Gå til innhold

Baby 7mnd reiser seg og klatrer, livredd hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini har begynt å reise seg og klatre på alt, hele tiden! Dette er i utgangspunktet en koselig utvikling, men jeg opplever at han ikke er klar for det. Han er fryktelig ustødig og ramler HELE TIDEN. Jeg vet det er normalt at de ikke er stødige i starten, men føler dette her er mye værre enn hva storebror var. Jeg tør ikke ta øynene fra han et eneste sekund fordi det stort sett ender i fall. Noen med lignende erfaring? Hvor lang tid tok det før baby ble litt mer stødig 

Anonymkode: 16ce0...e50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke farlig at de faller, stort sett lander de på rumpa. Dette er jo en naturlig del av utviklingen, inkludert knall og fall. «Livredd» ville jeg kanskje sluttet å være. 

Anonymkode: b4607...bf2

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke farlig at de faller, stort sett lander de på rumpa. Dette er jo en naturlig del av utviklingen, inkludert knall og fall. «Livredd» ville jeg kanskje sluttet å være. 

Anonymkode: b4607...bf2

Hadde han landet på rumpa hadde jeg nok fått inntrykk av at han er klar for å utforske verden på denne måten. Han gjør riktignok ikke det, han lander på hode eller ansiktet hvis jeg lar han falle. Kan ikke gå rundt med en baby som har merker i ansiktet og kuler i hode.  Derfor jeg skriver at han ikke virker klar over hode. 

HI

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mini har begynt å reise seg og klatre på alt, hele tiden! Dette er i utgangspunktet en koselig utvikling, men jeg opplever at han ikke er klar for det. Han er fryktelig ustødig og ramler HELE TIDEN. Jeg vet det er normalt at de ikke er stødige i starten, men føler dette her er mye værre enn hva storebror var. Jeg tør ikke ta øynene fra han et eneste sekund fordi det stort sett ender i fall. Noen med lignende erfaring? Hvor lang tid tok det før baby ble litt mer stødig 

Det er vel det som er det vanlige i den perioden hvor de begynner å gå og klatre? Slik har det i hvert fall vært med alle mine. Man har en periode hvor man følger veldig nøye med og lærer dem hvordan de skal klarte opp og ned av ting osv og så greier det seg etterhvert selv og man kan gå over til å bare ha et halvt øye på dem igjen.

• Liker 3
Skrevet

Min klatret opp i sofaen ved 6-7 mnd alder, og gikk rundt møblene ved 7 mnd alder, løp rundt før han fylte året. Det er umulig å stoppe de når de først har begynt.. Og de faller, det er bare sånn de er, tåler mye mer enn man tror heldigvis 😅 når de reiser seg ved møbler så faller de som regel på rumpa, det er ikke farlig. Men ville passet på om de klatrer oppi møblene, og ville minimisert skarpe kanter med for eks kantbeskyttere. En ei lekegrind det går ann å sette ungen i når du for eks må lage mat og ikke kan ha øynene på barnet til en hver tid, den var gull verdt til slike formål for vår del hvertfall! 

Skrevet

Går det forresten an å legge et mykt gulvteppe der du ser han klatrer og faller oftest? Det kan kanskje hjelpe hvis barnet faller på hode? 

Skrevet

Haha, sånn er jo alle barn i den alderen? Desverre så er den alderen like slitsom for alle. Snart blir barnet mer stødig. 

Anonymkode: 55dd5...9e2

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Skaff han hjelm😂 

Seriøst, siden han prøver å gå i en alder av 7 mnd så sier det seg selv at han ikke har mye styrke eller balanse. 

Men de er ikke så skjøre at de dør om de faller fra normal stående stilling. Det er en del av utviklingen. 

Skrevet

Min sønn reiste seg også opp langs møblene tidlig, og sto og klamret seg fast med skjelvende bein. Jeg hjalp han derfor med å lære seg å sette seg ned selv. 

Jeg tok godt tak i hendene mens jeg dyttet rumpa hans ned på gulvet. Samtidig sa jeg bestemt "boms!" Etter et par dager trengte han bare at jeg holdt han i en hånd og sa "boms!", og så satte han seg selv. Da begynte jeg å si "boms" på avstand, og i løpet av en dag forsto han det også. En uke etter at vi hadde begynt klarte han uten problemer å sette seg ned helt selv, og han slo seg mye mindre.

Samme prinsipp kan brukes for å lære andre viktige ferdigheter, så lenge han er motivert for å lære dem. Man må først vise med barnets kropp hvordan den må beveges for å oppnå målet. Man må knytte et tydelig ord eller begrep til bevegelsen og man må gi masse ros og mestringsfølelse underveis. Vi har brukt metoden på alt fra å klatre ned fra senga til å kose med katten. Hvis jeg ser noe han trenger å lære for å få til det han vil så trener vi intenst noen dager til han klarer det.

Litt knall og fall er heller ikke så farlig, men det er uheldig om det blir for mye. Det blir veldig frustrerende for den stakkars lille som bare slår seg, og da er det ikke mye mestring i å prøve å lære seg noe nytt. Etterhvert blir de små også så store at de kan bli skremt av å slå seg, noe som kan hindre videre utvikling.

Anonymkode: 158c0...acc

• Liker 2
Skrevet

Skjønner deg godt. Kunne nesten tenkt meg hjelm på mellomste her (ikke at det hadde hjulpet stort 🙈), de to andre har hatt mer normalt antall fall og underlige påfunn.

Legg matter (yoga matter) der det oftest blir fall, hjelp baby med å klatre ned sikrest mulig, om du bruker å ta barnet FØR det faller- ta det i fallet i stedet så det får opplevelsen av at det er farlig, rydd unna det du kan så det blir færre muligheter for uhell.

Gjest Trynefaktor
Skrevet

Uff. To av mine gjorde også dette tidlig. De er litt for umodne til å skjønne faren med å slippe seg rett ned. 

Datteren min gikk uten støtte da hun var 8 mnd, før det hadde hun gått langs møbler lenge. Jeg var hos fysio på helsestasjonen med henne, hun var veldig opptatt av at den lille måtte lære seg å sette seg ned på knærne selv etter å ha reist seg opp. Vi øvde på det, så godt det lot seg gjøre.. 

Hun så jo ikke ut en stund, blåmerker og kuler i hodet. 

Dette er noen år siden, hadde det vært nå hadde jeg kjøpt en sånn myk hjelm til dem. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, sånn er jo alle barn i den alderen? Desverre så er den alderen like slitsom for alle. Snart blir barnet mer stødig. 

Anonymkode: 55dd5...9e2

Vell, storebror var ikke sånn så allerede der er din påstand feil. Han var ustødig og hadde knall og fall han også, men ikke på langt nær sånn som det her. Jeg skriver i innlegget mitt at jeg opplever at han ikke er klar. Jeg bryr meg ikke om det er slitsomt for meg, men jeg syntes det er ubehagelig å gå rundt å være redd for at han skal slå seg alvorlig og søker råd hos andre med lignende erfaring.  

HI 

Skrevet

Godt jeg ikke er alene om å ha en som vil opp og frem litt for tidlig etter min mening! Takk for tips med lekegrind, det er mulig vi må investere i en sånn etterhvert. Akkurat nå tør jeg ikke gå på do uten at han sitter på fanget, ganske ubehagelig egentlig 🤷🏼‍♀️🙈

Takk for tips med matte også. Har lagt puslespill matte de værste stedene, men han skriker når han faller på disse også. Heldigvis demper de litt. Veldig godt tips å «lære han å falle» også, det skal jeg absolutt begynne å øve på. Har ikke tenkt tanken engang, men dette må være mitt favoritt tips 😊 Tusen takk! 

HI

Gjest Trynefaktor
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt jeg ikke er alene om å ha en som vil opp og frem litt for tidlig etter min mening! Takk for tips med lekegrind, det er mulig vi må investere i en sånn etterhvert. Akkurat nå tør jeg ikke gå på do uten at han sitter på fanget, ganske ubehagelig egentlig 🤷🏼‍♀️🙈

Takk for tips med matte også. Har lagt puslespill matte de værste stedene, men han skriker når han faller på disse også. Heldigvis demper de litt. Veldig godt tips å «lære han å falle» også, det skal jeg absolutt begynne å øve på. Har ikke tenkt tanken engang, men dette må være mitt favoritt tips 😊 Tusen takk! 

HI

Lykke til! Det er ganske stressende en periode 😅 Måtte se på videoklipp av datteren min i stad, husker følelsen av hjertet i halsen konstant. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ta noen måneder før babyen er stødig, bare pass på å ha mykt nok underlag dersom babyen faller mye :) 

Anonymkode: e597d...358

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...