AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #1 Skrevet 12. august 2020 Storesøster vil ikke ha lillebror, vil bare ha lillesøster. Prøvd å venne henne i tre uker nå at det kommer en guttebaby, men hun KLIKKER når vi sier det! Veldig rart ettersom at hun ikke fins vanskelig ellers... Har noen av deres barn vært triste over kjønn til småsøsken, og når gikk det over? Hvordan klarte dere å få barnet til å glede seg? Anonymkode: 9f266...bbc
Kenelz Skrevet 12. august 2020 #2 Skrevet 12. august 2020 Om du er sikker på om det er en lillebror - fortell at lillebror ikke kommer til å stjele lekene hennes - fortell at lillebror ikke kommer til å stjele sminkene og klærne hennes (den dagen hun er gammel nok til å bruke sminke) - fortell at med en lillebror så kommer han ikke til å stjele venninnene hennes Men da gjør du en «lillesøster» fiendtlig. Bedre å fortelle at det er ingen som kan bestemme kjønn og hun som storesøster må bare finne seg i det og være glad for at hun ikke blir alenebarn! 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #3 Skrevet 12. august 2020 Det går over, hun er bare skuffet- Anonymkode: 825ba...13a 15
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #4 Skrevet 12. august 2020 Hun har vel hørt om hvor onde og forferdelige alle menn er, så det er forstålig at hun ikke vil ha en lillebror. Anonymkode: 2fa29...299 3
kisskissbangbang Skrevet 12. august 2020 #5 Skrevet 12. august 2020 Ikke snakk så mye om kjønn. Det er jo ikke viktig, og det kommer det nok ikke til å være for henne heller, når babyen kommer. Omtal ham som babyen, og snakk om det koselige dere skal gjøre med babyen, ingen grunn til å stadig minne henne på at det er en lillebror og ikke en lillesøster. 18
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #6 Skrevet 12. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Storesøster vil ikke ha lillebror, vil bare ha lillesøster. Prøvd å venne henne i tre uker nå at det kommer en guttebaby, men hun KLIKKER når vi sier det! Veldig rart ettersom at hun ikke fins vanskelig ellers... Har noen av deres barn vært triste over kjønn til småsøsken, og når gikk det over? Hvordan klarte dere å få barnet til å glede seg? Anonymkode: 9f266...bbc Bekreft følelsene og forklar. "jeg skjønner at du er lei deg og at du hadde lyst på en lillesøster. Det er lov å være skuffet, men det er ingen som bestemmer om det blir en jente eller gutt. Denne gangen ble det en gutt, og han er heldig som får en så flott storesøster som deg" Anonymkode: 431b7...227 12
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #7 Skrevet 12. august 2020 Da jeg var 6 år gammel, så ventet mamma baby. jeg ønsker meg sårt en lillesøster, men det ble en gutt. Jeg ble litt skuffet, men med en gang lillebror kom så var problemet løst. Anonymkode: 6e12d...184 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #8 Skrevet 12. august 2020 13 minutter siden, Kenelz skrev: Om du er sikker på om det er en lillebror - fortell at lillebror ikke kommer til å stjele lekene hennes - fortell at lillebror ikke kommer til å stjele sminkene og klærne hennes (den dagen hun er gammel nok til å bruke sminke) - fortell at med en lillebror så kommer han ikke til å stjele venninnene hennes Men da gjør du en «lillesøster» fiendtlig. Bedre å fortelle at det er ingen som kan bestemme kjønn og hun som storesøster må bare finne seg i det og være glad for at hun ikke blir alenebarn! Og om noen år hvis det plutselig kommer en lillesøster så..? Anonymkode: 6d6ad...15d
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #9 Skrevet 12. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og om noen år hvis det plutselig kommer en lillesøster så..? Anonymkode: 6d6ad...15d Les det siste som står skrevet i svaret du siterer... Anonymkode: 0a95d...c86 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #10 Skrevet 12. august 2020 Ja, vi sier alltid babyen, men besteforeldre og tanter og onkler skal gni det inn at det blir gutt - akkurat som at de liker å se henne hisse seg opp 😥 Er ikke mange som vet kjønnet enda så tror vi inntil videre holder kjønnet for oss selv. Har tatt NIPT-TEST og vet derfor garantert kjønnet + at vi har sett det på ul. Men må takke for mange gode forslag her!! ❤️❤️❤️ Hilsen ts. Anonymkode: 9f266...bbc
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #11 Skrevet 12. august 2020 Jeg husket enda at jeg ble skuffet da lillebroren min ble født og pappa hentet meg i barnehagen for å besøke ham på sykehuset og sa det var en gutt (visste ikke kjønnet før fødsel). Men foreldrene mine har fortalt hvor stolt jeg så ut da jeg holdt ham og hjalp til med å trille rundt på plastbalja han lå i, og sa at jeg ville ikke hatt noen annen enn akkurat han. Datteren din har nok noen forestillinger om at det er fint å ha lillesøster, kanskje kjenner hun noen små, søte jentebabyer eller forestiller seg å få ei venninne i huset på sikt. Men jeg tror det er gode sjanser for at det går seg til. Jeg husker også at jeg var sjalu, og det er ikke nødvendigvis slik at alt blir bra når hun møter lillebroren. Men antagelig vil hun ikke lenger byttet ham mot ei søster når de blir kjent. Anonymkode: 6e815...467 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #12 Skrevet 12. august 2020 Rart at små barn har kjønnspreferanser synes jeg. Viser vel en tendens i samfunnet, at jenter er synonymt med glitter, paljetter osv, og gutter skal være tøffe, ha biler, osv. Når barnet kommer glemmer hun nok at han er en gutt. Anonymkode: ea118...f53 1
Tvist Skrevet 12. august 2020 #13 Skrevet 12. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Og om noen år hvis det plutselig kommer en lillesøster så..? Anonymkode: 6d6ad...15d Om noen år er storesøster eldre og tenker annerledes. 2
Kenelz Skrevet 12. august 2020 #14 Skrevet 12. august 2020 (endret) 4 hours ago, AnonymBruker said: Og om noen år hvis det plutselig kommer en lillesøster så..? Anonymkode: 6d6ad...15d Les: «Men da gjør du en «lillesøster» fiendtlig.» 😒 Edit: Har til og med markert det ekstra godt sånn at folk får det med seg. Hjalp tydeligvis lite. Endret 12. august 2020 av Kenelz
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #15 Skrevet 12. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Storesøster vil ikke ha lillebror, vil bare ha lillesøster. Prøvd å venne henne i tre uker nå at det kommer en guttebaby, men hun KLIKKER når vi sier det! Veldig rart ettersom at hun ikke fins vanskelig ellers... Har noen av deres barn vært triste over kjønn til småsøsken, og når gikk det over? Hvordan klarte dere å få barnet til å glede seg? Anonymkode: 9f266...bbc Hvorfor er hun lei seg, da? Det går jo an å snakke relativt normalt med en 4-åring, og hun har jo selv en forestilling om hva det er ved en søster hun har gledet seg sånn til (bestevennen har en, hun kjenner en supersøt jentebaby, hun tenker broren til bli som en irriterende mindre gutt hun kjenner e.l.) Finn ut hvorfor. Etter det: snakk om forventningene hennes og fortell henne at det er helt ålreit å føle skuffelse rundt håp en ikke får realisert, og lær henne hvordan en håndterer brutte håp. Anonymkode: 20ed3...84d 1
O Rakel Skrevet 13. august 2020 #16 Skrevet 13. august 2020 Da leser du denne for henne. Bildet på boken sier alt om å få en bror (men happy ending :) ) https://www.norli.no/jeg-vil-ha-en-soster 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #17 Skrevet 21. august 2020 På 12.8.2020 den 9.12, AnonymBruker skrev: Storesøster vil ikke ha lillebror, vil bare ha lillesøster. Prøvd å venne henne i tre uker nå at det kommer en guttebaby, men hun KLIKKER når vi sier det! Veldig rart ettersom at hun ikke fins vanskelig ellers... Har noen av deres barn vært triste over kjønn til småsøsken, og når gikk det over? Hvordan klarte dere å få barnet til å glede seg? Anonymkode: 9f266...bbc Vi hadde samme opplevelse, løsningen hos oss, ble at vi kjøpte en babydukke som var gutt, altså en guttedukke, denne fikk hun i en stund i forkant av at lillebror skulle komme, og det gjorde faktisk at hun snudde og synes det var helt greit med en lillebror 🙂 når babyen kom sto hun og stelte dukken sin når mamma stelte babyen 🙂 Anonymkode: e4379...507 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #18 Skrevet 21. august 2020 På 12.8.2020 den 9.12, AnonymBruker skrev: Storesøster vil ikke ha lillebror, vil bare ha lillesøster. Prøvd å venne henne i tre uker nå at det kommer en guttebaby, men hun KLIKKER når vi sier det! Veldig rart ettersom at hun ikke fins vanskelig ellers... Har noen av deres barn vært triste over kjønn til småsøsken, og når gikk det over? Hvordan klarte dere å få barnet til å glede seg? Anonymkode: 9f266...bbc A femininist in the making.. Anonymkode: 4ab0d...475
Maleficenta Skrevet 21. august 2020 #19 Skrevet 21. august 2020 På 12.8.2020 den 9.12, AnonymBruker skrev: Storesøster vil ikke ha lillebror, vil bare ha lillesøster. Prøvd å venne henne i tre uker nå at det kommer en guttebaby, men hun KLIKKER når vi sier det! Veldig rart ettersom at hun ikke fins vanskelig ellers... Har noen av deres barn vært triste over kjønn til småsøsken, og når gikk det over? Hvordan klarte dere å få barnet til å glede seg? Anonymkode: 9f266...bbc Hun blir vant til det. Hun kommer over det til slutt.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #20 Skrevet 21. august 2020 Jeg ble sååå skuffa da mine foreldre sa at jeg hadde fått en lillebror (jeg hadde 2 småbrødre fra før). Gikk over da jeg fikk se han, han var jo så søt. Niesa mi på 4år begynte å gråte da hun fikk høre at hun skulle få lillebror (hadde også en fra før). Men hun ble vel i bedre humør igjen etter noen dager. Tror det er vanlig at små jenter ønsker seg lillesøstre. Så ja, bekrefte at det er lov å kjenne på den følelsen men at det ikke er noe man rår over. Det går over Anonymkode: f47ef...cca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå