Gå til innhold

Skulle ønske verden kunne bli enig om et felles språk som alle behersket.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det må ikke være engelsk, men det ser nå ut til at det ville være minste motstands vei. 

Hadde vi alle bare klart å legge fra oss nasjonalismen og omfavnet engelsk og brukt det like naturlig som vårt førstespråk, ville verdiskapingen i verden blitt ufattelig mye høyere. Språkbarrierer er koster verdenssamfunnet en million ganger mer enn alle trafikkorker til sammen. 

Tenk å kunne reise hvor om helst i verden og drive business helt uten språkbarrierer, enten det er i Tokyo eller på landsbygda i Kongo. Og driftige kinesere kunne reist til Norge for handel vel vitende om at de kan kommunisere med alle de møter på. For noen fantastiske muligheter man ville fått. 

Anonymkode: 8d315...e13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var slik en gang, men så begynte de å bygge Babels tårn.

Anonymkode: 0f0a0...ef1

• Liker 3
Skrevet

Det hadde jeg i så fall aldri gått med på. Mitt morsmål er en del av min identitet.

Anonymkode: 46878...6eb

• Liker 1
Skrevet

Herregud for en trist verden, språk er jo så interessant.

Anonymkode: db874...dbd

• Liker 1
Skrevet

Nei takk, det ville vært en kjedelig verden.

Skrevet

I 2080 er det arabisk.

Anonymkode: b7bab...b8f

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

I 2080 er det arabisk.

Anonymkode: b7bab...b8f

Tror du får lese litt historie, befolkningstall, hvem som har teknologi samt økonomiske fremtidsutsikter til å bli en dominerende verdensmakt.

Må være trist å være bekymret for noe som aldri vil skje og bruke tid og krefter på dette. 

• Liker 1
Skrevet

Noen som har hørt om Esperanto? Min far studerte dette på 60-tallet, ble lansert som verdensspråk, uten å slå helt an. 
Husker vi hadde bøker hjemme...

• Liker 6
Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet

Hurra for ingen kultur og identitet!

Hva om vi alle bare ble helt like... sikkert økonomisk effektivt.

Flott om alle behersker et (samme) andrespråk godt, men jeg vil fortsatt snakke norsk her, og møte folk som snakker andre språk om jeg reiser...

Skrevet

Jeg elsker å lære språk, synes ikke de burde viskes ut. Det er en del av kulturen vår. 

Anonymkode: 9c6ab...3bc

Skrevet

Det kommer aldri til å skje med Frankriket i verden😂

• Liker 1
Skrevet
På 13.8.2020 den 10.52, Helgeline skrev:

Noen som har hørt om Esperanto? Min far studerte dette på 60-tallet, ble lansert som verdensspråk, uten å slå helt an. 

Finnes en del som fortsatt lærer seg esperanto! 

Anonymkode: 190d4...c80

• Liker 1
Skrevet

Språk er veldig nært knyttet til den kulturen man kommer fra. Si at alle skulle begynt å snakke engelsk da, så hadde det forsvunnet en hel masse ord som beskriver fenomener og ting i ulike kulturer, siden ordet ikke eksisterer på engelsk. Det hadde vært kjempetrist.

Anonymkode: 77043...21c

Skrevet

De har jo laget et eller annet internasjonalt språk som er satt sammen slik at det skal være lett å lære, og uten vanskelig grammatikk som må pugges inn fra et språk til et annet. På norsk har vi f.eks tillagt forskjellige ord forskjellige kjønn ved å bruke en/ei/et og endinger på -en -a -et. Men det er unødvendig for å formidle informasjon og noen språk har ikke dette i det hele tatt. Slike ting er luket bort, og unødvendige bøyninger og endinger som egentlig ikke er nødvendig for å formidle ting er tatt bort.

Det er et fullkomment språk og ikke noe som er "dummet ned", det bare følger et mer konsekvent sett med regler og er gjort litt mer "robotisk" om man kan si det slik.

Men det har floppet. Språk er nok litt som politikk

Anonymkode: 27029...63d

Skrevet

Som andrespråk selvsagt. Alle beholder sitt førstespråk, men alle lærer og bruker engelsk som andrespråk like naturlig i miljøet sitt som sitt førstespråk.

Anonymkode: 8d315...e13

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har jo laget et eller annet internasjonalt språk som er satt sammen slik at det skal være lett å lære, og uten vanskelig grammatikk som må pugges inn fra et språk til et annet. På norsk har vi f.eks tillagt forskjellige ord forskjellige kjønn ved å bruke en/ei/et og endinger på -en -a -et. Men det er unødvendig for å formidle informasjon og noen språk har ikke dette i det hele tatt. Slike ting er luket bort, og unødvendige bøyninger og endinger som egentlig ikke er nødvendig for å formidle ting er tatt bort.

Det er et fullkomment språk og ikke noe som er "dummet ned", det bare følger et mer konsekvent sett med regler og er gjort litt mer "robotisk" om man kan si det slik.

Men det har floppet. Språk er nok litt som politikk

Anonymkode: 27029...63d

Flere har allerede nevnt Esperanto. 

Anonymkode: 885fe...213

• Liker 2
Skrevet
On 8/13/2020 at 10:52 AM, Helgeline said:

Er det noen her som har vært med på esperantos ungdomsfestivaler?

Var selv med i Neumünster i 1989 og Cuxhaven i 1991 - riktignok uten å kunne esperanto, da mitt ordforråd begrenset seg til 3-4 ord - men det trenger man jo ikke for å kunne feste omtrent døgnet rundt; billig tysk øl, piker, kanskje ikke så mye vin, men mye sang, iallfall i 1991, da rockegruppen jeg spilte i, debuterte der.

Vet ikke hvordan det er idag, men den gangen var det et godt utbygd fellesskap der - har hørt at folk som snakker esperanto, kan dra jorden rundt, og overnatte som gjester hos andre som snakker esperanto; slik var det iallfall før.

Anonymkode: 22963...837

Skrevet

Ikke enig ! Språk er fascinerende og unikt! Men enig i at alle burde lære og beherske engelsk sånn at alle kan kommunisere! 

Anonymkode: 3c8f3...642

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det noen her som har vært med på esperantos ungdomsfestivaler?

Var selv med i Neumünster i 1989 og Cuxhaven i 1991 - riktignok uten å kunne esperanto, da mitt ordforråd begrenset seg til 3-4 ord - men det trenger man jo ikke for å kunne feste omtrent døgnet rundt; billig tysk øl, piker, kanskje ikke så mye vin, men mye sang, iallfall i 1991, da rockegruppen jeg spilte i, debuterte der.

Vet ikke hvordan det er idag, men den gangen var det et godt utbygd fellesskap der - har hørt at folk som snakker esperanto, kan dra jorden rundt, og overnatte som gjester hos andre som snakker esperanto; slik var det iallfall før.

Det ser ut som om festivalen/seminaret jeg var med på, kalt Internacia Seminario (IS) og organisert av den tyske esperanto-ungdommen, har opphørt å eksistere da sammenkomsten i nyttårshelgen 2008/2009 ble den siste, men blitt erstattet av Junulara E-Semajno (JES) der man har dette vekslevis i Tyskland og Polen. Godt å vite at det fortsatt er liv i esperanto-bevegelsen.

Forkortelsen IS har også fått en annen betydning siden den gang, så å si at man har vært med på og støttet IS vil kanskje ikke være så populært om man prater med noen som leser Resett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...