AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #1 Skrevet 12. august 2020 Jeg har nylig fått ADD i voksen alder. Jeg er barne og ungdomsarbeider. Det gikk fint, men dette var jo også noe jeg brente for. Nå har jeg litt lyst å utdanne meg mer, men lurer på om noen har erfaring med tilrettelegging? Det har alltid fungert dårlig å føle med på forelesninger osv. Gruppearbeid kan fungere i korte perioder,men ikke for lenge eller for ofte. Detter raskt ut og da blir liksom.jobbing i gruppe eller å være på forelesning bortkastet. Det funker best å lese selv. Da kan jeg ta det i mitt tempo og jeg har mulighet for å lese om igjen osv. Finnes jo nettstudier, men ikke alltid det tilbys. Vet ikke helt hva jeg vil utdanne meg som enda. Anonymkode: 4422d...e3d
Zanzibar3 Skrevet 12. august 2020 #2 Skrevet 12. august 2020 Jeg forstår ikke helt hva du lurer på? Du kan ha krav på tilrettelagt eksamen, som i en halvtime ekstra eller andre tiltak. Men selve undervisningen ved et universitet eller høyskole vil ikke bli tilrettelagt spesielt for deg. Du er derimot ansvarlig for egen læring, og kan selvfølgelig lese så mye du vil på egenhånd. 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #3 Skrevet 12. august 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nylig fått ADD i voksen alder. Jeg er barne og ungdomsarbeider. Det gikk fint, men dette var jo også noe jeg brente for. Nå har jeg litt lyst å utdanne meg mer, men lurer på om noen har erfaring med tilrettelegging? Det har alltid fungert dårlig å føle med på forelesninger osv. Gruppearbeid kan fungere i korte perioder,men ikke for lenge eller for ofte. Detter raskt ut og da blir liksom.jobbing i gruppe eller å være på forelesning bortkastet. Det funker best å lese selv. Da kan jeg ta det i mitt tempo og jeg har mulighet for å lese om igjen osv. Finnes jo nettstudier, men ikke alltid det tilbys. Vet ikke helt hva jeg vil utdanne meg som enda. Anonymkode: 4422d...e3d Jeg har ADD selv. Det hjelper ikke med tilrettelegging og det finnes ikke. Utenom eksamen , men jeg ba ikke om det heller. Hvis du virkelig vil ha gode karakterer så tar du ritalin som legen gir deg. Det eneste problemet er at man mister sexlyst og det funker dårlig i forhold. jeg sluttet på ritalin pga min daværende kjæreste..burde ga prioritert skole over han for å si det slik. nå har du løsningen Anonymkode: e6d04...bd9
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #4 Skrevet 12. august 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har nylig fått ADD i voksen alder. Jeg er barne og ungdomsarbeider. Det gikk fint, men dette var jo også noe jeg brente for. Nå har jeg litt lyst å utdanne meg mer, men lurer på om noen har erfaring med tilrettelegging? Det har alltid fungert dårlig å føle med på forelesninger osv. Gruppearbeid kan fungere i korte perioder,men ikke for lenge eller for ofte. Detter raskt ut og da blir liksom.jobbing i gruppe eller å være på forelesning bortkastet. Det funker best å lese selv. Da kan jeg ta det i mitt tempo og jeg har mulighet for å lese om igjen osv. Finnes jo nettstudier, men ikke alltid det tilbys. Vet ikke helt hva jeg vil utdanne meg som enda. Anonymkode: 4422d...e3d Du kan få lenger tid på eksamen, du kan også få mange pensumbøker som lydbok (blant annet, sikkert mer. Sjekk med støttesider for ADD/ADHD). Du må gjøre like mye/lite gruppearbeid som alle andre, gå på obligatoriske forelesninger (antall avhenger av utdanning og studiested). Anonymkode: 81f70...dec
AnonymBruker Skrevet 12. august 2020 #5 Skrevet 12. august 2020 9 timer siden, Zanzibar3 skrev: Jeg forstår ikke helt hva du lurer på? Du kan ha krav på tilrettelagt eksamen, som i en halvtime ekstra eller andre tiltak. Men selve undervisningen ved et universitet eller høyskole vil ikke bli tilrettelagt spesielt for deg. Du er derimot ansvarlig for egen læring, og kan selvfølgelig lese så mye du vil på egenhånd. Mener at jeg lærer omtrent ingenting av å følge med på foreløsninger eller gjøre gruppearbeid. Vet jo mange har mye obligatorisk undervisning. Er så dumt om jeg må sitte 4-6t hver dag og bare ikke få med meg noe hvis det hadde vært mulighet for tilrettelegging i form av å lese selv. Forstår at en må delt på noe da. Anonymkode: 4422d...e3d
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #6 Skrevet 13. august 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener at jeg lærer omtrent ingenting av å følge med på foreløsninger eller gjøre gruppearbeid. Vet jo mange har mye obligatorisk undervisning. Er så dumt om jeg må sitte 4-6t hver dag og bare ikke få med meg noe hvis det hadde vært mulighet for tilrettelegging i form av å lese selv. Forstår at en må delt på noe da. Anonymkode: 4422d...e3d Sånn er det, dessverre. ADHD med konsentrasjonsvansker er ikke ikke "alvorlig" nok til at obligatorisk undervisning kan utgå dessverre. Lærerne må også kunne se at du klarer å jobbe i gruppe, hvis du ikke klarer det på skolen, tenker du at det på magisk vi går kjempebra på jobb senere? Anonymkode: 9e444...82b 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #7 Skrevet 13. august 2020 Du kan få en del pensumbøker som lydbok, og en ekstra time på eksamen, men ellers finnes det ingen tilrettelegging på forelesninger feks, da får du heller sette deg bakerst slik at du kan gå ut å klarne hodet litt hvis du trenger det uten å forstyrre for mye. Anonymkode: 3e373...379
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #8 Skrevet 13. august 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Mener at jeg lærer omtrent ingenting av å følge med på foreløsninger eller gjøre gruppearbeid. Vet jo mange har mye obligatorisk undervisning. Er så dumt om jeg må sitte 4-6t hver dag og bare ikke få med meg noe hvis det hadde vært mulighet for tilrettelegging i form av å lese selv. Forstår at en må delt på noe da. Anonymkode: 4422d...e3d Dette er ikke enestående for folk med ADD, og jeg tror heller ikke det er helt sant. Gruppearbeid kan være veldig lærerikt dersom man er åpen for muligheten for å lære av andres erfaringer, og det kan være selvutviklende å lære seg å samarbeide med ulike personer. Jeg synes det er noe arrogant å mene at man ikke kan lære av gruppearbeid. Anonymkode: 4feb6...bf8 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2020 #9 Skrevet 13. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er ikke enestående for folk med ADD, og jeg tror heller ikke det er helt sant. Gruppearbeid kan være veldig lærerikt dersom man er åpen for muligheten for å lære av andres erfaringer, og det kan være selvutviklende å lære seg å samarbeide med ulike personer. Jeg synes det er noe arrogant å mene at man ikke kan lære av gruppearbeid. Anonymkode: 4feb6...bf8 Vi med ADD sliter med forelesning..får ikke noe ut av det og blir mentalt utslitt etterpp av å prøve hardt å få med seg det lærern skriver. Jeg kunne ikke ta notater fordi jeg glemte hva han sa mens jeg skrev. Sluttet å gå på forelesninger til slutt og det funket fint for meg gjennom 5 lange år. TS finner nok sin måte etter litt prøving og feiling. Anonymkode: e6d04...bd9
Zanzibar3 Skrevet 13. august 2020 #10 Skrevet 13. august 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener at jeg lærer omtrent ingenting av å følge med på foreløsninger eller gjøre gruppearbeid. Vet jo mange har mye obligatorisk undervisning. Er så dumt om jeg må sitte 4-6t hver dag og bare ikke få med meg noe hvis det hadde vært mulighet for tilrettelegging i form av å lese selv. Forstår at en må delt på noe da. Anonymkode: 4422d...e3d Da anbefaler jeg at du velger et studie med lite obligatorisk aktivitet. Om studiet du er interessert i har mye obligatorisk aktivitet kan du finne ut av ved å sjekke nettsidene til studiestedet eller ved å ta kontakt med studierådgiver.
Zanzibar3 Skrevet 13. august 2020 #11 Skrevet 13. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke enestående for folk med ADD, og jeg tror heller ikke det er helt sant. Gruppearbeid kan være veldig lærerikt dersom man er åpen for muligheten for å lære av andres erfaringer, og det kan være selvutviklende å lære seg å samarbeide med ulike personer. Jeg synes det er noe arrogant å mene at man ikke kan lære av gruppearbeid. Anonymkode: 4feb6...bf8 Det har var en veldig priviligert nevrotypisk kommentar. Ikke alle lærer likt og ikke alle lærer like mye av samme aktivitet. Det er ikke arrogant (eller en mening) å, basert på erfaring, si at man ikke lærer av gruppearbeid.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #12 Skrevet 14. august 2020 Som noen andre skrev, Finn deg et studie med lite obligatorisk oppmøte. Selv både leste jeg og dukket opp til forelesning sist jeg studerte. Selv om det var forventet at du leste mer enn du var på forelesning. Vi hadde forelesninger noen timer 3 dager i uka. Resten skulle vi lese selv. Men å se hva foreleserne fokuserte på, og stille de spørsmål, hjalp meg veldig til eksamen. Du kan også spørre om foreleserne kan legge ut powerpoint i etterkant. Da kan du lese disse for deg selv, og se hva som er fokus. Anonymkode: 0a0d4...9c7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #13 Skrevet 14. august 2020 Jeg fikk ikke diagnosen før lenge etter at jeg var ferdig med høyere utdanning. For å klare og følge med på forelesningene satt jeg og strikket (satt på bakerste rad med trepinner for ikke å forstyrre de andre) Anonymkode: 78a97...a8d
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #14 Skrevet 14. august 2020 På 13.8.2020 den 9.51, AnonymBruker skrev: Vi med ADD sliter med forelesning..får ikke noe ut av det og blir mentalt utslitt etterpp av å prøve hardt å få med seg det lærern skriver. Jeg kunne ikke ta notater fordi jeg glemte hva han sa mens jeg skrev. Sluttet å gå på forelesninger til slutt og det funket fint for meg gjennom 5 lange år. TS finner nok sin måte etter litt prøving og feiling. Anonymkode: e6d04...bd9 Likevel er det mange med ADD som klarer å komme seg gjennom studieløp med mye forelesninger. Det er ikke umulig å klare det, men det krever at du finner deg teknikker som får deg gjennom det og lar deg klare å fokusere. (Som å strikke, tegne, tvinne tommeltotter eller noe annet mens du lytter.) For min del har jeg opplevde jeg at forelesninger innen fag jeg var genuint interessert i, og med gode, engasjerte forelesere, ikke var noe problem i det hele tatt. Mens det å sitte alene å jobbe ikke fungerer for meg. (Jeg blir dessverre distrahert av mitt eget hode, som synes det å lese tekst i en bok er ensformig og kjedelig, og dermed ikke bør få fokus. Det er da så mye annet som kan tenkes på og gjøres.) Jeg har også trivdes veldig godt i gruppearbeid, spesielt på studier og i jobb. Men det er jo også fordi de jeg da er i gruppe med er folk som tenker relativt likt meg selv, og er interessert i å snakke om de samme tingene. Konklusjon: Folk med ADD er også individer, og det som passer for deg passer ikke nødvendigvis for alle. Anonymkode: d62fe...af0
AnonymBruker Skrevet 14. august 2020 #15 Skrevet 14. august 2020 På 13.8.2020 den 1.11, AnonymBruker skrev: Mener at jeg lærer omtrent ingenting av å følge med på foreløsninger eller gjøre gruppearbeid. Vet jo mange har mye obligatorisk undervisning. Er så dumt om jeg må sitte 4-6t hver dag og bare ikke få med meg noe hvis det hadde vært mulighet for tilrettelegging i form av å lese selv. Forstår at en må delt på noe da. Anonymkode: 4422d...e3d På mitt studie var det eksempelvis 2-4 timer 2-3 dager i uken. Det er sjelden snakk om 6 timer hver dag, dette avhenger av studie og lærested. Husk også at du fint kan lese alt hjemme, men du må gå på det som er obligatorisk, i mitt studie var det 4 timer på et semester, men det varierer ekstremt fra studie til studie. Anonymkode: 81f70...dec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå