Gjest Anonymnå Skrevet 16. juli 2005 #1 Skrevet 16. juli 2005 Vet ikke hva jeg skal gjøre nå jeg.. Hadde nettopp en opprydning i en skuffeseksjon og har fått mitt livs sjokk Det lå en haug av innkassoregninger som var hans, regninger som var små i begynnelsen, men som nå var på mange tusen kroner..... Var også et brev om at forsikringen på bilen (som jeg bruker til og fra jobb) var sagt opp!!!! Sitter her og skjelver nå jeg, visste at han hadde en inkasso da han var yngre, men den hjalp foreldrene hans med å innfri. Jeg har aldri selv fått inkasso krav, har såvidt fått purring, så vet liksom ikke hva som vil skje.. Vi kommer vel aldri til å kunne få ta opp huslån eller noe Det som gjør det ennå verre er at han holder det hemmelig for meg, hadde vert lettere hvis jeg hadde fått vite det, da hadde jeg passet på at han betalte regningene sine... Som sagt, jeg er i sjokk, så måtte bare få det ut.....
Gjest Anonymnå Skrevet 16. juli 2005 #2 Skrevet 16. juli 2005 P.S La denne inn under samliv og relasjoner fordi dette er om hvordan jeg skal forholde meg i forholdet vårt, så hvis jeg får stå under denne kategorien, vil jeg gjerne slippe å bli flyttet over til økonomi
Bønna Skrevet 16. juli 2005 #3 Skrevet 16. juli 2005 Det er dessverre slik at enkelte mennesker ikke greier å styre økonomien sin. Ofte er dette knytta til en hang til pengespill. Vet du om samboeren din kan lide av spillegalskap? Særlig disse spilleautomatene er et stort problem for mange. Ellers er det vanskelig å foreslå noe konkret, da jeg verken kjenner deg eller samboeren din. Men slik det ser ut, har samboeren din åpenbart et problem. Noe som kanskje ikke vil bli bedre i fremtiden. Antageligvis ikke uten behandling, iallfall. Så hvis det er forholdet du tenker på, så tror jeg du må bestemme for hvorvidt du vil leve med problemet eller ei. Det er jo også mulig å leve med problemet. Rent praktisk trenger det ikke å gå uttover deg, i form av at du blir ansvarlig for gjelda hans, hvis du tar visse forholdsregler. Slik som for eksempel ikke å stifte felles gjeld sammen med ham. Men da ryker kanskje husplanene og alle de rosa drømmene?
Soul Skrevet 16. juli 2005 #4 Skrevet 16. juli 2005 Jeg vil ikke si det så sterkt som at han må ha et el. annet slags problem, kanskje han ikke orker å åpne/betale regninger rett og slett, kanskje han er et "rothue", kanskje han syns det er kjedelig å bruke penger på regninger... Mange muligheter. Og særlig hvis det har pågått en tid så er det sikkert lett for ham å gi opp, bunken kan virke uoverkommelig. Kan ikke skjønne så mye annet enn at du må spørre ham/snakke med ham om det? Evt. tilby deg å hjelpe ham med å ringe rundt og skaffe betalingsordninger kanskje (hvis han syns det er veldig vanskelig selv)? En annen ting er jo at hvis han ikke greier å betale regninger kanskje du kan ta over styringen av økonomien eller hjelpe han med å lære seg økonomisk sans. Skjønner godt du er frustrert og lei deg, men du må jo nesten finne ut hvorfor han har latt det bli slik og så prøve å finne en løsning (i hvert fall hvis du ønsker deg en fremtid med ham). Håper det ordner seg!
Tusenfryd Skrevet 17. juli 2005 #5 Skrevet 17. juli 2005 Dette handler ikke bare om hans økonomiske evne, men hans evne til å være ærlig med deg. Jeg hadde hatt store problemer med å håndtere noe slikt, men i første omgang må du hjelpe ham med avbetalingene så det blir ryddet opp i. Så får dere faktisk snakke sammen og finne ut av om ikke hele hans lønn bør gå på din konto og han får lommepenger. Det vil dessverre neppe hindre han fra å låne nye penger til sitt forbruk som han ikke virker som vil dele med deg - mend et gjør i all fall at han kanskje forstår at du setter hardt mot hardt - at du mener det. Hvis han avviser alle forsøk på å rydde opp id ette, din hjelp, mangler forståelse for din bekymring etc - da ville jeg svært sterkt vurdert fremtiden min med han. Dessverre. Som du sier selv, får dere noen gang boliglån? Hva med evt barn og dere felles økonomiske situasjon i fremtiden. Stole på ham? Kan du det? Er jeg brutal? Mulig. Men jeg har en venninne og en tidligere kollega som opplevde nøyaktig det samme som du og jeg så hvordan det gikk. Og det var trist. Det er et svik av ham, og det må dere begge jobbe dere gjennom.
Gjest Anonymnå Skrevet 17. juli 2005 #6 Skrevet 17. juli 2005 Uff ja, er ikke lett dette her, klarer ikke forstå hvordan han tenker, virker som han tror ved å legge regningene vekk så vil de forsvinne.... Han har ikke noe problem med spilling, det er noe vi aldri gjør, det er bare regninger som er "vanskelige" å betale. Det at jeg får lønna og gir ham lommepenger hadde forsåvidt vert en god idé, men det ville han aldri gå med på. (dette pga hans mor som jobber i bank låste alle hans penger/kontoer frem til han var 18, så han fikk aldri styre sine egne penger før det..) Så da vil jeg få en "morsrolle" over han, noe jeg ikke vil. Men hvor lenge blir inkassosaker stående på papiret? Vi er 23 år nå, og vil derfor sannsynligvis ikke kjøpe noe eget på et par 3 år, så hvis han får orden på økonomien iløpet av den nermeste tiden, vil anmerkningene være slettet da, eller står de for altid? Vet at hvis det ikke ordner seg så bør jeg tenke nøye gjennom forholdet, men at det skal være en slik ting som bryter oss opp.... Men heldigvis så går det ikke utover meg (foreløpig), jeg holder orden på min økonomi, så får jeg prøve å få han til å gjøre det samme....
Bree Skrevet 17. juli 2005 #7 Skrevet 17. juli 2005 Jeg mener å huske at det er to års foreldelsesfrist på inkasso, mne mulig jeg tar feil. Det er veldig mange gutter i den alderen som slomser med regninger, men det som er urovekkende, er at dette har skjedd før og at han ikke har lært av det!! Når han i tillegg har en forloved som han skjuler det for, er det jo enda verre. Jeg ville vært veldig skeptisk til å gifte meg med en sånn mann!
Gjest Varg-Menja Skrevet 17. juli 2005 #8 Skrevet 17. juli 2005 Betalingsanmerkninger blir stående i tre år, så skal de slettes. Man får heller ikke en betalingsanmerkning bare fordi det har gått til inkasso, det får man først dersom det har vært i forliksrådet. (Som regel uteblivelsesdommer.) Når det gjelder forholdet vil jeg råde deg til å ta det opp med han. Ok, han har løyet for deg, men mange har en så stor sperre på dette med å rydde opp i gjeld, at man bør vise litt forståelse også. (Trekker man det langt nok er det på linje med psykiske lidelser.) Dersom han er villig til å rydde opp i gjelda kan du tilby deg å hjelpe han. Er det mye gjeld det er snakk om bør dere søke råd hos noen som vet hva dere har krav på og muligheter til av nedbetaling, sletting av renter osv.
Superlammet Skrevet 17. juli 2005 #9 Skrevet 17. juli 2005 Uansett hvor mye han vil ordne opp i dette så klarer han ikke tenker jeg. Ikke permanent, heldigvis. Varg-Menja kom med et veldig godt poeng, det med sperre for å rydde opp i gjeld. Jeg kjenner til problemet selv, har hatt det og sliter fortsatt med "bivirkningene". Jeg har vært ærlig om at jeg har hatt betalingsanmerkninger, og ikke minst at jeg har hatt problemer med å betale regninger. Hvordan var det for meg da jeg betalte en regning? Helt jævlig. Nesten så jeg fikk dårlig samvittighet, for dette var jo penger jeg hadde tjent og skulle bruke på meg selv! Alle er nok enige i at det ikke er morro å betale regninger. Det er aldri det. Men når det går så langt at man ikke klarer det, da trenger man hjelp. Iallefall noen å prate med det om. Hadde jeg vært deg ville jeg ikke tatt opp dette som et tillitsbrudd hvor du er sint på han osv., men heller på en rolig måte spurt hvorfor. Vær støttende og spør om han vil ha hjelp til å betale regningene (det er ikke snakk om å styre økonomien hans 100%) f.eks. Jeg fant ut at autotrekk var genialt. Da ble faste regninger betalt av seg selv uten at jeg behøvde å se at de ble betalt. Resultatet før jeg hjalp meg selv og fikk hjelp av venner og familie var at jeg hadde 3-4 saker i forliksrådet, og dermed også 3-4 anmerkninger. De er heldigvis borte nå, og jeg føler at jeg kan starte på nytt. En ting er sikkert, jeg har lært mye av det, selv om jeg sliter med å betale regninger enda. Så det er håp For å nevne anmerkninger osv. De blir slettet med en gang de er betalt i følge nytt lovverk. Før var det slik at de ble stående i ett år etter de var betalt. Om en sak går til inkasso får du ingenting på "rullebladet". Eneste problemet kan være å ta opp lån eller skaffe seg abon. dersom man har noe til inkasso. Kommer helt ann på firmaet du søker hos. Han har også krav på å få gjelda si delt opp slik at han har mulighet til å betale det ned, uansett hvor lang tid det måtte ta. Et inkassofirma kan ikke nekte å dele opp regninger. Håper ting ordner seg, og husk, det er ikke alltid ting er så enkelt som det først ser ut til...
Bønna Skrevet 18. juli 2005 #10 Skrevet 18. juli 2005 Hvordan var det for meg da jeg betalte en regning? Helt jævlig. Nesten så jeg fikk dårlig samvittighet, for dette var jo penger jeg hadde tjent og skulle bruke på meg selv! ← Hvordan forholdt du deg til det faktum at regningene bare ville vokse når du unnlot å betale dem? Tenkte du aldri på at det til slutt ville koste deg mer, i form av eskalerende renter og gebyrer? Er du en slik person som lever i nået, og ikke skjenker morgendagen så mange tanker?
Superlammet Skrevet 18. juli 2005 #11 Skrevet 18. juli 2005 Hvordan forholdt du deg til det faktum at regningene bare ville vokse når du unnlot å betale dem? Tenkte du aldri på at det til slutt ville koste deg mer, i form av eskalerende renter og gebyrer? Er du en slik person som lever i nået, og ikke skjenker morgendagen så mange tanker? ← Selvsagt tenkte jeg på det! Men det sank på en måte aldri inn. Renter og gebyrer "eksisterte" på en måte ikke. Det var bare den samme regningen med en femtilapp ekstra her og der. Til slutt så man resultatet av dette, og da var det jo klart man angret og tenkte "sure penger".. Men da var det på en måte for sent. Hva kan man si.. man lærer mens man lever, noen ganger på den enkle måten, og andre ganger på den harde. Om jeg er en som lever i nuet og ikke skjenker morgendagen en tanke.. Vel, jeg er en som lever i nuet og tenker mye på morgendagen. Prøver å planlegge dagen slik at den kan gjøre morgendagen enklere. Har heldigvis lært av feilene jeg gjorde i mine yngre dager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå