Gå til innhold

Karantene er bortkastet tid ...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

... mente iallfall turistene som kom fra et rødt land, men slapp karantene fordi flyet landet fire minutter før midnatt.

Så det er ingen tvil om at gleden er stor; en reaksjon det ikke er så lett å glemme når man nå vet hvordan koronasituasjonen har utviklet seg som følge av smitten fra utlandet.

Kanskje det å gå i karantene ikke ville vært bortkastet tid likevel.

Spørsmålet er likevel hvordan politikerne klarer å være så inn i granskauen dumme at de lager slike regler; når et land er rødt, burde karantenen gjelde fra første stund av, for ikke å snakke om at det å skille mellom grønne og røde land er bare tåpelig når man vet hvor raskt situasjonen kan endre seg; alle som kommer fra utlandet, burde gå i karantene.

V8qkL3KJgckiyK8enK6LNwlCFk0FPD4jz0v243uH

Endret av Bix
  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt utrolig at de jubler i stedet for å gå i selvpålagt karantene. De kommer fra et land hvor smitten over tid har vært godt over kravet for at landet skal bli "rødt".

Anonymkode: 4c435...a06

• Liker 18
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt utrolig at de jubler i stedet for å gå i selvpålagt karantene. De kommer fra et land hvor smitten over tid har vært godt over kravet for at landet skal bli "rødt".

Helt enig, det er så hjernedødt som det kan bli.

• Liker 8
Skrevet

Mennesker er idioter.

Anonymkode: bf1f0...4c1

• Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet er at folk tydeligvis ikke klarer å se forskjellen på å ha ned seg en ekstra flaske vin i bagasjen fra utlandet, og det å slippe koronakarantene; førstnevnte gjør ingen skade, men det siste kan føre til at man smitter mange andre, som i sin tur også smitter andre.

Mon tro hvor mange milliarder denne jubelscenen kommer til å koste, og hvor mange som blir syke av dette ...?

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt utrolig at vi i det hele tatt har noe som heter "selvpålagt karantene". Tvang er det eneste som ville funket.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Iceman skrev:

Helt utrolig at vi i det hele tatt har noe som heter "selvpålagt karantene". Tvang er det eneste som ville funket.

Flytt til et land uten rettsstat. Du passer veldig godt der. 

Anonymkode: e3ddd...550

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg gir opp menneskeheten.

Skrevet

– Det var veldig digg, jeg er veldig glad for det, sier Maria.

• Liker 4
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva skjer når man gir folk "anbefalinger" og "råd" ...?

Folk gir blaffen, og setter sitt eget ego foran fellesskapet.

Er enig i at tvang bør unngår så langt det lar seg gjøre, men tvinger man ikke bilister til å stoppe på rødt lys, åpner man for fullstendig kaos i trafikken, og tvinger man ikke folk til å gå i karantene, gjør de tydeligvis ikke det av egen, fri vilje.

Endret av Bix
  • Liker 3
Skrevet

Hensynsløse egoer..

Anonymkode: 2af2c...186

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rettsstat er vel og bra i vanlige tider men vet ikke om du har fått med deg at vi er i krisetider.

• Liker 2
Skrevet

Man skal ikke oppfordre til hets, men med slike egoister som ødelegger for alle andre, så er det velfortjent.

Anonymkode: fd2b4...f04

• Liker 5
Skrevet

Store deler av Spania ville så langt jeg vet vært grønne(gule) om de ikke ble diskriminert av rasistene hos FHI. Det er jo et faktum at Spania ikke deles opp i regioner fordi de ikke er skandinaver.(Det er rasisme)

For alt vi vet har disse vært i et område med lite smitte. Med tank på hvor idiotisk dette rødt/grønt(gult) systemet er, så er dette helt greit. 

20 smittede per 100k siste 14 dager = grønt/gult
20.01 smittede per 100k siste 14 dager = rødt. 

Bare jeg som ser problemet her? 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AndreasBR skrev:

Store deler av Spania ville så langt jeg vet vært grønne(gule) om de ikke ble diskriminert av rasistene hos FHI. Det er jo et faktum at Spania ikke deles opp i regioner fordi de ikke er skandinaver.(Det er rasisme)

For alt vi vet har disse vært i et område med lite smitte. Med tank på hvor idiotisk dette rødt/grønt(gult) systemet er, så er dette helt greit. 

Hæh? 🤡🤡🤡

• Liker 7
Skrevet
6 timer siden, AndreasBR skrev:

Dette har ingen ting med rasisme å gjøre, slutt å utvanne begrepet rasisme ved å benytte det på helt usaklig grunnlag.

For å slippe kverulering og sutring, burde man kanskje ha holdt på karantene etter alle utenlandsreiser. Nordmenn har tydeligvis problemer med å forholde seg til en satt grense. Lurer på hvordan nordmenn hadde taklet inndeling i grønne/gule/røde land som i Finland, det hadde vel oppstått fullstendig forvirring.

• Liker 6
Skrevet
På 12.8.2020 den 9.58, Bix skrev:

... mente iallfall turistene som kom fra et rødt land, men slapp karantene fordi flyet landet fire minutter før midnatt.

Så det er ingen tvil om at gleden er stor; en reaksjon det ikke er så lett å glemme når man nå vet hvordan koronasituasjonen har utviklet seg som følge av smitten fra utlandet.

Kanskje det å gå i karantene ikke ville vært bortkastet tid likevel.

Spørsmålet er likevel hvordan politikerne klarer å være så inn i granskauen dumme at de lager slike regler; når et land er rødt, burde karantenen gjelde fra første stund av, for ikke å snakke om at det å skille mellom grønne og røde land er bare tåpelig når man vet hvor raskt situasjonen kan endre seg; alle som kommer fra utlandet, burde gå i karantene.

V8qkL3KJgckiyK8enK6LNwlCFk0FPD4jz0v243uH

Det burde i hvert fall vært tilbud på plass på OSL om testing, som jo nå er kommet. Så er vel dette flyet fra Alicante som da hadde vesentlig mindre smitte enn Oslo har. Så hvis folk har fulgt smittevernsregler er det nok ikke så ille

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Alivamale skrev:

Dette har ingen ting med rasisme å gjøre, slutt å utvanne begrepet rasisme ved å benytte det på helt usaklig grunnlag.

For å slippe kverulering og sutring, burde man kanskje ha holdt på karantene etter alle utenlandsreiser. Nordmenn har tydeligvis problemer med å forholde seg til en satt grense. Lurer på hvordan nordmenn hadde taklet inndeling i grønne/gule/røde land som i Finland, det hadde vel oppstått fullstendig forvirring.

Til vanlig hadde jeg vært helt enig med deg, og jeg ville vært den første til å rope akkurat det samme som deg angående rasisme, fordi begrepet er dessverre meget utvannet nå i 2020.

Men dessverre, dette er diskriminering på høyt plan, nærmest rasisme. Landet deles IKKE inn i regioner fordi de ikke er i skandinavia. Hva vil du kalle det? Det er jo diskriminering på bakgrunn av tilhørighet. 
Hvis Sverige skal deles inn i regioner, gjør det med alle andre land også, 

Skrevet
21 minutter siden, AndreasBR skrev:

Til vanlig hadde jeg vært helt enig med deg, og jeg ville vært den første til å rope akkurat det samme som deg angående rasisme, fordi begrepet er dessverre meget utvannet nå i 2020.

Men dessverre, dette er diskriminering på høyt plan, nærmest rasisme. Landet deles IKKE inn i regioner fordi de ikke er i skandinavia. Hva vil du kalle det? Det er jo diskriminering på bakgrunn av tilhørighet. 
Hvis Sverige skal deles inn i regioner, gjør det med alle andre land også, 

Tviler sterkt på att det er rassistiske motiver bak, de mener jo att de ikke får gode nok lokale tall ang smitte og att jo lenger unna jo vanskeligere å ha full oversikt. Tullete er jeg enig i men ikke rasistisk, de setter en grense på norden så da får vi bare forholde oss til det

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Loff77 skrev:

Tviler sterkt på att det er rassistiske motiver bak, de mener jo att de ikke får gode nok lokale tall ang smitte og att jo lenger unna jo vanskeligere å ha full oversikt. Tullete er jeg enig i men ikke rasistisk, de setter en grense på norden så da får vi bare forholde oss til det

Det gjør jeg også, men kommer du nå med påstanden om at eventuelle ting som er rasistisk, ikke er rasisme dersom tanken bak det ikke var rasisme? Eller? 

Er det utfallet som har noe å si, eller tanken bak det? 

Nei, bare å tenke på alle land som grønne, men ta sine egne forholdsregler.. 

• Opprett ny...