Gå til innhold

Venter du seks uker etter fødsel med å smake alkohol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødte for 3 uker siden. Fikk servert et glass vin i går. Føler mange har gått bort fra disse seks ukene grunnet manglende dokumentasjon. Hva gjorde du? Eventuelt hva kommer du til å gjøre? 

Anonymkode: bdc71...fd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre man ammer, har det vel ikke noe å si så lenge babyen er ute? 

Anonymkode: 05af2...d26

• Liker 4
Skrevet

Jeg drakk ikke før jeg var ferdig med å amme. Første var ca 7 mnd og andre 10 ,5 mnd

Anonymkode: 82ab2...b39

• Liker 3
Skrevet

Har aldri hørt at man skal vente seks uker etter fødselen, det har jeg ikke lest noe sted. Til tross for at jeg har lest mye om amming. 

Om man IKKE ammer er det jo ingen grunn til å ikke kunne nyte små mengder alkohol, og så lenge man venter 2-3 timer for hver enhet, kan man også drikke alkohol mens man ammer. 

Anonymkode: c490a...948

• Liker 3
Skrevet

Ammer, og ventet til 6 uker etter termin. Sånn for sikkerhetsskyld. 

Tar meg gjerne en øl til maten en gang i måneden eller noe. 

Anonymkode: e2585...805

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hørt at man skal vente seks uker etter fødselen, det har jeg ikke lest noe sted. Til tross for at jeg har lest mye om amming. 

Om man IKKE ammer er det jo ingen grunn til å ikke kunne nyte små mengder alkohol, og så lenge man venter 2-3 timer for hver enhet, kan man også drikke alkohol mens man ammer. 

Feil. Du kan drikke mens du ammer om du vil. Men det viktigste er selvfølgelig å at du er klar til å ta deg av barnet. 

Anonymkode: 4ceaa...ffc

• Liker 16
Skrevet

Jeg fulammet og har aldri gitt flaske, så ventet vel 9 mnd med første, og et år med andre.

Hvis du ikke skal amme den kvelden, og du føler deg i god form ser jeg ingen problem med å ta et glass vin! Enjoy!

Anonymkode: d688d...b3b

• Liker 2
Skrevet

Ja, venter til minst 6 uker etter termindato🙂

Skrevet
  • Nyfødte barn har umoden lever, med liten evne til å bryte ned selv små mengder alkohol. Ammende bør derfor vente med å drikke alkohol til det har gått minst seks uker etter termin.

Anonymkode: dc31a...aa6

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Feil. Du kan drikke mens du ammer om du vil. Men det viktigste er selvfølgelig å at du er klar til å ta deg av barnet. 

Anonymkode: 4ceaa...ffc

Hva var det som var feil? Anbefalingen er at man venter 2-3 timer for hver enhet man har drukket til man ammer..

Skrevet

Ammer ikke, ventet 3 uker. 

Anonymkode: f2fbe...5c6

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva var det som var feil? Anbefalingen er at man venter 2-3 timer for hver enhet man har drukket til man ammer..

Ingen vet hvor denne anbefalingen kommer fra. Heller ikke det med seks uker. Ingen forskning som tilsier dette. 

Anonymkode: bdc71...fd1

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
  • Nyfødte barn har umoden lever, med liten evne til å bryte ned selv små mengder alkohol. Ammende bør derfor vente med å drikke alkohol til det har gått minst seks uker etter termin.

Så når man drikker alkohol inneholder melken alkohol? 

Man kan i teorien da drikke seg full på morsmelk?

Har også lest at det er en myte at alkohol går over morsmelk.

• Liker 10
Skrevet

Jeg drakk en øl etter 4 uker. Venter ikke med å amme etter en øl hvis baby våkner, men drikker ikke noe før jeg vet at han sover i mange timer fremover. Det føles liksom litt feil selv om det til og med er dokumentert at det ikke er skadelig😅

Anonymkode: 21fc1...fbe

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så når man drikker alkohol inneholder melken alkohol? 

Man kan i teorien da drikke seg full på morsmelk?

Har også lest at det er en myte at alkohol går over morsmelk.

Ikke vet jeg, var bare det som stod på ammehjelpen sin side :)

Skrevet

Ventet seks uker etter oppfordring fra helsesykepleier fordi hun sa at babyens organer måtte utvikles mer. Det strider mot annen informasjon om amming og alkohol, men det var ikke et stort problem å vente noen uker. Nå drikker jeg fint et glass vin eller to mens jeg ammer. 

Anonymkode: 9ada4...87d

• Liker 2
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ammer, og ventet til 6 uker etter termin. Sånn for sikkerhetsskyld. 

Tar meg gjerne en øl til maten en gang i måneden eller noe. 

Anonymkode: e2585...805

Samme her! Tror ikke det hadde vært krise om jeg hadde tatt et glass tidligere, men følte ikke noe særlig behov. Tenkte "better safe than sorry". Så hører det med til historien at jeg ikke drikker spesielt ofte heller, og koser meg like mye med noe godt og alkoholfritt i glasset som et glass vin :). 

Anonymkode: 33778...90a

Skrevet

Jeg ville vente til 6 uker etter termin for sikkerhets skyld. Jeg syns det er litt uklart hvorvidt det er helt trygt å med alkohol så tidlig, selv om jeg også har sett at det ikke foreligger god dokumentasjon på at det kan være skadelig.

Jeg har ikke drukket noe alkohol enda nå som babyen snart er 7 mnd. , men det er fordi jeg samsover med babyen og fordi jeg regner med at det skal veldig lite til før jeg blir påvirket så trøtt og tynn som jeg er denne ammeperioden. Jeg hadde tenkt å drikke en 0,33 l cider en formiddag da babyen var 6,5 uker, men den var gått ut på dato for flere måneder siden ☹️

Anonymkode: c3683...964

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...