Gå til innhold

Når går barnet til skolen selv? 13 min å gå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er akkurat 1 km til skolen. Skoleveien har 2, 3 gater som må krysses (med merket fotgjengerovergang), men er på ingen måte en farlig skolevei. 

Hvor gammel måtte ditt barn ha vært for å få gå den veien alene? 

Anonymkode: ff33c...6f9

Skrevet

7-8 år.

Anonymkode: b3bdd...ac1

• Liker 4
Skrevet

Begynte å gå alene med venner etter jul i 1.klasse. 1,1 km, men ingen veier å krysse. Kun en sti,uten biler.

Anonymkode: 8944a...547

• Liker 1
Skrevet

Da jeg begynte på skolen i 1997, hadde jeg ca 2 km til skolen og måtte krysse bilveien på to steder. Gikk alene fra andre dag i første klasse.

Bor fortsatt i samme område og av vennene mine som har barn sendes ungene alene til skolen fra første klasse. Noen følges første uken, mens andre følger fram til jul. Stort sett går de sammen med en klassekamerat. Dette er i Bergen  og det virker som det gjøres omtrent som da jeg var barn. 

Anonymkode: b2b94...2cd

• Liker 8
Skrevet

Fra 2 klasse 

Anonymkode: ebaa0...536

Skrevet

Dagens barn klarer ikke det😂

Anonymkode: 0dd12...25f

• Liker 8
Skrevet

Litt kortere vei hos oss, men med litt trafikk. Vår begynte 1. klasse, vi øvde flere ganger først, og barnet gikk til SFO mens jeg leverte søsken i bhg. 

Gått alene hele 2. klasse, syklet for det meste. 

Anonymkode: 0a776...f21

Skrevet

7-8 år

Anonymkode: 23ccd...321

• Liker 1
Skrevet

Her går de fleste selv i løpet av første klasse. Lignende skolevei som hos dere. 

Skrevet

Hun gikk hjem alene etter jul i 1.klasse. Lignende vei. 

Grunnen til at hun ikke gikk til var at hun ikke ville låse seg ut av huset alene (hvis vi hadde reist på jobb), av en eller annen grunn. Å komme hjem alene var visst greit... 

Skrevet
2 minutter siden, Hactar skrev:

Her går de fleste selv i løpet av første klasse. Lignende skolevei som hos dere. 

Her og. 

Skrevet

Her må poden krysse en hovedvei to ganger. Begge stedene er det fotgjengerfelt, uten lys, men spesielt det siste krysset er forferdelig ekkelt! Type helt merkelig kryss med en forkjørsvei som går motsatt av der all fornuft tilsier er naturlig, og folk er så opptatte av å glo etter biler i krysset at alle sitter og ser til siden, i stedet for på fotgjengerfeltet. Det er MYE trafikk, så jeg ville nok ikke turt sende en førsteklassing alene uti der. 

Anonymkode: e9cd8...f50

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dagens barn klarer ikke det😂

Anonymkode: 0dd12...25f

Kanskje fordi dagens trafikkbilde ikke er det samme som på 80-90-tallet, vettu.... Adskillig mer biler nå enn det var for bare 30 år siden, da det å ha to biler pr husholdning var langt mer sjelden. 

• Liker 8
Skrevet

Barna gikk i følgegrupper med en forelder (vi byttet på) i 1 klasse. Så gikk de selv i følgegruppe fra 2 klasse og gjorde dette hele barneskolen. 
Vil ikke at de går helt alene. Både pga trafikk og gærninger.

Anonymkode: 6a2f7...598

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje fordi dagens trafikkbilde ikke er det samme som på 80-90-tallet, vettu.... Adskillig mer biler nå enn det var for bare 30 år siden, da det å ha to biler pr husholdning var langt mer sjelden. 

Det er bare en av grunnene. Dagens barn og unge er vesentlig mer "overbeskyttet" og bortskjemte (og mindre selvstendige) enn hva barn var på 80/90-tallet. 

Og vi ble heldigvis ikke omtalt som "poden".

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Nerine_ skrev:

Det er bare en av grunnene. Dagens barn og unge er vesentlig mer "overbeskyttet" og bortskjemte (og mindre selvstendige) enn hva barn var på 80/90-tallet. 

Og vi ble heldigvis ikke omtalt som "poden".

Uten at det er noe negativt. Om du ser på statistikker over antall barn som ble drept i trafikken på 80-tallet kontra nå, antall barn drept i ulykker i hjemmet, antall drept i drukningsulykker, osv, så ser du at det faktisk er bra at vi har lært oss å ta bedre vare på barna våre.. 

https://www.nrk.no/ytring/_det-gikk-jo-bra-med-oss__-1.13730738

Og jo, mange av oss ble omtalt som "poden". Det er et ord som står i ordboken, og som har vært brukt i mange, mange tiår. Det er til og med brukt i Thorbjørn Egner sin "so ro lillemann"- sang.. Hvorfor i alle dager henger folk seg opp i sånt? La være å bruke det ordet selv, da, om du ikke liker det, men ikke kom her og lek språkpoliti når vi andre bruker ord som har vært i språket vårt i mange herrens år og er helt vanlige å bruke.. 

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten at det er noe negativt. Om du ser på statistikker over antall barn som ble drept i trafikken på 80-tallet kontra nå, antall barn drept i ulykker i hjemmet, antall drept i drukningsulykker, osv, så ser du at det faktisk er bra at vi har lært oss å ta bedre vare på barna våre.. 

https://www.nrk.no/ytring/_det-gikk-jo-bra-med-oss__-1.13730738

Og jo, mange av oss ble omtalt som "poden". Det er et ord som står i ordboken, og som har vært brukt i mange, mange tiår. Det er til og med brukt i Thorbjørn Egner sin "so ro lillemann"- sang.. Hvorfor i alle dager henger folk seg opp i sånt? La være å bruke det ordet selv, da, om du ikke liker det, men ikke kom her og lek språkpoliti når vi andre bruker ord som har vært i språket vårt i mange herrens år og er helt vanlige å bruke.. 

Men barn har vel aldri vært så inaktive og overvektige som de er idag, har de vel? Så "ta bedre vare på barna våre" er vel ikke nødvendigvis helt riktig å si. 

Ingen brukte ordet "poden" i hytt og pine før. Hva er galt med å si barnet? Pode er sammenkobling av plantetvev. 

• Liker 1
Skrevet

Fra 2. klasse.

I 1. klasse ordnet vi oss med samgåing med et annet barn som bodde i nærheten. Som 2. klassing gikk han selv.

Anonymkode: de057...fc0

Skrevet

Mamma fulgte meg de første mnd på skolen. Så slo jeg følge med venninner eller storebroren min. Aldri gått alene til skolen i utgangspunktet. Måtte krysse en trafikkert riksvei, men det gikk fint 😊 mamma var veldig flink å forklarte oss at vi aldri skulle krysse før bilene hadde stoppet opp

Anonymkode: 5428e...f44

Skrevet

Vi bor i byen med en del trafikk. Mine barn har fått ta buss og gå alene utpå vårparten i 2. klasse (når det ikke er mørkt om morgenen lenger).

Anonymkode: 5e21a...368

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...