Alivamale Skrevet 15. august 2020 #21 Skrevet 15. august 2020 (endret) 33 minutter siden, AndreasBR skrev: Men dessverre, dette er diskriminering på høyt plan, nærmest rasisme. Landet deles IKKE inn i regioner fordi de ikke er i skandinavia. Hva vil du kalle det? Det er jo diskriminering på bakgrunn av tilhørighet. Hvis Sverige skal deles inn i regioner, gjør det med alle andre land også, Jeg synes det å dele inn nordiske land etter regioner er meningsløst også. Innbyggerne i landet er jo i fri flyt mellom regionene, og man har dessuten null kontroll over om en nordmann som returnerer fra ferie i et nordisk land faktisk ikke har oppholdt seg i en «rød» region. Ta for eksempel Danmark nå - en som ankommer med båten fra Hirtshals i morgen kan ha tilbragt hele ferien i en nå rød sone. Endret 15. august 2020 av Alivamale
Loff77 Skrevet 15. august 2020 #22 Skrevet 15. august 2020 1 minutt siden, AndreasBR skrev: Det gjør jeg også, men kommer du nå med påstanden om at eventuelle ting som er rasistisk, ikke er rasisme dersom tanken bak det ikke var rasisme? Eller? Er det utfallet som har noe å si, eller tanken bak det? Nei, bare å tenke på alle land som grønne, men ta sine egne forholdsregler.. Absolutt helt greit å ta egne avgjørelser og tenke selv, men populæ her inne er det ikke😂 2
AndreasBR Skrevet 15. august 2020 #23 Skrevet 15. august 2020 2 minutter siden, Alivamale skrev: Jeg synes det å dele inn nordiske land etter regioner er meningsløst også. Innbyggerne i landet er jo i fri flyt mellom regionene, og man har dessuten null kontroll over om en nordmann som returnerer fra ferie i et nordisk land faktisk ikke har oppholdt seg i en «rød» region. Ta for eksempel Danmark nå - en som ankommer med båten fra Hirtshals i morgen kan ha tilbragt hele ferien i en nå rød sone. Nå var du diskriiminerende, det er norske statsborgere som har en rett ifb Grunnloven, ikke nordmenn alene. Men ja, jeg er enig i det du sier. Ta f.eks åpningen mot Danmark. Jeg er usikker på hva status var per da, men tenk om f.eks Danmark hadde åpent mot Tyskland, mens Tyskland var "rødt" her. Men det er et godt argument for å bare fjerne hele rødt/gult.. Men, jeg synes dette rød/gult region er helt tullete. Eksempel: La oss si at jeg tar seilbåten og seiler litt nedover svenskekysten (uten å gå i land) .. Jeg ankrer opp over natta, og reiser tilbake til Norge. Hvorfor i alle dager skal jeg i karantene? Det er jo idioti.
AndreasBR Skrevet 15. august 2020 #24 Skrevet 15. august 2020 3 minutter siden, Loff77 skrev: Absolutt helt greit å ta egne avgjørelser og tenke selv, men populæ her inne er det ikke😂 Nei, det skjønner jeg også veldig godt. Jeg er også skeptisk, når folk ikke engang klarer holde avstand på butikken i Norge, eller på stranda...
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #25 Skrevet 15. august 2020 1 minutt siden, AndreasBR skrev: Eksempel: La oss si at jeg tar seilbåten og seiler litt nedover svenskekysten (uten å gå i land) .. Jeg ankrer opp over natta, og reiser tilbake til Norge. Hvorfor i alle dager skal jeg i karantene? Det er jo idioti. Akkurat som om ikke reglene er innviklede nok allerede. Hvor komplisert skulle det vært hvis allerede slike sære tilfeller skulle vært presisert som unntak? Ja, det er kjipt med regler. Og du kan godt mene at de er dumme. Frihetsberøvende. Grunnlovsstridige. Men det er ingen som vil ha dem! Og hvis vi følger dem en stund alle sammen, så blir vi kvitt dem igjen! For du tror ikke på alvor at Erna kommer til å bli helt diktator og videreføre disse nazireglene når pandemien endelig tar slutt? Ta en for laget. Følg reglene. Bli hjemme. Så håper vi at våren blir normal. Anonymkode: c06ff...b8a 1
Dolce Skrevet 15. august 2020 #26 Skrevet 15. august 2020 (endret) Det jeg reagerer på er følgende: Hvorfor blir det gitt "frister"? Det øker jo smittefaren betydelig. Det gjelder både karantene for de som kommer med fly og karantene for "harryhandlerne". Førstnevnte får sjansen til å kaste seg på et tidligere fly - uansett hvor rødt området de kommer fra er. Sistnevnte får minst 1 døgn på seg til å kaste seg i bilen, og kjøre til Sverige for å handle alkohol, røyk og godteri (ok, vet at noen kjøper mat også, men mengden unødvendige varer dominerer "harryhandelen"). Blir et land/område rødt, burde det være karantene fra samme øyeblikk som tallene offentliggjøres. Endret 15. august 2020 av Dolce 3
AndreasBR Skrevet 15. august 2020 #27 Skrevet 15. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Akkurat som om ikke reglene er innviklede nok allerede. Hvor komplisert skulle det vært hvis allerede slike sære tilfeller skulle vært presisert som unntak? Ja, det er kjipt med regler. Og du kan godt mene at de er dumme. Frihetsberøvende. Grunnlovsstridige. Men det er ingen som vil ha dem! Og hvis vi følger dem en stund alle sammen, så blir vi kvitt dem igjen! For du tror ikke på alvor at Erna kommer til å bli helt diktator og videreføre disse nazireglene når pandemien endelig tar slutt? Ta en for laget. Følg reglene. Bli hjemme. Så håper vi at våren blir normal. Anonymkode: c06ff...b8a Nei, de skulle fjernet hele rødt/grønt systemet i sin helhet. Nei, det blir vi ikke. Vi skal leve med corona i flere år fremover. Dette har vært et sosialt eksperiment fra regjeringens side for å se hvor mye de kan kue norske statsborgere før vi klager. Enkelte i USA prøvde seg på dette, og fikk massive reaksjoner. Samme burde vi ha sett her i Norge. Vi bryr oss ikke om våre rettigheter j det hele tatt. Ingen kommer merke noe før de rettighetene er borte, fordi folk vet rett og slett ikke hvilke rettigheter de har. Det beste for regjeringen er at norske statsborgere lever i mørket og ikke kjenner til alt av rettigheter osv. Så langt jeg vet har flere ting blitt fjernet fra Grunnloven osv.. F.eks har nå politikere lov å lyve, mens tidligere var det kriminelt. Erna er diktator. Hun ønsket en fullmakt hun heldigvis ALDRI fikk og ALDRI skulle bedt om! Statskupp-Erna kan vi kalle henne. Bli hjemme? Hvorfor? Jeg har grunnlovsfestet rett til å reise rundt i Kongeriket. Følg reglene? Drøm.. Jeg reiser dit det passer meg, men jeg tar vare på meg selv og holder avstand til andre.. Du har ingenting med å fortelle meg hva jeg skal og ikke skal gjøre.
AndreasBR Skrevet 15. august 2020 #28 Skrevet 15. august 2020 1 minutt siden, Dolce skrev: Blir et land/område rødt, burde det være karantene fra samme øyeblikk som tallene offentliggjøres. I teorien.. Ja. I praksis? Nei. Fordi forskjellen på rødt/grønt(gult) er så tullete... 20 smittede per 100k = grønt/gult. 20.01 smittede per 100k = rødt. Ser du ikke problemet med dette? Det burde vært målt på en helt annen måte, selv om det også ville blitt feil. F.eks om man gikk etter prosentøkning i smitte.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #29 Skrevet 15. august 2020 4 minutter siden, AndreasBR skrev: Nei, de skulle fjernet hele rødt/grønt systemet i sin helhet. Nei, det blir vi ikke. Vi skal leve med corona i flere år fremover. Dette har vært et sosialt eksperiment fra regjeringens side for å se hvor mye de kan kue norske statsborgere før vi klager. Enkelte i USA prøvde seg på dette, og fikk massive reaksjoner. Samme burde vi ha sett her i Norge. Vi bryr oss ikke om våre rettigheter j det hele tatt. Ingen kommer merke noe før de rettighetene er borte, fordi folk vet rett og slett ikke hvilke rettigheter de har. Det beste for regjeringen er at norske statsborgere lever i mørket og ikke kjenner til alt av rettigheter osv. Så langt jeg vet har flere ting blitt fjernet fra Grunnloven osv.. F.eks har nå politikere lov å lyve, mens tidligere var det kriminelt. Erna er diktator. Hun ønsket en fullmakt hun heldigvis ALDRI fikk og ALDRI skulle bedt om! Statskupp-Erna kan vi kalle henne. Bli hjemme? Hvorfor? Jeg har grunnlovsfestet rett til å reise rundt i Kongeriket. Følg reglene? Drøm.. Jeg reiser dit det passer meg, men jeg tar vare på meg selv og holder avstand til andre.. Du har ingenting med å fortelle meg hva jeg skal og ikke skal gjøre. Både konspirasjonsnoia og egoisme i en fin blanding der, altså. 👍 Anonymkode: c06ff...b8a 3
Dolce Skrevet 15. august 2020 #30 Skrevet 15. august 2020 1 minutt siden, AndreasBR skrev: I teorien.. Ja. I praksis? Nei. Fordi forskjellen på rødt/grønt(gult) er så tullete... 20 smittede per 100k = grønt/gult. 20.01 smittede per 100k = rødt. Ser du ikke problemet med dette? Det burde vært målt på en helt annen måte, selv om det også ville blitt feil. F.eks om man gikk etter prosentøkning i smitte. Tullete? Grensen må jo gå et sted? Det gjelder de fleste ting, ikke bare Covid-19. Man må sette grensen ett eller annet sted. Og det vil selvfølgelig alltid føles feil dersom man marginalt havner under eller over grenser som er satt. Men det er ikke til å unngå. 2
AndreasBR Skrevet 15. august 2020 #31 Skrevet 15. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Både konspirasjonsnoia og egoisme i en fin blanding der, altså. 👍 Anonymkode: c06ff...b8a Forklar. Hvor er konspirasjonen og hvor er egoismen ?
AndreasBR Skrevet 15. august 2020 #32 Skrevet 15. august 2020 Akkurat nå, Dolce skrev: Tullete? Grensen må jo gå et sted? Det gjelder de fleste ting, ikke bare Covid-19. Man må sette grensen ett eller annet sted. Og det vil selvfølgelig alltid føles feil dersom man marginalt havner under eller over grenser som er satt. Men det er ikke til å unngå. Nei, det må den ikke. Fjern hele opplegget med rødt/grønt/gult.
Dolce Skrevet 15. august 2020 #33 Skrevet 15. august 2020 1 minutt siden, AndreasBR skrev: Nei, det må den ikke. Fjern hele opplegget med rødt/grønt/gult. Så det betyr at du f.eks. ville synes det var helt ok at dine venner, kollegaer, familie og andre du omgås kom med fly fra Nord-Italia i mars og fikk bevege seg aldeles fritt rundt i samfunnet fra det øyeblikket de landet på norsk jord?
AndreasBR Skrevet 15. august 2020 #34 Skrevet 15. august 2020 1 minutt siden, Dolce skrev: Så det betyr at du f.eks. ville synes det var helt ok at dine venner, kollegaer, familie og andre du omgås kom med fly fra Nord-Italia i mars og fikk bevege seg aldeles fritt rundt i samfunnet fra det øyeblikket de landet på norsk jord? Hva jeg mener er irrelevant, de har grunnlovsfestet rett til å bevege seg fritt i kongeriket. Men, så langt jeg vet var ikke rødt/grønt systemet på plass i Mars. Og nei, de burde vært sendt i karantene. Men karantene i seg selv er ikke et hinder for å forflytte seg. Jeg kan ta karantene i båten, men båten behøver ikke stå på samme sted hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #35 Skrevet 15. august 2020 1 minutt siden, AndreasBR skrev: Hva jeg mener er irrelevant, de har grunnlovsfestet rett til å bevege seg fritt i kongeriket. Men, så langt jeg vet var ikke rødt/grønt systemet på plass i Mars. Og nei, de burde vært sendt i karantene. Men karantene i seg selv er ikke et hinder for å forflytte seg. Jeg kan ta karantene i båten, men båten behøver ikke stå på samme sted hele tiden. Selvfølgelig kan man forflytte seg mens man er i karantene. Så vidt jeg kjenner til, er det ingen begrensninger der - så lenge man holder seg unna andre folk. Det er stor forskjell på karantene og isolasjon. Anonymkode: 0dc20...643 1
AndreasBR Skrevet 15. august 2020 #36 Skrevet 15. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan man forflytte seg mens man er i karantene. Så vidt jeg kjenner til, er det ingen begrensninger der - så lenge man holder seg unna andre folk. Det er stor forskjell på karantene og isolasjon. Anonymkode: 0dc20...643 "Hold deg hjemme" ifb isolasjon er råd. De kan ikke med loven i hånd påtvinge det. Det kalles fengsel.
Vestfold38 Skrevet 15. august 2020 #37 Skrevet 15. august 2020 (endret) On 8/12/2020 at 10:32 AM, AnonymBruker said: Flytt til et land uten rettsstat. Du passer veldig godt der. Anonymkode: e3ddd...550 Mange demokratiske land som har tvang og regler, en har ikke automatisk rett til å gjøre som man vil selv i vårt demokrati Er man en fare for samfunnet generelt hva gjør vi med dem? Hvis folk er i en situasjon som kan skade andre og være til fare for liv og helse så kan man selvfølgelig sette tvang. Frihet er ikke en selvfølge til enhver tid. Endret 15. august 2020 av Vestfold38
Gjest Lasox Skrevet 15. august 2020 #38 Skrevet 15. august 2020 Pga. nettopp slike idioter som dette her at vi har en oppblomstring i disse dagene. Altfor mange som gjør alt for å unngå karantene og ikke tar hensyn til de andre. De kan selv bære med seg smitten uten å vite det! Det kan gå to uker uten at man får noen symptomer og i mellomtiden så kan de smitte flere personer! Folk er rett og slett idioter når man holder på sånn spesielt med tanke på hvor mange som har vært med i dugnaden vi har hatt i landet så skal noen som har vært på ferie i utlandet midt i verste perioden som vi har hatt siden andre verdenskrig og risikere andres liv! Egoister! Jeg har selvpålagt karantene før lockdown for jeg så hvor alvorlig situasjonen kunne bli og regjeringen reagerte seint syntes jeg og jeg ville ha gjort det om jeg var dem for å unngå og risikere å smitte andre, men her er det igjen hensynløse mennesker!
AnonymBruker Skrevet 15. august 2020 #39 Skrevet 15. august 2020 6 minutter siden, AndreasBR skrev: "Hold deg hjemme" ifb isolasjon er råd. De kan ikke med loven i hånd påtvinge det. Det kalles fengsel. Smittevernloven trumfer grunnloven. https://lovdata.no/lov/1994-08-05-55/§4-3a Anonymkode: 797ac...a40 1
AndreasBR Skrevet 15. august 2020 #40 Skrevet 15. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Smittevernloven trumfer grunnloven. https://lovdata.no/lov/1994-08-05-55/§4-3a Anonymkode: 797ac...a40 Nei, det gjør den ikke. Ingenting i Grunnloven som åpner for det. Den paragrafen er Grunnlovstridig og ulovlig.
Fremhevede innlegg