NorthernLight Skrevet 12. august 2020 #1 Skrevet 12. august 2020 Jeg mener at regjeringen og FHI må ta en stor del av skylden. De åpnet for reiser til/fra en drøss med land midt i en pandemi hvor flere millioner mennesker er smittet i verden. Flere eksperter advarte mot dette. Lærte de ikke noe av importsmitten fra februar/mars fra Østerrike og Italia? Ikke har de anbefalt munnbind heller, selv om det lenge har vært dokumentasjon på at det har effekt. Så har man alle de som driter i smittevern, avstand, fester i hopetall og generelt ikke bryr seg om at det er pandemi. De får også bare høre fy fy. Nesten ingen får bøter og straff, selv om de potensielt kan smitte andre med en alvorlig sykdom og som også kan føre Norge inn i en ny lockdown i verste fall. Nå har dessverre smitten økt mye igjen... En kjent doktor på youtube pleier å avslutte videoene med en setning som jeg er enig i. It didn't have to be this way. 8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #2 Skrevet 12. august 2020 Basert på hva man selv ser, og det man leser i mediene, så var det kanskje 80% som var med på dugnaden i vår, nå er det vel knapt halvparten som er med på dugnaden. Så som du er inne på, så man slutte å ha på silkehanskene, og faktisk bøtelegge/straffe de som ødelegger. Anonymkode: 13096...b59 8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #3 Skrevet 12. august 2020 det er vel ikke så interessant å legge skyld på noen, men det er klart at den adferden som har ført til smitteøkning må identifiseres, og så må alle la være å gjøre de tingene. Uansett hvem sin skyld det var. Anonymkode: a7140...01c 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #4 Skrevet 12. august 2020 Bøter er det eneste folk forstår. Gå etter inntekt, men likevel ikke ha et mindre beløp enn 20.000 , mens pappaguttene kan godt få en bot tilsvarende av 10-20% av mamma og pappas årslønn. De må også doble boten ved neste brudd. Og for fucks sake: steng grensen og innfør 14 dagers karantene. Og at du over meg sier at 80% har deltatt, det er tull. Jeg opplever at interessen for å delta ikke varte lenge for mange. Anonymkode: a62a9...a5f 7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #5 Skrevet 12. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: det er vel ikke så interessant å legge skyld på noen, men det er klart at den adferden som har ført til smitteøkning må identifiseres, og så må alle la være å gjøre de tingene. Uansett hvem sin skyld det var. Anonymkode: a7140...01c Av ren nysgjerrighet, så har jeg alltids lurt på hva som ligger bak folk som skriver som dette. Er det noen som kjører for fort, slår ned andre, dreper, voldtar, smugler inn narkotika, mobber - så sier vi ikke at det ikke er interessant å legge skylden på Manshaus fordi søstra ble drept, vi må heller identifisere atferden. Selvfølgelig er det interessant, og viktig, at de som bryter pålegg, regler og lover blir identifisert og får skylden for det de har gjort. I stedet for at regjeringa sier at ''nå må vi bli flinkere igjen'', så er det på tide at vi som faktisk er flink får skryt, og de som ødelegger får beskjed om det. Vi er ikke lengre ''vi'' i denne situasjonen. Det er derimot -vi som følger smittevernregler og rådene, og kanskje mer til -de som gir faen Vi som stiller opp på dugnaden hver bidige dag, er nå lei dette pratet om ''vi'' som at vi er alle i samme situasjon. Rett skal være rett. Vi som gjør jobben skal få høre det. De som ikke gjør det skal få høre det. Anonymkode: 6cbd0...480 7
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #6 Skrevet 12. august 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bøter er det eneste folk forstår. Gå etter inntekt, men likevel ikke ha et mindre beløp enn 20.000 , mens pappaguttene kan godt få en bot tilsvarende av 10-20% av mamma og pappas årslønn. De må også doble boten ved neste brudd. Og for fucks sake: steng grensen og innfør 14 dagers karantene. Og at du over meg sier at 80% har deltatt, det er tull. Jeg opplever at interessen for å delta ikke varte lenge for mange. Anonymkode: a62a9...a5f Enig i det meste! Angående siste setning, så skrev jeg at i begynnelsen (altså mars/april), så deltok 80%, kanskje halvparten nå, du må lese alt jeg skrev Anonymkode: 13096...b59 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #7 Skrevet 12. august 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Av ren nysgjerrighet, så har jeg alltids lurt på hva som ligger bak folk som skriver som dette. Er det noen som kjører for fort, slår ned andre, dreper, voldtar, smugler inn narkotika, mobber - så sier vi ikke at det ikke er interessant å legge skylden på Manshaus fordi søstra ble drept, vi må heller identifisere atferden. Selvfølgelig er det interessant, og viktig, at de som bryter pålegg, regler og lover blir identifisert og får skylden for det de har gjort. I stedet for at regjeringa sier at ''nå må vi bli flinkere igjen'', så er det på tide at vi som faktisk er flink får skryt, og de som ødelegger får beskjed om det. Vi er ikke lengre ''vi'' i denne situasjonen. Det er derimot -vi som følger smittevernregler og rådene, og kanskje mer til -de som gir faen Vi som stiller opp på dugnaden hver bidige dag, er nå lei dette pratet om ''vi'' som at vi er alle i samme situasjon. Rett skal være rett. Vi som gjør jobben skal få høre det. De som ikke gjør det skal få høre det. Anonymkode: 6cbd0...480 for å svare på spørsmålet: Jeg som skrev det er en som akkurat som deg har fulgt alle smittevernsregler, og mer til. Jeg mener det var feil å åpne grensene, og jeg at hovedårsaken til smitteøkningen ligger der. Jeg synes de som har reist til utlandet er noen forbanna idioter, og det gjelder de som går på store fester og, og det provoserer meg at de er så sarte at de ikke tåler å høre det. Men - siden de nå engang faktisk er så sarte, så kobler min hjerne over i vær-konstruktiv-modus: Hva kan vi gjøre for å stoppe denne smitteøkningen. Siden de som sprer smitte reagerer så barnslig på å få skylden, så får vi prøve noe annet da. For hovedmålet er jo å stoppe smitten, er det ikke? jeg støtter hva som helst som stopper smitten, også om vi må dulle med sarte harryhandlere, festungdom og sydenfarere. Anonymkode: a7140...01c 3
Slowpoke Skrevet 12. august 2020 #8 Skrevet 12. august 2020 (endret) Corona bryllupet, hurtigruta skandalen, Harry shopperne, fadderuka og de som dro til utlandet kan gå å skamme seg og legge seg paddeflatt! Edit: Glemte festglade ungdommer.. Endret 12. august 2020 av Slowpoke 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #9 Skrevet 12. august 2020 Nå er det nå en gang sånn at vi er med i EØS og Schengen da. Kan ikke bare velge hvilke ideer og avtaler man vil være med på etter eget forgodtbefinnende når man har meldt seg inn i et slikt samarbeid. Anonymkode: 43a91...3de 4
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #10 Skrevet 12. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: jeg støtter hva som helst som stopper smitten, også om vi må dulle med sarte harryhandlere, festungdom og sydenfarere. Tror de fleste mener det er motsatt, Idiotene forstår kun om de blir politianmeldt for sin oppførsel- Anonymkode: 13096...b59 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #11 Skrevet 12. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er det nå en gang sånn at vi er med i EØS og Schengen da. Kan ikke bare velge hvilke ideer og avtaler man vil være med på etter eget forgodtbefinnende når man har meldt seg inn i et slikt samarbeid. Anonymkode: 43a91...3de Vi velger fint selv om grensene skal stenges, at man kan innføre bot for folk som bryter reglene osv. Så det du påstår her er tull Anonymkode: a62a9...a5f 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #12 Skrevet 12. august 2020 Det var meg!! 😉 Anonymkode: 53f5f...c66
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #13 Skrevet 12. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror de fleste mener det er motsatt, Idiotene forstår kun om de blir politianmeldt for sin oppførsel- Anonymkode: 13096...b59 det går ikke an å politianmelde for å bryte en anbefaling. Det eneste som kan politianmeldes er karantenebrudd, og det treffer jo ikke de som reiste til grønne land eller satt for tett i parken. Anonymkode: a7140...01c 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #14 Skrevet 12. august 2020 Det er en dugnad av ulike mennesker. Bryllupet som ikke hadde kontroll på gjestelistene, hurtigruta som prøvde å skjule at det var smitte om bord, reisende som ikke tar smittevernregler på alvor og minimerer sosial kontakt, de som har symptomer og kjører kollektivt, handler, drar til legen uten å gi beskjed, de som ikke tester seg og de som fester og har kontakt med mange. Vi ønsker å åpne samfunnet litt og må derfor fregne med litt smitte. Dersom man holder seg til regler og begrenser sosial kontakt ihht smitteregler vil man kunne drive smittesporing og holde kontroll på utbruddene. Anonymkode: 2f817...a29 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #15 Skrevet 12. august 2020 Det er deler av befolkningen som ødelegger og de er et mindretall. Egentlig bør overvekten av befolkningen bare ta avstand til disse. Det er ikke FHI eller regjeringen sin feil at noen alltid vil velge å være EGOIST fordi de har dårlig personlighet. Anonymkode: e9163...185
AndreasBR Skrevet 14. august 2020 #16 Skrevet 14. august 2020 Hvilken dugnad? Vet du hva dugnad er? Tvang har ingenting med dugnad å gjøre, kanskje jeg kan kidnappe 3-4 mennesker, sette de i slaveri, og hvis noen spør bare si "Det er dugnad" ?? Dugnad er frivillig. Om det er tvang fra myndighetens side er det IKKE dugnad. Det har aldri vært en dugnad...
Iceman Skrevet 14. august 2020 #17 Skrevet 14. august 2020 Erna, Høie og den udugelige gjengen i FHI (Forvirrede Håpløse Idioter). 1
Hatsumomo Skrevet 16. august 2020 #18 Skrevet 16. august 2020 https://www.dagbladet.no/nyheter/ny-undersokelse-folk-er-misfornoyde/72748599 Sitat Det er spesielt de under 30 år som savner bedre smittevern i befolkningen, viser de ferske tallene fra Opinion sitt koronabarometer, gjort for Røde Kors. Hele tre av fire av personer under 30 år synes ikke folk flest har vært flinke på smittevern i sommer. Snodig, hvem er det festegjengen klager på? De som reiser til utlandet? Her trengs lupen tydeligvis å vendes godt innover. Innsikt er en fin ting. 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #19 Skrevet 16. august 2020 På 14.8.2020 den 23.47, AndreasBR skrev: Hvilken dugnad? Vet du hva dugnad er? Tvang har ingenting med dugnad å gjøre, kanskje jeg kan kidnappe 3-4 mennesker, sette de i slaveri, og hvis noen spør bare si "Det er dugnad" ?? Dugnad er frivillig. Om det er tvang fra myndighetens side er det IKKE dugnad. Det har aldri vært en dugnad... Nettopp. Dugnad er: a) frivillig og b) uten økonomisk tap for den som deltar. Begge deler strander her. Anonymkode: 2f1b0...d54 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #20 Skrevet 16. august 2020 På 12.8.2020 den 12.42, AnonymBruker skrev: Vi velger fint selv om grensene skal stenges, at man kan innføre bot for folk som bryter reglene osv. Så det du påstår her er tull Anonymkode: a62a9...a5f Nei, så lenge Norge er medlem av Schengen, styres denne adgangen av EUs grenseforordning. «Temporary reintroduction of internal border controls Internal border controls may be exceptionally restored inside the Schengen area for a limited period of time where: there is a serious threat to public policy or internal security: border controls may be reintroduced by the affected Schengen countries for a maximum duration of 6 months in case of foreseeable events (e.g. important sport events, conferences, etc.) and for a maximum of 2 months in case of events requiring immediate action;« https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/LSU/?uri=CELEX%3A32016R0399 Anonymkode: 2bedd...820 1
Anbefalte innlegg