og er annerledes fordi det er enebarn. 

TS

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror faktisk jeg hadde sagt at det er helt uhørt at de tørr å vise en slik oppførsel. Dere gjør ingenting galt, dere tar en avgjørelse for deres kjernefamilie. Hadde min familie blitt sure for noe sånt hadde jeg blitt sur tilbake. Dere trenger ikke forklare, gjøre rede for, utdype, diskutere. 

Det er alltid spennende med de som absolutt skal mene noe om hvor mange barn andre skal ha. De mener at Lise og Andreas burde ha ett barn til. De tror på at Lise og Andreas klarer den jobben og det ansvaret. Det de IKKE tror er at Lise og Andreas er oppegående nok til å ta avgjørelsen selv på om dette er noe de ønsker🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg får forberede meg på at det blir noen tilfeller hvor jeg bare må forlate situasjonen. Det som egentlig bekymrer meg mest er hvis en av de skal prøve å manipulere vårt barn når vi ikke er til stede ved å spørre om hen ikke ønsker seg søsken og innbille hen at det har det trist og er annerledes fordi det er enebarn. 

TS

Det er ikke noe du får gjort noe med. Om du finner ut at noen har gjort det, så tar du kontakt med vedkommende, og gir personen en utskjelling og klar beskjed om at noe sånt aldri skjer igjen, for da får ikke vedkommende være i nærheten av barnet ditt alene mer, noen sinne. 

Skrevet

Hvorfor bruker du tid på disse menneske? Ser du ikke selv at dette er feil mennesker å bruke tid på? Som bryter deg ned, skal presse deg. Bestemme over livet ditt.

Ta grep i livet ditt!!! Rydd opp i flokken rundt deg!!

Selv om man er i familie må man ikke bruke tid på hverandre!

Anonymkode: ffe17...e16

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...