Gå til innhold

Pappe har fått kreft, skal jeg dra på besøk nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappaen min har fått påvist kreft og skal gjennomgå kreftbehandling de nærmeste ukene, og jeg har lovt ham at jeg skal komme på besøk. Det er lenge siden jeg har vært hjemme og jeg har planlagt å dit flere måneder nå, men er så redd å dra på besøk i disse koronatidene, redd for å smitte ham med koronavirus. Har ingen mistanker om at jeg har korona, men man vet aldri. Hva skal jeg egentlig gjøre? Er det mulig for meg å ta test på grunn av et sykt familiemedlem?

Anonymkode: a2113...4ad

Videoannonse
Annonse
Gjest AineAvive
Skrevet (endret)

Dette er vel et av få tilfeller der jeg synes det er forståelig hvis du til slutt ikke har andre alternativer enn å ta en hvit løgn. Her hadde jeg, hvis jeg ikke fikk testet meg, latt som jeg hadde milde symptomer for å få en test. Det hadde ikke medført risiko for andre, slik som de febersyke som presser seg inn på legevakten. Aller helst kan jo du eller familien din betale for privat test? Hvis du ikke kan eller ønsker å bo hos faren din i perioden fremover, kan du også gå i karantene 14 dager for så å komme deg til pappa i privat bil. Men kanskje er du opptatt med skole/jobb. 

Det sies at vi skal opprette teststasjoner rundt omkring i landet. Kanskje blir det lettere å få tatt en test. Slik testing (i parken) tilbys til bl.a. studentene i Bergen nå.

Vondt å høre om faren din. Jeg hadde selv gjort det jeg kunne for å besøke ham.

Endret av AineAvive
Skrevet
10 timer siden, AineAvive skrev:

Dette er vel et av få tilfeller der jeg synes det er forståelig hvis du til slutt ikke har andre alternativer enn å ta en hvit løgn. Her hadde jeg, hvis jeg ikke fikk testet meg, latt som jeg hadde milde symptomer for å få en test. Det hadde ikke medført risiko for andre, slik som de febersyke som presser seg inn på legevakten. Aller helst kan jo du eller familien din betale for privat test? Hvis du ikke kan eller ønsker å bo hos faren din i perioden fremover, kan du også gå i karantene 14 dager for så å komme deg til pappa i privat bil. Men kanskje er du opptatt med skole/jobb. 

Det sies at vi skal opprette teststasjoner rundt omkring i landet. Kanskje blir det lettere å få tatt en test. Slik testing (i parken) tilbys til bl.a. studentene i Bergen nå.

Vondt å høre om faren din. Jeg hadde selv gjort det jeg kunne for å besøke ham.

Ja, jeg vurderer å ta en hvit løgn, men det er ubehagelig å lyve. Jeg er også student og har ikke råd til å betale så mye for en test og får ikke til å spørre foreldre om hjelp i en slik situasjon som dette. Begynner på sykepleie på andre året og skal jobbe på sykehus framover og lurer egentlig på om det gjør at jeg får ta en test...? Har heller ikke bil og må ta tog og buss for å komme meg hjem😢

Skrevet

Jeg synes du bør ta en test, men det er jo ikke noe vits at du tar en test på det stedet hvor du bor nå og så skal du reise til Norge for å besøke faren. Da kan du ha blitt smittet på veien dit. Du kan ikke leie/låne en bil da?

Anonymkode: 8504f...608

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du bør ta en test, men det er jo ikke noe vits at du tar en test på det stedet hvor du bor nå og så skal du reise til Norge for å besøke faren. Da kan du ha blitt smittet på veien dit. Du kan ikke leie/låne en bil da?

halve Norge.. 

Skrevet

Istedenfor å lyve anbefaler jeg deg å si det som det er, at du trenger en test fordi du skal til din far. Men planene må være klare og tydelige. Du burde få tatt en test etter at du har ankommet kommunen, og du må ha et eget sted å være i tilfelle karantene krav. 

Skal du være hjemme for å hjelpe han med alt? Eller er det et kort besøk? Det er flere spørsmål som må avklares først. Snakk med noen som kan svare deg på dette.

Anonymkode: a93bf...be1

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i Norge, men bor langt unna pappaen min, så kan dessverre ikke ta bil, men skal bruke munnbind og ta med masse antibac og holde avstand til andre. Håper det er nok.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Istedenfor å lyve anbefaler jeg deg å si det som det er, at du trenger en test fordi du skal til din far. Men planene må være klare og tydelige. Du burde få tatt en test etter at du har ankommet kommunen, og du må ha et eget sted å være i tilfelle karantene krav. 

Skal du være hjemme for å hjelpe han med alt? Eller er det et kort besøk? Det er flere spørsmål som må avklares først. Snakk med noen som kan svare deg på dette.

Anonymkode: a93bf...be1

Jeg skal hjem for å besøke ham og bo hos ham i en uke. Han har nylig blitt operert og starter med cellegift behandlinger mens jeg er der, han skal gjennom flere cellegiftbehandlinger så er veldig redd og usikker, men har snakket med ham og han sier at han gjerne vil at jeg skal komme 😢Jeg er så redd for å smitte ham, og vet ikke hvordan jeg skal oppføre meg, kan jeg gi klem, osv. 

Skrevet

Ingen karantenekrav mellom kommuner i Norge, i så fall er de direkte ulovlige iht Grunnloven.

Dersom det er en reell fare for at faren din kan dø innen veldig kort tid synes jeg du skal reise. Dersom han ikke er i noen umiddelbar fare synes jeg du skal vente. 

Familie foran alle andre, alltid.
Hvorfor skal du ta en hvit løgn? Høres da ut som du skal reise innenfor Norges grenser,det er fullt lovlig iht Grunnlovens §106. 

Jeg ville nok derimot holdt avstand til faren din, for selv en test betyr ikke at du ikke er smittet.  Han forstår nok hvorfor han ikke får noen klem, eller bør/må sitte 2m fra deg. 

• Liker 1
Skrevet

Det er så sykt lav sjanse for at du har corona, så her ville jeg latt menneskelige hensyn gå først, og besøke din far.

Anonymkode: e74d3...edd

• Liker 1
Skrevet

Morfaren min har ikke kreft, men han er generelt i ganske dårlig form. Han sa noe fint til meg: jeg vil heller dø av corona med folk rundt meg, enn å dø av noe annet helt alene. 

Anonymkode: e7339...62d

• Liker 4
Skrevet

Dette kan la seg gjøre men du bør være veldig forsiktig med tanke på din far. Ta på maske og vernebriller og dra på butikken og kjøp alt du trenger for å isolere deg en uke, etter en uke så tar du en test. Si at du har hoste og er tungpustet over koronatelefonen. Dra til faren din i egen bil når du får negativt testresultat.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er så sykt lav sjanse for at du har corona, så her ville jeg latt menneskelige hensyn gå først, og besøke din far.

Anonymkode: e74d3...edd

Det mest menneskelige hensyn her må da være å ikke drepe sin far.

Skrevet
På 12.8.2020 den 12.19, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg vurderer å ta en hvit løgn, men det er ubehagelig å lyve. Jeg er også student og har ikke råd til å betale så mye for en test og får ikke til å spørre foreldre om hjelp i en slik situasjon som dette. Begynner på sykepleie på andre året og skal jobbe på sykehus framover og lurer egentlig på om det gjør at jeg får ta en test...? Har heller ikke bil og må ta tog og buss for å komme meg hjem😢

Er gratis å ta carona test 😉

• Liker 1
Skrevet

Blir så oppgir over alle hysteriske her inne.

Si det rett ut som det er til pappa'n din. Du vil gjerne besøke han, men er redd for å smitte. Så lar du han avgjøre om du skal komme. Verre er det ikke.

Anonymkode: ef6a1...ed8

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir så oppgir over alle hysteriske her inne.

Si det rett ut som det er til pappa'n din. Du vil gjerne besøke han, men er redd for å smitte. Så lar du han avgjøre om du skal komme. Verre er det ikke.

Anonymkode: ef6a1...ed8

Her er jeg helt enig. Som mor ville jeg absolutt satt besøk av mine barn foran frykten for en minimal sjanse for at den som kom på besøk var syk.

Men, det kan hende sykehuset har regler som er til hinder for at denne avgjørelsen er din eller din far sin. 

Anonymkode: c8ff1...1dd

• Liker 1
Skrevet
På 15.8.2020 den 1.46, Iceman skrev:

Det mest menneskelige hensyn her må da være å ikke drepe sin far.

Du verden...................

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette.

Kragebein, adm

• Opprett ny...